راهنمای استفاده از استاندارد ایزو ISO19650 در پروژه های ساختمانی

راهنمای استاندارد ایزو ISO19650 مقاله

چگونگی استفاده از راهنمای استاندارد ایزو ISO19650 در پروژه ها در راستای فناوری بیم BIM

استاندارد ISO 19650 یک استاندارد بین المللی برای مدیریت اطلاعات در کل چرخه عمر دارایی ساخته شده با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است. پس از تدورین و انتشار استاندارد ایزو جهت کمک به پیاده سازی فناوری مدلسازی ساخت در پروژه های ساختمانی کشور لازم دیدیم. تا جهت آشنایی با اصطلاحات و روش کار و عملکرد آن اقدام به تهیه راهنمای استاندارد ایزو ISO19650 کنیم. که در قالب دوره های آفلاین که در پایین صفحه توضیح داده شده آمده است. در این بخش شما را با روش کار استاندارد آشنا می کنیم. تا پس از مطالعه بتوانید در مسیر درست قرار بگیرید. 

 

گردش کار ISO 19650 شامل این ۸ مرحله است:

ارزیابی و نیاز
دعوت به مناقصه
پاسخ مناقصه
انتصابات
گردآوری
تولید اطلاعات مشارکتی
تحویل مدل اطلاعات
و بسته شدن پروژه 

 


اولین قدم در گردش کار این است که مالک/مشتری/طرف منصوب کننده شخصی را به عنوان مدیر اطلاعات منصوب کند.


 

این مدیر اطلاعات مسئول ایجاد گروهی از اسناد است که پروژه‌های «نیازهای تبادل اطلاعات» (EIR) را خلاصه می‌کند. EIR به یک دعوتنامه برای مناقصه تبدیل می شود (فرایند مناقصه با اسناد مناقصه).

طرف‌های منصوب شده احتمالی (مناقصه‌دهندگان) که در حال مناقصه/ کار هستند، سپس با پاسخ دادن به سؤالات، تکمیل یک طرح اجرای BIM قبل از قرار (پیش-BEP) و طرح گردآوری پاسخ می‌دهند.

این با ورودی مشترک از سایر تیم های وظیفه یا کارگروه از زنجیره تامین تیم آینده رخ می دهد. سپس طرف منصوب کننده (مشتری) پاسخ ها، ظرفیت و شایستگی تیم ها را بررسی می کند و برای یک طرف منصوب رهبر تعیین می کند. برای انتصاب یک ماتریس مسئولیت، یک طرح تحویل اطلاعات اصلی (MIDP) – که مجموع طرح های تحویل اطلاعات وظیفه (TIDP) کارگروه است – و برخی اسناد دیگر ایجاد می شود.

سپس تیم‌ها طرح گردآوری شده را دنبال می‌کنند – سیستم‌ها را بررسی می‌کنند و در نهایت اطلاعات قابل تحویل را برای هر مرحله / نقطه عطف پروژه مستند تولید می‌کنند.

 

دعوت به مناقصه در راهنمای استاندارد ایزو ISO19650

برای شروع “دعوت به مناقصه”، طرف منصوب کننده/مشتری باید الزامات خود را جمع آوری کند تا به مناقصه گران در مورد آنچه نیاز است اطلاع دهد. این الزامات مربوط به الزامات اطلاعات سازمانی (OIR)، الزامات اطلاعات پروژه (PIR) و نیازهای اطلاعات دارایی (AIR) آنها است.این الزامات مشتری همگی منجر به الزامات تبادل اطلاعات طرف منصوب کننده (EIR) می شود.

سپس نیازهای اطلاعات تبادل باید به روش صحیح با تیم های پروژه مناسب به اشتراک گذاشته شود. هنگام استفاده از چندین سند جداگانه، PDF و ایمیل، این می تواند چالش برانگیز باشد.

 

پس از دعوت به مناقصه، هر تیم برای پاسخ به سوالات و به اشتراک گذاشتن پاسخ های مناقصه اقدام می کند. 

برای گردش کار انتصاب/قرارداد ISO 19650، طرف منصوب شده توسط طرف منصوب کننده/مشتری انتخاب می شود تا ماتریس مسئولیت، طرح های تحویل اطلاعات وظیفه (TIDP) و طرح تحویل اطلاعات اصلی (MIDP) را ایجاد کند.

پس از به دست آوردن تمام قرارها/قراردادهای مدیریت اطلاعات و BIM، تیم ها در مورد آنچه که باید ارائه کنند واضح تر خواهند بود. اکنون رهبر منصوب شده باید یک تیم را بسیج کند، سیستم ها را آزمایش کند (مانند راه اندازی CDE – محیط داده مشترک) و مطمئن شود که هیچ مسدود کننده ای برای تیم های تحویل آنها (کارگروه) وجود ندارد. وقتی تیم شروع به تحویل می‌کند، می‌تواند مسئولیت‌های خود را در محدوده فیلتر کند و بدون نیاز به ارسال به‌روزرسانی‌های ایمیل به طرف منصوب شده، به‌روزرسانی‌های پیشرفت را انجام دهد.

پاسخ مناقصه

گردش کار ISO 19650 به طرف منصوب کننده (کارفرما) کمک می کند تا الزامات BIM/پروژه/اطلاعات خود را تعریف کند و اسناد انتصابات را با استفاده از یک رویکرد ساختاریافته ایجاد کند. این الزامات پاسخ می گیرند، یک انتخاب انجام می شود (انتصاب) و سپس تیم ها مسئولیت ها را انجام می دهند.

مناقصات توسط طرف منصوب کننده ارزیابی می شود و تیم تحویل موفق انتخاب می شود که به عنوان طرف منصوب رهبری شناخته می شود. سپس تیم تحویل (به رهبری شخص اصلی منصوب شده) تحت برنامه ریزی دقیق قرار می گیرد و برنامه ای را تهیه می کند که نشان می دهد چگونه کارها تکمیل می شود.

ماتریس مسئولیت تفصیلی (DRM)

طرف منصوب شده رهبری، ماتریس مسئولیت اولیه در سطح بالا را به یک ماتریس مسئولیت دقیق اصلاح می کند. این ماتریس مجموعه ای از EIR ها را برای هر طرف منصوب ایجاد می کند که مشخص می کند:

چه اطلاعاتی قرار است تولید شود
زمانی که قرار است اطلاعات رد و بدل شود
اطلاعات با چه کسانی مبادله می شود
تیم وظیفه مسئول تولید آن است

 

گردآوری اطلاعات (راهنمای استاندارد ایزو ISO19650)

مرحله گردآوری به تیم تحویل فرصتی می دهد تا اطمینان حاصل کند که افراد، فرآیندها و فناوری را برای ارائه اطلاعات در اختیار دارند و همه تیم ها قبل از شروع کار به طور مناسب آموزش دیده اند.

روش‌ها و رویه‌های تولید اطلاعات، و همچنین فناوری‌های IT (مانند CDE)، آزمایش و مستند شده‌اند.

مرحله گردآوری شامل موارد زیر است:

در دسترس بودن منابع هر تیم کاری را تأیید کنید و در صورت نیاز به ظرفیت اضافی، با طرف‌های منصوب دیگر درگیر شوید.
توسعه و ارائه منابع آموزشی، به عنوان مثال، تولید راهنمای مدیریت اطلاعات، و به اشتراک گذاری استانداردهای اطلاعاتی.
توسعه و ارائه آموزش، با اطمینان از اینکه همه افراد می توانند اطلاعات تولید و/یا مدیریت کنند.
سخت افزار و نرم افزار IT، به عنوان مثال CDE تیم تحویل، را تهیه، پیاده سازی، پیکربندی و آزمایش کنید. اطمینان حاصل کنید که همه طرف‌ها و تیم‌های وظیفه می‌توانند به طور مناسب به CDE دسترسی داشته باشند.
روش‌ها و رویه‌های تولید اطلاعات را آزمایش کنید و مطمئن شوید که همه اعضای تیم تحویل آن‌ها را درک می‌کنند.

تحویل مدل اطلاعات (راهنمای استاندارد ایزو ISO19650)

مدل اطلاعاتی برای بررسی طرف منصوب کننده بر اساس معیارهای پذیرش آنها، یکپارچه و منتشر می شود. سپس آنها آن را به عنوان یک تحویل قراردادی تایید یا رد می کنند.

به اشتراک گذاشته شده برای انتشار Shared to Published (تحویل اطلاعات)

سپس اطلاعات به صورت داخلی برای انتشار با طرف منصوب کننده تأیید می شود. انتشار برای هر نقطه عطف تحویل اطلاعات، همانطور که توسط EIR های طرف منصوب مشخص شده است، انجام می شود.

جمع‌آوری مدل بسته‌بندی پروژه و اطلاعات دارایی (AIM)

هنگامی که تمام نقاط عطف تحویل برآورده شد و همه انتصابات تکمیل شد، مدل اطلاعات جمع آوری و بایگانی می شود تا عملیات و نگهداری مداوم دارایی را امکان پذیر کند. این تضمین می کند که نسخه نهایی قطعی مدل اطلاعات پروژه در صورت نیاز به ارجاع توسط طرف منصوب پس از تکمیل پروژه وجود دارد.

آرشیو اطلاعات برای دانش و همچنین برای برآوردن الزامات قانونی  ضروری است.

اطلاعات بایگانی شده اطلاعات فقط خواندنی است و فقط برای طرف منصوب کننده و مدیر CDE قابل مشاهده است. اطلاعات آرشیو شده شامل تاریخچه پروژه (سابقه تغییر فایل) و سایر ابرداده ها می باشد.

نتیجه 

سری ISO 19650 یک چارچوب قوی و یکپارچه برای تولید و مدیریت مشترک اطلاعات در طول تحویل و بهره برداری دارایی ها ایجاد کرده است. از طریق ارتباط و همکاری مؤثر بین طرف های پروژه و استفاده از سیستم ها و فرآیندهای مناسب، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که افراد مناسب در زمان مناسب بر روی اطلاعات مناسب کار می کنند. در نهایت این تضمین می کند که پروژه های محیط ساخته شده به موقع، در حد بودجه و استاندارد تحویل داده می شوند.

با این حال، پذیرش استاندارد یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و نیازمند تلاش جمعی از صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز برای تحقق ارزش وعده داده شده آن است. اگر این راهنما را مفید یافتید، لطفاً آن را با همکاران/شبکه خود به اشتراک بگذارید و به گسترش درک سری ISO 19650 در صنعت ما کمک کنید.

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن بر اساس استانداردهای بیم المللی ایزو، گروه ایران بیم دوره های  تکمیلی  با رویکرد های تولید اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ماتریس مسئولیت ها تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره پیاده سازی بیم با استاندارد ایزو

دوره تبادل اطلاعات با بیم

مدیریت تولید اطلاعات در بیم

تیم سازی و ماتریس مسئولیت ها در بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.