استاندارد ایزو ISO 19650 چیست؟

استاندارد ایزو ISO 19650 و نقش آن در پیاده سازی

معرفی استاندارد ISO 19650 وکاربرد آن در مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

سازمان بین المللی استاندارد در دسامبر ۲۰۱۸ استاندارد ایزو ISO 19650  را  به عنوان استانداردی برای سازماندهی اطلاعات در مورد کارهای ساختمانی منتشر کرد. این آیین نامه مفاهیم و اصول را برای فرآیندهای کسب و کار در صنعت ساخت و ساز را پشتیبانی می کند. به عبارتی مدیریت و تولید اطلاعات در طول چرخه عمر عناصر ساخته شده که به آن اطلاعات می گویند.


و توضیح می د هد که:
این فرآیندها می‌توانند نتایج تجاری سودمندی را برای سرمایه گزاران/سازندگان، بهره برداران پروژه  ارائه کنند.


انجمن بیم اروپا فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان را اینگونه توصیف میکند:

«فرآیند یا روشی برای مدیریت اطلاعات مربوط به تأسیسات و پروژه ها برای هماهنگی ورودی های متعدد و خروجی ها، با استفاده از نمایش های دیجیتالی مشترک از ویژگی های فیزیکی و عملکردی هر شی ساخته شده، از جمله ساختمان ها، پل ها، جاده ها و کارخانه .

این مقاله به استانداردهای جدید ISO 19650 و ارتباط آنها با مهندسان مشاور می پردازد. نتایج مفید استفاده از آنها در BIM از دیدگاه مدیریت پروژه را توصیف می کند  و مزایای آن را برجسته می کند. کاهش ریسک و کاهش خسارات مالی ، اطلاعات به شکل ساختاریافته و قابل استفاده مجدد و در جایی که به طور موثر به اشتراک گذاشته می شود در دسترس است.
این نشان می‌دهد که چگونه با مدیریت مالکیت و مسئولیت داده‌های پروژه، مدیران پروژه می‌توانند در طول چرخه عمر دارایی‌ها، از جمله عملیات ساخت و حفظ و نگهداری از بنا، خطا کمتر یا عملکرد بهتری داشته باشند.

BIM نتیجه ای از دارایی دیجیتالی است که باید ساخته شود. این یک کپی دیجیتالی از سیستم فیزیکی آینده است که هم برای ساخت و هم برای طراحی برای نگهداری در آینده همچنین زمینه ای را برای توسعه خدمات جدید یا روش های جدید استفاده از دارایی مورد استفاده قرار می گیرد.

BIM فرصتی را برای مدیریت بهتر تبادل اطلاعات، استفاده از ابزارهای بهبودیافته برای بررسی کیفیت و … فراهم می کند. افزایش اعتماد به اطلاعات مبادله شده بهره وری را برای طراحان و مهندسان مشاور افزایش می دهد زیرا آنها از امکانات فراوان آن در مدیریت اطلاعات استفاده می کنند. فرآیند BIM همچنین راهی برای ایجاد اعتماد در بین افراد است. اعضای مختلف هر پروژه با ترویج کار مشارکتی واقعی، درک متقابل و اعتماد عملکرد بهتری ارائه می کنند.

 

استاندارد ایزو ISO 19650 چیست؟

استاندارد ایزو ISO 19650 یک استاندارد بین المللی برای مدیریت اطلاعات در کل چرخه عمر دارایی ساخته شده با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است. این شامل تمام اصول و الزامات سطح بالا مانند چارچوب BIM انگلستان است و با استانداردهای فعلی ۱۱۹۲ انگلستان مطابقت دارد.

این آیین نامه دارای ۴ بخش می باشد که به شرح زیر است:

BS EN ISO 19650-1: سازماندهی و دیجیتالی کردن اطلاعات ساختمان ها – مدیریت اطلاعات با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان: مفاهیم و اصول.

BS EN ISO 19650-2: سازماندهی و دیجیتالی کردن اطلاعات ساختمان ها – مدیریت اطلاعات با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان: مرحله تحویل دارایی ها.

BS EN ISO 19650-3: سازماندهی و دیجیتالی کردن اطلاعات ساختمان ها – مدیریت اطلاعات با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان: استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان فاز عملیاتی دارایی ها

BS EN ISO 19650-5: سازماندهی و دیجیتالی کردن اطلاعات ساختمان ها – مدیریت اطلاعات با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان: رویکرد امنیتی به مدیریت اطلاعات

نکته: قابل ذکر است که منظور از دارایی ها اطلاعاتی است که در طی فرایند BIM تولید و تکمیل می شود و جزئی از دارایی های ساختمان شناخته می شود.

 

آیا استاندارد ISO 19650 مهم است؟

استانداردهای BIM سال‌هاست که در حال توسعه هستند – دستورالعمل‌ها، اصول و گزینه‌های متعددی برای تیم‌های BIM وجود دارد. با گزینه های بسیار زیاد، استانداردهای BIM به طور فزاینده ای گیج کننده شده اند و بسیاری از متخصصان در تلاش برای ادامه دادن هستند. اما برای هدایت در مسیر درست پیاده سازی از مرحله قراردادها و انتصاب ها تا طراحی و تولید اطلاعات و مدیریت آنها  راه گشای شما و سودمند می باشد.

نترسید!!

به عنوان یک صنعت، ما از مجموعه استانداردهای ISO 19650 BIM استقبال می کنیم تا یک رویکرد واحد برای مدیریت اطلاعات ارائه دهیم.

بنابراین بله – اگر از BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) در پروژه های خود استفاده می کنید، درک ISO 19650 بسیار مهم است.

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن بر اساس استانداردهای بیم المللی ایزو، گروه ایران بیم دوره های  تکمیلی  با رویکرد های تولید اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ماتریس مسئولیت ها تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره پیاده سازی بیم با استاندارد ایزو

دوره تبادل اطلاعات با بیم

میریت تولید اطلاعات در بیم

تیم سازی و ماتریس مسئولیت ها در بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.