پروتکل و تبادل اطلاعات با BIM

تبادل اطلاعات در BIM
وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
ریال۱۱,۹۶۰,۰۰۰

دوره آنلاین آموزشی پروتکل و تبادل اطلاعات با BIM با استفاده از استاندارد ISO 1950

امروزه به کارگیری فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در بسیاری از کشور های توسعه یافته رواج یافته است و نتایج قابل توجه مثبتی را در کاهش هزینه و زمان پروژه با استفاده از پیاده سازی صحیح فناوری بیم و تبادل اطلاعات با BIM می توان در پروژه های ساختمانی و عمرانی مشاهده نمود. اما برای پیاده سازی صحیح و استفاده حداکثری از این تکنولوژی در پروژه های ساختمانی می بایست از این فناوری در تمامی مراحل چرخه حیات ساختمان استفاده نمود. بدین منظور استفاده از فناوری BIM در فاز های ابتدایی پروژه جهت تصمیم گیری های اولیه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.در مراحل ابتدایی چرخه حیات یک پروژه تصمیم گیری های اولیه یا امکانسنجی ها از موارد بسیار مهم به شمار می آیند.

تبادل اطلاعات با BIM

فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان نیز به دلیل اینکه ابزار های بسیاری را جهت سهولت در کار و بهینه سازی مسائل ساخت و ساز در اختیار مهندسین حوزه های مختلف قرار می دهد می تواند در این مرحله از پروژه بسیار موثر واقع گردد. بدین صورت پس از تعریف پروژه به صورت دقیق می توان به مطالعات و امکانسنجی پروژه پرداخت و با استفاده از ابزار های BIM که قابلیت استفاده از آن در مطابقت طرح با سایت پروژه را امکانپذیر می سازد و همچنین مدلسازی های انجام گرفته اطلاعات ساختمان در ابتدا می تواند به صورت یکپارچه مشاهده و بررسی گردد تا از این تکنولوژی در تمامی حوزه های امکانسنجی از جمله فنی، مالی و اقتصادی، زیست محیطی استفاده گردد.نتایج این امکانسنجی ها شامل تحلیل ها و ارزیابی هایی بر پایه BIM می گردد که باعث می شود تا ذی نفعان کلیدی پروژه تصمیم گیری های بهینه ای را در مراحل ابتدایی پروژه داشته باشند.

امتیازات استفاده از فناوری BIM

قبل از انجام یک پروژه (چه در مرحله تحویل و چه در مرحله عملیاتی) باید به مشخص کردن اطلاعات و همچنین دارایی فیزیکی (به عنوان مثال، یک آجر، یک دیگ بخار یا حتی یک ساختمان کامل) توجه شود.

مدیریت اطلاعات در مورد اطمینان از این است که اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای رسیدن به یک هدف خاص به مقصد مناسب تحویل داده می شود. الزامات اطلاعاتی هم اطلاعات ساختاریافته و هم بدون ساختار را در نظر می گیرد. مفهوم “نیاز به اطلاعات” طبق سری ISO 19650، اطلاعات باید برای یک هدف خاص ایجاد شود – برای اینکه شخصی از آن استفاده کند. الزامات اطلاعاتی، اطلاعات دقیقی را مشخص می کند که یک فرد به آن نیاز دارد تا در صورت دریافت آن، بتواند آن هدف را با موفقیت انجام دهد. کار مشترک به این معنی است که ما باید همیشه اطلاعات را با در نظر گرفتن استفاده از آن ایجاد کنیم.

چرا ملزم به استفاده از استاندارد ISO 19650 در پیاده سازی BIM در پروژه های ساختمانی هستیم؟

در سالهای اخیر جنبشی در مشتریان بخش دولتی و خصوصی برای توسعه شیوه های نوآورانه وجود دارد که عملکرد همه بخش ها را در محیط ساخته شده بهبود می بخشد. این شیوه‌ها شامل تولید مدل‌های اطلاعاتی مبتنی بر شی و شبیه‌سازی سیستم‌ها و دارایی‌های فیزیکی است که به مدیریت ریسک‌ها و ارائه اطمینان بیشتر در تصمیم‌گیری کلیدی کمک می‌کند. این رویکرد اتوماسیون بیشتر فرآیندهای استاندارد را در حین طراحی و ساخت و ساز و در عملیات و نگهداری امکان پذیر می کند. مدل‌های هوشمند با استفاده از اطلاعات حسگرها و دستگاه‌های شبکه‌ای و تعامل و تبادل اطلاعات با سایر سیستم‌ها از طریق اینترنت اشیا، می‌توانند در زمان تقریباً واقعی به‌روزرسانی شوند. این کار عملکرد را بهینه می کند، سلامت و ایمنی و تجربه کاربر نهایی را بهبود می بخشد و با انجام این کار، شهرهای هوشمند را قادر می سازد تا به واقعیت تبدیل شود.

برای رسیدن به این اهداف ما ملزم به پیروی قوانین و قواعد ویژه ای هستیم تا عملکرد کار را به بهترین نحوه ارتقا دهیم. در این خصوص استاندارد بین المللی ISO 1960 در ۵ بخش تهیه شد. تا تمامی نیازهای فعالان صنعت ساخت را در تهیه و تولید اطلاعات و مدیریت داده ها و دارایی ها تامین کند. لذا به شما پیشنهاد می کنیم قبل از اجرای بیم و پیاده سازی آن این استانداردها را مطالعه فرمایید.

معرفی دوره آموزشی تبادل اطلاعات با BIM

دوره آموزشی تبادل اطلاعات با BIM در ۴ فصل و ۱۹ درس در ۴ ساعت و ۱۰ دقیقه با توجه به نیاز های کنونی  مدیران بیم یا هماهنگ کنندگان بیم که ملزم به رعایت قوانین انتقال اطلاعات بین اعضای گروه پروژه و مدلساز هستند در صنعت ساختمان تهیه و تنظیم شده است. که هر فصل شامل تعاریف و روش های ردوبدل کردن اطلاعات مربوطه با توجه به سرفصل ها می باشد.

در زیر تمامی سرفصل ها و زیر مجموعه ها به تفکیک در قالب درس و موضوع قرارگرفته و تعریف کاملی از آنچه در هر جلسه ارائه می شود وجود دارد. تا با مطالعه آن پیش از ثبت نام و شروع دوره در جریان مسیر و روند تکمیلی دروس و نوع آموزش قرار بگیرید.

دستاوردهای این دوره

آشنایی با تاریخچه BIM، استانداردهای قبلی، دستورات و درایورهایی که منجر به آخرین دستور مدیریت اطلاعات شده است.

تسلط به اصطلاحات بین المللی مربوط به مدیریت اطلاعات و BIM

اطمینان در تشریح عناصر کلیدی فرآیند مدیریت اطلاعات ISO 19650

درک، تهیه، برنامه ریزی و تولید اطلاعات توسط اعضای ذیصلاح

شناسایی نیازهای ذینفعان و طرف های کلیدی درگیر، اهداف پروژه و نحوه انتخاب اعضای ناسب برای تیم پروژه

این دوره آموزشی برای تمام متخصصان AEC، ساخت و ساز که تمایل به مدیریت اعضای گروه پروژه را دارند  از جمله:

دانشگاه ها, مسئولان محلی, معماران, مهندسان, طراحان, سازندگان, مدیران پروژه, مدیران دارایی, مدیران اطلاعات،مدیر BIM بیم منیجر، هماهنگ کننده های BIM

مناسب و مفید است.

اهمیت پروتکل استاندارد

دسترسی به پروتکل های استانداردی که در بخش های دوم و سوم ISO19650 بارها به آنها اشاره شده و تاکید بر استفاده از آنها در پروژه هی شده است. باعث شده که ما نیاز ها و الزامات اطلاعاتی را به نحوی تهیه و تنظیم کنیم تا با مراجعه هر کدام OIR, EIR, PIR, AIR بهتر نیازهای پروژه را بر مبنای اهداف آن در پروتکل قرار داده و ضمیمه قراردادهای انتصابی کنیم.

اگر بر فرض مثال ما نیاز به انتصاب یک پیمانکار اجرایی داریم پس طبق استاندارد ایزو ما طرف انتصاب کننده هستیم و پیمانکار اصلی به عنوان رهبر یا طرف منصوب شده اصلی انتخاب می شود. در حین برگزاری مناقصه در کنار اسناد آن ما نیاز داریم که از قبل الزامات اطلاعاتی OIR,EIR,…. را تعیین کرده و در اختیار مخاطب قرار دهیم تا از رند فعالیت خود در راستای رسیدن به اهداف پروژه آگاه باشد. در حقیقت بداند و درک کند که ما دقیقا چه نیازی داریم و ایشان این سازمان یا شرکت در این سمت چه فعالیتی باید انجام دهد.

پس از تهیه BEP پیش از قرارداد و انجام مذاکرات و تعیین صلاحیت پیمانکاران پروتکل اطلاعاتی ضمیمه قرارداد شده و الزامات تعیین می شود. در این میان شما هر دو طرف و دیگر طرف های منصوب با اطمینان کافی از نیازها و مسئولیت های تحت اختیار ایشان آشنا بوده و از خطرات احتمالی آتی جلوگیری می شود.

 

پیش نیازهای دوره آموزشی تبادل اطلاعات با BIM

برای استفاده از این دوره آموزشی لازم است تا با اصول  و مبانی فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان آشنا باشید تا بتوانید درک درستی از مسیری که پیش روی شما قرار دارد پیدا کنید. همچنین اگر هنوز با مشاغل نوین بیم و تخصص های مورد نیاز برای کار با آن آشنا نشده اید، لازم است تا ابتدا بر روی لینک زیر کلیک کنید تا دوره پیش نیاز اصول و مبانی بیم را تهیه کنید.

دوره آموزشی اصول ومبانی بیم

همچنین برای درک درست قواعد و الزامات مطرح شده در این دوره نیاز است تا دوره ی پیاده سازی استاندارد ISO 19650 در پروژه های ساختمانی را بگذرانید. این دوره شما را با تعاریف و کلید واژه های مطرح شده در استاندارد، روش های تولید اطلاعات، انتقال آن و اعضای مرتبط در یک پروژه آشنا می کند. همچنین با مطرح کردن نمونه هایی با روش و عملکرد استاندارد ISO 19650 در پروژه های ساختمانی آشنا می شوید.

دوره آموزشی پیاده سازی استاندارد ISO 19650 در پروژه های ساختمانی

 

محتوای دوره

بازکردن همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.