معرفی استاندارد ایزو ISO 19650 مدلسازی اطلاعات ساختمان

ایزو ISO 19650

ساخت و ساز با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت با کمک استاندارد ایزو ISO 19650

امروزه با همه گیری فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان به دنبال استانداردهای مرتبط جهت پیاده سازی آن در پروژه ها  هر بار که با وب سایت هایی با اصطلاحات مرتبط با ایزو ISO 19650 روبرو می شویم، این احساس عدم اطمینان را تجربه می کنیم. صفحات پر از EIR، OIR، PIR، طرف انتصاب، طرف منصوب، ظروف اطلاعات، LoIN و موارد دیگر از میانبرها و تعاریف مبهم.  به همین دلیل تصمیم گرفتیم از طریق ISO 19650 ومطالعه  اصطلاحات، راهنماها، جزوه ها و مقالات آن ، کلیاتی از آن را را در قالب این مقاله در اختیر شما علاقمندان قرار دهیم.

 

فهرست اصطلاحات معادل در PAS 1192 و ایزو ISO 19650

ISO 19650 بیشتر بر اساس استاندارد قدیمی بریتانیا PAS 1192 است، با این وجود استاندارد بین المللی مفاهیم جدیدی را معرفی می کند. اگرچه بسیاری از اصطلاحات دقیقاً یکسان هستند، برخی از آنها در نامگذاری تغییر می کنند، اما معنی یکسان است. در زیر جدولی با لیستی از اصطلاحات معادل را مشاهده خواهید کرد

ایزو 19650
جدول اصطلاحات

قابل ذکر است که اصطلاحات موجود در جدول در استاندارد به زبان فارسی با واژگان معادل جایگزین شده اند. با مراجعه به نمونه ترجمه شده استاندارد ایزو  بخش یک می توانید با آنها آشنا شوید.

 

شرایط مندرج در استاندارد ایزو مربوط به سهامداران پروژه

در اینجا، تمام اصطلاحات مربوط به همه ذینفعان پروژه و تیم های مختلف پروژه را نام برده و شرح خواهم داد. چگونه استاندارد با مشتری، چگونه طراح و چگونه پیمانکار تماس می گیرد؟ و تیم تحویل چه چیزی را تحویل می دهد؟ 

طرف گمارنده (انتصاب کننده) – Appointing party

به عبارت دیگر: مشتری، مالک ساختمان یا کاربر نهایی – مالک پروژه. طرف منصوب کننده تمام اطلاعات و همچنین کار و کالاهای ارائه شده توسط سایر سهامداران پروژه را دریافت و/یا مدیریت می کند.

مسئولیت های یک طرف انتصابی:

ایجاد نیازهای اطلاعاتی پروژه (PIR – توضیح در قسمت بعدی) و استانداردهای پروژه،
ایجاد رویه ها برای ایجاد و تحویل اطلاعات،
آماده سازی تحویل صحیح اطلاعات موجود به تیم تحویل (که در زیر توضیح داده شده است) لازم برای تحویل صحیح پروژه،
ایجاد محیط داده مشترک برای پروژه،
گرفتن درس آموخته شده با رهبر منصوب حزب.

 

طرف گماشته اصلی(رهبر منصوب شده) Lead Appointed party

این طرف مستقیماً توسط مشتری تعیین می شود و نقش هماهنگ کننده بین تیم تحویل و طرف منصوب کننده را بر عهده می گیرد. می تواند وظایف بیشتری را به طرف های تعیین شده خود محول کند.

در عمل، رهبر منصوب شده به روش تحویل پروژه بستگی دارد. در تحویل طراحی و ساخت، این پیمانکار عمومی است که تمام مسئولیت ها و نقش های هماهنگی را بر عهده می گیرد. اگرچه در طراحی – پیشنهاد – ساخت (روش تحویل سنتی) ممکن است یک طرف منصوب شده برای کارهای طراحی (به عنوان مثال دفتر معمار) و یک طرف منصوب دیگر برای ساخت و ساز (پیمانکار عمومی) وجود داشته باشد.

مسئولیت های یک طرف منصوب رهبری:

ایجاد برنامه اجرایی BIM،
ایجاد الزامات اطلاعاتی خود یک طرف علاوه بر مواردی که توسط طرف منصوب شده در سندی به نام الزامات تبادل اطلاعات (در قسمت بعدی توضیح داده شده است) تنظیم شده است.
ایجاد طرح تحویل اطلاعات اصلی (در قسمت بعدی)،
تدوین الزامات اطلاعاتی برای هر یک از طرف های منصوب،
تهیه و تخصیص منابع (افراد، فرآیندها و فناوری) در تیم تحویل،
ایجاد اسناد قرارداد برای هر طرف منصوب،
مدیریت و نظارت بر پیشرفت مدل اطلاعاتی (در زیر توضیح داده شده) توسط تیم تحویل،
بررسی اینکه آیا مدل اطلاعات ارائه شده مطابق با الزامات تعیین شده توسط طرف منصوب کننده است،
گرفتن درس های آموخته شده با هر یک از طرف های منصوب.

 

طرف گماشته (منصوب شده) Appointed party

به عبارت دیگر: طراحان، پیمانکاران، تامین کنندگان، فروشندگان. کلیه طرف هایی که طبق قرارداد (انتصاب) با طرف منصوب شده مسئول ایجاد و ارائه اطلاعات، کار یا کالا هستند.

مسئولیت های یک حزب منصوب شده:

کمک به طرف اصلی منصوب در ایجاد برنامه اجرایی BIM،
توافق کنید که کدام اطلاعات و چه زمانی باید توسط هر یک از طرفین منصوب شده تولید شود،
ایجاد طرح(های) تحویل اطلاعات وظیفه در سراسر تیم وظیفه،
ایجاد مشترک اطلاعات بر اساس استانداردها و الزامات اطلاعاتی،
شرکت در بررسی مدل اطلاعاتی

 

گروه پروژه Project Team

همه طرف های درگیر در فرآیند تحویل یک دارایی. بخشی از تیم پروژه هم طرفی است که اطلاعات را دریافت می کند (طرف منصوب) و هم طرف هایی که اطلاعات را ایجاد می کنند (طرف منصوب رهبر و طرف های منصوب شده).

 

گروه تحویل Delivery Team

همه ذینفعان مسئول ایجاد اطلاعات هستند. تیم تحویل متشکل از طرف منصوب شده رهبری و طرف های منصوب شده آنها است. بسته به نوع قرارداد، ممکن است فقط یک تیم تحویل یا چندتایی باشد.

 

کارگروه Task Team

تیم درون تیم تحویل در ایزو ISO 19650 (ممکن است یک نفر نیز باشد) مسئول انجام یک کار خاص. به عنوان مثال یک طراح سازه یا یک پیمانکار با پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان خود.

 

دیاگرام ایزو 19650
دیاگرام ارتباط بین طرف های پروژه

 

در تصویر بالا می بینید که چگونه عبارت های ذکر شده در بالا را ساختار می دهم. طرف منصوب مشتری/مالک ساختمانی است که می خواهد یک دارایی (ساختمان) بسازد و الزاماتی دارد. او طرف منصوب رهبری را منصوب می کند که ممکن است یک یا چند نفر باشد. رهبری کمیسیون های طرف منصوب شده احزاب انتصابی.

احزاب منصوب شده به تیم های وظیفه ای تقسیم می شوند که مسئول انجام یک کار خاص هستند. به عنوان مثال، یک شرکت مهندسی یک تیم وظیفه دارد که مسئول محاسبات سازه و مدل‌های سازه است. در واقع، تیم وظیفه می‌تواند یک نفر نیز باشد – برای مثال، یک آکوستیک که توسط یک شرکت معماری سفارش داده شده است.

هر دو طرف منصوب شده و تیم وظیفه در طول مرحله تحویل اطلاعات (طراحی و ساخت ساختمان) بین یکدیگر و بین یکدیگر همکاری می کنند. آنها به همراه طرف منصوب رهبر، تیم تحویل را ایجاد می کنند. اگر بخواهیم همه ذینفعان درگیر در فرآیند را نام ببریم، از عبارت Project Team استفاده می کنیم.

 

شرایط اطلاعات در  ISO 19650 

اطلاعات

هر داده ای که به روشی توافق شده ارائه شود که قابل درک، پردازش و انتقال باشد. در عمل، طبق شرایط ISO 19650، اطلاعات عبارتند از ترسیم تیر یا درب DE-01 در جدول زمانی درب.

 

مخزن اطلاعاتی Information Container

به عنوان اصطلاح ISO 19650، اطلاعات Container هر شکلی از فایل منحصر به فرد است. در نتیجه، این ممکن است فایلی با اطلاعات ساختاریافته (شامل ابرداده، به عنوان مثال مدل‌های هندسی، برنامه‌ریزی‌ها) یا بدون ساختار (اطلاعات بدون ابرداده، مانند اسناد pdf، اسکن‌ها، عکس‌ها، ویدیوها) باشد. هر محفظه اطلاعاتی باید با یک شناسه و ابرداده منحصر به فرد مانند وضعیت، ویرایش و طبقه بندی شناسایی شود. من این را با جزئیات در ورودی مربوط به فرآیند CDE توضیح دادم.

 

مدل اطلاعاتی Information Model

در ایزو ISO 19650 این مجموعه ای از مخازن اطلاعات است، چه ساختار یافته و چه بدون ساختار. علاوه بر این، فرآیند ترکیب بانک اطلاعات را یکپارچه سازی می گویند. در واقع، یک مدل اطلاعاتی تنها یک مدل هندسی نیست که از فایل‌های مختلف IFC تشکیل شده است. این مجموعه ای از بانک اطلاعات مختلف، چه گرافیکی و چه غیر گرافیکی (پایگاه های داده، صفحات گسترده و غیره) و اسناد است.

در عمل، یک مدل اطلاعاتی در مرحله طراحی اولیه ممکن است شامل یک مدل معماری Revit، پایگاه داده با الزامات اتاق متصل به مدل و برنامه پیش‌نویس سیستم‌های تهویه و الکتریکی در صفحه گسترده Excel باشد.

 

مدل اطلاعاتی پروژه Project Information Model (PIM)

درایزو ISO 19650 این یک مدل اطلاعاتی است (یعنی مجموعه ای از ظروف اطلاعات همانطور که در بالا توضیح داده شد) که تمام داده های مورد نیاز برای انجام مرحله تحویل یک دارایی را فراهم می کند. این زمانی است که یک دارایی (ساختمان) طراحی، ساخته و راه اندازی می شود. PIM در محیط داده مشترک پروژه قرار دارد و مجموعه اطلاعات آن به الزامات تعیین شده توسط طرف منصوب در الزامات اطلاعات تبادل پاسخ می دهد. این شامل انواع بانک اطلاعاتی است: مدل ها، پایگاه های داده، صفحات گسترده و اسناد.

مقدار داده های مختلف (ظروف اطلاعات) در PIM به تدریج همراه با توسعه فرآیند تحویل افزایش می یابد. در مرحله مختصر، ممکن است تنها شامل مدل معماری طرح و برخی صفحات گسترده با الزامات باشد. سپس در مرحله طراحی یا ساخت و ساز، ممکن است حاوی حجم وسیعی از اطلاعات باشد.

در عمل، مدل اطلاعات پروژه همه داده‌های مرتبطی است که در پلتفرم محیط داده مشترک پروژه قرار دارد. PIM تا زمانی که پروژه به توسعه خود ادامه می دهد دوام می آورد.

 

مدل اطلاعات دارایی Asset Information Model (AIM)

این یک مدل اطلاعاتی است که تمام داده‌های مورد نیاز برای انجام فاز عملیاتی یک دارایی را ارائه می‌کند (برخلاف PIM که داده‌ها را برای مرحله تحویل ارائه می‌کند).

در پایان پروژه، برخی از عناصر مدل اطلاعات پروژه به مدل اطلاعات دارایی منتقل شده و داده های غیر ضروری (اطلاعات باقیمانده پروژه) بایگانی می شوند. AIM شامل مدل های گرافیکی، داده های غیر گرافیکی و تمام اسناد نگهداری، عملیات و مدیریت لازم برای اشیاء در مدل است. طرف منصوب، کاربران نهایی و مدیران تسهیلات، مدل اطلاعات دارایی را در مرحله عملیاتی دارایی ایجاد و استفاده می کنند.

ایجاد و ساختار داده ها در AIM باید انتقال به سیستم های مدیریت تسهیلات به کمک رایانه (CAFM)، COBie یا فرمت دیگری را برای مدیریت بعدی ساختمان امکان پذیر کند. الزامات مربوط به قالب محصولات تحویلی باید از قبل در الزامات اطلاعات تبادل توافق شود.

در عمل، AIM شامل تمام فایل‌ها و داده‌هایی است که تیم تحویل پس از اتمام پروژه به طرف منصوب‌کننده می‌دهد. مالک ساختمان از این اطلاعات برای راه اندازی یک سیستم مدیریت تسهیلات و راه اندازی ساختمان استفاده می کند.

 

نویسنده: Konrad Fugas

منبع : https://bimcorner.com/

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن بر اساس استانداردهای بیم المللی ایزو، گروه ایران بیم دوره های  تکمیلی  با رویکرد های تولید اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ماتریس مسئولیت ها تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره پیاده سازی بیم با استاندارد ایزو

دوره تبادل اطلاعات با بیم

میریت تولید اطلاعات در بیم

تیم سازی و ماتریس مسئولیت ها در بیم

 

1 دیدگاه برای “معرفی استاندارد ایزو ISO 19650 مدلسازی اطلاعات ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.