صنعت ساختمان AEC

صنعت ساختمان AEC

چه بلایی سر صنعت ساختمان AEC آمده است؟ آیا هنوز جایی برای مهندسان آینده وجود دارد؟

بازار ساخت و ساز مهندسی معماری (به طور خلاصه: صنعت ساختمان AEC) نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند زیرا علم و صنعت را به هم متصل می کند. با این حال، فقدان رشد بهره وری و سرمایه گذاری نادیده گرفته شده در دیجیتالی شدن، بر صنعت ساخت و ساز تأثیر منفی می گذارد. مهندسان جوان ترجیح می‌دهند در صنایع پیشرفته‌تر دیجیتالی کار کنند تا اینکه مانند ۳۰-۲۰ سال پیش کار کنند.

به نظر می رسد که تغییر اجتناب ناپذیر است. این احتمال وجود دارد که مهندسان در آینده ملزم به انجام طیف وسیع تری از وظایف نسبت به آنچه در حال حاضر هستند، باشند. سؤالات جالب این است: کار مهندسان آینده با توجه به فناوری های نوظهور چگونه خواهد بود؟ مهندسان آینده چگونه خواهند بود و چگونه خواسته های جامعه فردا را برآورده خواهند کرد؟ 

 

اهمیت صنعت ساختمان AEC

در سال ۲۰۲۰، Oxford Economics ارزش بازار جهانی ساخت و ساز را ۱۰.۷ تریلیون دلار برآورد کرد. این بدان معناست که بخش ساخت و ساز یکی از بزرگترین بخش های اقتصاد جهان است.این اکوسیستم نشان دهنده ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است – این بخش ۷ درصد از جمعیت شاغل جهان را به کار می گیرد. صنعت ساخت و ساز حدود ۴۰ درصد از انرژی جهان و حدود ۳۰ درصد از انتشار کربن جهان را مصرف می کند. 

این اعداد بسیار بزرگ هستند و چیزهای زیادی در مورد اندازه صنعت به ما می گویند. علاوه بر تأثیر بر اقتصاد جهانی، این بخش بر همه ما تأثیر می گذارد. همه ما توسط محصولات صنعت ساختمان احاطه شده ایم. ما هر روز از ساختمان ها، مدارس، بیمارستان ها و جاده ها استفاده می کنیم.

 

کشاورزی از صنعت AEC جلوتر است

منصفانه است که بگوییم ما در مورد یکی از مهم ترین بخش های جهانی صحبت می کنیم. با این حال، ما در مورد یک صنعت کم بازده در مقایسه با سایر صنایع صحبت می کنیم. دو دهه اخیر منجر به رکود در صنعت ساختمان شده است. بهره وری در این مدت تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است! این یک رشد کوچک بهره وری کمتر از ۱ درصد در سال است. در مقایسه، صنعت تولید نزدیک به ۷۰ درصد افزایش داشته است، در حالی که کشاورزی بهره وری خود را ۴۰ درصد در همان دوره بهبود بخشیده است.

صنعت ساختمان

 

صنعت ساختمان AEC مشکل بهره وری دارد

افزایش ۱۰ درصدی بهره وری در بیست سال گذشته عملکرد فوق العاده ضعیفی در کل صنعت است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اینگونه است. به عنوان مثال، صنعت وابسته به بخش دولتی است که به طور گسترده ای تحت نظارت است. در بازار آزاد، یافتن کارگرانی با مهارت کافی دشوار است. باورش سخت است، اما بیشتر کارها در این سایت به همان روشی که در قرن گذشته انجام شد انجام می شود.

البته، ما واقعاً نمی توانیم صنعت ساخت و ساز را با تولید مقایسه کنیم. پروژه های ساختمانی با کار در کارخانه هایی که در شرایط یکسان و با محصولات مشابه کارهای تکراری و شماتیک دارید، یکسان نیست. اگرچه برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ حتی یک انسان هم در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های ساختمانی کار نخواهد کرد. به نظر من، برای کارخانه ها امکان پذیر است، اما در مورد محل ساخت و ساز آنقدر مطمئن نیستم. پروژه های ساختمانی فوق العاده پیچیده هستند و افرادی از رشته های مختلف را درگیر می کنند. سوء تفاهمات قراردادی، ارتباطات ضعیف و مدیریت ناکافی ریسک وجود دارد. همه اینها کار فوق العاده بازدهی را واقعا سخت می کند. یک چیز مطمئن است: تغییرات مورد نیاز است، و آنها نیاز فوری دارند.

 

سطح بهره وری و دیجیتالی شدن

همچنین باید بنویسم که همراه با کمترین اعداد بهره وری، صنعت نیز کمترین رقم دیجیتالی را در میان بقیه دارد . کشاورزی و دیگران دوباره جلوتر هستند. من ۱۰۰٪ مطمئن هستم که این دو عدد (سطح بهره وری و دیجیتالی شدن) در همه به یکدیگر وابسته هستند. پروژه‌های مهندسی به مقدار زیادی ساعت کار نیاز دارند، و ظاهراً ما به‌عنوان صنعتی با کاهش بازده و تعداد زیادی از هزینه‌ها و تأخیرها، اصلاً در آن بهتر نمی‌شویم. بنابراین طبیعتاً باید کارآمدتر باشیم. ما باید کار دستی را خودکار کنیم! ما همچنین باید از قدرت کامپیوترهای اطراف خود استفاده کنیم.

این تحقیق MGI نشان می دهد که ایجاد یک تحول دیجیتال به تنهایی می تواند منجر به افزایش بهره وری در حدود ۱۵٪ و کاهش هزینه در محدوده ۴ تا ۶٪ شود [۴]. در نگاه اول، این اعداد خیره کننده نیستند. با این حال، همانطور که در بخش اول اشاره کردم – مقیاس صنعت در اینجا مهم است. حتی تک رقمی کاهش هزینه باعث صرفه جویی میلیون ها دلاری می شود.

شهرها و محل های کار به شدت تغییر خواهند کرد

انتظار می رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد. دو سوم از آنها در شهرها و مناطق شهری زندگی خواهند کرد. این یک چالش شدید برای تمام صنایع مهندسی است. در کنار رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، مصرف کنندگان نیز خواهان تغییرات بیشتری از جامعه هستند. مهندسان باید ضمن اولویت‌بندی ایمنی، الزامات قانونی و در نظر گرفتن استقامت و پایداری مواد، با تقاضاهای در حال تغییر همگام باشند.

 


اگر تصمیم گرفتید در این جنبش تکنولوژی شرکت کنید و اطلاعات کاملی در خصوص بهترین متد و فناوری در عرصه صنعت ساختمان AEC کسب کنید. مدلسازی اطلاعات ساخت BIM بهترین انتخاب شماست.

آیا می خواهید صنعت AEC را تغییر دهید؟
بیا و به گروه ایران بیم  ملحق شو ! اینجا کلی دوره های آموزشی از مبتدی تا پیشرفته بر اساس مشاغل جدید BIM تهیه شده تا برای تمامی فعالان صنعت ساختمان مفید باشد.

دوره های آموزش BIM

   

  


 

مهندسان آینده می آیند

از یک طرف، این تغییرات خارق العاده باعث مشکلات و کار سخت تر می شود. مهندسان باید در آینده بسیار بیشتر از اکنون انجام دهند.

از سوی دیگر، نوآوری های قابل توجهی در زمینه های مختلف از جمله مهندسی عمران، انرژی، پزشکی، حمل و نقل، رباتیک و پایداری در چشم انداز است. مهندسان نقش کلیدی در اختراع و توسعه فناوری های قرن بیست و یکم خواهند داشت. و خیلی شبیه مهندسان گذشته نخواهند بود.

در طول سه دهه آینده، ما بیش از هر زمان دیگری شاهد توسعه و تغییرات در زمینه مهندسی خواهیم بود. بسیاری از ماشین ها مستقل و خود مونتاژ خواهند شد. ساخت و ساز از طریق پیش ساخته، تولید مدولار و چاپ سه بعدی توسعه خواهد یافت. بیشتر و بیشتر از داده های ما برای کمک به تصمیم گیری جمع آوری می شود. در مجموع، فرآیندهای ساخت و ساز هیچ شباهتی با روش های قدیمی “قلم و کاغذ” ندارند.

مهندسی همانطور که امروز می شناسیم باید تغییر کند و باید چابک تر شود. کارگران انعطاف پذیرتر خواهند بود و در انواع نرم افزارها، فرآیندها و زبان های برنامه نویسی مهارت خواهند داشت. مهارت های فنی برای مدیریت تولید مانند تجزیه و تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی سیستم تولید بر اساس داده های بزرگ از حسگرها و استفاده از روبات های مشارکتی ضروری خواهد بود.

 

فرصت های جدیدی در افق در راه است

همانطور که قبلا اشاره کردم، برخی از مشاغل تا سال ۲۰۵۰ کاملاً خودکار خواهند شد. با این حال، مشاغل جدید به روش‌های غیرمنتظره‌ای در زمینه‌های غیرمنتظره‌ای ظاهر می‌شوند که امروزه وجود ندارند. همه پیش‌بینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که نیمی از کودکان امروزی در مدرسه در مشاغلی کار خواهند کرد که در حال حاضر وجود ندارند. و برخی از مشاغل دیگر وجود نخواهند داشت

 


بیم را از کجا شروع کنیم؟

اگر هنوز با فناوری بیم آشنا نیستید و در حال بررسی امتیازات و عملکرد آن و سود اوری ناشی از پیاده سازی آن در پروژه های مرتبط هستید به شما پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را با شرکت در دوره آفلاین اصول و مبانی بیم کامل کنید. در این دوره که نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس و صرف زمان و طی مسیر نمی باشد در گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی خود فیلمهای آموزشی بارگزاری شده و می توانید در هر زمان و مکانی به آن دسترسی داشته و حتی بارها آنرا بازبینی کنید.

کما اینکه تمام مباحث مرتبط با بیم در ۱۰ فصل به صورت کامل و جامع با کیفیت بالا در اختیار شما قرار میگیرد.

تغییرات شغلی و مسیر حرکت به سمت پیشرفت و کسب موفقیت را از اینجا شروع کنید. اصول و مبانی بیم


مهارت های نرم برای مهندسان آینده نیز بسیار مهم خواهد بود

مهارت های بین فردی، همراه با خلاقیت، در بازار کار مهندسین بسیار حیاتی تر خواهد بود. مهارت هایی مانند توانایی کار با دیگران، ارائه، و تمایل به یادگیری و کشف دانش جدید همچنان وجود خواهد داشت. مهم است که بتوانیم اطلاعات مربوط به اتوماسیون فرآیند، الگوریتم‌ها و جهت‌گیری خدمات را به گونه‌ای که برای افراد فاقد آموزش فنی قابل درک باشد، منتقل کنیم.

مهارت‌های حل مسئله و تفکر سیستماتیک از جمله زمینه‌های مهارتی مورد نظر خواهد بود. این امر مستلزم خلاقیت و توانایی سازماندهی جلسات طوفان فکری و هماهنگی کار با دیگران است.

به عبارت دیگر، تمام مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که ماشین‌ها هنوز نمی‌توانند از آنها تقلید کنند، حیاتی خواهند بود. ربات ها شگفت انگیز هستند و در دهه های نزدیک نقش مهمی ایفا خواهند کرد. با این حال، مهارت های نرم همچنان در سمت انسان خواهد بود. آنها به نیروی کار مهندسی کمک خواهند کرد تا به پیشرفت خود ادامه دهند.

کلام پایانی

دیجیتالی شدن در دنیای ساخت و ساز در مراحل ابتدایی خود است – اما در حال وقوع است. اگر صنعت فرصت‌های اجرای یک استراتژی دیجیتال واقعی را از دست بدهد، ممکن است برای پرش به قطار پرسرعتی که دیجیتالی‌سازی نامیده می‌شود، خیلی دیر باشد. البته، تمایل به تغییر باید در مدیریت ارشد هر شرکتی باشد. اما بزرگترین تغییر را باید از پایین انجام داد.

خبر خوب این است که دیدگاه های زیادی وجود دارد. سفر دیجیتالی شدن نور روشنی را بر آینده مهندسی می تاباند. بیشتر به این دلیل که پیشرفت های بیشتر تکنولوژیکی در این زمینه می تواند به نفع همه ما باشد. مسلماً این بهترین زمان در تاریخ برای ورود به یک رشته یا حرفه مهندسی است. چه یک مهندس باتجربه باشید، چه مهندس در آغاز کار خود، یا دانشجویی که آرزوی مهندس شدن دارید، Industry 4.0 انقلاب صنعتی چهارم فرصت های قابل توجهی را ارائه می دهد. همه اینها باعث می شود یک حرفه در بخش مهندسی به یک حرفه هیجان انگیز و همیشه در حال تغییر تبدیل شود.

 

منبع: https://bimcorner.com/

 


پیشنهاد می کنم برای درک دقیق چگونگی عملکرد نرم افزارهای بیم و روش نتقال اطلاعات به بخش ساخت با مراجعه به لینک زیر از قابلیت های سامانه رایانش ابری بیمنما مطلع شوید و در صورت تمایل به استفاده از آن به  آدرس www.bimnama.ir  مراجعه کنید.

معرفی سامانه بیمنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.