محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE ) چیست؟

محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE ) چیست؟

محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE ) چیست؟

محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE ) چیست؟ استفاده ی محیط داده‌های مشترک یا CDE در یک پروژه ساخت‌وساز چیست ؟ چه کسی در آن مشارکت می‌کند؟ چه کسی مسئول آن است؟ چه کسی صاحب اطلاعات درون آن است؟ چرا از یک CDE در همه چیز استفاده می‌کند؟ ما ایده یک مخزن اطلاعات مرکزی را بررسی می‌کنیم که در قلب پیاده‌سازی BIM نقش دارد.

محیط داده‌های مشترک ( CDE ) یک مخزن مرکزی است که اطلاعات پروژه ساخت‌وساز در آن قرار دارد. محتوای CDE محدود به دارایی ایجاد شده در یک محیط BIM نیست و بنابراین شامل مستندسازی، مدل گرافیکی و دارایی‌های غیر گرافیکی می‌شود. در استفاده از یک منبع واحد هم‌کاری اطلاعات بین اعضای پروژه باید افزایش یابد، اشتباه‌ات کاهش‌یافته و از کپی برداری باید اجتناب شود. در اینجا ما CDE را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم

چرا CDE را ایجاد می کنیم؟

بسیاری از پروتکل‌های BIM، بویژه پروتکل BIM CIC، استفاده از یک محیط داده مشترک را پیشنهاد می‌کند. هدف نهایی بهبود خلق، به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات زیربنایی از تحویل پروژه است. ایده هم‌کاری برای ایجاد نتایج بهبود یافته و کارایی در قلب اجرای رویکرد مدل‌سازی اطلاعات ساختمان ( BIM ) در پروژه‌های ساخت‌وساز است.

چه کسی به محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE ) کمک می کند؟

ساخت و ساز بر مهارت های طیف گسترده ای از رشته ها متکی است و CDE اطلاعاتی را از همه کسانی که به عنوان بخشی از تیم پروژه گسترده تر کار می کنند، گرد هم می آورد.

به عنوان مثال، یک پروژه ممکن است از منابع معماری، چشم انداز، ساختاری، شهری / زیرساختی و کارکنان مکانیکی، برق، لوله کشی و خدمات، داشته باشد و این اطلاعات به عنوان الزامات کارفرما که در نقاط خاص پروژه به کار گرفته شده اند به CDE اضافه خواهد شد.

چه فرمی را CDE به خود میگیرد؟

این واقعا برای شما و تیم پروژه ی شماست. PAS ۱۱۹۲ ۲ پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید یک سرور برای پروژه خود، یا شاید یک extranet یا یک نوع دیگر از سیستم بازیابی فایل را راه‌اندازی کنید.

در تاسیس CDE باید از الزامات احزاب شرکت‌کننده آگاه باشید. قراردادهای نامگذاری پرونده شاید با استفاده از یک پروتکل استاندارد از قبیل: در BS ۱۱۹۲: ۲۰۰۷، باید زود تاسیس شود. بنابراین هر گونه الزامات امنیتی اطلاعاتی نیاز است.

در عمل CDE ممکن است به ایجاد محیطی تقسیم شود که نیازهای افراد را در بخش تامین یک پروژه و تایید و اعتبار خروجی‌های مورد نیاز برای نیازمندی‌های اطلاعاتی کارفرمایان تقسیم کند. این محیط‌ها ممکن است مجوزهای متمایزی با ساختارها و پروتکل‌ها داشته باشند.

در زمان کار با CDE به چه چیزی نیاز داریم؟

خود CDE یک ابزار مدیریت پروژه نیست اگرچه می‌تواند با یک یا چند ابزار دیگر به کار رود.

در کار با فایل‌ها، شما باید نوعی فرایند گردش کار و ثبت نام را در نظر بگیرید تا مشخص شود که اطلاعات در پیشرفت کار باقی می‌ماند و پس از مرور و پی گیری سهام مناسب به اشتراک و منتشر شود.  همچنین باید در مورد نسخه بندی دارایی‌ها و بایگانی برای کسانی که جایگزین بوده‌اند ، فکر کنید.

من از محیط اطلاعاتی مشترک ( CDE )  چقدر سود می‌برم؟

به عنوان یک منبع اطلاعات، بحث‌هایی در مورد این که کدام نسخه از اطلاعات باید مورد ارجاع قرار گیرد وجود ندارد. CDE باید به عنوان منبع نهایی حقیقت خدمت کند و تعدادی از مزایا را برای همه افراد به ارمغان آورد:

اطلاعات مشترک باید منجر به داده‌های هماهنگ شوند که به نوبه خود هر دو زمان و هزینه روی پروژه شما را کاهش می‌دهد.

اعضای تیم پروژه می‌توانند از CDE برای تولید اسناد / نما استفاده کنند که به استفاده از ترکیبات مختلف از دارایی‌های مرکزی نیاز دارند، با اطمینان از اینکه آن‌ها از آخرین دارایی‌های ( مانند دیگران ) استفاده می‌کنند.

هماهنگی فضایی در ایده استفاده از یک مدل متمرکز ، ذاتی است.

اطلاعات تولید شده باید برای اولین بار با فرض اینکه مشارکت کنندگان از فرآیندها برای به اشتراک گذاری اطلاعات پیروی کنند ، درست باشد.

چه کسی مسئول CDE است؟

پروتکل BIM CIC پیشنهاد می‌کند که یک مدیر اطلاعات ( به عنوان مجزا از هماهنگ‌کننده BIM، بدون هیچ مسیولیت طراحی، تشخیص برخورد و یا هماهنگی مدل‌ها ) منصوب می‌شود. مدیر اطلاعات مسئول حفظ هزاران اطلاعات ایجاد شده و مشترک است. در عمل یک عضو ارشد تیم به طور معمول این نقش هماهنگی را برعهده خواهد گرفت.

 

 

چه کسی مالک و میزبان اطلاعات در CDE است؟

شرکت‌کننده ها اطلاعاتی که در CDE نگه‌داشته می‌شود را حفظ می‌کند. در واقع، مدل‌هایی که توسط تیم‌های فردی تولید می‌شوند ، همیشه از هم جدا باقی خواهند ماند و این مدل ها همان هایی است که برای تولید مدل متحد رسم می‌شوند.

به طور معمول اعضای تیم مجوز های لازم را برای استفاده توسط مشتری برای هدف های مجاز صادر خواهند کرد ( یعنی. ایجاد مدل متحد برای سطح قرارداد تعریف‌شده در الزامات اطلاعاتی کارفرماها ). به نوبه خود ، مشتریان می‌توانند طیف وسیعی از مدل‌ها را که برای استفاده توسط اعضای دیگر تیم پروژه برای نیازمندی‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند را به حداقل برسانند.

مالکیت ممکن است با پیشرفت پروژه تغییر کند و تصمیماتی که توسط طراح مشخص‌شده تغییر کند مدیر اطلاعات باید از این تغییرات آگاه باشد.

اگر به دنبال تهیه منبعی با این مشخصات با خصوصیات ایرانی و بومی سازی شده هستید، پیشنهاد گروه ایران بیم استفاده از سامانه بیم نما است. برای کسب اطلاع به لینک زیر مراجعه کنید.

وب سرویس بیم نما

نویسنده:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.