اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران اصلی

اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران مقاله ایران بیم

بررسی دلایل و اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران اصلی و فرعی

در این مقاله  چالش های روزانه یک مجری ساکن نیویورک از زبان مدیر شرکت پیمانکاری را بررسی  میکنیم و به دلایل و اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران می پردازیم.

ساختمان سازی در شهر نیویورک به دلایل زیادی چالش برانگیز است. به‌عنوان رئیس و مدیرعامل یک شرکت پیمانکاری عمومی مستقر در نیویورک، دیده‌ام که قبل از هر چیز، سخت‌ترین چیزها برای پیمایش اغلب آن‌هایی هستند که نمی‌توانیم کاری در مورد آنها انجام دهیم، مانند کدهای ساختمانی پیچیده یا حتی شکایات از همسایگان.

با این حال، چیزهایی وجود دارد که می توانیم تغییر دهیم. به عنوان پیمانکاران عمومی (GCs)، چند بار برای هماهنگ کردن نقشه های ساخت و ساز خود به معماران، طراحان و مهندسان تکیه کرده ایم و بعد از اینکه خیلی دیر شده اشتباهات زیادی را پیدا کرده ایم؟ تا به حال چند بار فولاد را برای ساخت بر اساس ابعاد مورد تایید عرضه کرده‌اید، اما متوجه شدید که اندازه های تایید شده کمبود جدی دارند؟ در مورد من، پاسخ بسیار زیاد است. بارها مجبور شده‌ام هزینه‌های اشتباهات روی کار را بپذیرم، و بارها به دلیل عدم هماهنگی زمان را از دست داده‌ام.

 


اخیراً تصمیم گرفتم کاری در مورد آن انجام دهم. من اکنون از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای تمام کارهایم استفاده می کنم. من تصمیم گرفتم که قدرت را به مردم بازگردانم – . استفاده از BIM به تیم های ما این امکان را می دهد که قبل از ساختن همه چیز را تجسم کنند. این به ما امکان می‌دهد هر گونه درگیری احتمالی را زمانی که هنوز روی کاغذ هستند شناسایی کنیم – زمانی که هنوز کاری می‌توانیم در مورد آنها انجام دهیم. این به همه معاملات اجازه می دهد تا به درستی کار خود را هماهنگ کنند و مطمئن شوند که هیچ کس مانع دیگری نمی شود.


 

اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران

ما همچنین از BIM برای ایجاد محرک های واقعی کار استفاده می کنیم تا هم مالک و هم تیم های مدیریتی ما بتوانند ببینند و احساس کنند که پروژه چگونه خواهد بود. این به مالک کمک می‌کند ببیند آیا چیزی وجود دارد که آنها را آزار می‌دهد تا بتوانند قبل از شروع کار، آن را برطرف کنند.

این مطالعه موردی از شرکت من را در نظر بگیرید: ما اخیراً روی یک ساختمان سازه فولادی کار می‌کردیم که شامل بسیاری از قطعات فولادی منحنی بود، زیرا این پروژه شامل تعدادی دیوار منحنی برای ایجاد یک سازه نیم دایره بود. پلان های فولادی در یک طراحی دو بعدی بسیار خوب به نظر می رسیدند و در طراحی دو بعدی فروشگاهی نیز به همان اندازه خوب به نظر می رسیدند. اگر ما به عنوان GCs اجازه می دادیم که کار فقط بر اساس نقشه های دو بعدی شروع شود، اشتباهات و تاخیرهای زیادی را تجربه می کردیم. مدل سه بعدی – BIM بیش از ۳۰ درخواست برای اطلاعات، یا درگیری آشکار، اتصالات از دست رفته و اعضای با اندازه نادرست، فقط برای نام بردن چند مورد ایجاد کرد.

شبیه سازی مدل بیم 

استفاده از مدل BIM به ما این امکان را داد که این  (Request For Information) RFI ها را کشف کنیم، و اصلاحات قبلاً در خود RFIها تجویز شده بودند. تنها چیزی که باقی مانده بود تایید مهندس ثبت بود. پس از تأیید اصلاحات، ما اصلاحات را به مدل وارد کردیم، که به طور خودکار نقشه‌ها را در کل ساختمان به‌روزرسانی می‌کرد تا آن تغییرات را منعکس کند.

اگر قصد استفاده از BIM را دارید، برای استفاده موثر از آن باید چند نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا، در اوایل مرحله پیش ساخت با آن درگیر شوید. هنگامی که یک مجموعه توسعه طراحی انجام شد، بلافاصله فرآیند BIM را شروع کنید. از BIM برای ایجاد یک مدل “مستر” که شامل تمام معاملات است استفاده کنید. سپس، پس از تکمیل بخش «تشخیص برخورد» از فرآیند، شروع به ساخت مدل‌های تجاری فردی کنید. اگر از این طریق به BIM نزدیک شوید، هر تغییری که به ناچار در مجموعه اسناد ساخت و ساز ظاهر می شود نسبتاً ساده خواهد بود. شما به راحتی قادر خواهید بود مدل خود را تغییر دهید و ببینید چه چیزی تغییر کرده و چگونه ممکن است بر کار تأثیر بگذارد.

 

دوره آموزشی پیاده سازی بیم در شرکت های پیمانکاری

 

من همچنین آموخته‌ام که استفاده از BIM به‌عنوان مجموعه دیگری از برنامه‌های تولید شده توسط شخصی که بخش ساخت و ساز کسب‌وکار را نمی‌فهمد و BIM را از سمت طراحی هدف قرار می‌دهد، اشتباه خواهد بود. BIM برای کمک به ما GCها در ساخت بهتر و سریعتر طراحی شده است. تنها راهی که می توانیم این کار را انجام دهیم این است که از سمت ساخت و ساز به BIM نزدیک شویم و ساختمان را عملاً به روشی که در زندگی واقعی می سازیم بسازیم. این به تیم شما امکان می دهد تا درک بهتری از کار، پیچیدگی ها و چالش های آن داشته باشد و همچنین به شما کمک می کند تا از هر رویکرد یا روشی که به شما کمک می کند قبل از قرار دادن بیل در زمین، ساختمان بهتری بسازید، استفاده کنید.

بیم چیست و اهمیت بیم BIM برای پیمانکاران 

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که BIM یک پلت فرم بسیار بزرگ و تا حدودی پیچیده است. حجم عظیمی از اطلاعات و قابلیت ها در آن تعبیه شده است. گاهی اوقات، متوجه شده‌ام که شرکت‌هایی که خدمات BIM را عرضه می‌کنند، خودشان به‌طور کامل تمام قابلیت‌های آن را درک نمی‌کنند. بنابراین، هنگام استخدام یک شرکت BIM، سازمانی را هدف قرار دهید که محلی برای شما باشد، متخصصان ساخت و ساز در تیم خود باشند و BIM و تمام مزایای آن را کاملاً درک کنند.

اگرچه BIM ارزان نیست، اما من شخصاً دریافته ام که ارزش سرمایه گذاری من برای هر پروژه ای را که در راه است، صرف نظر از اندازه، دارد. از دیدگاه من، عدم پذیرش این فناوری برابر است با یک معمار که هنوز نقشه ها را با دست می کشد و از طراحی به کمک رایانه استفاده نمی کند. بسته به نقش خود در یک تیم ساخت و ساز، می توانید ارزش، مزایا و چالش های مختلفی را با استفاده از BIM پیدا کنید. فقط به یاد داشته باشید که چند روش برتر را در ذهن داشته باشید تا مطمئن شوید که از آن به طور موثر استفاده می کنید.

 

نویسنده: Marty Waisbrod

منبع: https://www.forbes.com/

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن، گروه ایران بیم دوره ای پایه که پیش نیاز تمامی دوره های تکمیلی دیگر می باشد تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره آموزشی اصول و مبانی بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.