به ۵ دلیل شما به طرح اجرای بیم BEP احتیج دارید

طرح اجرای بیم BEP

دلایلی که شما را ملزم به داشتن طرح اجرای بیم BEP می کند!

در این مقاله از اصطلاح  “برنامه اجرای BIM” برای بحث در مورد بسیاری از جنبه های مهم برنامه ریزی و اجرای BIM استفاده می کنیم. شاید شما به دنبال ایجاد نیازمندی‌های اطلاعات تبادل  Exchange Information Requirements (EIR)، طرح تحویل اطلاعات اصلی (MIDP) Master Information Delivery Plan ، ماتریس مسئولیت یا سند برنامه‌ریزی BIM دیگری هستید؟ این مقاله پنج دلیل را مورد بحث قرار می‌دهد که چرا طرح اجرای بیم BEP این اسناد برنامه‌ریزی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در یک پروژه بسیار مهم هستند.

دلیل ۱:
برای تعریف اینکه چرا در وهله اول BIM را انجام می دهید! 🤷‍♂️

قبل از شروع یک برنامه اجرایی BIM (BEP)، باید به برخی از این سوالات مهم پاسخ دهید:

چرا در وهله اول یک مدل می سازید؟ آیا BIM را به این دلیل انجام می دهید که اعضای دیگری هم در تیم پروژه هستند یا قرار است از این مدل برای مقاصد/استفاده های خاص BIM استفاده شود؟ (به عنوان مثال هماهنگی سه بعدی، برآورد هزینه، برنامه ریزی فاز و غیره)
چرا المان‌های مدل خاصی در زمان‌های خاص در طول پروژه مورد نیاز هستند و چه کسی مدل‌ها را ایجاد خواهد کرد؟
چرا به تیم هایی نیاز دارید که گردش کار یا فرآیندهای قطعی را دنبال کنند یا در قالب فایل خاصی ارائه دهند؟
و بسیاری دیگر از سوالات “چرا”!

تنها زمانی که یک هدف واقعی برای استفاده از BIM در پروژه ایجاد کردید، می‌توانید راحت‌تر تعیین کنید که چه کسی، چه چیزی، چه زمانی و چگونه تیم‌های پروژه به پتانسیل واقعی BIM برای کاربران دست یابند.»

دلیل ۲:
برای توصیف آنچه که چرا BIM برای رسیدن به هدف مورد نیاز است؟

هنگامی که یک یا چند هدف را تعریف کردید (استفاده از مدل یا استفاده از BIM)، تیم ها باید الزامات خاص پروژه را تعریف کنند.

برای تعریف این الزامات، توصیه می شود از یک چارچوب شناخته شده مانند مشخصات انجمن BIM یا چارچوب جدید سطح نیاز به اطلاعات از استانداردهای ISO 19650 (EN 17412-1 2020) استفاده کنید

استفاده از یک چارچوب شناخته شده کمک می کند تا به وضوح آنچه واقعاً مورد نیاز است تعریف شود و همچنین این الزامات برای حذف تلاش های تلف شده توسط تیم پروژه بهتر ارتباط برقرار می کند.

برای کمک به تعریف طرح اجرای بیم BEP، صنعت ما در واقع دارای بسیاری از استانداردهای BIM، دستورالعمل های BIM، بهترین روش های BIM، الگوهای BIM، پلت فرم BIM، BIM … همه چیز است!

از هر چارچوبی که استفاده می شود – ضروری است که تیم ها بتوانند الزامات را درک کنند.

تعریف و توافق بر روی سطح BIM مورد نیاز – روشن باشد که چقدر BIM کافی است و همچنین چقدر BIM بیش از حد است!

دلیل ۳:
برای روشن شدن اینکه چه کسی و چه زمانی مسئول است؟

زمانی که یک کار نیاز به انجام دارد و به هیچ کس این وظیفه محول نمی شود، بعید است که انجام شود.

همچنین درست است که اگر کاری را تعیین کنید اما فراموش کنید که تاریخ پایانی را تعیین کنید، بعید است که کار به موقع انجام شود.

به همین دلیل است که تخصیص واضح وظایف و همچنین ضرب الاجل ها برای همه وظایف BIM حیاتی است.

تعیین اینکه چه کسی مسئول است با وظایف مدیریت اطلاعات – مانند راه اندازی محیط داده مشترک (CDE (Common Data Environment- تا وظایف مدل سازی BIM شروع می شود.

این وظایف معمولاً در طرح‌های تحویل اطلاعات وظیفه (TIDPs) و ماتریس‌های مسئولیت ایجاد می‌شوند تا خلاصه شوند و به وضوح با تیم‌ها و اعضای تیم مسئول ارتباط برقرار کنند.

دریافت تاییدیه بر روی طرح اجرای BIM از توافق بین شرکتی پشتیبانی می کند و باعث می شود تیم ها زمان بیشتری را برای کار با هدف صرف کنند.

دلیل ۴:
برای روشن شدن نحوه رد و بدل شدن اطلاعات

هنگامی که اطلاعات ایجاد می شود متوقف نمی شود – مرحله بعدی تحویل، اشتراک گذاری، بررسی و انتشار اطلاعات است.

اجرای آسان کاربردهای BIM نیازمند یک پروتکل واضح برای تبادل اطلاعات است.

اطلاعات باید در محتوای صحیح، در “طبقه بندی” صحیح، با استفاده از “نامگذاری” مربوطه، در “قالب” صحیح، در “مکان/CDE” مورد انتظار – با افزودن “METADATA” صحیح تحویل داده شود. !

موارد زیادی وجود دارد که تیم ها باید در هنگام تبادل اطلاعات در مورد یک پروژه در نظر بگیرند – ویدیوی زیر را ببینید که فرآیند تحویل مدل اطلاعات را با جزئیات بیشتر توضیح می دهد – این دلیل شماره ۴ است.

 

طرح اجرای بیم BEP

دلیل ۵:
برای ارتباط با نحوه پیشرفت عملکرد پروژه

یکی از معروف ترین عبارات در تجارت این است که “اگر نتوانید آن را اندازه گیری کنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید.” (نوشته پیتر دراکر).

این در مورد BIM نیز صادق است.

دولت بریتانیا می گوید مزایای BIM می تواند پروژه ها را تا ۵۰ درصد در طراحی، ۳۳ درصد در ساخت و ساز و ۲۰ درصد در بهره برداری صرفه جویی کند.

با استفاده از یک برنامه اجرایی BIM می‌توانید اهداف، فرآیندهای مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه و جزئیات مربوط به نحوه اندازه‌گیری موفقیت را تعریف کنید.

این مزایا را می توان از طریق استفاده از یک گردش کار آنلاین خوب برنامه ریزی اجرای BIM به دست آورد.

اگر بتوانیم BIM را به کارآمدترین روش برنامه ریزی کنیم، پس  ارزش آن را دارد، پس چرا برخی از اهداف BIM SMART (ویژه، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان) را به برنامه اجرای BIM خود اضافه نکنیم تا همه هدفشان را هدف قرار دهند؟

برای اطلاع از ادامه مطالب روند اجرای BIM به لینک زیر مراجعه کنید. گروه ایران بیم

تیم پروژه و طرح اجرای BIM

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

 

منبع: The Top 5 Reasons You Need A BIM Execution Plan (BEP)

 

برای پیاده سازی بهتر فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه ها شما به یک مدیر بیم BIM Manager احتیاج دارید. اگر تمایل دارید تا یک مدیر حرفه ای در این زمینه باشید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزشی و مهارت پرور مدیریت بیم است. کافیست برای آشنایی با سرفصل دروس و مشخصات این دوره روی نام دوره که در زیر نمایش داده شده کلیک کنید.

دوره آموزش چگونه مدیر بیم BIM Manager باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.