دلایل اصلی ضرورت پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران عمومی 

پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران

دلایل اصلی ضرورت پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران عمومی 

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی  چگونگی پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران عمومی بپردازیم، بیایید بفهمیم که چه کسی یک پیمانکار عمومی است و نقش آنها چیست. با نگاه کردن به ماهیت قرارداد می توانیم به سادگی آن را درک کنیم. قرارداد ساخت پروژه به چه کسی واگذار می شود؟ پیمانکار عمومی کسی است که قرارداد پروژه را مستقیماً توسط کارفرما به او واگذار می کند. آنها با مشتری ارتباط برقرار می کنند. از این رو، آنها به عنوان پیمانکار اصلی نیز شناخته می شوند.

 


از طرف دیگر، پیمانکار فرعی شخصی است که برای انجام یک کار تخصصی مربوط به پروژه توسط پیمانکار عمومی استخدام می شود. آنها مسئول تکمیل یک کار خاص هستند که برای تکمیل هر پروژه ساختمانی مهم است.

 

پیاده سازی بیم در شرکتهای مجری


هنگامی که قرارداد به یک پیمانکار عمومی واگذار شد، آنها مسئول استخدام پیمانکاران فرعی هستند. ممکن است ارائه دهندگان خدمات تخصصی مانند – مکانیک، برق، لوله کشی، ارائه دهندگان خدمات حفاظت از آتش، یا حتی نقاشان باشند. پس از استخدام یک پیمانکار عمومی، آنها به اجرای پروژه رسیدگی می کنند و از این رو، نقش آنها حیاتی می شود. مسئولیت اصلی آنها تحویل پروژه به موقع، در چارچوب بودجه و مطابق با استانداردهای کیفیت مورد توافق است.

نقش پیمانکاران عمومی و فرعی فقط مختص پروژه ای است که روی آن کار می کنند. این بدان معناست که یک پیمانکار عمومی برای یک پروژه ممکن است یک پیمانکار فرعی برای پروژه دیگری در مقیاس مشابه یا متفاوت باشد. همین امر در مورد پیمانکاران فرعی نیز صادق است.

 

چگونه یک پیمانکار اصلی ارزش یک پروژه را تعیین می کند ؟

پیمانکاران اصلی برای نظارت بر وضعیت کل و تکمیل پروژه منصوب می شوند. نقش آنها در پروژه به مقیاس، پیچیدگی و نوع پروژه بستگی دارد. وقتی پروژه در مقیاس بزرگتر باشد، بسیار پیچیده تر می شود.

نقش پیمانکار عمومی این است که اطمینان حاصل کند که:

جدول زمانی ساخت و ساز رعایت شده است،
کیفیت محصولات قابل تحویل حفظ می شود و
استانداردهای بهداشت و ایمنی در سایت رعایت می شود
ارتباط با تیم طراحی و کارگران ساختمانی به درستی حفظ می شود.

در بیشتر موارد، زمانی که یک (public-private partnership) PPP  به معنای مشارکت عمومی و خصوصی درگیر است، یک پیمانکار عمومی با کمک پیمان‌ها و قراردادهای مدیریت ریسک، پاسخگوی میزان زیادی از متغیرها است.

بنابراین، به بیان ساده، یک پیمانکار عمومی به مرکز اصلی ریسک، پروژه و مدیریت کیفیت برای SPV تبدیل می شود، تا زمانی که پروژه به یک عامل عملیات و مدیریت واگذار شود. اگر پیمانکار عمومی برای خود قرارداد Operations and Maintenance)O&M) استخدام شده باشد، مسئولیت ها ماهیت مشابهی دارند – به استثنای جدول زمانی که اکنون طولانی شده است.

چگونه BIM می تواند به یک پیمانکار اصلی کمک کند؟

BIM با رویکرد  صنعت طراحی ساخته شده است. با این حال، وقتی صحبت از درک کلی BIM می شود، سوء تفاهم های زیادی وجود دارد. یکی از رایج ترین تصورات غلط این است که BIM صرفا یک فناوری، یک ابزار یا یک طراحی سه بعدی پروژه است. با این حال، BIM در واقع فرآیند ایجاد یک نمایش مجازی از ویژگی های فیزیکی و عملکردی است. کاربردهای آن به نمایش پروژه محدود نمی شود، بلکه مدیریت تمام اطلاعات مربوط به یک پروژه است که منجر به خروجی می شود که به عنوان مدل اطلاعات ساختمان شناخته می شود.

از سطح بالا، تصور اینکه BIM می تواند به یک پیمانکار عمومی کمک کند تا کارآمدتر شود، دشوار نیست. مطالعه ارزش تولید BIM برای یک پیمانکار عمومی زمانی جالب می شود که فرد سعی می کند آن را در جدول زمانی پروژه ردیابی کند: مرحله پیش ساخت، ساخت و ساز و فاز پس از ساخت.

 


پیشنهاد ویژه: مقاله ی چه بلایی سر صنعت ساختمان آمده ؟ را مطالعه بفرمایید.


 

پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران فاز پیش ساخت

در این مرحله، یک پیمانکار عمومی با کارفرما ارتباط برقرار می کند. صاحب پروژه و طراحان می توانند با استفاده از BIM انتظارات خود را مستقیماً به پیمانکار منتقل کنند، که فضا را برای برنامه ریزی دقیق پروژه و برآورد هزینه ایجاد می کند. در این مرحله، BIM نمایش بصری را به پیمانکاران ارائه می دهد و به آنها کمک می کند تا با شناسایی عیوب طراحی، کاهش دوباره کاری و هزینه ها، ریسک های پروژه را مدیریت کنند.

تجسم پروژه (۴ بعدی):

قبل از برخورد بیل به زمین، با کمک BIM، پیمانکاران عمومی قادر به برنامه ریزی و تجسم کل جدول زمانی پروژه با بعد چهارم در مدل BIM هستند. آنها درک عمیق تر و بهتری از پروژه به دست می آورند. به جای مدل های دوبعدی، پیمانکاران می توانند پروژه را به گونه ای واقع بینانه تر ببینند و می توانند آن را بهتر تفسیر کنند. BIM یک تجربه سه بعدی همه جانبه را بدون از دست دادن اطلاعات مهم ارائه می دهد. به ساده‌ترین عبارت- باعث می‌شود پیشنهاد پروژه شما زنده شود.

برآورد هزینه دقیق (۵D):

پیمانکاران عمومی موظفند هزینه ساختمان، مواد، سیستم ها و تجهیزات را به طور دقیق برآورد کنند تا بتوانند پیشنهادی واقع بینانه و مناسب ارائه دهند. روش دستی تخمین بر اساس ابزارهای برخاست دوبعدی است که نمی توانند هزینه ها و الزامات واقعی ساختمان پروژه را منعکس کنند. فرآیند دستی وقت گیر، خسته کننده و آسیب پذیر به خطا است. بعد پنجم-هزینه مدل اطلاعات ساختمان، پیمانکاران عمومی را قادر می‌سازد تا سرنخ‌هایی از جدول زمانی و هزینه‌های مرتبط با آن بگیرند. آنها می توانند کوچکترین هزینه های شرکت را به مرکز هزینه دقیق نسبت دهند. از این رو، آنها را قادر می سازد تا با در نظر گرفتن تمام عواملی که می توانند بر هزینه تأثیر بگذارند و همچنین روند را سریعتر کند، پیشنهادهایی را توسعه دهند که دقیق تر باشند.

پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران فاز ساخت

در این مرحله پیمانکار عمومی مسئولیت اجرای پروژه را بر عهده دارد. BIM داده‌هایی را ارائه می‌کند که می‌تواند به تخصیص کارها با استفاده از مدل کمک کند و پیشرفت پروژه را با به‌روزرسانی مدل پیگیری کند. BIM را می توان در حین ثبت اطلاعات بهره وری نیروی کار به برنامه زمانبندی پروژه مرتبط کرد تا شفافیت کامل ایجاد شود. هر تغییری که در مدل ایجاد شود برای کل تیم قابل مشاهده است، این امر باعث تقویت همکاری بین پیمانکار و سایر تیم های پروژه می شود.

BIM به شما کمک می کند تا کل فرآیند ساخت و ساز خود را با سهولت بیشتری مدیریت کنید. 

 

شبکه مخاطبین خود را با سهولت بیشتری مدیریت کنید:

 

اکثر پیمانکاران عمومی با تجربه به فرآیند ساخت و ساز به عنوان شبکه ای از قراردادها بین وام دهندگان، حامیان مالی، پیمانکاران عمومی، پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان نگاه می کنند. BIM به شما کمک می کند تا مجموعه قراردادهای خود را انجام دهید. BIM به فعال کردن یک مرکز یکپارچه برای داده‌ها کمک می‌کند که ورودی‌ها را از همه تیم‌ها دریافت می‌کند. چه طراحی، برنامه ریزی پروژه، یا تیم MEP – آنها در یک محیط داده مشترک منسجم کار خواهند کرد. این به شما کمک می کند مسئولیت های فردی را با سهولت بیشتری مدیریت و نظارت کنید زیرا اکنون می توانید تصور کنید که چه کسی چه کاری انجام می دهد.

 

ساده سازی سیستم های (Request For Information)RFI:

وقتی پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان بیشتری در هیئت مدیره حضور داشته باشند، چالش کلیدی از دیدگاه مالی به دیدگاه مدیریتی تغییر می کند. وظایف هر پیمانکار فرعی و تامین کننده در قراردادهای آنها مشخص شده است. اما آنها اغلب زمانی که در حال انجام مجموعه وظایف خود هستند، درخواست اطلاعات دارند. در غیاب BIM، پیمانکاران عمومی برای برقراری ارتباط و ارجاع به مسئولیت‌های کلیدی به شدت به مدارک دست و پاگیر وابسته هستند. یک BIM به روز شده به تیم پیمانکاران فرعی کمک می کند تا به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در عین حال، آنها نیز می توانند ورودی هایی را برای برقراری ارتباط مسائل ساخت پذیری ارائه دهند.

مدیریت بهتر تغییر سفارشات:

راه‌حل‌های برخاستن مبتنی بر دوبعدی برای مدیریت سفارش‌های تغییر ایده‌آل نیستند زیرا نمی‌توانند به‌طور خودکار تغییرات، اضافه‌ها یا هر نوع تفریق را تشخیص دهند. دستورات تغییر توسط هیچ پیمانکاری پیش‌بینی نمی‌شود، اما اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند کل پروژه ساخت‌وساز را تحت تأثیر قرار دهد. این موضوع به یک موضوع حیاتی تبدیل می‌شود، زیرا یک بخش تاخیری پروژه به این معنی است که هر پیمانکار باید برنامه‌ریزی خود را برای تطبیق با دستور تغییر تغییر دهد.

BIM به پیمانکاران عمومی امکان می دهد تا بینش بهتری برای کنترل مؤثر بر هر تغییر ایجاد کنند زیرا BIM تغییرات را به صورت بصری از جمله مقادیر مرتبط را ارائه می دهد. آن‌ها می‌توانند تغییرات کمیت را بررسی کنند، سفارش‌های تغییر را تأیید کنند، ارسال‌های هزینه توسط پیمانکاران فرعی و غیره را با کمک BIM تأیید کنند. BIM در به حداقل رساندن چنین خطاهای قابل پیش بینی کمک می کند. حتی اگر چنین خطایی رخ دهد، نسبت دادن آن به طرف مسئول، بررسی موضوع و تجدید نظر در زمان‌بندی آسان‌تر می‌شود زیرا همه با یک محیط داده مشترک فدرال کار می‌کنند.

بهینه سازی بهره وری نیروی کار:

اکثر پروژه های ساختمانی که به دلیل برخی دلایل غیرمعمول از بودجه خارج می شوند و با مشکلاتی با سفارشات تغییر مکرر یا ناکارآمدی نیروی کار مواجه هستند. BIM به مقابله با دستورات تغییر کمک می کند، اما همچنین به شما کمک می کند کارایی کار را بهینه کنید. BIM به همه اعضای تیم امکان می دهد تا یک استراتژی رفتن به سایت داشته باشند. تیم طراحی در حال تولید محصولات قابل تحویل برای تیم برنامه ریزی است.

تیم برنامه ریزی در حال به روز رسانی آنها برای پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان است. بنابراین، همه مسائل ساخت‌پذیری زمانی حل می‌شوند که BIM برای پیمانکار عمومی در بین تیم‌ها و نه در سایت به اشتراک گذاشته شود. از این رو، از همان ابتدا، بسیاری از ساعات کاری که در غیر این صورت خالی هستند، از برنامه حذف شده اند. مدیران پروژه و سایت اکنون ابزاری مفید و در دسترس برای نظارت بر وظایف روزانه دارند. آنها مجبور نیستند وقت خود را برای تفسیر نقشه های دو بعدی یا ساختارهای پیچیده CAD تلف کنند. پیمانکاران فرعی قبلاً با مدل های سه بعدی حساس به زمان همراه با مجموعه وظایفی که بر عهده دارند، اطلاع داده شده اند. این امر به مدیرانی که مسئول استفاده از ساعات کار هستند کنترل بیشتری می دهد.

 

پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران در فاز پس از ساخت

اکثر پیمانکاران عمومی برای ساخت سازه استخدام می شوند. پس از عملیاتی شدن، پروژه به مرحله مدیریت دارایی خود می رسد. در اینجا آمده است که چگونه BIM می تواند به یک پیمانکار عمومی کمک کند تا این مرحله را به آرامی به پایان برساند:

مدیریت تسهیلات (۷D):

با کمک بعد هفتم، یعنی مدیریت تسهیلات در BIM، پیمانکاران عمومی می‌توانند برای تیم مدیریت عملیات و دارایی‌هایی که پروژه را پس از ساخت به عهده می‌گیرند، توضیحاتی ارائه دهند. اطلاعات دقیق در مورد تمام اجزای ساختمان در مدل موجود است، به عنوان مثال، اطلاعات محصول، شماره مدل، و غیره. پیمانکاران عمومی می توانند در مورد نصب، اصلاح، تعمیر، نگهداری یا هر تغییر دیگری به عنوان بخشی از مدیریت تاسیسات، چرخه حیات، اطلاعات مختصری در مورد نصب و راه اندازی جدید ارائه دهند. داده ها مبنایی را برای پیش بینی هزینه های مرتبط با بهبود و ارتقا فراهم می کند.

تأیید کیفیت و پایان کار:

از آنجایی که هدف نهایی و فهرست محصولات تحویلی از روز اول کاملاً مشخص است، برای مدیران پروژه بسیار آسان می شود که چک لیست خود را از مناقصه بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که پروژه به وضعیت تعیین شده خود رسیده است. تکمیل. از این رو فرآیند بسته کردن آسان تر می شود. اگر قرارداد O&M قبلاً با سایر مناقصه‌ها انجام شده باشد، تیم می‌تواند از همان مراحل اولیه در درک توسعه پروژه مشارکت داشته باشد تا به ساختار بهتر دسترسی پیدا کند.

 

مخلص کلام پذیرش بیم BIM برای پیمانکاران

مدل اطلاعات ساختمان از یک نمایش بصری سه بعدی برای برنامه ریزی، طراحی و همکاری با تیم های مختلف پروژه در طول چرخه عمر ساخت و ساز استفاده می کند. پیمانکاران عمومی BIM را اتخاذ می کنند زیرا آنها را برای ارائه سریعتر و بهتر پروژه ها تسهیل می کند.

 

منبع : https://www.united-bim.com/

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن، گروه ایران بیم دوره ای پایه که پیش نیاز تمامی دوره های تکمیلی دیگر می باشد تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره آموزشی اصول و مبانی بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.