مهمترین نقش های BIM از دیدگاه کارفرما

نقش های بیم

BIM در مدیریت پروژه: مهمترین نقش های BIM از دیدگاه کارفرما

هر پروژه BIM نیاز به توزیع مشخصی از نقش ها دارد. اما این نقش ها دقیقا چیست و چه مسئولیت هایی بر عهده دارند؟ ما قبلاً در مقاله مشاغل BIM و ساختار سازمانی به این سؤال و نقش های BIM به طور کلی پرداخته‌ایم. در مقاله حاضر، اکنون یک قدم عمیق تر به جزئیات خواهیم رفت. ما ابتدا روی نقش هایی تمرکز می کنیم که پروژه های BIM را در سمت کارفرما پشتیبانی می کند و اطمینان حاصل می کنیم که آنها به خوبی اجرا می شوند. 

کارفرما/مالک ساختمان

کارفرما بالاترین سطح سازمانی یک ساختار سازمانی در یک پروژه ساختمانی است. همانطور که او اهداف پروژه را تعریف می کند، یعنی الزامات ساختمانی که باید ساخته شود، اهداف BIM را نیز مشخص می کند و تمام خدمات مرتبط را سفارش می دهد.

بررسی اجمالی وظایف:

کارفرما اطلاعات مورد نیاز شرکت و اپراتور ملک را به شخص مسئول BIM (که به عنوان مدیر اطلاعات نیز شناخته می شود) منتقل می کند تا بتواند آنها را به روش مناسب در پروژه تدوین و ابلاغ کند. و به طوری که الزامات در واقع در نظر گرفته شده و اجرا شود.
مشتری یا کارفرما همچنین می تواند استانداردهای داخلی را مشخص کند، به عنوان مثال، انطباق با مشخصات فرآیند را تعریف کند، نیاز به استفاده از الگوها و چک لیست ها، و بسیاری موارد دیگر را داشته باشد، و درخواست کند که آنها به عنوان بخشی از پروژه استفاده یا اجرا شوند.
این اغلب شامل تعریف اتصال رابط مورد نیاز در معماری نرم افزار موجود می باشد. یک جنبه ضروری در اینجا به ویژه نرم افزار مورد استفاده در ساختمان تکمیل شده است، به عنوان مثال مدیریت دارایی، مدیریت تسهیلات، فناوری کنترل ساختمان، یا نرم افزار ساختمان هوشمند. در حالت ایده‌آل، خود نرم‌افزار و همچنین موارد استفاده برای نقشه‌برداری از قبل قبل از شروع برنامه‌ریزی تعریف شده‌اند.
در شرکت‌های بزرگ‌تر، ارائه پلت فرم همکاری مشترک داده‌های محیطی (CDE) و تجویز استفاده از آن برای مشتری غیرعادی نیست. در این زمینه، مشتری همچنین می تواند استفاده دقیق از پلت فرم همکاری را تعریف کند.
مشتری معمولاً در مرحله اجرا به منظور اتخاذ تصمیمات سریع در محل (مانند نیازهای تغییر، سفارش مجدد، پردازش پرداخت و غیره) درگیر است و مسئولیت پذیرش بعدی و مذاکرات فاکتور نهایی پس از اتمام پروژه ساخت و ساز را بر عهده دارد. .

نقش های BIM

BIM پاسخگوی کارفرما (نقش های BIM)

BIM Accountable پروژه BIM را برای مشتری سازماندهی می کند. او معادل دیجیتالی مدیر پروژه است. حسابدار BIM مسئول اطمینان از این است که داده ها و اطلاعات ارائه شده توسط شرکت کنندگان پروژه مطابق با منافع مشتری باشد. هدف وظایف به طور خاص بر روی برآوردن الزامات اطلاعاتی کارفرما (EIR) متمرکز است.

بررسی اجمالی وظایف:

وظایف مسئول BIM ماهیت سازمانی دارد. او پروژه BIM را در سمت مشتری سازماندهی می کند. در اینجا، این نقش به ویژه برای تعریف نیازهای اطلاعاتی مشتری با توجه به اجرای پروژه دیجیتال و نتایج، مسئول است. به همراه مدیران پروژه (به عنوان مثال، کمیته راهبری و مدیریت پروژه)، BIM Accountable مسئول تدوین اهداف BIM و تهیه پیش نویس الزامات اطلاعاتی کارفرمای خاص پروژه (EIR) است. نقاط عطف برای تبادل اطلاعات نیز از این امر پدید می آید.
در این زمینه، او همچنین پیشرفت پروژه را برای مشتری با توجه به اجرای اهداف BIM ارزیابی می کند و گزارش های بررسی را تهیه می کند و توصیه هایی را برای انتشار نقاط عطف به مشتری ارائه می دهد.
BIM Accountable مشخصات خدمات مدیر BIM و هماهنگ کننده کل BIM را تعریف می کند. علاوه بر این، BIM Accountable، با هماهنگی مدیر BIM، مسئولیت مشخصات خدمات سایر شرکت کنندگان BIM را نیز بر عهده دارد. به این ترتیب، مسئول BIM تأثیر مستمری بر دامنه خدمات شرکت کنندگان دارد و بنابراین می تواند صلاحیت های مورد نیاز شرکت کنندگان در پروژه را مشخص کند.

نقش های BIM (مسئول بیم)

وظایف او همچنین شامل ابلاغ اهداف BIM یا EIR به پیمانکاران و هماهنگی آنها با آنها است. این به اهداف، برنامه ها، کیفیت و عمق مدل مربوط می شود. بنابراین او همچنین در تعریف الزامات LOG و LOI برای مراحل پروژه مربوطه نقش دارد. مهمترین تماس در این زمینه مدیر BIM است. با مشورت مدیر BIM، حسابدار BIM همچنین می تواند به تعیین سازمان تبادل داده و فرمت های تبادل داده کمک کند.
او اجرای اهداف BIM را که باید توسط مدیر BIM یا پیمانکاران در چارچوب یک BEP (طرح اجرای BIM) توضیح داده شود، منتشر می کند. در این چارچوب، او فرآیندها و مشخصات مشخص شده توسط مشتری برای اجرای پروژه دیجیتال به نفع مشتری را کنترل می کند.

حوزه مسئولیت او همچنین شامل سازماندهی و کنترل تبادل اطلاعات بین شرکت کنندگان در پروژه در چارچوب پلت فرم همکاری است که ممکن است قبلاً توسط مشتری (در EIR) مشخص شده باشد یا بین شرکت کنندگان در چارچوب تعریف شده باشد. BAP به این ترتیب، تمام استانداردها و دستورالعمل های داخلی مشتری می تواند توسط BIM Accountable سازماندهی و یکپارچه شود.
علاوه بر این، رابط‌هایی برای مدیریت کیفیت BIM وجود دارد، زیرا او مشخصاتی را برای مدیریت کیفیت BIM و تضمین کیفیت ارائه می‌کند و همه ترتیبات و دستورالعمل‌ها را برای ویژگی‌های کیفیت با مدیریت کیفیت BIM انجام می‌دهد.
در این زمینه، تمام ارزیابی هایی را که برای تصمیم گیری هایش در پروژه نیاز دارد به کارفرما ارائه می دهد و او را از اتفاقاتی که در حین اجرای پروژه می افتد آگاه می کند.

مدیریت کیفیت BIM

مدیریت کیفیت BIM از طرف مشتری عمل می کند و مسئولیت مدیریت کیفیت کلی روش BIM در پروژه را بر عهده دارد.

بررسی اجمالی وظایف:

کیفیت  BIM در پروژه، با در نظر گرفتن هزینه های توافق شده قراردادی و اهداف برنامه، همواره مورد توجه مدیریت کیفیت BIM است.
مدیریت کیفیت BIM همراه با BIM Accountable در تعریف اهداف BIM در پروژه و همچنین پروفایل های عملکرد مدیر BIM و هماهنگ کننده کلی BIM مشارکت می کند.

او در تمام قراردادهای پروژه و به ویژه در طرح اجرای BIM (BEP) شرکت می کند. او به شاخص‌های عملکرد کلیدی BIM و پارامترهای عملکرد و همچنین به شاخص‌های عملکرد کلیدی بازرسی که در بازرسی‌های منظم استفاده می‌شوند، اهمیت ویژه‌ای قائل است تا بتواند به طور موثر دامنه و کیفیت خدمات را بررسی کند. اینها می تواند برای مثال، مشخصات و نحوه رسیدگی به انواع و تعداد برخوردها و میزان حذف آنها و همچنین مشخصات و مقررات مربوط به عملکرد سیستم مدیریت اسناد باشد. مدیریت کیفیت تنها بر اساس این مشخصات می تواند کیفیت خدمات را طبقه بندی کند.

مدیریت کیفیت BIM با نظارت بر کیفیت کار مدیر BIM و هماهنگ کننده BIM Total، اجرای مشخصات ساخته شده برای روش BIM را تضمین می کند.
مشارکت در دورهای هماهنگی BIM Total-coordinator نیز مستثنی نیست، زیرا احتمال درگیری در طول جلسات آشکار می شود.
مدیریت کیفیت BIM همچنین به عنوان یک مرجع بازرسی در طول پذیرش مدل BIM یا مدل های جزئی بین مراحل خدمات استفاده می شود. بر اعطای قراردادها و تحویل BIM به پیمانکاران نظارت دارد. مدیریت کیفیت BIM همچنین وظیفه نظارت بر بازنگری و پذیرش مدل BIM و تحویل آن به اپراتور را بر عهده دارد.

BIM Manager

مدیر BIM به طور کلی عملکرد کامل روند BIM را در پروژه تضمین می کند. او از مشتری و BIM Accountable با توجه به استراتژی و مدیریت پروژه BIM پشتیبانی می کند. فعالیت او باید از فعالیت BIM Accountable جدا شود به این معنا که او دانش عمیق تری در مورد فرم های درخواست BIM و مدرک توسعه مدل دارد. در نهایت، او مسئول تعریف و تعیین در این زمینه ها با هماهنگی BIM Total-Coordinator است.

بررسی اجمالی وظایف:

وظایف اصلی او در حوزه مدیریت و استراتژی برنامه BIM است. او پشتیبانی فنی را از هماهنگ کننده کلی BIM دریافت می کند که توسط مدیریت کیفیت BIM نظارت می شود.
او سطح بلوغ BIM را با مشورت مشتری تعیین می کند. باید بین سطوح زیر تمایز قائل شد:
سطح BIM 0 که منحصراً در مورد همکاری مشترک شرکت کنندگان پروژه است.
سطح ۱ BIM، که شامل همکاری مشترک و ایجاد مدل های سه بعدی است،
سطح ۲ BIM، که درجات مختلف غنی سازی اطلاعات با ابعاد بیشتر قبلاً اضافه شده است، و
سطح ۳ BIM، که در آن فقط از فرمت های داده غیر اختصاصی استفاده می شود و برای مثال، یک پلت فرم مبتنی بر ابر و مدل ساختمان در طول چرخه عمر استفاده می شود.

این نقش محتوای مورد نیاز و سطح جزئیات را از نظر هندسه و اطلاعات (الزامات LOG و LOI، همچنین از نظر هماهنگی و تدارکات) در هر گروه هزینه و فاز پروژه تعریف و به روز می کند. این کار با همکاری مدیریت کیفیت BIM و مشخصات از قبل تعریف شده آن انجام می شود.
مدیر BIM  به هماهنگ کردن استفاده از نرم‌افزار و رابط‌های واردات و صادرات و فرمت‌های تبادل داده‌های مورد استفاده کمک می‌کند.

دستورالعمل های فنی برای ذخیره سازی، ایجاد و ارائه داده ها را ارائه می دهد. او همچنین مسئول مدیریت حقوق دسترسی در پلت فرم پروژه یا محیط داده مشترک (CDE) است – این نقش همچنین می تواند گردش کار را برای این منظور تنظیم کند. او به همراه هماهنگ کننده های BIM، تمام مشخصات دیگر را در یک برنامه اجرایی BIM (BEP) ثبت می کند.
مدیر BIM به طور کلی مسئول سازماندهی و هماهنگی فرآیندها در برنامه ریزی BIM با تعریف فرآیندها و فواصل زمانی برای ادغام داده ها، بررسی کیفیت، انتقال داده ها و گزارش ها است.
او نیازهای ارتباطی، هماهنگی و اطلاعات مربوط به BIM را در حوزه های تخصصی پروژه تجزیه و تحلیل می کند و از اجرا و اصلاحات مناسب اطمینان حاصل می کند.

 

برای پیاده سازی بهتر فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه ها شما به یک مدیر بیم BIM Manager احتیاج دارید. اگر تمایل دارید تا یک مدیر حرفه ای در این زمینه باشید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره اموزشی و مهارت پرور مدیریت بیم است. کافیست برای آشنایی با سرفصل دروس و مشخصات این دوره روی نام دوره که در زیر نمایش داده شده کلیک کنید.

دوره آموزش چگونه مدیر بیم BIM Manager باشیم؟

نقش های BIM (مدیر بیم)

در این زمینه، مدیر BIM همچنین می تواند نقش حمایتی را برای مدیر پروژه و هماهنگ کننده BIM Total ایفا کند. در این زمینه، او فرآیندهای BIM را با اعضای مرتبط هماهنگ می کند، جلسات هماهنگی مدل را تعدیل می کند و در ایجاد دستورالعمل های مدل سازی CAD شرکت می کند.
اجرای بررسی کیفیت BIM در پروژه نیز بخشی از وظایف است. برای این منظور می تواند قوانین و رویه هایی را تعریف و تجویز کند. او می تواند مقرراتی را برای اطمینان از کیفیت داده ها و اجرای BIM تعریف کند. او در محدوده گزارش برای ارزیابی اجرای BIM، نتایج را به مدیریت کیفیت BIM منتقل می کند و آنها را بررسی می کند.

او همچنان مسئول برقراری ارتباط با روش های مورد نیاز BIM است و از طریق آموزش از پیمانکاران پشتیبانی می کند یا در صورت بروز مشکلات به طور مستقیم در اجرا کمک می کند. اگر پیمانکار تصمیم بگیرد در این زمینه گواهینامه دریافت کند، مدیر BIM می تواند در توسعه برنامه آموزشی و صدور گواهینامه BIM مربوطه کمک کند و از کارفرما در اقدامات صدور گواهینامه پشتیبانی کند.

 

گروه ایران بیم جهت آماده سازی افراد علاقمند به فعالیت در مشاغل نوظهور بیم اقدام به تهیه دوره های آموزشی تخصصی کرده است. و هدف پرورش نیروهای ماهر و متخصص در اجرای بیم در پروژه های ساختمانی در تمامی چرخه حیات آن طراحی، اجرا و بهره برداری است. برای اطلاع از دوره های آموزشی به صفحه اختصاصی BIM Course از طریق لینک زیر وارد شوید.

مشاهده دوره های آموزشی BIM

 

منبع: Open Project Blog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.