چه اطلاعاتی در طرح اجرای پروژه BIM گنجانده شده است؟

طرح اجرای پروژه BIM

چه اطلاعاتی در طرح اجرای پروژه BIM گنجانده شده است؟

هنگامی که BIM به درستی اجرا شود، می تواند مزایای بسیاری را برای یک پروژه فراهم کند. ارزش BIM از طریق پروژه های به خوبی برنامه ریزی شده نشان داده شده است که نتیجه مطلوبی حاصل می شود. برای ادغام موثر BIM در فرآیند تحویل پروژه، برای تیم مهم است که یک برنامه اجرایی دقیق برای اجرای BIM ایجاد کند (طرح اجرای پروژه BIM). یک طرح اجرای پروژه BIM (از این پس به عنوان “طرح BIM” نامیده می شود) چشم انداز کلی را به همراه جزئیات پیاده سازی برای تیم که در طول پروژه دنبال می کند، تشریح می کند

پس از تکمیل اهداف بیم، کاربرد مدل بیم و طراحی فرایند اجرای بیم که در مقاله برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول ) با آن آشنا شدید. در ادامه طرح اجرای پروژه BIM  باید به دسته‌بندی اطلاعات زیر بپردازید:

اطلاعات اجمالی طرح اجرای پروژه BIM:

دلیل ایجاد طرح اجرای پروژه را مستند کنید.

اطلاعات پروژه:

طرح باید شامل اطلاعات حیاتی پروژه مانند شماره پروژه، مکان پروژه، موقعیت پروژه و تاریخ های زمان بندی بحرانی برای مراجعات بعدی باشد.

مخاطبین کلیدی پروژه:

به عنوان بخشی از اطلاعات مرجع، برنامه BIM باید شامل اطلاعات تماس پرسنل کلیدی پروژه باشد.

اهداف پروژه / اهداف BIM:

این بخش باید ارزش استراتژیک و کاربردهای خاص BIM در پروژه را همانطور که توسط تیم پروژه در مرحله اولیه روند برنامه ریزی تعریف شده است، مستند کنید. اطلاعات تکمیلی در مورد این دسته در فصل دوم گنجانده شده است.

نقش های سازمانی و کارکنان:

یکی از وظایف اصلی، تعریف هماهنگ کننده (ها) فرآیند برنامه ریزی و اجرای BIM در طول مراحل مختلف پروژه است. این امر به ویژه هنگام شناسایی سازمان(هایی) که تنظیم برنامه BIM را آغاز می کنند و همچنین کارکنان مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز این طرح مهم است.

طراحی فرآیند BIM:

این بخش باید به وضوح فرآیند اجرا را از طریق استفاده از نقشه های فرآیندی که در مرحله دوم روند برنامه ریزی توسعه داده شده اند، نشان دهد. اطلاعات تکمیلی در مورد این دسته در فصل سوم گنجانده شده است.

تبادل اطلاعات BIM:

عناصر مدل و سطح جزئیات مورد نیاز برای اجرای هر کاربرد از BIM باید به وضوح در الزامات تبادل اطلاعات تعریف شود. اطلاعات تکمیلی در مورد این دسته در فصل چهارم آمده است.

الزامات BIM و داده های تسهیلات:

الزامات مالک برای BIM باید مستند و درک شود.

روند همکاری:

تیم باید روند فعالیت الکترونیکی و همکاری خود را تنظیم و برنامه ریزی کنند. این شامل تعریف روش‌های مدیریت مدل (به عنوان مثال، ساختار فایل و مجوزهای فایل) و همچنین برنامه‌ها و برنامه‌های جلسات معمولی است.

پروسه کنترل کیفیت مدل:

رویه‌ای برای حصول اطمینان از اینکه شرکت‌کنندگان پروژه الزامات تعریف‌شده را برآورده می‌کنند، باید در طول پروژه تنظیم و نظارت شود.

نیازهای زیرساخت فناوری:

سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت شبکه مورد نیاز برای اجرای طرح باید تعریف شود.

ساختار مدل:

تیم باید مواردی مانند ساختار مدل، ساختار نام‌گذاری فایل، سیستم مختصات و استانداردهای مدل‌سازی را مورد بحث و مستندسازی قرار دهد.

محصولات قابل ارائه ی پروژه:

تیم باید اقلام تحویلی مورد نیاز مالک را مستند کند.

استراتژی تحویل / قراردادها:

این بخش باید استراتژی تحویلی که در پروژه استفاده می شود را تعریف کند. استراتژی تحویل، به عنوان مثال، طراحی-ساخت در مقابل طراحی-پیشنهاد-ساخت، بر اجرا تأثیر می گذارد و همچنین بر زبانی که باید در قراردادها برای اطمینان از اجرای موفق BIM گنجانده شود، تأثیر خواهد گذاشت.

توجه: این موارد در فصل ششم این راهنما با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

چه کسی باید طرح BIM را تنظیم کند؟

برای تهیه و تنظیم طرح BIM، یک تیم برنامه ریزی باید در مراحل اولیه یک پروژه جمع آوری شود. این تیم باید متشکل از نمایندگانی از تمامی اعضای تیم اصلی پروژه شامل مالک، طراحان، پیمانکاران، مهندسان، پیمانکاران تخصصی عمده، مدیر بهره برداری و مالک پروژه باشد.

برای مالک و همچنین همه اعضای اصلی تیم بسیار مهم است که به طور کامل از فرآیند برنامه ریزی حمایت کنند. برای جلسات تعیین هدف اولیه، تصمیم گیرندگان کلیدی باید از هر یک از سازمان ها نماینده شوند تا اهداف کلی و چشم انداز اجرای پروژه به وضوح برای طرح های برنامه ریزی بعدی تعریف شود. پس از تکمیل این هدف اولیه، فرآیندهای پیاده سازی دقیق و تبادل اطلاعات می تواند توسط هماهنگ کننده های اصلی BIM برای هر یک از طرفین توسعه و اجرا شود.

طرح اجرای پروژه BIM

طرف اصلی برای هماهنگی و تدوین برنامه BIM باید به وضوح مشخص شود. این نقش ممکن است بر اساس روش تحویل پروژه، زمان تنظیم طرح BIM و تخصص شرکت کنندگان متفاوت باشد. افرادی که ممکن است این طرح برنامه ریزی را رهبری کنند می توانند شامل مالک، معمار، مدیر برنامه یا مدیر ساخت و ساز باشند.

برای برخی از پروژه ها، ممکن است یک شخص اولیه برنامه ریزی را شروع کند، به عنوان مثال، مالک ممکن است برنامه ریزی را قبل از انعقاد قرارداد با افراد دیگر برای خدمات آنها آغاز کند، و سپس برنامه BIM ممکن است توسط فرد دیگری انتقال یافته و تکمیل شود. به عنوان مدیر ساخت و ساز یا معمار. در برخی شرایط، در صورتی که تیم بی‌تجربه باشد یا تیم داشتن یک تسهیل‌کننده برای فعالیت‌های برنامه‌ریزی را مفید بداند، ممکن است قرارداد با شخص ثالث برای تسهیل روند برنامه‌ریزی مفید باشد.

برای تنظیم موفقیت آمیز طرح BIM به چه جلساتی نیاز است؟

طرح BIM برای پروژه را نمی توان به صورت مجزا تنظیم کرد. هیچ یک از طرفین در تیم پروژه نمی توانند به اندازه کافی طرح اجرا را ترسیم کنند و در عین حال تعهدات لازم اعضای تیم برای اجرای موفق BIM را نیز به دست آورند. برای داشتن یک پروژه موفق با استفاده از BIM، هماهنگی و همکاری کامل همه طرفین امری ضروری است. تیم برنامه ریزی باید یک سری جلسات برنامه ریزی را برای تدوین برنامه اجرا برگزار کند. در اکثر پروژه ها، حداقل دو یا سه جلسه برای توسعه طرح کلی BIM مورد نیاز است. جلسه اولیه باید تصمیم گیرندگان کلیدی برای همه سازمان ها داشته باشد. جلسات بعدی به افراد کمتری نیاز خواهد داشت و بیشتر بر روی جزئیات مربوط به اجرا متمرکز خواهند شد.

برای اطلاع از ادامه مطالب روند اجرای BIM به لینک زیر مراجعه کنید.

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.