نکاتی مهم در مورد روشهای تنظیم طرح اجرای بیم BEP (قسمت نهم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

تنظیم طرح اجرای بیم BEP

هر آنچه که باید قبل از تنظیم طرح اجرای بیم BEP بدانید!

قسمت پایانی (نهم) از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

این راهنما یک روش چهار مرحله ای تنظیم طرح اجرای بیم BEP را به همراه دستورالعمل های اجرایی مناسب تشریح می کند. اجرای این رویه در هفت پروژه و در سه سازمان انجام شده است. با تجزیه و تحلیل موفقیت‌ها و چالش‌های پیش‌آمده در این مطالعات موردی پیاده‌سازی، ده توصیه زیر برای اجرای موفق شناسایی شد.

نکای که قبل از تنظیم طرح اجرای بیم BEP باید بدانید!

۱) هر تیم پروژه به یک قهرمان BIM نیاز دارد.

پروژه ای که از فرایند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM استفاده می کند، زمانی که حداقل یک نفر با تمایل شدید برای توسعه طرح BIM وجود داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتری دارد. این قهرمانان برای یادگیری روش و کار برای کمک به تدوین برنامه نهایی BIM زمان می گذارند. آنها همچنین ارزش و ضرورت فرآیند را برای سایر اعضای تیم پروژه بازاریابی می کنند.

مهم است که قهرمان(های) یک پروژه، تیم را تشویق کند تا برای برنامه ریزی کار وقت بگذارد، حتی اگر فشار برنامه ریزی قوی برای شروع توسعه محتوای مدل قبل از تکمیل فرآیند برنامه ریزی وجود داشته باشد. قهرمان BIM می تواند از هر سازمان اولیه یا حتی شخص ثالث باشد، اما در پروژه های مطالعه موردی، این قهرمانان عمدتاً از مالک یا سازمان مدیر ساخت و ساز بودند. نمونه کاربرگ خالی در خصوص تهیه و تنظیم طرح اجرای بیم BEP  در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم ارائه شده است.

۲) مشارکت مالک در کل فرآیند حیاتی است.

با ارائه رهنمودهایی برای مدل و اطلاعات قابل تحویل، مالک می تواند بر اهمیت پیاده سازی BIM برای رسیدن به اهداف نهایی مورد نظر خود برای تسهیلات تأکید کند. مشارکت مالک و اشتیاق در مورد فرآیند می تواند اعضای تیم پروژه را تشویق کند تا بهترین فرآیندها را جستجو کنند که به نفع کل پروژه باشد. مالکان باید در نظر داشته باشند که برنامه اجرای پروژه BIM را در اسناد قرارداد خود بنویسند تا اطمینان حاصل کنند که فرآیند برنامه ریزی تا سطحی از جزئیات انجام می شود که انتظارات آنها را برآورده می کند.

۳) ضروری است که تیم پروژه محیطی باز از اشتراک گذاری و همکاری را ایجاد کند.

پروسه تنظیم طرح اجرای بیم BEP، سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد شیوه‌های استاندارد خود، از جمله الزامات تبادل اطلاعات، ارائه دهند. در حالی که ساختارهای قراردادی خاص می‌تواند منجر به چالش‌های همکاری شود، هدف از این روش این است که تیم یک فرآیند BIM حاوی محصولات قابل تحویل را مشخص کند که برای همه اعضای مرتبط مفید باشد. برای دستیابی به این هدف، تیم پروژه باید خطوط ارتباطی باز داشته باشد. اعضای تیم باید به این فرآیند بپردازند و مایل باشند که محتوای فکری خود را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارند.

۴) پروسه تنظیم طرح اجرای بیم BEP را می توان با ساختارهای مختلف قرارداد تطبیق داد.

فرآیند BIM این قابلیت را دارد که به طور جامع تری در رویکردهای تحویل پروژه یکپارچه تر مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، هیچ یک از مطالعات موردی مورد استفاده برای اعتبار سنجی فرایند با قرارداد تحویل پروژه یکپارچه (IPD) خاص استفاده نشد. مراحل اصلی فرآیند صرف نظر از اینکه از کدام روش تحویل استفاده می‌شود مفید هستند، اما در هنگام اجرای برنامه‌ریزی زمانی که تمام اعضای اصلی تیم در مراحل اولیه پروژه درگیر نیستند، چالش‌های اضافی وجود دارد. بسته به استراتژی قرارداد، مراحل اضافی نیز وجود دارد. ممکن است برای اطمینان از موفقیت برنامه ریزی پروژه مورد نیاز باشد، و ممکن است برای برنامه ریزی اعضای تیم آینده به فرضیات اولیه نیاز باشد.

۵) برنامه ریزی اولیه ارزش زیادی دارد.

اگر برنامه ریزی زود انجام نشود، ممکن است زمان بیشتری برای حل ناسازگاری ها در مراحل بعدی مورد نیاز باشد. این اغلب منجر به صرف زمان و منابع بیشتری نسبت به برنامه ریزی اولیه می شود.

۶) طرح BIM باید به عنوان یک سند زنده تلقی شود.

هنگام شروع روند تنظیم طرح اجرای بیم BEP، درک این نکته ارزشمند است که برنامه BIM باید انعطاف پذیر باشد و برنامه باید به صورت دوره ای بازبینی و به روز شود. این غیر واقعی است که فرض کنیم تیم پروژه تمام اطلاعات لازم را برای جلوگیری از فرضیاتی که ممکن است برای توسعه طرح BIM در ابتدای پروژه انجام شود، در اختیار خواهد داشت. تکمیل اطلاعات به زمان نیاز دارد زیرا با اضافه شدن اعضای تیم پروژه، اطلاعات اضافی و جدید باید گنجانده شود.

۷) هنگامی که یک طرح اولیه تنظیم طرح اجرای بیم BEP تدوین شد، باید به طور مرتب مورد بازنگری قرار گیرد.

برنامه بازنگری باید بر اساس دوره زمانی که تیم پروژه مناسب بداند تنظیم شود. در طول عمر پروژه، مهم است که اهداف اولیه پروژه را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که تیم برای تکمیل آنها کار می کند. در صورت وجود هرگونه انحراف، ارزیابی مجدد یا اختصاص مجدد به اهداف اصلی باید اتفاق بیفتد.

۸) منابع مناسب باید برای اطمینان از موفقیت برنامه ریزی در دسترس باشد.

مهم است در نظر داشته باشید که سطح تلاش مورد نیاز برای این فرآیند را نباید دست کم گرفت. تیم های پروژه باید زمان تخصیص داده شده برای برنامه ریزی را هنگام تهیه برنامه زمانبندی پروژه و بودجه پروژه در نظر بگیرند. با توجه به منحنی یادگیری مرتبط با این فرآیند، تیم ها باید زمان تولید یک طرح اجرای پروژه BIM را  از پیش تخمین بزنند. زمان مرتبط با منحنی یادگیری را می توان با آموزش اعضای تیم قبل از پرداختن به فرآیند کاهش داد. بدون برنامه ریزی مناسب قبل از شروع جلسات خاص پروژه، بسیاری از مسائل غیرمنتظره ممکن است ایجاد شود که می توانست از قبل حل شود.

۹) تنظیم یک برنامه اجرایی پروژه BIM سازمانی قبل از شروع پروژه می تواند زمان برنامه ریزی پروژه را کاهش دهد.

با انجام برنامه ریزی در سطح سازمانی، تیم می تواند میزان زمان صرف شده برای هر مرحله از فرآیند برنامه ریزی را کاهش دهد و با تعریف اهداف استاندارد، کاربرد، فرآیندها و تبادل اطلاعات خود، محدوده برنامه ریزی قابل مدیریتی را حفظ کند.

۱۰) روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM را می توان برای چندین کاربرد و موقعیت های فراتر از محدوده اصلی پروژه تطبیق داد.

حتی اگر تیم‌های پروژه فقط آنچه را که نیاز دارند از فرایند استفاده کنند و کل فرآیند را تکمیل نکنند، این پروژه‌ها همچنان می‌توانند برنامه‌های BIM دقیق ایجاد کنند. تیم ها این توانایی را دارند که اسناد الگو را مطابق با فرآیندهای خاص خود، بدون تغییر هیچ یک از مراحل اصلی روند برنامه ریزی، اصلاح کنند. سپس این تیم ها این توانایی را دارند که در نهایت بخش های دیگری از این روش را اضافه کنند که به برنامه ریزی آنها کمک بیشتری می کند.

تنظیم طرح اجرای بیم BEP

پروسه برنامه ریزی اجرای پروژه BIM به تیم های پروژه کمک کرده است تا برنامه های دقیقی برای پروژه های خود تهیه کنند. این طرح ها اهداف، فرآیند، مبادلات اطلاعات و زیرساخت های اجرای BIM را مشخص می کند. با توسعه و پیروی از این برنامه ها، تیم ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر میزان اجرای موفق BIM داشته باشند. این روش به زمان و منابع نیاز دارد، به ویژه اولین باری که یک سازمان در این سطح از برنامه ریزی درگیر می شود، اما مزایای توسعه طرح تفصیلی بسیار بیشتر از منابع مصرف شده است.

 

برای اطلاع از ادامه مطالب اجرای پروژه BIM برای سازمان ها به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

طراحی روند اجرای BIM (قسمت چهارم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

معرفی تبادل اطلاعات در BIM (قسمت پنجم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

برنامه زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM (قسمت ششم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

پیاده سازی روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM (قسمت هفتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

 

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.