برنامه زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM (قسمت ششم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

چگونگی برنامه ریزی زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

قسمت ششم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

مرحله نهایی در روند برنامه ریزی زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM چهار قسمتی، شناسایی و تعریف زیرساخت پروژه مورد نیاز برای اجرای موثر BIM طبق برنامه ریزی است. چهارده دسته خاص از فرآیند اجرای پروژه BIM پشتیبانی می کنند. این دسته بندی ها، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، پس از تجزیه و تحلیل اسناد ذکر شده در زیر، بررسی برنامه های اجرایی فعلی، بحث در مورد مسائل با کارشناسان صنعت و از طریق بررسی های گسترده توسط سازمان های مختلف صنعتی بازنگری شده اند.

زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

این فصل هر دسته از برنامه زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM را شرح می دهد. اطلاعات برای هر دسته می تواند به طور قابل توجهی بر اساس پروژه متفاوت باشد، بنابراین هدف از توضیحات شروع بحث و پرداختن به حوزه های محتوا و تصمیماتی است که باید توسط تیم پروژه گرفته شود.  لطفاً توجه داشته باشید که اطلاعات موجود در الگو باید بر اساس پروژه سفارشی شود. ممکن است اطلاعات اضافی لازم باشد، در حالی که اطلاعات دیگر می تواند حذف شود. نمونه کاربرگ خالی پروژه در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم ارائه شده است.

۱. نمای کلی طرح اجرای پروژه BIM

مرحله نهایی در روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM چهار قسمتی، شناسایی و تعریف زیرساخت پروژه مورد نیاز برای اجرای موثر BIM طبق برنامه ریزی است. چهارده دسته خاص از فرآیند اجرای پروژه BIM پشتیبانی می کنند. این دسته بندی ها، همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، پس از تجزیه و تحلیل اسناد ذکر شده در زیر، بررسی برنامه های اجرایی فعلی، بحث در مورد مسائل با کارشناسان صنعت و از طریق بررسی های گسترده توسط سازمان های مختلف صنعتی بازنگری شده اند.

اطلاعات پروژه

هنگام تنظیم طرح اجرای پروژه، تیم باید اطلاعات حیاتی پروژه را که ممکن است برای تیم BIM برای مراجعات بعدی ارزشمند باشد، بررسی و مستند کند. این بخش شامل اطلاعات اولیه پروژه است که ممکن است برای اکنون و آینده ارزشمند باشد. می توان از آن برای کمک به معرفی اعضای جدید به پروژه و همچنین کمک به دیگران در حال بررسی طرح برای درک پروژه استفاده کرد.

این بخش ممکن است شامل مواردی مانند مالک پروژه، نام پروژه، محل و آدرس پروژه، نوع قرارداد/روش تحویل، شرح مختصر پروژه، شماره(های) پروژه و زمانبندی پروژه /فازها/نقاط عطف/بحرانی پروژه باشد. شکل زیر شامل موارد نمونه اطلاعات پروژه است. هر گونه اطلاعات عمومی اضافی پروژه می تواند و باید در این بخش گنجانده شود. اطلاعات اضافی پروژه شامل ویژگی های منحصر به فرد پروژه، بودجه پروژه، الزامات پروژه، وضعیت قرارداد، وضعیت بودجه، و الزامات منحصر به فرد پروژه و غیره است.

زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مخاطبین کلیدی پروژه

حداقل یک نماینده از هر ذینفع در پروژه باید شناسایی شود که شامل مالک، طراحان، مشاوران، پیمانکاران اصلی، پیمانکاران فرعی، تولید کنندگان و تامین کنندگان می شود. این نمایندگان می توانند شامل پرسنلی مانند مدیران پروژه، مدیران BIM، رهبران ، سرپرستان و سایر نقش های اصلی پروژه باشند. تمام اطلاعات تماس ذینفعان باید جمع آوری، مبادله شود، و در صورت امکان، در یک پورتال وب مدیریت پروژه مشترک پست شود.

اهداف BIM پروژه / کاربردهای BIM

برنامه اجرای پروژه BIM باید مراحل قبلی در فرآیند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM را مستند کند. برای تیم ارزشمند است که هدف اصلی پیاده سازی BIM در پروژه را مستند کند و همچنین توضیح دهد که چرا تصمیمات کلیدی استفاده از BIM گرفته شده است. این طرح باید شامل فهرست واضحی از اهداف BIM، کاربرگ تجزیه و تحلیل استفاده از BIM، و همچنین اطلاعات خاصی در مورد استفاده های BIM انتخاب شده باشد. روش شناسایی کاربردهای BIM مناسب برای یک پروژه به تفصیل در فصل ۲ تشریح شده است: شناسایی اهداف BIM و کاربردهای BIM.

نقش های سازمانی و کارکنان در زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نقش ها در هر سازمان و مسئولیت های خاص آن باید تعریف شود. برای هر کاربرد  BIM انتخاب شده، تیم باید شناسایی کند که کدام سازمان (سازمان‌ها) کارکنان  استفاده را انجام می‌دهند. این شامل تعداد پرسنل بر اساس عنوان شغلی لازم برای تکمیل کاربرد BIM، ساعات تخمینی کارگر، مکان اصلی که کاربرد را تکمیل می‌کند و تماس سازمانی اصلی برای آن کاربرد است. بسته به اینکه این طرح در کدام مرحله از چرخه عمر پروژه تکمیل شده باشد، ممکن است تکمیل چندین مورد در این بخش چالش برانگیز باشد. مانند بقیه طرح، تا آنجا که ممکن است باید تکمیل شود.

طراحی فرآیند BIM

نقشه‌های فرآیند ایجاد شده برای هر کاربرد از BIM انتخاب شده در مرحله دوم فرآیند برنامه‌ریزی اجرای پروژه BIM باید در طرح مستند شود. این نقشه‌ها روند یک برنامه دقیق برای اجرای هر کاربرد BIM را ارائه می‌کنند. آنها همچنین مبادلات اطلاعاتی خاص را برای هر فعالیت تعریف می کنند و پایه و اساس کل برنامه اجرایی را می سازند. این طرح باید شامل نقشه اجمالی استفاده‌های BIM، نقشه دقیق کاربرد  BIM با جزئیات و شرح عناصر روی هر نقشه باشد. برای توضیح بیشتر در مورد مراحل ایجاد نقشه های فرآیند، لطفاً به فصل ۳: طراحی فرآیند اجرای پروژه BIM مراجعه کنید.

تبادل اطلاعات BIM

تیم باید مبادلات اطلاعات ایجاد شده به عنوان بخشی از فرآیند برنامه ریزی در برنامه اجرای پروژه BIM را مستند کند. تبادل اطلاعات عناصر مدل را بر اساس رشته، سطح جزئیات و هر ویژگی خاص مهم برای پروژه نشان می دهد. نیازی نیست که مدل‌های پروژه شامل همه عناصر پروژه باشد، اما برای تیم مهم است که اجزای مدل و تحویل‌های ویژه رشته را تعریف کند تا ارزش را به حداکثر برساند و مدل‌سازی غیر ضروری را در پروژه محدود کند. برای توضیح بیشتر در مورد مراحل ایجاد مبادلات اطلاعاتی، لطفاً به فصل ۴: توسعه تبادل اطلاعات مراجعه کنید.

BIM و الزامات داده ها

برخی از صاحبان پروژه دارای الزامات BIM بسیار خاصی هستند. برای طرح مهم است که الزامات BIM را در قالب بومی از مالک مستند کند. به این ترتیب تیم از الزامات آگاه است و می تواند بر اساس آن برای ارائه آن نیازها برنامه ریزی کند.

روش های همکاری

تیم باید روشهای همکاری الکترونیکی و فعالیت خود را توسعه دهد. این شامل مدیریت مدل (به عنوان مثال، بررسی مدل، روند بازنگری، و غیره) و اقدامات و دستور کارهای جلسه استاندارد است.

استراتژی همکاری

تیم باید نحوه همکاری تیم پروژه به طور کلی را مستند کند. هنگام برنامه ریزی مواردی مانند روش های ارتباطی، مدیریت و انتقال اسناد و ذخیره سوابق و غیره را در نظر بگیرید.

فعالیت های ویژه همکاری باید تعریف شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
۱. همه فعالیت های مشترکی را که از BIM پشتیبانی می کنند یا توسط BIM پشتیبانی می شوند، شناسایی کنید
۲. تعیین کنید که آن فعالیت در کدام مرحله یا فاز پروژه انجام خواهد شد
۳. شرایط مناسب برای آن فعالیت را تعیین کنید
۴. اعضای لازم برای انجام صحیح آن فعالیت را تعیین کنید
۵. محل انجام آن فعالیت را تعیین کنید

جدول تحویل مدل تبادل اطلاعات برای ارسال و تایید

تعیین جدول زمانی برای تبادل اطلاعات بین طرفین. تبادل اطلاعات باید در مراحل اولیه تجزیه و تحلیل شود. با این حال، مستند کردن همه آنها در یک مکان مفید است. اطلاعاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
۱. نام تبادل اطلاعات (باید از مرحله ۳ فرآیند برنامه ریزی گرفته شود)
۲. فرستنده تبادل اطلاعات
۳. گیرنده تبادل اطلاعات
۴. یک بار یا مداوم (این یک تبادل یک بار است یا دوره ای؟ اگر دوره ای است، هر چند وقت یکبار؟)
۵. تاریخ شروع و سررسید
۶. نوع فایل مدل
۷. نرم افزار مورد استفاده برای ایجاد فایل
۸. نوع فایل اصلی
۹. انواع تبادل فایل (نوع فایل گیرنده)

فضای کاری تعاملی

تیم پروژه باید محیط فیزیکی مورد نیاز خود را در طول چرخه عمر پروژه در نظر بگیرد تا همکاری، ارتباطات و بررسی های لازم را که فرآیند تصمیم گیری BIM Plan را بهبود می بخشد، در نظر بگیرد. نحوه قرار گرفتن تیم پروژه را توضیح دهید. سوالاتی مانند “آیا تیم با هم جمع می شود؟” را در نظر بگیرید. اگر چنین است، مکان کجاست و در آن فضا چه خواهد بود؟ آیا تریلر BIM وجود خواهد داشت؟ اگر بله، کجا قرار خواهد گرفت و در فضاهایی مانند کامپیوتر، پروژکتور، جداول، پیکربندی جدول چه خواهد بود؟ هر گونه اطلاعات لازم در مورد فضاهای کاری در پروژه را درج کنید.
روش های ارتباط الکترونیکی

ایجاد پروتکل ارتباطی با تمام اعضای تیم پروژه. ارتباط الکترونیکی با سهامداران را می توان از طریق یک سیستم مدیریت پروژه مشترک ایجاد، بارگذاری، ارسال و بایگانی کرد. کپی‌هایی از تمام ارتباطات مرتبط با پروژه را برای نگهداری و مراجعات بعدی ذخیره کنید. مدیریت اسناد (ساختار پوشه فایل، مجوزها و دسترسی، نگهداری از پوشه، اعلان‌های پوشه و قرارداد نام‌گذاری فایل) نیز باید حل و فصل شود و تعریف شود.

کنترل کیفیت

تیم های پروژه باید استراتژی کلی خود را برای کنترل کیفیت مدل تعیین و مستند کنند. برای اطمینان از کیفیت مدل در هر مرحله پروژه و قبل از تبادل اطلاعات، باید روندی تعریف و اجرا شود. هر کاربرد BIM ایجاد شده در طول چرخه عمر پروژه باید با در نظر گرفتن محتوای مدل، سطح جزئیات، قالب و طرف مسئول به روز رسانی، از قبل برنامه ریزی شده باشد. و توزیع مدل و داده ها به اعضای مختلف. هر عضوی که در مدل BIM مشارکت می کند باید یک فرد مسئول برای هماهنگی مدل داشته باشد. این شخص، به عنوان بخشی از تیم BIM، باید در تمام فعالیت های اصلی BIM طبق نیاز تیم شرکت کند. آنها باید مسئول رسیدگی به مسائلی باشند که ممکن است با به روز نگه داشتن مدل و داده ها، موضوع حل شود.

کنترل کیفیت محصولات قابل تحویل باید در هر فعالیت اصلی BIM مانند بررسی طراحی، جلسات هماهنگی یا نقاط عطف انجام شود. استاندارد کیفیت داده ها باید در فرآیند برنامه ریزی ایجاد شده و مورد توافق تیم قرار گیرد. استانداردهایی مانند AEC CADD و استانداردهای مدل اطلاعات ملی ساختمان ممکن است برای تیم مناسب باشد. اگر یک محصول تحویلی با استانداردهای تیم مطابقت ندارد، دلیل عدم وجود آن باید بیشتر بررسی شود و در آینده از آن جلوگیری شود. قابل تحویل باید با استانداردهای مورد نیاز مالک و مورد توافق تیم پروژه مطابقت داشته باشد.

بررسی های کنترل کیفیت

هر یک از اعضای تیم پروژه باید مسئول انجام بررسی‌های کنترل کیفیت طراحی، مجموعه داده و ویژگی‌های مدل خود قبل از ارسال محصولات تحویلی خود باشند. اسنادی که تأیید می کند که یک بررسی کیفیت انجام شده است می تواند بخشی از هر گزارش ارسالی یا BIM باشد. مدیر BIM باید کسی باشد که کیفیت مدل را پس از انجام اصلاحات تأیید می کند.

هنگام تعیین یک برنامه برای کنترل کیفیت، بررسی های زیر خالی از لطف نیست:

بررسی بصری: اطمینان حاصل کنید که اجزای مدل ناخواسته وجود ندارد و هدف طراحی با استفاده از نرم افزار ناوبری دنبال شده است.
بررسی تداخل: تشخیص مشکلات در مدل که در آن دو جزء ساختمان با یک نرم افزار تشخیص تداخل برخورد می کنند.
بررسی استانداردها: مطمئن شوید که مدل مطابق با استانداردهای مورد توافق تیم است.
اعتبار سنجی عنصر: اطمینان حاصل کنید که مجموعه داده فاقد عناصر تعریف نشده یا نادرست تعریف شده است

هر عضو باید یک طرف مسئول را تعیین کند تا مطمئن شود که فرآیند توافق شده برای کنترل کیفیت مدل‌ها و داده‌ها قبل از پذیرش ارسال‌ها و بازنگری‌های مدل دنبال شده است.

نیازهای زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

تیم باید الزامات سخت افزار، پلتفرم های نرم افزاری، مجوزهای نرم افزار، شبکه ها و محتوای مدل سازی پروژه را تعیین کند.

نرم افزار

تیم‌ها و سازمان‌ها باید تعیین کنند که کدام پلتفرم نرم‌افزاری و نسخه‌ای از آن نرم‌افزار برای انجام استفاده‌های BIM که در طول فرآیند برنامه‌ریزی انتخاب شده‌اند، ضروری است. این مهم است که در اوایل پروژه بر روی یک پلت فرم نرم افزاری برای کمک به رفع مشکلات احتمالی قابلیت همکاری توافق شود. فرمت فایل برای انتقال اطلاعات باید قبلاً در مرحله برنامه ریزی تبادل اطلاعات توافق شده باشد. به‌علاوه، تیم باید با فرآیندی برای تغییر یا ارتقای پلت‌فرم‌ها و نسخه‌های نرم‌افزار موافقت کند، به طوری که یک طرف مشکلی ایجاد نکند که در آن مدل دیگر با سایر طرف‌ها قابل همکاری نباشد.

کامپیوتر / سخت افزار

درک مشخصات سخت افزار زمانی ارزشمند می شود که اطلاعات بین چندین رشته یا سازمان به اشتراک گذاشته شود. همچنین اطمینان از اینکه سخت افزار پایین دستی از قدرت سخت افزاری که برای ایجاد اطلاعات استفاده می شود کمتر نیست، ارزشمند می شود. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی افتد، سخت افزاری را انتخاب کنید که بیشترین تقاضا را داشته باشد و برای اکثر استفاده های BIM مناسب ترین باشد.

مدل سازی محتوا و اطلاعات مرجع

پروژه و اطلاعات مرجع، مانند فمیلی های مدل‌سازی (آبجکت ها)، فضاهای کاری و پایگاه‌های اطلاعاتی، باید در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که اعضای پروژه از استانداردهای ثابت استفاده خواهند کرد.

ساختار مدل زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

تیم باید روش هایی را برای اطمینان از دقت و جامعیت مدل شناسایی کند. پس از توافق بر روی روش‌های همکاری و نیازهای زیرساخت فناوری، تیم برنامه‌ریزی باید در مورد چگونگی ایجاد، سازمان‌دهی، ارتباط و کنترل مدل به توافق برسد.

مواردی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
• تعریف ساختار نامگذاری فایل برای تمامی طراحان، پیمانکاران، پیمانکاران فرعی و سایر اعضای پروژه
• توصیف و نمودار نحوه تفکیک مدل‌ها (به عنوان مثال بر اساس ساختمان، طبقات، مناطق، مناطق و/یا رشته‌ها)
• توصیف سیستم اندازه گیری (امپریال یا متریک) و سیستم مختصات (مرجع جغرافیایی / نقطه مبدا) برای امکان استفاده آسان تر برای یکپارچه سازی مدل.
• شناسایی و موافقت با مواردی مانند استانداردهای BIM و CAD، اطلاعات مرجع محتوا و نسخه IFC و غیره.

تحویل پروژه

تیم پروژه باید در نظر داشته باشد که چه محصولات قابل تحویلی توسط مالک پروژه مورد نیاز است. در مرحله تحویل پروژه، فرمت سررسید و هر گونه اطلاعات خاص دیگر در مورد محصول تحویلی باید در نظر گرفته شود.

استراتژی تحویل / قرارداد

هنگام اجرای BIM در یک پروژه، باید به روش تحویل و روش های انتقال قبل از شروع پروژه توجه شود. در حالت ایده آل، از یک رویکرد یکپارچه تر مانند طراحی-ساخت یا تحویل پروژه یکپارچه (IPD) استفاده می شود. در حالی که معمولاً بهترین نتایج را برای پروژه به همراه دارد، یک رویکرد یکپارچه همیشه در همه پروژه ها امکان پذیر نیست. این می تواند به دلایل مختلفی باشد. علاوه بر این، نوع قرارداد و روش تحویل ممکن است قبل از برنامه ریزی BIM انتخاب شده باشد. در این صورت، تیم باید پیمانکاران و مشاوران فرعی آینده را در نظر بگیرد و همچنین اقدامات لازم را برای اطمینان از اجرای موفق BIM بدون توجه به روش تحویل، در نظر بگیرد. BIM را می توان با موفقیت در همه روش های تحویل پیاده سازی کرد.

برای پیاده سازی بهتر فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه ها شما به یک مدیر بیم BIM Manager احتیاج دارید. اگر تمایل دارید تا یک مدیر حرفه ای در این زمینه باشید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزشی و مهارت پرور مدیریت بیم است. کافیست برای آشنایی با سرفصل دروس و مشخصات این دوره روی نام دوره که در زیر نمایش داده شده کلیک کنید.

 

دوره آموزش چگونه مدیر بیم BIM Manager باشیم؟

تعریف رویکرد تحویل پروژه

اگر نوع قرارداد پروژه یا روش تحویل هنوز مشخص نشده است، باید در نظر داشت که چگونه بر اجرای BIM در پروژه تأثیر می گذارد. همه روش های تحویل می توانند از کاربرد BIM بهره مند شوند. با این حال، مفاهیم اصلی با سطوح بالاتری از یکپارچگی در فرآیند تحویل پروژه آسان‌تر پیاده‌سازی می‌شوند. هنگام برنامه ریزی تاثیر BIM بر رویکرد تحویل، تیم برنامه ریزی باید چهار تصمیم اصلی را در نظر بگیرد:
• ساختار سازمانی و روش تحویل معمولی
• روش تدارکات
• روش پرداخت
• ساختار شکست کار

هنگام انتخاب روش تحویل و هنگام تنظیم قراردادها، الزامات BIM را در نظر بگیرید. تحویل پروژه یکپارچه (IPD) و طراحی-ساخت، روش‌های تحویل بسیار مشارکتی هستند که به اشتراک گذاری اطلاعات را بر اساس ساختار ریسک و پاداش تسهیل می‌کنند و اخیراً چندین فرم قرارداد جدید برای رسیدگی به BIM، ساختار تحویل و قرارداد منتشر شده است.

اگر قصد ندارید از IPD یا Design-Build در پروژه‌ای استفاده کنید یا روش تحویل قبلاً انتخاب شده است، BIM همچنان می‌تواند با موفقیت در ساختارهای تحویل دیگر مانند Design-Bid-Build یا CM at Risk پیاده‌سازی شود. هنگام استفاده از یک ساختار تحویل یکپارچه، مهم است که از طریق فرآیند اجرای اولیه BIM کار کنید و سپس نقش‌ها و مسئولیت‌ها را در ساختار قرارداد اختصاص دهید.

مراحل انتخاب تیم

تیم برنامه‌ریزی باید معیارها و روش‌های انتخاب اعضای تیم پروژه آینده را بر اساس توانایی BIM سازمان خود در نظر بگیرد. هنگام ایجاد معیارها، تیم باید شایستگی‌ها را برای هر کاربرد BIM انتخاب شده در طول فرآیند برنامه‌ریزی بررسی کند. پس از تعیین شایستگی‌های مورد نیاز، تیم‌های پروژه باید از اعضای جدید پروژه بخواهند که از طریق نمونه‌هایی از کار قبلی یا تجربه ای دارند نشان دهند که آن شایستگی‌ها را دارند. بسیار مهم است که همه اعضای تیم توانایی انجام مسئولیت های BIM خود را داشته باشند.

زبان قراردادی BIM

ادغام BIM در یک پروژه نه تنها فرآیندهای خاص را بهبود می بخشد، بلکه درجه همکاری پروژه را نیز افزایش می دهد. همکاری زمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که قرارداد بر میزان تغییر در فرآیند تحویل پروژه تأثیر می گذارد و کنترلی بر مسائل احتمالی خطاها فراهم می کند. مالک و اعضای تیم باید به تهیه پیش نویس الزامات قرارداد BIM توجه دقیق داشته باشند زیرا آنها اقدامات شرکت کننده را هدایت می کنند.

موارد زیر باید در نظر گرفته شود و در قراردادها در صورت لزوم گنجانده شود:
• توسعه مدل و مسئولیت های طرفین قرارداد (فصل چهارم)
• به اشتراک گذاری مدل و قابلیت اطمینان مدل
• قابلیت همکاری / فرمت فایل
• مدیریت مدل
• حقوق مالکیت معنوی
• الزامات برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

قراردادهای استاندارد ممکن است در پروژه های BIM مورد استفاده قرار گیرند، اما محتوا را طوری ویرایش کنید که موارد ضروری ذکر شده را شامل شود. چندین ضمیمه قرارداد یا فرم های قرارداد اصلاح شده وجود دارد که به اجرای BIM در یک پروژه می پردازد (به زیر مراجعه کنید). یک برنامه مکتوب اجرای پروژه BIM باید به طور خاص در قراردادهای توسعه‌یافته برای پروژه ارجاع داده و مورد نیاز باشد تا اعضای تیم در فرآیند برنامه‌ریزی و اجرا مشارکت کنند.

الزامات BIM همچنین باید در قراردادهای مشاور، پیمانکار فرعی و فروشنده گنجانده شود. به عنوان مثال، تیم ممکن است از هر پیمانکار فرعی بخواهد که محدوده کار را برای هماهنگی طراحی سه بعدی مدل کند، یا ممکن است بخواهد مدل ها و داده هایی را از فروشندگان برای ادغام در مدل های هماهنگی یا ثبت دریافت کند. ابتکارات مدلسازی مورد نیاز مشاوران، پیمانکاران فرعی و فروشندگان باید به وضوح در قراردادها از جمله محدوده، برنامه تحویل مدل و فرمت فایل/داده تعریف شود. با داشتن الزامات BIM در قرارداد، اعضای تیم از نظر قانونی ملزم به تکمیل پیاده سازی طبق برنامه هستند. اگر BIM در قراردادها نوشته نشده باشد، مراحل اضافی لازم است تا اطمینان حاصل شود که برنامه BIM توسط همه شرکت کنندگان پروژه دنبال می شود.

زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

برای اطلاع از ادامه مطالب روند اجرای BIM به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

طراحی روند اجرای BIM (قسمت چهارم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

معرفی تبادل اطلاعات در BIM (قسمت پنجم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.