انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

کاربرد BIM در پروژه

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه

قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

بیست و یک مورد استفاده از مدل یا کاربرد BIM در پروژه، سازمان‌دهی شده بر اساس فاز پروژه، از طریق مصاحبه‌های متعدد با کارشناسان صنعت، تجزیه و تحلیل مطالعات موردی پیاده‌سازی، و بررسی کلیات شناسایی و پالایش شده‌اند (شکل زیر). توجه به این نکته مهم است که استفاده‌های بالقوه بیشتری برای مدل‌سازی پروژه وجود دارد، بنابراین یک تیم نباید خود را به این فهرست استفاده‌ها محدود کند. همچنین توجه به این نکته مهم است که تعداد کمی از تیم‌ها می‌توانند همه این استفاده‌های مدل را پیاده‌سازی کنند، اما آنها کاربردهایی هستند که در پروژه‌ها اجرا می‌شوند. در شکل زیر، مدل‌هایی که در راهنمای ملی BIM برای مالکان به‌عنوان «کاربردهای مدل اساسی» شناسایی شده‌اند، در جعبه‌های آبی تیره گنجانده شده‌اند. تیم باید توجه جدی به اجرای این کاربردها داشته باشد.

کاربرد BIM در پروژه

شرح مختصری از سطح هر یک از این کاربردهای مدل در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم گنجانده شده است. این توضیحات برای ارائه یک نمای کلی مختصر برای اعضای تیم پروژه که ممکن است با استفاده از مدل آشنا نباشند و برای ارائه اطلاعات اضافی درباره تیم پروژه ایجاد شده است. ممکن است در طول فرآیند انتخاب ارزشمند باشد. هر توضیح شامل یک نمای کلی از استفاده از مدل، مزایای بالقوه، شایستگی های تیم مورد نیاز، و منابع انتخابی است که می توان برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از مدل به آنها اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای مدل BIM و درک ارزش آن و منابع مورد نیاز و توانمندیهای پرسنل به پیوست زیر مراجعه فرمایید.

معرفی کاربرد BIM

 

 

آخر را اول ببینید

برای اینکه BIM با موفقیت پیاده سازی شود، بسیار مهم است که اعضای تیم کاربرد(های) آینده اطلاعاتی را که در حال تنظیم هستند درک کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک معمار یک دیوار را به مدل معماری اضافه می کند، آن دیوار ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد مقادیر مواد، خواص مکانیکی، خواص ساختاری و سایر ویژگی های اطلاعاتی باشد. معمار باید بداند که آیا این اطلاعات در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا خیر، و اگر چنین است، چگونه از آن استفاده خواهد شد. استفاده آتی از این داده‌ها می‌تواند غالباً بر روش‌های مورد استفاده برای توسعه مدل تأثیر بگذارد یا روند کنترل کیفیت مرتبط با دقت داده‌ها را برای وظایف مبتنی بر اطلاعات شناسایی کند.

برای تأکید بر چرخه حیات اطلاعات، مفهوم اصلی فرآیند برنامه‌ریزی، شناسایی کاربردهای مناسب مدل‌سازی با شروع استفاده‌های نهایی بالقوه اطلاعات در مدل است. برای انجام این کار، تیم پروژه ابتدا باید مراحل بعدی یک پروژه را در نظر بگیرد تا بفهمد که چه اطلاعاتی در آن مرحله ارزشمند خواهد بود. سپس، آنها می توانند در تمام مراحل پروژه به ترتیب معکوس (نگهداری، ساخت، طراحی و سپس برنامه ریزی) حرکت کنند. این دیدگاه برای «شروع با پایان در ذهن»، کاربردهای مورد نظر پایین دستی از اطلاعات را که باید توسط فرآیندهای قبلی در چرخه حیات پروژه پشتیبانی شود، شناسایی می کند. ابتدا با شناسایی این کاربردهای مدل پایین دستی، تیم می تواند بر شناسایی اطلاعات پروژه قابل استفاده مجدد و تبادل اطلاعات مهم تمرکز کند. لطفاً به شکل زیر برای مثالی از کاربرگ کاربردهای رایج مدل در پروژه نمونه ساختمان آزمایشگاهی که به عنوان مثال در این مبحث مورد استناد قرار گرفته مراجعه کنید.

کاربرد BIM در پروژه

روش انتخاب استفاده از مدل (کاربرد مدل)

پس از تعریف اهداف، تیم پروژه باید وظایف مناسبی را که تیم مایل است با استفاده از BIM انجام دهد، شناسایی کند. این تجزیه و تحلیل استفاده از مدل در ابتدا باید بر نتایج مطلوب برای فرآیند کلی متمرکز شود. بنابراین، تیم باید با فاز عملیاتی شروع کند و ارزش هر یک از کاربردهای مدل را که به طور خاص به پروژه مربوط می‌شود، با ارائه اولویت بالا، متوسط یا پایین برای هر کاربری شناسایی کند. سپس تیم می تواند به هر مرحله پروژه قبلی (ساخت، طراحی و برنامه ریزی) پیشرفت کند.
برای کمک به تسهیل فرآیند بررسی استفاده از مدل، کاربرگ انتخاب مدل تنظیم شده است. این الگو شامل فهرستی از استفاده‌های بالقوه مدل، همراه با فیلدهایی برای بررسی ارزش، شخص مسئول، قابلیت‌ها، یادداشت‌های اضافی و تصمیم تیم در مورد اجرای استفاده از مدل است. لطفاً به شکل زیر برای مثالی از کاربرگ انتخاب استفاده از مدل در پروژه نمونه آزمایشگاهی مراجعه کنید.

کاربرد BIM در پروژه

روش تکمیل کاربرگ مدل کاربرد BIM در پروژه

برای تکمیل کاربرگ انتخاب کاربرد مدل، تیم باید مراحل زیر را با ذینفعان کلیدی پروژه طی کند (برای جزئیات در مورد ساختار جلسه به فصل ششم مراجعه کنید).

۱. کاربردهای بالقوه مدل را شناسایی کنید

تعاریف و توضیحات برای هر کاربرد مدل بر اساس فاز پروژه در ضمیمه B موجود است. مهم است که تیم هر یک از کاربردهای بالقوه را در نظر گرفته و رابطه آنها را با اهداف پروژه در نظر بگیرد.

۲. گروه مسئول برای هر استفاده از مدل بالقوه را شناسایی کنید

برای هر استفاده از مدلی که در نظر گرفته می شود، حداقل یک طرف مسئول باید مشخص شود. طرف‌های مسئول شامل هر یک از اعضای تیم هستند که در صورت اجرا در استفاده از آن مشارکت خواهند داشت، همراه با شرکت‌کنندگان بالقوه بیرونی که ممکن است برای کمک به اجرا مورد نیاز باشند. ابتدا مسئول اصلی را در پلت فرم فهرست کنید.

۳. قابلیت های هر طرف را برای هر مدل استفاده مشخص شده در دسته های زیر رتبه بندی کنید

آ. منابع – آیا سازمان منابع لازم برای اجرای کاربرد مدل مورد نیاز را دارد؟ برخی از منابع عمومی مورد نیاز عبارتند از:

پرسنل – تیم مدلینگ
نرم افزار
آموزش نرم افزار
سخت افزار
پشتیبانی فناوری اطلاعات

ب شایستگی – آیا طرف مسئول دانش لازم برای اجرای موفقیت آمیز حالت استفاده خاص را دارد؟ برای تعیین شایستگی، تیم پروژه باید جزئیات استفاده از مدل و نحوه اجرای آن در پروژه خاص را بداند.
ج تجربه – آیا طرف مسئول در گذشته استفاده از مدل را انجام داده است؟ تجربه تیمی مرتبط با هر استفاده از مدل برای موفقیت پیاده سازی حیاتی است.

۴. ارزش و خطر اضافی مرتبط با هر استفاده از مدل را شناسایی کنید

تیم باید ارزش بالقوه به دست آمده و همچنین ریسک پروژه اضافی را که ممکن است با ادامه هر کاربرد مدل متحمل شود، در نظر بگیرد. این عناصر ارزش و ریسک باید در ستون “یادداشت ها” کاربرگ انتخاب استفاده از مدل گنجانده شوند.

۵. تعیین کنید که آیا هر مدل استفاده را اجرا کنید یا خیر

تیم باید در مورد هر کاربرد مدل به تفصیل بحث کند تا مشخص کند که آیا استفاده از مدل برای پروژه با توجه به ویژگی‌های آن (هم پروژه و هم تیم) مناسب است یا خیر. این مستلزم آن است که تیم ارزش افزوده یا سود بالقوه پروژه را تعیین کند و سپس این سود بالقوه را با هزینه اجرا مقایسه کند. تیم همچنین باید عناصر خطر مرتبط با اجرا یا عدم اجرای هر مدل استفاده خاص را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، برخی از کاربردهای مدل می توانند ریسک کلی پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما ممکن است ریسک را از یک طرف به طرف دیگر منتقل کنند.

کاربرد BIM در پروژه

در شرایط دیگر، اجرای یک کاربرد BIM ممکن است به طور بالقوه خطری را برای یک طرف در هنگام انجام موفقیت آمیز حوزه کاری خود ایجاد کند. پس از در نظر گرفتن همه عوامل، تیم باید تصمیم «رفتن / نرفتن» را در رابطه با هر استفاده از مدل اتخاذ کند. همچنین درک کنید که وقتی تیم تصمیم می‌گیرد چندین مدل کاربرد را انجام دهد، پیاده‌سازی سایر موارد ممکن است آسان‌تر شود زیرا اعضای تیم می‌توانند از اطلاعات موجود استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر طرح معماری در یک برنامه مدلسازی پارامتریک سه بعدی نوشته شده باشد، اجرای هماهنگی طراحی سه بعدی هزینه کمتری دارد.

برای اطلاع از ادامه مطالب به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.