پیاده سازی روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM (قسمت هفتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

پیاده سازی روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

قسمت هفتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

تنظیم طرح BIM یک فرآیند مشارکتی است. برخی از بخش‌های فرآیند، به عنوان مثال، بحث درباره اهداف کلی پروژه، وظایف مشترک هستند، در حالی که بخش‌های دیگر، به عنوان مثال، تعریف ساختار فایل مورد نیاز یا تبادل اطلاعات دقیق، لزوماً نیازی به همکاری ندارند. کلید توسعه موفقیت آمیز طرح یا برنامه ریزی اجرای پروژه BIM این است که اطمینان حاصل شود که جلسات برای وظایف مشترک در صورت نیاز برنامه ریزی می شود و وظایف غیر مشارکتی به موقع تکمیل می شود تا برای این جلسات آماده شود.

طرح BIM را می توان از طریق یک سری جلسات مشترک و به دنبال آن وظایف کاری که بین جلسات انجام می شود، توسعه داد. مجموعه ای از چهار جلسه برای توسعه طرح BIM تعریف شده است. هدف از ارائه مجموعه چهار جلسه، نشان دادن ساختاری است که تیم بتواند از آن برای توسعه مؤثر طرح استفاده کند. برای برخی از پروژه ها، تیم ممکن است بتواند تعداد جلسات را از طریق همکاری موثر بین جلسات کاهش دهد.

ساختار جلسه برای توسعه طرح اجرای پروژه BIM

چهار جلسه پیشنهادی برای توسعه طرح اجرای پروژه BIM با گام‌های اولیه که در فصل اول ذکر شده است، همسو هستند. جلسات و وظایف موقت عبارتند از:

جلسه ۱: اهداف و کاربردهای BIM را شناسایی کنید

جلسه اول باید بر روی بحث در مورد اهداف کلی برای پیاده سازی BIM، همراه با شناسایی کاربردهای BIM تمرکز کند. پیش نویس دستور کار این جلسه شامل موارد زیر است:

معرفی و بحث در مورد تجربیات BIM (چه فردی و چه سازمانی)
توسعه اهداف BIM (مرجع سند الگوی هدف BIM)
شناسایی BIM مورد استفاده برای پیگیری (به کاربرگ BIM Uses مراجعه کنید)
برای تنظیم تداوم  و توالی کاربردهای BIM و یک عضو مسئول را شناسایی کنید تا نقشه فرآیند نمای کلی BIM سطح بالا (سطح یک) را ایجاد کند.
شناسایی افراد مسئول برای توسعه نقشه های فرآیند BIM با استفاده از جزئیات
برنامه جلسات آینده را تنظیم کنید
در مورد وظایف پیش رو و مسئولیت هر کدام به توافق برسید

این جلسه باید با حضور پرسنل مدیریت ارشد و کارکنان مدیریت BIM برای همه شرکت کنندگان درگیر از جمله مالک، طراحان، پیمانکاران و پیمانکاران فرعی کلیدی برگزار شود.

وظایف قبل از جلسه دوم

پس از جلسه آغازین ، سازمان ها باید به وضوح بفهمند که چه کسی مسئول وظایف تعریف شده خواهد بود، و در چه توالی هایی کاربرد BIM اجرا خواهد شد. طرف مسئول نقشه سطح یک باید قبل از جلسه بعدی آن را به طور واضح مستند کرده و برای بررسی در اختیار تیم پروژه قرار دهد. هر یک از طرف های مسئول برای کاربردهای مشخص شده BIM باید قبل از جلسه فرآیند اجرای پروژه طراحی BIM (جلسه ۲) گردش کار خود را پیش نویس کند.

جلسه ۲: طراحی فرآیند اجرای پروژه BIM

نقشه‌های فرآیند کاربرد BIM  پروژه باید شامل یک برنامه فرآیند دقیق باشد که به وضوح فعالیت‌های متفاوتی را که باید انجام شود، چه کسی آنها را انجام می‌دهد و چه اطلاعاتی ایجاد و با فرآیندهای آینده به اشتراک گذاشته می‌شود، تعریف می‌کند. دستور کار این جلسه شامل موارد زیر خواهد بود:

اهداف و کاربردهای اولیه BIM را مرور کنید
نقشه فرآیند نمای کلی BIM سطح بالا را مرور کنید
گردش‌های کاری دقیق‌تر از عضوهای مختلف را مرور کنید و زمینه‌های همپوشانی یا شکاف‌های بین وظایف مختلف مدل‌سازی را شناسایی کنید.
برای رسیدگی به فرصت ها و نگرانی ها، فرآیند را مرور کنید
مبادلات اطلاعات اولیه در فرآیند را شناسایی کنید
شناسایی افراد مسئول برای هماهنگی هر تبادل اطلاعات از جمله نویسنده و کاربر هر تبادل
به گروه‌های فرعی برای هر تبادل اطلاعات اجازه دهید تا جلسات موقت احتمالی را در صورت لزوم برای بحث در مورد الزامات تبادل اطلاعات هماهنگ کنند
در مورد وظایف پیش رو و مسئولیت هر کدام به توافق برسید

در این جلسه باید مالک، مدیران BIM و مدیر پروژه  حضور داشته باشند. همچنین ممکن است حضور مدیران قراردادها ارزشمند باشد یا بلافاصله پس از این جلسه به آنها اطلاع رسانی شود.

وظایف قبل از جلسه سوم

پس از جلسه فرآیند اجرای پروژه طراحی BIM، تیم باید بر توسعه تبادل اطلاعات تمرکز کند. هر یک از اعضای مسئول برای تبادل اطلاعات باید در توسعه مبادلات اطلاعات رهبری کنند. نویسندگان تبادل اطلاعات باید با گیرندگان اطلاعات هماهنگی لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که آنها مبادلات اطلاعاتی منسجمی را با کمترین تناقض برای بحث در جلسه سه ایجاد کرده اند.
اعضای تیم همچنین باید برای بحث در مورد نیازهای زیرساختی که در جلسه سوم رخ خواهد داد، آماده شوند. اعضای تیم باید نمونه هایی از روش های معمولی را که از آنها استفاده کرده اند یا می خواهند در پروژه استفاده کنند تا با تیم به اشتراک بگذارند جمع آوری کنند.

جلسه ۳: توسعه تبادل اطلاعات و تعریف زیرساخت پشتیبانی برای پیاده سازی BIM

دستور کار این جلسه شامل موارد زیر خواهد بود:

اهداف اولیه BIM و کاربردهای BIM را مرور کنید تا مطمئن شوید که برنامه ریزی پروژه با اهداف اولیه سازگار است
الزامات تبادل اطلاعات ایجاد شده توسط اعضای تیم بین جلسه دو و جلسه سه را بررسی کنید
زیرساخت های مورد نیاز برای پشتیبانی از فرآیند و تبادل اطلاعات را همانطور که در فصل پنجم تعریف شده است، شناسایی کنید
در مورد وظایف پیش رو و مسئولیت هر کدام به توافق برسید.

این جلسه باید با حضور مدیران BIM برگزار شود. همچنین ممکن است حضور مدیران قراردادها یا اطلاع رسانی  پس از این جلسه ارزشمند باشد.

وظایف قبل از جلسه چهارم

دسته‌ها و اطلاعات باید در قالب نهایی برنامه اجرایی BIM جمع‌آوری شده و برای آماده‌سازی برای جلسه بررسی طرح نهایی در اختیار تیم پروژه قرار گیرد.

جلسه ۴: برنامه نهایی اجرای پروژه BIM را مرور کنید

دستور کار این جلسه شامل موارد زیر خواهد بود:

پیش نویس طرح اجرای پروژه BIM را مرور کنید
سیستم کنترل پروژه را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل شود که برنامه دنبال می شود و برنامه به روز است
تشریح روند پذیرش رسمی برنامه اجرای پروژه BIM و فرآیند نظارت
در مورد وظایف پیش رو و مسئولیت هر کدام به توافق برسید
این جلسه باید با حضور مالک، مدیران BIM و همه طرف هایی که مسئول استفاده های BIM شناسایی شده هستند، برگزار شود.

وظایف بعد از جلسه ۴

پس از تکمیل جلسات، برنامه اجرای پروژه BIM باید بین همه طرفین توزیع شود و مطابق با ساختار پروژه و قرارداد تأیید شود. اعضای تیم باید اطمینان حاصل کنند که روند نظارت و به روز رسانی طرح در سیستم کنترل پروژه اجرا می شود.

برنامه ریزی جلسات

یکی از اولین وظایف تیم تعیین برنامه جلسات است. این برنامه باید جلسات تعریف شده را به همراه تاریخ های برنامه ریزی شده برای جلسه مشخص کند. تیم ممکن است تصمیم بگیرد که می خواهد روند برنامه ریزی را در چند هفته با یکی از جلسات تعریف شده هر هفته یا هر هفته در میان گسترش دهد. اما آنها همچنین ممکن است بخواهند برنامه‌ریزی سریعی را طی چند روز با تیمی که به طور خاص بر توسعه برنامه متمرکز شده است، تعریف کنند.

نظارت بر پیشرفت در برابر طرح اجرای BIM

هنگامی که طرح اولیه اجرای BIM ایجاد شد، باید به طور مداوم در طول پروژه ارتباط برقرار، نظارت و به روز شود. به طور خاص، طرح اجرای پروژه باید در قراردادهای مناسب گنجانده شود، و سپس در صورت نیاز زمانی که اعضای تیم جدید به تیم پروژه می پیوندند، به روز شود. حداقل، برای مدیران BIM از اعضای مختلف تیم ارزشمند است که به صورت ماهانه در مورد پیشرفت ابتکارات مدل سازی اطلاعات در پروژه و رسیدگی به هر گونه چالش اجرایی که ممکن است اعضای تیم با آن مواجه شوند، ملاقات کنند. این جلسات ممکن است با سایر جلسات تیم ادغام شود، اما مهم است که به طور خاص به مسائلی که ممکن است در اجرای طرح به وجود بیاید، پرداخته شود.

برای تیم مهم است که به دلیل اضافه شدن اعضای تیم، تجدید نظر در فناوری موجود، تغییرات در شرایط کلی پروژه و منعکس کردن فرآیند واقعی که تکامل یافته است، به طور مداوم فرآیند برنامه ریزی شده را در صورت نیاز اصلاح کند. تیم باید با یک برنامه رسمی برای پذیرش به‌روزرسانی‌های طرح موافقت کند و سپس هرگونه تغییر در طرح اصلی را برای ارتباط با سایر اعضای تیم و همچنین برای استفاده و مرجع دقیق در آینده به‌طور دقیق ثبت کند.

نمونه کاربرگ خالی در خصوص تهیه و برنامه ریزی اجرای پروژه BIM  در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم ارائه شده است.

برای اطلاع از ادامه مطالب برنامه ریزی اجرای پروژه BIM به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

طراحی روند اجرای BIM (قسمت چهارم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

معرفی تبادل اطلاعات در BIM (قسمت پنجم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

برنامه زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM (قسمت ششم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.