برنامه ریزی اجرای پروژه BIM برای سازمان ها (قسمت هشتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اجرای پروژه BIM برای سازمان ها

برنامه ریزی اجرای پروژه BIM برای سازمان ها

قسمت هشتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

برنامه های اجرای پروژه BIM برای سازمان ها نیازمند روش های معمولی است که توسط هر سازمان مرتبط تهیه شده است. هدف این فصل این است که تعریف کند چگونه سازمان ها می توانند از روش برنامه ریزی اجرای پروژه BIM برای تنظیم این روش های معمولی برای اجرای پروژه BIM استفاده کنند. شکل زیر مفهوم برنامه ریزی BIM را بازبینی می کند تا نشان دهد چگونه ابزارها و روش های سازمانی نقش حیاتی در فرآیند اجرا دارند. برای به دست آوردن بیشترین سود از BIM، سازمان ها باید مایل به توسعه و به اشتراک گذاری این اطلاعات با تیم پروژه باشند.

شکل طرح اجرای بیم سازمانی

سازمان ها باید استانداردهای داخلی را ایجاد کنند که نحوه کاربرد BIM را در سطح سازمانی تعریف کند. با تکمیل فرآیند برنامه ریزی به عنوان یک سازمان قبل از برنامه BIM برای یک پروژه جداگانه، هر یک از ذینفعان نقطه شروعی برای برنامه ریزی خواهند داشت و قادر خواهند بود استانداردهای سازمانی موجود را به جای ایجاد فرآیندهای کاملاً جدید اصلاح کنند. علاوه بر این، این استانداردها را می توان در سازمان به اشتراک گذاشت تا به ارتباط ابزارها و روش های معمولی کمک کند. با استفاده از یک روش چهار مرحله ای مشابه با تغییرات جزئی، سازمان ها می توانند استانداردهای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM را برای استفاده در پروژه های آینده ایجاد کنند. نمونه کاربرگ خالی در خصوص تهیه و اجرای پروژه BIM برای سازمان ها  در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم ارائه شده است.

بیانیه مقاصد و اهداف BIM

سازمان باید یک بیانیه مقاصد BIM ایجاد کند. هنگام ایجاد بیانیه مقاصد، به دلیل اهمیت BIM برای سازمان و دلایل کاربرد BIM مانند کسب مزیت رقابتی در پیشنهادات، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت طراحی، واکنش به تقاضای صنعت، برآورده کردن نیازهای مالک یا بهبود نوآوری توجه کنید. ایجاد یک بیانیه مقاصد واضح، زمینه را برای تصمیمات سازمانی آتی مرتبط با BIM فراهم می کند.
پس از ایجاد بیانیه مقاصد، تیم برنامه ریزی باید فهرستی از اهداف استاندارد پروژه را تهیه کند که برای سازمان و پروژه های معمولی مفید باشد. لیست را می توان به چندین دسته از قبیل الزامی، توصیه شده و اختیاری برای هر نوع پروژه تقسیم کرد. اهداف ایجاد شده باید بر اساس پروژه های فردی و ویژگی های تیمی قابل تغییر باشند. تعریف اهداف استاندارد به هر تیم پروژه این امکان را می دهد که از “منو” اهداف بالقوه انتخاب کند که فهرست جامع تری از اهداف را همراه با کاهش زمان برای توسعه اهداف تضمین می کند.

موارد استفاده از BIM  (کاربرد بیم)

یک سازمان باید کاربردهای معمولی BIM را برای پروژه های آینده تعریف کند که با اهداف تعیین شده در سازمان همسو باشد. برخی از کاربردها باید برای هر پروژه مورد نیاز باشد، در حالی که برخی دیگر فقط می توانند بر اساس ویژگی های تیم و پروژه پیشنهاد یا اختیاری باشند. استفاده های استاندارد BIM را می توان با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی اجرای پروژه مانند کاربرگ تجزیه و تحلیل استفاده از BIM تعیین کرد.

با استفاده از این کاربرگ، تیم های برنامه ریزی می توانند شایستگی های BIM فعلی را که سازمان در اختیار دارد و شایستگی های اضافی مورد نیاز برای هر استفاده را ارزیابی کنند. هنگام تعیین اینکه کدام کاربردهای BIM باید مورد نیاز یا پیشنهاد شوند، مهم است که تشخیص دهید کدام کاربردهای BIM بر روی یکدیگر ساخته می شوند. اگر یک سازمان چندین فرآیند را در یک جریان ارزش کنترل کند، مزایای بالقوه ای در پیاده سازی استفاده از چندین فرآیند وجود خواهد داشت.

همچنین بسیار مهم است که تیم برنامه‌ریزی در مورد کاربردهای BIM مورد نیاز بیش از حد بلندپرواز نباشد و اطمینان حاصل کند که کاربردهای BIM انتخاب شده برای تیم‌های پروژه واقع بینانه هستند. با تعیین اینکه کدام کاربردهای BIM برای هر پروژه انتخاب می‌شوند، شانس تکمیل آن استفاده‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین به سازمان اجازه می‌دهد تا به درستی ارزیابی کند که کدام استفاده‌ها سودمندتر هستند.

نقشه فرآیند اجرای BIM

نقشه‌ فرآیند استاندارد BIM باید برای نشان دادن فرآیند(های) BIM سازمان به اعضای تیم پروژه در داخل و خارج ایجاد شود. در حالی که ایجاد یک نقشه فرآیند نمای کلی (سطح یک) ممکن است برای تیم پروژه مفید باشد، این امر از پروژه ای به پروژه دیگر بسیار متفاوت است (بسته به استفاده هایی که انتخاب شده اند). بنابراین، برای سازمان‌ها ارزش بیشتری دارد که زمان خود را به نقشه‌های فرآیند تفصیلی (سطح دو) اختصاص دهند.

بسته به نرم افزار، سطح جزئیات، نوع قرارداد، روش تحویل و نوع پروژه، ممکن است برای هر کاربرد BIM، چندین نقشه فرآیند مورد نیاز باشد. علاوه بر این، ایجاد دستورالعمل ها و مشخصات برای هر نقشه فرآیند تولید شده ممکن است مفید باشد. سپس هر تیم پروژه نقشه های فرآیند سطح دو را می گیرد و آنها را بر اساس نیازهای پروژه و تیم سفارشی می کند.

تبادل اطلاعات BIM

تیم برنامه ریزی سازمانی باید تبادل اطلاعات استانداردی را برای هر کاربرد از BIM  ایجاد کند. تیم برنامه ریزی باید اطلاعات مورد نیاز برای هر استفاده را شناسایی کند. شخصی که معمولاً مسئول تولید این اطلاعات است. و همینطور فرمت ترجیحی برای تبادل اطلاعات مشخص شود. همچنین ممکن است بر اساس شرایط مختلف مانند پلت فرم نرم افزار، سطح جزئیات و پیچیدگی پروژه، برای هر کاربری تبادل اطلاعات متعددی ایجاد شود. تجزیه عنصر مدل نیز باید در صورت عملی بودن در سراسر سازمان انتخاب و استاندارد شود. درک الزامات اطلاعاتی برای کاربرد BIM، برنامه‌ریزی مورد نیاز برای هر پروژه را تا حد زیادی ساده می‌کند و مرحله تبادل اطلاعات در روند برنامه‌ریزی اجرای پروژه صرفاً بر یافتن ناسازگاری در داده‌هایی که توسط یک سازمان تولید می‌شود و توسط سازمانی دیگر مورد نیاز است، متمرکز خواهد شد.

زیرساختهای BIM

هنگام برنامه ریزی استانداردهای سازمانی برای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM، در نظر گرفتن تمام منابع و زیرساخت های مورد نیاز برای انجام فرآیندهای انتخابی مهم است. برای هر کاربرد BIM ، تیم برنامه‌ریزی باید پرسنلی را که هر کاربرد را انجام می‌دهند مشخص کند. برنامه ای برای انطباق پرسنل هر BIM Use بر اساس اندازه پروژه، پیچیدگی، سطح جزئیات و دامنه ایجاد کنید. و تعیین کنید که کدام پرسنل معمولاً بر کاربرد BIM نظارت خواهند داشت.

سازمان باید پروسه استاندارد همکاری را طراحی کند. در این کار ایجاد استراتژی های استاندارد بر اساس انواع پروژه ها و روش های تحویل مختلف گنجانده شده است. تیم برنامه‌ریزی همچنین باید فعالیت‌ها و جلسات استانداردی را که در پروژه‌های معمولی از جمله تعداد دفعات و شرکت‌کنندگان مورد نیاز برگزار می‌شوند، تعیین کند. همچنین ضروری است که سازمان روند های استاندارد ارتباط الکترونیکی را ایجاد کند. موارد خاصی که باید به آنها پرداخته شود شامل ذخیره سازی فایل و سیستم های پشتیبان می باشد. ساختار پوشه فایل استاندارد؛ قراردادهای استاندارد نامگذاری فایل؛ کتابخانه های محتوای استاندارد؛ و استانداردهایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت خارجی و داخلی.

همراه با پروسه همکاری، تضمین کیفیت مدیریت اطلاعات و کنترل برای هر پروژه ارزشمند است. کیفیت یک مدل می تواند به طور قابل توجهی بر پروژه تأثیر بگذارد. بنابراین سازمان باید فرآیندهای کنترل کیفیت استانداردی داشته باشد که به خوبی مستند شده و امکان اجرای آسان را برای اطمینان از سطح کیفیت مورد نیاز برای هر کاربرد مدل‌سازی فراهم کند.

تیم برنامه ریزی باید نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری هر کاربرد BIM را ارزیابی کرده و نیازهای زیرساختی فنی را با نرم افزار و سخت افزار فعلی مقایسه کند. ارتقاء و خریدهای لازم باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که نرم افزار و سخت افزار عملکرد مدل سازی موفق را محدود نمی کند. اگر تجهیزات مناسب در محل قرار نگیرد، می تواند منجر به بهره وری کمتر و افزایش زمان و هزینه برای هر کاربرد BIM شود.

تحویل پروژه های معمولی باید بر اساس ویژگی های مختلف پروژه ایجاد شود. صاحبان پروژه باید فهرستی از محصولات قابل تحویل را برای هر پروژه بر اساس تمام اطلاعات تولید شده در طول فرآیند برنامه ریزی ایجاد کنند. طراحان و پیمانکاران همچنین باید یک “منو” از خدمات BIM ایجاد کنند که به کل پروژه ارزش می بخشد.
در نظر گرفتن اینکه چگونه BIM در قراردادهای اصلی و قراردادهای فرعی گنجانده می شود، ارزشمند است. الزامات BIM، از جمله برنامه ریزی اجرای پروژه BIM، استفاده از BIM، و تبادل اطلاعات، باید در قراردادها نوشته شود. تیم برنامه‌ریزی باید زبان پیش‌فرضی را ایجاد کند که بتواند در قراردادها گنجانده شود، همراه با روش‌هایی برای تیمی که به سازمان اجازه می‌دهد اعضای تیم مناسب را شناسایی کند.

تنظیم طرح اجرای پروژه BIM

با انجام برنامه ریزی در سطح سازمانی، تیم می تواند میزان زمان صرف شده برای هر مرحله از فرآیند برنامه ریزی را کاهش دهد و با تعریف اهداف استاندارد، استفاده، فرآیندها و تبادل اطلاعات خود، محدوده برنامه ریزی قابل مدیریتی را حفظ کند. فرایند برنامه‌ریزی اجرای پروژه BIM سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد شیوه‌های استاندارد خود، از جمله تبادل اطلاعات، ارائه دهند. در حالی که ساختارهای قراردادی خاص می‌تواند منجر به چالش‌های همکاری شود، هدف از این روش این است که تیم یک فرآیند BIM حاوی محصولات قابل تحویل را تهیه کند که برای همه اعضای مرتبط مفید باشد. برای رسیدن به این هدف، تیم پروژه باید خطوط ارتباطی باز داشته باشد. برای موفقیت، اعضای تیم باید این فرآیند را بپذیرند و مایل باشند این محتوای فکری را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارند.

 

برای اطلاع از ادامه مطالب اجرای پروژه BIM برای سازمان ها به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

طراحی روند اجرای BIM (قسمت چهارم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

معرفی تبادل اطلاعات در BIM (قسمت پنجم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

برنامه زیرساختهای مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM (قسمت ششم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

پیاده سازی روند برنامه ریزی اجرای پروژه BIM (قسمت هفتم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

 

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.