اهداف مدلسازی پروژه با BIM (قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

اهداف مدلسازی پروژه با BIM

اهداف مدلسازی پروژه با BIM را تعیین کنید

قسمت دوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

تیم پروژه باید اهداف پروژه را همراه با ارتباط بالقوه آنها با اهداف مدلسازی پروژه با BIM تنظیم کند. این اهداف پروژه باید مختص پروژه، در دسترس باشد، قابل اندازه گیری باشد و برای بهبود موفقیت در برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری از تسهیلات تلاش کند. یک دسته از اهداف ممکن است به عملکرد کلی پروژه از جمله کاهش مدت زمان برنامه ریزی پروژه، کاهش هزینه پروژه یا افزایش کیفیت کلی پروژه مربوط باشد.

نمونه‌هایی از اهداف کیفیت عبارتند از: تکمیل طراحی با انرژی کارآمدتر از طریق تکرار سریع مدل‌سازی، ایجاد طرح‌های نصب شده با کیفیت بالاتر از طریق هماهنگی دقیق سه‌بعدی سیستم‌ها، یا تهیه مدل‌های دیجیتالی دقیق‌تر برای بهبود کیفیت مدل‌سازی عملکرد و راه‌اندازی.

برای پیاده سازی بهتر فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه ها شما به یک مدیر بیم BIM Manager احتیاج دارید. اگر تمایل دارید تا یک مدیر حرفه ای در این زمینه باشید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره اموزشی و مهارت پرور مدیریت بیم است. کافیست برای آشنایی با سرفصل دروس و مشخصات این دوره روی نام دوره که در زیر نمایش داده شده کلیک کنید.

دوره آموزش چگونه مدیر بیم BIM Manager باشیم؟

 

اهداف مدلسازی پروژه با BIM

اهداف دیگر ممکن است کارایی و وظایف خاص را هدف قرار دهند تا امکان صرفه جویی در زمان یا هزینه کلی توسط شرکت کنندگان پروژه فراهم شود. این اهداف شامل استفاده از برنامه های کاربردی مدل سازی برای ایجاد مستندات طراحی کارآمدتر، توسعه تخمین ها از طریق برخاستن خودکار یا کاهش زمان ورود داده ها به سیستم تعمیر و نگهداری است. این موارد تنها پیشنهادهایی از اهداف بالقوه ای هستند که تیم پروژه ممکن است در هنگام شروع تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای BIM در یک پروژه داشته باشد. این به هیچ وجه یک لیست جامع نیست و شناسایی اهداف خاصی که انگیزه ای برای پیاده سازی BIM در پروژه ایجاد می کند ضروری است.

برای مثال به بررسی یک ساختمان آزمایشگاهی جدید فرضی که در محوطه دانشگاه ساخته شده است می پردازیم. نمونه اهداف پروژه از این  نمونه در شکل زیر نشان داده شده است. علاوه بر این، نمونه کاربرگ خالی اهداف پروژه در دوره ی آفلاین روش تهیه و تنظیم برنامه اجرای بیم BEP از گروه ایران بیم ارائه شده است.

اهداف مدلسازی پروژه با BIM

درک این نکته مهم است که برخی از اهداف ممکن است به کاربردهای خاص مرتبط باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نباشد. به عنوان مثال، اگر هدف پروژه برای افزایش بهره‌وری و کیفیت کار ساخت از طریق مقادیر زیادی پیش‌ساخته وجود داشته باشد، تیم می‌تواند استفاده از مدل «هماهنگی طراحی سه بعدی» را در نظر بگیرد که به تیم اجازه می‌دهد تا تضادهای هندسی احتمالی را قبل از ساخت شناسایی و تصحیح کند. از سوی دیگر، اگر هدف تیم افزایش پایداری پروژه ساختمانی بود، چندین کاربری ممکن است به تحقق آن هدف کمک کند.

اهداف مدلسازی پروژه با BIM

برای اطلاع از ادامه مطالب به لینک زیر مراجعه کنید.

برنامه ریزی اجرای BIM (قسمت اول از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

انتخاب موارد استفاده یا کاربرد BIM در پروژه (قسمت سوم از راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM)

 

منبع: راهنمای برنامه ریزی اجرای پروژه BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.