الزام استفاده از Uniclass در پروژه های بیم BIM

Uniclass در پروژه های بیم BIM

طبق استانداردهای سری BS EN ISO19650،نمونه Uniclass در پروژه های بیم BIM الزامی است.

Uniclass یک سیستم طبقه بندی یکپارچه است که از مجموعه ای از جداول تشکیل شده است که می تواند توسط بخش های مختلف صنعت مخصوصا (Uniclass در پروژه های بیم BIM) به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، مدیران و مالکان تأسیسات ممکن است سوابق دارایی موجود خود را طبقه بندی کنند، در حالی که طراحان و سازندگان می توانند از کدهای Uniclass برای ساختار مشخصات و مدیریت اطلاعات پروژه استفاده کنند.

ابتدا باید بدانید که چه چیزی را می خواهید طبقه بندی کنید (به عنوان مثال، یک ساختمان، یک محصول ساختمانی، یک قطعه تجهیزات) زیرا این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام جدول یا جداول به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد و سپس می توانید آنها را برای مطالعه در آن دانلود کنید.

روش دانلود Uniclass

Uniclass در حال حاضر از مجموعه ای از ۱۲ جدول تشکیل شده است که همه آنها را می توان به صورت جداگانه یا به صورت بسته دانلود کرد. می‌توانید جداول و یادداشت‌های مربوط به هر گونه تغییر در آنها را از اینجا دانلود کنید.

Uniclass در پروژه های بیم BIM

رعایت استانداردهای بالاتر کیفیت ساخت یکی از حوزه های کلیدی تمرکز صنعت ساخت و ساز است. باید استانداردها را به شدت بهبود بخشد، خواه استانداردهای ایمنی یا کارایی باشد که بتواند به “رشته طلایی” اطلاعات وارد شود. حتی تخمین زده می‌شود که ساختمان‌های بی کیفیت سالانه بیش از مجموع سود شرکت‌های داخل آن هزینه بر صنعت تحمیل می‌کند و مقیاس این موضوع را آشکار می‌کند.

با این حال، یکی از حوزه‌هایی که نشان‌دهنده یک عنصر مهم و در عین حال کم ارزش‌گذاری‌شده در بهبود این فرآیند است، استفاده از Uniclass – یک سیستم طبقه‌بندی یکپارچه ساخت‌وساز – است که تحت مالکیت، مدیریت و تعدیل NBS است. به عنوان راهی برای شناسایی و مدیریت حجم وسیعی از اطلاعاتی که در یک پروژه ساخت و ساز دخیل است استفاده می شود. طبق استانداردهای سری BS EN ISO19650 بخش Uniclass   نیز برای پروژه های BIM الزامی است.

طبقه‌بندی اشیاء و دارایی‌ها به یکپارچگی بیشتر و «زبان مشترک» در بین شرکت‌ها و سازمان‌ها اجازه می‌دهد، و در نتیجه رویکردی استانداردتر، ارتباطات آسان‌تر، و ثبت سوابق قوی‌تر را به همراه دارد. Uniclass شامل جداول طبقه‌بندی اقلام در هر مقیاسی است، از تاسیسات بزرگ مانند راه‌آهن گرفته تا محصولاتی مانند دوربین مدار بسته در ایستگاه راه‌آهن. طبقه‌بندی‌های موجود در جداول به ساختمان‌ها، چشم‌انداز و زیرساخت‌ها اجازه می‌دهد تا تحت یک طرح واحد طبقه‌بندی شوند.

آژانس محیط زیست – رویکردی هوشمندانه و سنجیده

آژانس محیط زیست – یک نهاد دولتی بریتانیا که مسئول مدیریت خطر سیل و ساحل، تنظیم کیفیت آب، منابع آب، حفاظت و محیط زیست است – در رویکرد خود نسبت به حجم عظیم اطلاعات دارایی های فیزیکی که تیمش مدیریت می کند، هوشمندانه عمل کرده است. چه خاکریز، چه ضد سیل یا سرریز، مدیریت این بانک از دارایی ها بدون یک سیستم طبقه بندی دقیق اما قابل فهم مانند Uniclass تقریباً غیرممکن خواهد بود.

مرکز مدیریت این فرآیند، کیفیت داده هایی است که دریافت می کند. این کار از طریق کتابخانه نیازمندی‌های داده (DRL) انجام می‌شود – یک سیستم آنلاین که مشخص می‌کند چگونه اطلاعات باید به صورت دیجیتالی به EA تحویل داده شود – که تولید داده‌های دارایی را خودکار می‌کند، به جای روش سنتی پرزحمت زمان بازجویی نقشه‌ها برای جمع‌آوری دستی آن‌هاست. . هنگامی که این داده ها به دست می آیند، Uniclass سپس برای سازماندهی این اطلاعات استفاده می شود – نه تنها برای شناسایی بهتر دارایی هایی که در اختیار دارد، بلکه همچنین برای تسهیل مدیریت و به اشتراک گذاری داده ها بین سازمان ها. نتیجه فرآیند تصمیم گیری آگاهانه تر و اتوماسیون دیجیتال بهینه شده است.

نمونه ای از بکار گیری Uniclass در سطح بین المللی

Uniclass در سراسر جهان – حمل و نقل برای نیو ساوت ولز، استرالیا

Uniclass در سطح بین المللی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حمل و نقل برای نیو ساوت ولز (TfNSW: یک سیستم حمل و نقل گسترده برای ایالت نیو ساوت ولز، استرالیا) به طور مداوم به دنبال بهبود تحویل زیرساخت و نتایج مالک دارایی از طریق اجرای مهندسی دیجیتال است.

وجود سیستم‌های طبقه‌بندی چندگانه در «خوشه» حمل‌ونقل به این معنی است که برای حفظ و همسویی سازمان به تلاش‌ها و هزینه‌های قابل توجهی نیاز است. برای غلبه بر این مشکل، به Uniclass روی آورد و یک سیستم طبقه بندی یکسان ارائه کرد: سیستمی که می تواند به عنوان یک نقطه مرجع برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی یا اشتباه احتمالی استفاده شود.

در گزارش سال ۲۰۱۶ خود، توصیه کرد که «طبقه بندی دقیق باید بخش مهمی از برنامه ریزی و اجرای پروژه باشد» و یک رویکرد استاندارد برای ارائه «زبان مشترک برای مردم، ساخت و ساز و مدیریت دارایی ها» مورد نیاز است. با انتخاب استفاده از Uniclass به عنوان سیستم طبقه بندی آن، بازده زمانی و دقت بسیار بهبود یافته است. همچنین برای پایگاه داده «جستجو و بازیابی» اسناد، که شامل مدل‌های طراحی، اطلاعات پروژه و ثبت دارایی‌ها است، حیاتی است. مهمتر از همه، انتخاب Uniclass برنامه های رشد آتی TfNSW را از طریق طبقه بندی آسان تر و رویکرد یکسان تر تسهیل می کند.

Uniclass در پروژه های بیم BIM

به عنوان بخشی از گواهینامه ISO 19650، و برای مدیریت بسیاری از پروژه های بین ایلالتی خود، «ماتریس مسئولیت طراحی» (DRM) و «طرح تحویل اطلاعات اصلی» (MIDP) خود را بر اساس Uniclass قرار داده است. اینها راهنماهای اسناد پیچیده و سنگینی هستند که نه تنها به فرآیند ساخت و ساز کمک می کنند، بلکه به اطلاع رسانی بسته کاری و الزامات اطلاعاتی آنها در هنگام کار با مشتریان مختلف کمک می کنند. از طریق سیستم طبقه بندی Uniclass می توان این اطلاعات را به راحتی پیدا و ردیابی کرد.

استفاده از Uniclass حتی به تغییرات ناشی از لایحه ایمنی ساختمان و در برگه‌های بررسی کیفیت و الزامات تحویل Galliford Try گنجانده شده است. آدریان شیلیدی، مدیر فنی Galliford Try، در وبینار اخیر ادعا کرد: «در لایحه ایمنی ساختمان، تمرکز زیادی روی محصولات با کیفیت، ضد حریق و عملکرد آتش‌سوزی شده است، و ما باید اطمینان حاصل کنیم که داریم سوابق کیفیت مورد نیاز، و همچنین داده های جمع آوری شده برای بازخورد به مدل ها و مشخصات برای اطمینان از اینکه ما تمام اطلاعات تحویل را در قالب صحیح ارائه می دهیم.

استاندارد Uniclass

 

ادامه پذیرش Uniclass

در حالی که Uniclass در سال‌های اخیر به سرعت مورد استفاده قرار گرفته است (با استفاده از این سیستم در حال حاضر آن را برای عملکرد و اجرای روان کسب‌وکارشان ارزشمند می‌دانند)، هنوز تردیدی از سوی متخصصان محیط‌های ساخته شده وجود دارد که مطمئن نیستند چگونه جداول Uniclass را به صورت عملی درآورند.

همانطور که Uniclass در جریان کار نرم افزار جاسازی می شود، محبوبیت آن در حال افزایش است و نمونه های ذکر شده صرفاً سطح کاربردهای آن را شفاف می کند. همچنین ثابت شده است که در به هم رساندن دولت و صنعت به یکدیگر کمک می کند و به آنها اجازه می دهد در کنار هم کار کنند. همچنین هنگام دستیابی به رشته طلایی، بخش مهمی از پازل را نشان می دهد،  در فرآیند تصمیم گیری اجازه می دهد تا  بینش بیشتری داشته باشیم و منجر به درجات بیشتری از ایمنی و کیفیت ساخت می شود.

 

منبع: THENBS.COM

 

 

در خصوص راهنمای استانده از استاندارهای ایزو و چگونگی پیاده سازی آنها در پروژه های ساختمان با کمک فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان با فشردن دکمه زیر به بخش دوره های انلاین هدایت می شوید. گروه ایران بیم برای علاقمندان به فناوری های نوین در صنعت ساختمان مطالب آموزشی ویژه ای تهیه کرده است.

دوره های آموزش BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.