ناگفته های مهم اجرای BIM در صنعت ساخت

ناگفته های مهم اجرایی BIM در صنعت ساخت

ناگفته های مهم و حیاتی اجرای BIM در صنعت ساخت

بیشتر از سیزده سال است که از انتشار اولین کتاب در مورد مدلسازی اطلاعاتی ساختمان (BIM) در ایران می گذرد اما هنوز درک درستی از روند اجرایی آن در پروژه‌های کشور ایجاد نشده است. BIM در ایران ابتدا در قالب یک نرم افزار مدل سازی با قابلیت سه بعدی سازی نقشه ها رونمایی شد Revit,SketchUp…
هر کدام به نوبه خود امتیازاتی داشت تا یک طراح و یا نقشه کش را به خود جذب کند در حالی که همگی آنها یک هدف واحد را دنبال می‌کردند.

خروجی گرفتن اطلاعات برای اجرای BIM

یکپارچه سازی نقشه ها و اطلاعات و خروجی مناسب برای هر بخش و هر مرحله ای از ساختمان سازی با ورود به عرصه رقابتی شرکت های تولیدکننده نرم‌افزار در دیسیپلین های مختلف دچار سردرگمی در انتخاب نوع نرم‌افزار شدند.

غافل از اینکه هر کدام از آنها بخشی از فرآیند اطلاعات را به عهده گرفته و می‌توانند در کنار هم به نتیجه مطلوب برسند اما نکته مهم در خروجی گرفتن اطلاعات و ورود داده های اولیه و هرکدام از نرم‌افزار ها بود و اینکه یکپارچه سازی این اطلاعات در بهره مندی از آنها بسیار حائز اهمیت است.

اما مشابه تمام رفتارهای نادرست در صنعت ساخت و ساز کشور ما با برداشت نادرستی از BIM کار را آغاز کردیم و نتیجه آن چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم. با تحقیق در مورد رویه پیشرفت این پدیده در کشورهای پیشرفته متوجه می شویم که پس از صعود این نوآوری به صحت ساخت زیرساخت های کشوری برای پیشبرد اهداف آن تغییر یافت و قوانین و مقررات و پروتکل هایی برای بهینه سازی اجرای آن در کشور وضع شد.

امتیازات بیم
امتیازات BIM

روش اجرای BIM

بدین ترتیب وظایف و مسئولیتهای تمامی افراد ذی نفع در ساخت اعم از کارفرما مشاوران طراحی‏ وساخت پیمانکاران و تولیدکنندگان مصالح و مبلمان مشخص گردید و به تبع آن مبتنی بر قراردادهای برای تاکید بر درستی اجرای BIM در تمامی معاملات و عملیات ها افزوده شد.
بدین ترتیب کل صنعت ساخت در مسیر درستی شروع و فعالیت کرده و تابع قوانین پیشرفته و نتیجه آن چیزی است که اکنون مشاهده می کنیم در برخی پروژه ها کشورهای ادعا کردند که تا ۳۰ درصد در هزینه های ساخت صرفه جویی داشته اند.

اطلاعات اصلی پروژه در قالب و فرمت های مختلف از طریق نرم افزارهای مدلسازی و مدیریتی تهیه شد هر کدام بر مبنای سلیقه مشاوران و طراحان در حالی که هیچ منبع و یا استانداردی برای تهیه و استخراج آنها در کشور وجود ندارد مبنای استفاده از مصالح اولیه و مبلمان های ساختمانی همان کاتالوگ ها و بروشورهایی است که شرکت‌های تولیدکننده در اختیارمان گذاشتند .

امتیاز کدگذاری در اجرای BIM

چیزی به نام Coding که واحد یا همان کد ۱۱ رقمی که معرف تمامی خصوصیات تولیدات کارخانه ایست وجود ندارد این کد به این صورت منحصر به فرد و یونیک برای تمامی تولیدات توسط سازمان های مربوطه تعیین شده و جزئی و از اطلاعات پایه ساختمان در انتها ارائه می شود.

فرصت مناسب برای یکسان سازی نقشه ها و یکپارچه سازی دیسیپلین (رشته های) مختلف ساختمانی تعیین نشده پس در حین انتقال اطلاعات دچار نقصان می شویم .حتی در حین بستن قرارداد ها همان ابتدا هم دچار چالش‌هایی هستیم.

نمونه ی استانداردی برای تمامی مراحل ساختمان یک پروژه ساختمانی اعم از مطالعات اولیه،طراحی،ساخت، فروش و مدیریت بهره برداری وجود ندارد پس نتیجه می شود همین کلاف سردرگمی که همه عوامل ساخت در آن دست و پا می زنند.

نقصان ها در فرآیند اجرای BIM

درست که توانند یا بهره‌برداری از روش استفاده از BIM و پیاده سازی آن به بهترین نحو صورت گرفته اما جای مجموعه ای مجسم که بتواند این فرآیند وسیع را  هدایت کرده و در مسیر درست قراردهد خالی است.

این مجموعه می‌تواند از طرح پایه ی ضمن ساختمان آن مثل سازمان مقررات ملی مقررات راه و شهرسازی شروع شود و به تعبیر طرح ذی ربط گسترش یابد اینجاست که اهمیت کنترل و نظارت و استاندارد سازی پر رنگ تر از قبل می شود و نبود آن به چالش بزرگ در صنعت ساختمان امروزی کشورمان ختم میگردد.

3 دیدگاه برای “ناگفته های مهم اجرای BIM در صنعت ساخت

  1. Randymeels میگوید:

    I am lucky having discovered the web site, it’s really the thing my friends and I have been dreaming in search of. The up to date info on this site is beneficial and supportive and is going to assist my clients all throughout the week great information. It shows that forum gained incredible amounts of specific details about the stuff I am interested in and the other links and info also are inherent. I’m usually not on the internet during the week however when we feel like it We are usually hunting archives of factual information and things similarly related to it. Gratzi. If you wanted a little helpful services like: : We buy used Ridg-U-Rak pallet racking or waterfall wire decking near Pomona

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام
      درخدمتتون هستم
      گروه ایران بیم در حال تکمیل سرفصل دروس مشاغل تخصصی در حوزه بیم است
      این دوره ها با توجه به علاقمندی و رشته تحصیلی شون به ۷ دوره تقسیم بندی شده است
      انشالله تا ۱۰اسفند اطلاعات دوره ها تکمیل شده و در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام با نشانی
      @bim.coach
      اطلاع رسانی میشود.
      از لطف شما سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.