روش BIM در تجهیز شرکتهای مهندسی و مشاوران

روش BIM در تجهیز شرکتهای مهندسی و مشاوران

همان‌ طور که می ‌دانید روش BIM چیزی فراتر از یک تغییر در نرم ‌افزار است و نوعی تغییر در روش کار طراحی و فرهنگ آن است برای استفاده از امتیازات BIM و Revit بهتر است تغییرات اساسی و کلی در روش کار و شرکت خود داشته باشید؛ ما این دوره ها را بر اساس این ایده بزرگ گردآوری کرده ‌ایم. زمانی که شما در هر دوره به کسب مهارت‌ های آن پرداختید به بخشی به نام «ماهیت و ماورا» می‌ رسیم جایی که می ‌توانید مهارت‌ های خود را عمیق‌ تر کنید البته با کمک تمرین‌ های بحث برانگیزی که در این بخش به آنها خواهید پرداخت.

روش ‌های همکاری گروهی

درک روش ‌های کار گروهی ( روش BIM ) برای تکمیل یک پروژه بسیار کارآمد بوده و از صرف زمان اضافی برای  هماهنگ ‌سازی بخش‌ های طراحی و توسعه و مستندسازی نهایی در یک پروژه ساختمانی جلوگیری به عمل می‌ آورد.

اگر تا به حال از Revit استفاده نکرده‌اید آنچه تا کنون با آن کار می ‌کردید مطمئناً نرم ‌افزار CAD بوده که استفاده ی گروهی از CAD بسیار سخت و متفاوت با آنچه در ‌Revit انجام می ‌شود می‌ باشد.

لازم به ذکر است آنچه در CAD ترسیم می ­شود تنها از خط تشکیل شده (پلانها، برش ‌ها، نماها، جزئیات) و آنچه باید در پروژه نمایش داده شود تنها شامل خط می باشد اما در Revit این پروژه توسط اجسام ۲ بعدی و ۳ بعدی صورت می‌ گیرد و می‌ تواند بر حسب مورد داده‌ ها به شخص دیگری ارجاع شده تا ادامه کار توسط آن گروه متخصص پیگیری شود.

با کمی تفکر در این روش متوجه می‌ شوید که این عملکرد می ‌تواند بسیار مؤثرتر از انجام ترسیمات به صورت ۲ بعدی باشد (که تنها یک نفر می‌تواند در زمان مشخص روی پروژه کار کند.) در شرایط مساوی پروژه‌ای که باید ۵ یا ۶ نفر با استفاده از نرم‌افزار CAD روی آن کار کنند، توسط Revit با نصف این کارکنان امکان‌ پذیر است.

ایجاد مجموعه‌ ای از نقشه ‌ها

در حالی ‌که صنعت طراحی ساختمانی به سمت روش ‌های ۳ بعدی BIM روی می‌ کند ما هنوز در دنیای امروز نیاز به ارائه‌ ی مستندات دو بعدی در قالب نقشه ‌های اجرایی داریم. خوشبختانه توسط نرم‌افزار Revit می ‌توان این نقشه ‌ها را به آسانی در ارتباط با نمونه‌ های ۳ بعدی مدلسازی شده به دست آورد. فرض کنید شما به تازگی طراحی یک پروژه را به اتمام رسانیده‌اید. برای جمع‌ آوری این پروژه به صورت نقشه‌ های ۲ بعدی و ارائه به کارفرما نیاز دارید تا آن ها را در قالب پلان ها، نماها و پرسپکتیو در داخل شیت‌ ها جاگذاری کرده و به صورت یک مجموعه‌ ی کامل جمع‌ آوری کنید؛ اما شما می‌خواهید تا سازنده را از مقادیر اقلام و عناصر به کارر فته در پروژه نیز آگاه کنید پس نیاز دارید آن ها را در قالب جداولی تعیین نمایید. با آگاهی از این سناریو نیاز دارید تا تمامی View ها را در کنار جداول در شیت‌ها جاگذاری کرده و چاپ کنید.

روش‌کاری Revit

کار با Revit در BIM - روش BIM

درک نرم‌افزار Revit و آشنایی با چگونگی استفاده از آن در طول پروژه تا حدودی بحث برانگیز است. مهم‌ ترین بخش از این چالش تعیین چگونگی استفاده از Revit و BIM در شرکت با اعمال تغییرات در روش‌ کاری و فرهنگ قدیمی کار بر روی پروژه‌ها در یک مجموعه است به خصوص زمانی که همیشه محیط کاری بر پایه‌ ی نرم‌ افزار CAD استوار بوده و تمامی مؤلفه‌ ها توسط خطوط در صفحه جاگذاری می‌ شده و به عبارتی تنها ۲ بعدی اجرا می ‌شده است اما در حال حاضر از شما می‌ خواهند با نرم‌افزاری کار کنید که بسیار هوشمند بوده و بیشتر بر روی عناصر سه بعدی متمرکز شده و حتی اگر در حین ترسیمات دچار خطایی شوید به شما در قالب یک پنجره‌ی هشدار تذکر می ‌دهد که روش اعمالی شما در این مقطع اشتباه بوده و باید در رفع آن کوشا باشید.

آشنایی با روش کاری توسط BIM

با توجه به روش کاری که در سازمان شما پابرجاست حرکت به سمت روش BIM و استفاده از Revit مستلزم ایجاد تغییراتی در آن می‌ باشد. شما تا حدودی نیاز دارید تا از ابزارهایی برای کمک به این تغییرات و جابه ‌جایی ‌ها از روش کاری قدیمی به روش استفاده از Revit بهره ببرید. در مراحل ابتدایی به بررسی اختلافات بین روش استفاده از CAD و BIM می‌ پردازیم.

جابه ‌جایی به سمت BIM در اصل تغییر در روش کاری طراحان و دیدگاه سازنده‌ها به مستندات ارائه شده در طول کار کردن و پیشرفت پروژه می ‌باشد. روش کاری بر اساس نرم‌افزار CAD به این ترتیب بوده که هر View به صورت مجزا ترسیم شده و هیچ ارتباطی با دیگر بخش‌ ها و مؤلفه ‌های پروژه ندارد. در این روش تیم کاری به ترسیم پلان، برش، جدول و پرسپکتیو اقدامی‌کنند اما هر کدام به صورت جداگانه؛ یعنی هیچ‌ یک از بخش‌ های ترسیمی به دیگری تأثیری نداشته و به طور مستقل ایجادمی‌ شوند.

در روش BIM کارکنان یک شرکت به ایجاد یک نمونه‌ ی ۳ بعدی، مدل پارامتریک اقدام کرده و از این نمونه استفاده کرده تا به طور خودکار و تدریجی با پیشرفت پروژه و افزودن مؤلفه ‌های تکمیلی آنرا کامل کنند. پلانها، برش ‌ها، نماها، جداول و پرسپکتیو همگی از طریق همین این روش مدلسازی می ‌تواند در همان مراحل اولیه زمینه‌ی لازم برای آنالیزهای متفاوت ساختمان اعم از آنالیز نور و انرژی یا برآورد مصالح مصرفی در آن را بوجود آورد.

استفاده از Revit فراتر از تغییر یک نرم‌افزار است بلکه تغییر در روش کار کردن می‌باشد. همان‌ طور که طراحان یک پروژه ساختمان را مدلسازی می ‌کنند می ‌توانید ملاحظه کنید که طراحان سازه، مکانیک، انرژی و غیره نیز به طور موازی با معماری در حال پیشبرد کار پروژه هستند.

همچنین می ‌توانید رابطه‌ ی میان عناصری که در بین این شاخه‌ ها یکسان هستند را تعیین کرده و در ضمن اعمال تغییرات در هر بخش در مدل معماری شما نیز لحاظ شود. مثلاً در نمونه ‌های سازه‌ای تغییر در آکس‌ ها یا ستون ‌ها و یا در فایل‌ های تأسیساتی نظیر در قرارگیری راکت‌ ها یا ارتفاع سقف ‌های کاذب می‌تواند سریعاً به اطلاع شما رسیده تا در همان مراحل اولیه ویرایش‌ ها به طور گروهی انجام شود؛ اما این عملکرد تنها در صورتی امکان‌ پذیر است که همگی روی یک نمونه مدل‌سازی شده کار کرده و از نرم‌افزارهای Revit در شاخه ‌های مختلف استفاده کنید.

بدین ترتیب هر تغییر در مدلسازی عناصر اگر فایل مذبور را در اختیار داشته باشید تا آدرس جاگذاری آنرا در پروژه ذخیره کرده باشید می‌ توانید آن ها را شناسایی کنید اما این امتیازات استفاده از BIM تنها در بخش‌ های اقتصادی و تکنیکی خلاصه نمی ‌شود بلکه روشی که برای ایجاد و مدلسازی عناصر ساختمان در آن به کار می‌ رود می ‌تواند بین تمامی نرم‌ افزارهای معماری اجرا شود و در مواردی که نیاز به تکمیل پروژه توسط دیگر نرم ‌افزارها باشد به آسانی این عمل امکان‌ پذیر بوده و فایل به آن فرمت ارسال می ‌شود.

بعد از ذکر امتیازات استفاده و بهره‌ وری روش BIM باید به این نکته توجه شود که تغییر روش کاری از یک نمونه‌ی خطی به روشی هوشمند که در حین ایجاد یک مؤلفه این نمونه در تمامی نقشه‌ ها و متعلقات موجود به آن تأثیرگذار است بسیار مشکل بوده و نیاز به صرف زمان دارد تا ابتدا به صورت تدریجی در طرز تفکر کاربران این تغییرات شکل گرفته و سپس به اعمال آن به صورت گروهی اقدام شود.

اما در زمان شروع کار و بررسی امتیازات آن، در حین انجام کار ترس از استفاده‌ ی روش جدید با هیجان و شادی وصف ناپذیری جایگزین می‌ شود. زمانی‌ که در روش‌ های قبلی نیاز داشتید تا بزرگنمایی پله ‌ها را به صورت خطی و در طول چند روز به انجام برسانید اما با روش جدید تنها با فشردن یک دکمه این عملیات اجرا می‌ شود به اهمیت اجرا و ادامه‌ ی کار با Revit آگاه می ‌شوید.

تغییرات به هر نحوی که باشد تا حدودی بحث برانگیز است اما هدف ما به روز شدن با پیشرفت دنیا در روش ‌های طراحی و ترسیمی و کسب امتیازات استفاده از این روش است. تغییر در روش کاری تنها جابه‌ جایی استفاده از نرم‌ افزارها نیست بلکه تغییر در طرز تفکر کاربران است.

کار کردن به روش BIM

 

کار کردن با روش BIM در شرکت ها

بعد از بررسی امتیازات استفاده از روش BIM باید بدانید که لازم است ابتدا در روش کار کردن کارمندان تغییرات لازم اجرا شود. یکی از رایج ‌ترین تصورات اشتباهی که در رابطه با مدیریت پروژه و استفاده روش BIM به جای CAD در مراحل اولیه می‌باشد این است که هر دو روش به صورت یکسان اجرا شده و کار کردن با آنها مشابه یکدیگر می‌ باشد. در صورتی ‌که این تفکر اشتباه بوده و اولین تغییرات بر روش کار کردن کارمندان اعمال می‌ شود.

در پروژه‌ هایی که توسط CAD اجرا می‌ شود تراز پیشرفت کار همیشه روی یک نقشه باقی می‌ ماند زیرا تمامی بخش‌ های یک پروژه به صورت مجزا ترسیم شده و بر اساس واحدی که از قبل تعیین می ‌شود پیش رفته و افزودن مؤلفه ‌های بیشتری بر روی بقیه‌ ی مؤلفه ‌ها و نقشه‌ ها تأثیری نداشته و نیاز است تا تأثیرات مؤلفه ‌های اضافه شده به یک پلان در بخش‌ های دیگر مثل نما و برش یا جداول نیز اعمال شود.

اما در روش BIM با افزایش کار می‌توان از کارمندان بیشتری کمک گرفت تا به صورت موازی روی یک فایل واحد عملیات تکمیل پروژه انجام شود. در زمان طراحی و ترسیم هیچ‌گاه عملیاتی به طور جداگانه روی بخشی از نقشه‌ ها اعمال نمی شود و همگی با هم در ارتباط هستند. بعد از تکمیل بخش‌ هایی از یک پروژه می‌ توان بر چگونگی نمایش تصاویر و حتی مقیاس هر نقشه به طور جداگانه تصمیم‌ گیری کرد و نیازی به تغییر در مقیاس مؤلفه‌ ها به صورت واحد نیست زیرا این موارد از پیش در نرم‌افزار Revit تعیین و جاگذاری شده ‌اند.

مهم ‌ترین بخش در زمان ویرایش مؤلفه‌ ها یا اجزایی از پروژه بعد از پیشرفت کار می‌باشد که تنها با ویرایش همان مؤلفه‌ ی خاص تمامی عناصر وابسته به آن و تمامی View ها یا شیت ‌هایی که در رابطه با مؤلفه ‌های ویرایش یافته باشند به ‌طور خودکار تغییر یافته و با آن همسو می‌ شوند.

                                                                       

۰ تومان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.