درک مالکان از ساختمان سبز

درک مالکان از ساختمان سبز، ایران بیم

معماران قبل از شروع پروژه ساختمان سبز باید در مورد موضوعاتی با ارباب رجوع مذاکره کنند.

آیا شما بزرگداشت محیط زیست و تلاش و کوشش برای حفظ و نگهداری آن را برای آینده پیش بینی می کنید یا این که نادیده گرفتن تعادل محیط زیست سیاره آن را تبدیل به محل دفن زباله های قوی هیکل خواهد کرد ؟! مطمئناً این نمونه نسبتاً نمایشی و قدری غیر واقعی است. اما توجه به ساختمان سبز و ساخت و ساز در دهه های اخیر به طور فزاینده ، یک سیگنال قوی برای اهمیت ابتکارات سازگار با محیط زیست برای بسیاری از مردم بوده است.

 ساختمان سبز، ایران بیم

معماران سبز در مرکز این انقلاب هستند، و در حالی که بسیاری از مشتریان علاقه مند به ساخت فضاهای تجاری و یا مسکونی خود به صورت سبز هستند ، ولی آن ها به احتمال زیاد آنچه در طول طراحی و یا مقاوم سازی ساختمانشان اتفاق می افتد را درک نخواهند کرد.

برای اطمینان بخشیدن به تردید مالکان ، کلید و راه حل ، ارتباط روشن است. در اینجا ۴ نقطه ای که که معماران قبل از انجام پروژه و وارد شدن به رابطه ی کسب و کار باید با مشتریان خود در مورد آن صحبت کنند آمده است:

۱ . محل و موقعیت : هر منطقه و هر بوم فرهنگ ساختمان سبز مخصوص به خود را خواهد داشت. سیاست و مشارکت می تواند بر میزان پذیرش طرح ها و ابتکارات سبز توسط شهرستان ها و استان ها نفوذ داشته باشد. زنجیره تامین ، یک جزء مهم در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز است و ساختمان سبز کمتر به یک منبع قابل اعتماد از مواد و منابع مورد نیاز برای طرح های پایدار وابسته است.

به طور همزمان ، برتری در صدور گواهینامه استاندارد بین المللی انرژی و طراحی محیط زیست ( LEED  ) است که میزان مصرف انرژی ساختمان ، انتشار کربن ، و اثرات زیست محیطی را می سنجد . برای محل های پیشنهادی مشتریان برای ساخت ساختمان سبز ، معماران به اطلاعات واضح و برقراری ارتباط با شرایط نیاز دارند.

۲ . اقلیم : به همین ترتیب ، الگوهای آب و هوا و اقلیم منطقه  به طور قابل توجهی می تواند ساخت و ساز سبز را تحت تاثیر قرار دهد. در مصاحبه ی یک منبع آنلاین با کسانی که علاقه مند به معماری خلاقانه و طراحی خانه هستند، چالش های آن ها در ساخت یک خانه سازگار با محیط زیست در مناطق روستایی کبک مطرح شده است. زمستان می تواند بسیار سرد و تابستان های داغ و سوزان باشد ، در حالی که باران های سنگین نیز می تواند بر فرایند ساخت و ساز تاثیر بگذارد . برای معماران سبز مهم ترین عامل چگونگی ایجاد هماهنگی بین متریال و مصالح خوب و طراحی برای حفظ مصرف انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی از ساختمان است . بنابر این دیوار ها با حصیر عایق بندی می شوند و دیوار های دو جداره با سلولوز پر می شوند . گرچه کار معماران سبز لزوماً هواشناسی نیست، اما آن ها با جغرافیای خاص منطقه آشنا خواهند بود و باید مشتریان و همچنین پیمانکاران ، مهندسان مکانیک ، طراحان داخلی ، لوله کش و … را با ارائه بازخورد روشن در مورد آنچه امکان پذیر و مناسب منطقه است هدایت کنند.

۳ . پایداری : مشتری شما انتظار دارد ساختمان سبز اش چه مدت حیات داشته باشد؟ از آن جا که دیدگاه افراد در مورد تاثیر معماری سبز بر محیط زیست تا حد زیادی متفاوت است، معمارانی که ساختمان سبز طراحی می کنند باید با مشتریان خود در مورد چند ساله بودن ساختمان به توافق برسند. برخی ها ساختمان را برای ۵۰ سال سر پا می خواهند، یا ۱۰۰ یا ۵۰۰ سال ! با توجه به اطلاعات به دست آمده از ساختمان های سبز در سایت USGBC ، یک رابطه ی پیچیده بین معماری سبز و معماری پایدار وجود دارد. با استناد به گزارش فنی، سازه سبز ، مانند بشکه باران ، نیازمند استفاده از تجهیزات و تکنولوژی است که طول عمر آن به طور قابل توجهی کمتر از مدت پیش بینی شده برای ساختمان می باشد !

با این حال ، زمانی که معمار و صاحب ساختمان راجع به برنامه هایشان صحبت می کنند ، باید به گزینه هایی که بیشتر به رویکرد محیط زیستی که دنبال می کنند نزدیک است نیز بپردازند.

۴ . انگیزه : همان طور که در هر پروژه هزینه می تواند به سرعت تبدیل به یک مسئله شود، باید در نظر داشت نصب صفحات خورشیدی و طراحی های سبز مشابه و کارهای همانند این، بسیار هم کم هزینه نیست. اما به لطف تعدادی از برنامه های سخاوتمندانه ، معماران و صاحبان ساختمان به طور یکسان می تواند از کمک های مالی، مانند آن ارائه شده توسط شرکت شرکای جامعه بهره مند شوند و در دراز مدت نیز پول هزینه شده بر خواهد گشت.

نویسنده: هانیه دلیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.