ساخت آسمان خراشی با واقعیت مجازی چهار بعدی
تیم تحویل یکی از بلندترین ساختمان های لندن، در حال کار روی محیط “واقیعت مجازی چهاربعدی” میباشد که امکان طرح ریزی و توالی با کار مربوطه در فضای غوطه وری را برای تیم میسر میسازد.
در حال حاضر پیمانکاران مولتیپلکس(چندجانبه) در حال ساخت آسمانخراشی ۶۲طبقه و با ابهت ” ۲۲ “Bishopsgate به معماری PLP هستند که یکی از بلندترین ساختمانها در شهر لندن خواهد شد- وبعد از تکمیل ساختمان SHARD در سال ۲۰۱۹ دومین ساختمان بلند در لندن محسوب میشود.
پروژه با استفاده از سینکرو پرو۲۰۱۷ (Synchro PRO2017 ) به صورت ۴بعدی مدلسازی میشود؛ پلت فرم برنامه ریزی ساخت ۴بعدی یکپارچه به کاربر امکان توسعه برنامه و طرحهای ساخت خود را درکنار نمونه های گرافیکی کارهای پیشنهادی (تصویر زیر) فراهم میآورد. نرمافزار نمونه ها و تصاویر گرافیکی را از اکثرنرم افزارهای مدلسازی سه بعدی از طریق پلاگین های اختصاصی، ایمپورت و همگام سازی می نماید.
بالا: نرم افزار برنامه ریزی ۴ بعدی سینکرو. پایین: مدل ۴ بعدی برج ۲۲ Bishopsgate
Ryan Donoghue مدیر BIM در مولتیپلکس، چگونگی همگروهی با طرح آزاد، ارائه دهنده مدلسازی۴بعدی، را توضیح میدهد، به پیمانکار این امکان را میدهد تا یک مدل واقعیت مجازی ۴بعدی (یا ۴D VR) برای طرح ۲۲ Bishopsgate را گسترش دهد. “ما با یک چالش شروع میکنیم و آن برنامه ریزی برای اجرای طرح است، توالی و متودولوژی ساخت به شکل فوق العادهای پیچیده است اما از طرفی کاری متراکم میباشد. صفحه طبقه تمام شده دقیقا به اندازه مرز سایت و محل است.
“ما در حال حاضر برای مدت کوتاهی با طرح آزاد همکاری کردهایم و تکنولوژی های جدیدی را روی کار آوردهایم. تمامی این ایده های غیرعاقلانه را روی میز قرار دادیم- و همانجایی بود که ایده واقعیت مجازی ۴بعدی متولد شد”
بالا: ۲۲ Bishopsgate بلندترین ساختمان در شهر لندن ، و به طور کلی بعد از SHARD دومین ساختمان بلند در لندن خواهد شد( به لطف تصویر معماری PLP).
Neill Stratton مدیر ساختمان ملتیپلکس، ادامه داد: “سینکرو، سه بعدی، چهاربعدی- مواردی هستند که ما ذاتا به عنوان کسب و کار انجام میدهیم اما طرح آزاد به ما این امکان را داد تا ایده های غیرعاقلانه خود را وارد حیطه عملی برده و دنیای مجازی غیرباوری را ایجاد کنیم.” نوآوری منجر به حرکت تیم های پروژه در مسیر برنامه های ساخت پروژه در فضای مجازی غوطه وری میگردد؛ ملاحظه میشود چگونگی پیشرفت کار قبل از رخداد روی محل واقعی مشاهده میشود.
جیمز بولز، بنیانگذار طرح آزاد، مفهوم را بیشتر توضیح میدهد:
واقعیت مجازی ۴بعدی در واقع همانجایی است که اطلاعات طراحی را دریافت میکنیم و به وظایف برنامهریزی اضافه میکنیم- در نتیجه مقطع فولادی در محل قرار میگیرد، عرشه اجرا میشود، ذخیرهسازی مجددا پیکربندی میشود- تمامی موارد اخیر به گرافیک ها ضمیمه میشود در نتیجه میتوان به طور دقیق هر آنچه در لحظه رخ میدهد را مشاهده و درک کرد. شما میتوان هر آنچه برای هفته آینده یا شش ماه بعد از زمان کنونی برای پروزه رخ میدهد را مشاهده کنید.
بالا: VR در دفتر پروژه مولتیپلکس
تیم مولتی پلکس در دفتر پروژه (در حال حاضر در همسایگی برج۴۲) از فضا به عنوان پایه تنظیمات ساده VR استفاده میکنند. تنظیمات شامل ۲ سنسور حرکت ، هدست، دو کنترل کننده بی سیم به همراه صفحه نمایش است در نتیجه آنچه غوطه ور نیست قابل مشاهده است (یعنی بدون پوشیدن هدست).
به دور از هرگونه دوز و کلک، تیم پروژه معتقد است که این یک نمایشی صریح از چکونگی واقعیت مجازی در یافتن برنامه های کاربردی در بخش ساخت و ساز است.
بالا: محیطهای VR 4D دارای چندین برنامه کاربردی است که شامل مجاز دانستن کاربر در تست روندهای و توالی کارها به طور مجازی است.
Donoghue برخی از مزایایی که قبلا در ۲۲ Bishopsgate متوجه آن شدهاند ، را مورد تاکید قرار میدهد: “شما مجاز هستید تا به طور مجازی در هر نقطه از آینده در محل پروژه حضور پیدا کنید. این امکان علاوه بر هر گونه صفحه نمایش یا مدل ۴D که قابل مشاهده باشد، به طور فوق العاده ای غوطهوری است.”
“ارتفاع تمام شده ساختمان فقط۹متر زیر سقف هوابردی است و تلاش برای بالا و پایین بردن بازوی جرثقیل در آن فضا بسیار دشوار است. ما تمامی موارد را در محیطی غوطه ور داریم و قادر هستیم تا به طور مجازی مورد بررسی قرار دهیم.
بالا: تفسیری از محیط ۴D VR
۴D VR درک توالی کارها را سریعتر به تیم میفهماند و دیدگاهی قدرتمند به محیط سایت پیشبینی شده در فازهای مختلف ساخت پروژه ارائه میدهد.
چنین معنی میشود که از مسائل بالقوه دوری میشود، بهرهوری بهبود مییابد و ریسک مالی کاهش پیدا میکند در حالی که خطرات از پیش شناسایی شده و کاهش مییابد.
برنامه امکان حضور شما در محل سایت را به طور مجازی در هر نقطه در آینده فراهم میکند.
بولز قدرت تجربه غوطه وری را مورد تاکید قرار میدهد: “شما میتوانید ۵ دقیقه در آنجا وقت بگذرانید و هر آنچه ممکن است در طول ۲ یا۳ ساعت به شما االقا شود را حفظ کنید.
Stratton نیز شاهد مزایایی بود: “شما میتوانید جایی که برای انجام کار در حال رفتن هستید و خطرات را ببینید، نکاتی که ممکن است در جهان دو بعدی یا سه بعدی از چشم شما به دور میماند را مشاهده میکنید. دقیقا از همان نقطه ارزش ۴D، شروع میشود- شما میتوانید قبل از حضور واقعی درآنجا وارد سایت شوید.
در حالی که هزینه های ورودی برای استفاده محیط ۴بعدی و ۴بعدی VR وجود دارد، برای بولز تجارتی واضح و روشن است: “ریسک های مقابله ای با ما در این چنین پروزههایی به صورت صد در هزار و میلیون است.(از لحاظ هزینه مالی). ابزاری که در اینجا در موردشان صحبت میکنیم، هزاران مورد است. در نتیجه، هزینه نسبی برای تنظیم روی پروژه ها ساده و آسان است.”
شما میتوانید ۵ دقیقه در آنجا وقت بگذرانید و هر آنچه ممکن است در طول ۲ یا۳ ساعت به شما القا شود را حفظ کنید.”
در حالی که احتمال تاثیرگذار بودن این تکنولوژی وجود دارد، پیشرفت وپیادهسازی موفق در سطح افراد تنزل پیدا میکند و محیطی ایجاد کرده که منجر به نوآوری شود، چیزی که Donoghue معتقد بود در تیم پروژه مولتی پلکس ۲۲ Bishopsgate وجود دارد.
“هرکسی در اینجا مرزها را به جلو میراند، چیزهای جدیدی را امتحان میکند، ابزار جدیدی را استفاده میکند و همان اسن که به ما اجازه سرمایه گذاری در تکنولوژی های این چنینی را میدهد.”
منبع : www.theb1m.com
گردآورنده : محسن ایرانی
محسن ایرانی
کارشناسی مکانیک
متخصص طراحی و مدلسازی تاسیسات در فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM