مسئولیت نقش ها در BIM فناوری اطلاعات ساختمان

مسئولیت نقش ها در BIM

مسئولیت نقش ها در BIM فناوری اطلاعات ساختمان

همانطور که در مقاله مشاغل بیم به مسئولیت نقش ها در BIM اشاره کردیم، یکی از چالش های اصلی مربوط به تعریف نقش ها و مسئولیت های جدید در میان اعضای تیم در پروژه است. در واقع، به منظور مدیریت کارآمد جریان اطلاعاتی که تولید، به اشتراک گذاشته و مورد استفاده قرار می گیرد، باید تعریف روشنی از نقش ها و مسئولیت های ذینفعان مرتبط با پروژه ایجاد کنیم. معرفی روش BIM مستلزم کسب مهارت های جدید، توسعه گردش کار جدید و تولد چهره های حرفه ای جدید است.

منابع مختلف دانشگاهی و حرفه ای شناخته شده بین المللی، مشخصات و زمینه های شایستگی متخصصانی را که در BIM فعالیت می کنند، شرح داده اند. استاندارد انگلیسی PAS 1192-2:2013 حداکثر ۷ نوع نقش را شناسایی می کند که می توان برای فرآیند مدیریت BIM در نظر گرفت. همان هنجار تعریف می‌کند که این نقش‌ها نباید با نقش‌های حرفه‌ای افراد متعلق به یک سازمان اشتباه گرفته شود، اما آنها با سطح اختیار در مدیریت جریان اطلاعات در فرآیند BIM مشخص می‌شوند.

بر اساس تجربیاتی که مستقیماً در این زمینه جمع آوری شده است، می توان سه نوع اصلی شخصیت حرفه ای را شناسایی کرد:

  • متخصص BIM
  • هماهنگ کننده BIM
  • مدیر BIM

اگرچه این چهره‌های حرفه‌ای دارای مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و دانش‌های متفاوتی هستند، با این وجود برخی تدخلات وجود دارد و به این ترتیب تعاریف لزوماً واضح نیستند.

 

مسئولیت نقش ها درBIM

BIM SPECIALIST (متخصص بیم)

نقش متخصص BIM قادر است:

از نرم افزار برای ایجاد یک پروژه BIM مطابق با زمینه های تخصصی خود استفاده کنید. (معماری، سازه، طراحی سبز، محیطی و زیرساختی)
داشتن درک عمیق و استفاده از مستندات فنی و عملیاتی برای تولید ترکیب و مدل ها (استاندارد و پروسه ها)

متخصص BIM نقش “طراح اطلاعات” را برای طراحی گرافیکی و غیر گرافیکی دارد. و فعالیت های زیر را انجام می دهد:

  • او می تواند تحت نظارت و هماهنگی هماهنگ کننده BIM یا مدیر BIM شرکت یا تیم برنامه ریزی کار کند.
  • او مدل‌های گرافیکی شی را که با آنها مرتبط هستند، توضیح می‌دهد
  • او داده ها را از مدل ها و از جزئیات و همچنین از اشیاء استخراج می کند
  • او ویرایش مدل و اشیایی را که در نتیجه از رویه های هماهنگی تعریف شده اند، انجام می دهد.

BIM COORDINATOR (هماهنگ کننده)

نقش هماهنگ کننده BIM این است که:

  • مدیریت و هماهنگی پروژه های چند رشته ای BIM با توجه به منابع، استانداردها و برنامه کاری شرکت
  • از ابزارهای نرم افزاری مورد نیاز برای هماهنگی فعالیت های بررسی، کنترل و مدیریت پروژه استفاده میکند
  • درک، استفاده و به روز رسانی مستندات فنی و عملیاتی کمیسیون تولید جزئیات و مدل ها

در نتیجه، توانایی های او از هماهنگی محتوای نگهداری شده در داده ها و مدل به منظور همکاری موثرتر با مدیر BIM متغیر است. او همچنین می تواند در تدوین برنامه اجرایی BIM با همکاری مدیر BIM مشارکت داشته باشد. او برای حل مشکلات مربوط به اشتراک گذاری و تجمیع محتوای داده کار می کند. یکی دیگر از مسئولیت‌های او مربوط به هماهنگی و تجمیع محتوا، شناسایی تداخل‌ها و/یا ناسازگاری‌های احتمالی در حین پیشنهاد راه‌حل‌ها به افراد مربوطه در پروژه و مدیر BIM است. دو تخصص وجود دارد که هر دو نقش متخصص BIM و هماهنگ کننده BIM را دنبال می کنند: متخصص / هماهنگ کننده برای ساختمان و متخصص / هماهنگ کننده زیرساخت.
چهره متخصص/هماهنگ ساختمان BIM وظیفه برنامه ریزی، ساخت و مدیریت ساختمان های ساختمانی در زمینه های مسکونی، فرهنگی و اداری، ورزشی و محیطی تفریحی را بر عهده دارد.
از سوی دیگر، متخصص/هماهنگ کننده زیرساخت BIM مسئول برنامه ریزی، ساخت و ساز ساختمان ها و سازه ها مانند جاده ها، راه آهن، بنادر و غیره است.

BIM MANAGER (مدیر بیم)

مدیر BIM معمولاً پروژه BIM را با توجه به منابع کلی و استانداردها در ارتباط با روند تجاری مدیریت و هماهنگ می کند. همچنین از ابزارهای نرم افزاری درخواستی برای هماهنگی فعالیت ها، کنترل و مدیریت پروژه BIM استفاده می کند. مدیر BIM مسئول مدیریت و هماهنگی اطلاعات برای تامین کنندگانی است که در برنامه ریزی و خدمات مدیریت ساختمان دخیل هستند، همچنین باید مستندات مربوط به بخش های فنی و عملیاتی کمیسیون را همراه با تصمیم گیری های کلیدی یادداشت کند. در مورد استراتژی که باید در شرکت اجرا شود.
بیشتر اوقات، این رقم به تخصص های ساختمانی و زیرساختی عرضی است، زیرا او مسئولیت مدیریت و هماهنگی کار گروهی مختلف در چندین زمینه از مهندسی تا معماری را بر عهده دارد. در مورد مدیریت اطلاعات:

  • او فناوری های دیجیتال خاص مورد استفاده را انتخاب می کند و نیازهای زیر را از نظر منابع مورد نیاز تعیین می کند.
  • او پروژه را راه اندازی می کند و در جلسات درون تیمی شرکت می کند، بلکه در جلسات خارجی نیز شرکت می کند
  • او در مورد پیشرفت و هماهنگی به روز است، در نهایت اگر تداخل یا ناهماهنگی وجود داشته باشد متوجه می شود و تصمیم می گیرد که در چنین موردی چه تصمیماتی باید اتخاذ شود.

مسئولیت نقش ها در BIM

 

گروه ایران بیم جهت آماده سازی افراد علاقمند به فعالیت در مشاغل نوظهور بیم اقدام به تهیه دوره های آموزشی تخصصی کرده است. و هدف پرورش نیروهای ماهر و متخصص در اجرای بیم در پروژه های ساختمانی در تمامی چرخه حیات آن طراحی، اجرا و بهره برداری است. برای اطلاع از دوره های آموزشی به صفحه اختصاصی BIM Course از طریق لینک زیر وارد شوید.

مشاهده دوره های آموزشی BIM

 

منبع: Team System

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.