چرا باید از مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM استفاده کنیم؟

چرا باید از مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM استفاده کنیم؟

چرا باید از مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM استفاده کنیم؟

با تمام سر وصداهایی که مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM در سالهای اخیر در صنعت ساختمان ایجاد کرده، و از دستاوردهای تازه و امتیازات ویژه مقالات و گزارشهای زیادی ارائه داده باز هم هیچ کس نمینواند شما را مجبور به استفاده از آن کند، تا زمانی که خودت نخواهی.

اما چه اتفاقی می افتد اگر از بیم استفاده نکنی؟ فرد میلز Fred Mills کارشناس راه اندازی بیم در رابطه با تاثیرات مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM بر روی کارهای فردی و گروهی، شرکتی تحقیقاتی انجام داده است که به بررس آن می پردازیم.

بدون مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM آینده کاری من چه خواهد شد؟

در روزهای اول، این تغییر به شدت احساس می شود، گاهی احساس می کنید بار سنگینی را هر روز بر روی شانه هایتان حمل می کنید. اما به مرور زمان و بدون احساس نگرانی با این قضیه کنار خواهید آمد.

همچنان که اطرافیان و رقبا در حال استفاده از فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM هستند، ممکن است تصور کنید که دیگر مشابه قبل موثر نیستید. همکاران تان به طور محسوسی طراحی های بهتری ارائه می کنند به سرعت متره می کنند برنامه ریزی های دقیق تر و مدیریت اطلاعات بهتری دارند و در کل بر روی پروژه اشراف دارند.

در حالیکه واکنش فردی نسبت به BIM بسیار سخت و پیچیده است، مردم سعی می کنند پشت شرکتهایی که در آنها مشغول کار هستند مخفی شوند تا توجیهی برای عدم استفاده از BIM داشته باشند. اما متاسفانه این مسیر زیاد دوام نداشته و به مرور زمان شرکتها به دسته کاربران BIM اضافه می شوند و تمایل به استخدام افرادی دارند که با این تکنولوژی آشنا باشند.

بیم در ساخت وساز
بیم در ساخت وساز

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM چه بلایی بر سر شرکت من خواهد آورد؟

زمانی احساس خطر می کنید که شرکتهای رقیب با BIM خو گرفته و با استفاده از امتیازات آن در حال کنار زدن حریفان خود هستند. سرعت و دقت در کار باعث می شود تا کارفرمایان جذب توانمندی های برتر آنها شده و سیل مراجعان به دفاتر آنها روز وبه روز افزایش میابد.

توانایی انتقال و بارگذاری اطلاعات پروژه به صورت آنلاین و امکان دسترسی به اطلاعات برای بخش کارگاهی و ارتباط متقابل گروه های طراحی و اجرا با هم از محسناتی است که برای مدیران پروژه قابل چشم پوشی نیست.

برخی مطالعات حاکی از آن است که BIM می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی کند. در یک هفته کاری ۵ روزه، ۲۰درصد نشانگر یک روز کامل است و بدین معناست که یک روز به ایاام کاری افزوده شده است که سالانه سود بیشتری برای شرکت دارد.

چراکه تنها برای ۵روز حقوق داده می شود اما در عمل نتیجه ۶ روزه در هر هفته نسیبش می شود، پس درنتیجه بازده و سود بیشتری خواهد داشت.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

با این دیدگاه سهم بیشتری از بازار کاری را به خود اختصاص داده، این درحالیست که برای توسعه شرکت و آموزش مهارت های کارکنان از قبل سرمایه گذاری کرده اند. مرحله ی انتخاب و تصمیم گیری از مهمترین گامهای ورود به عرصه ی جدید کاری برای تمامی شرکت هاست

اما به سرعت با دستاوردهای بهتر و سودآوری بیشتر همراه می شود. برای آن گروهی که هنوز به چالش های ورود به عرصه تکنولوژی و BIM تن نداده اند رقابت با این شرکتها بسیار دشوار خواهد بود.

هدف از تکرار امتیازات استفاده از BIM ایجاد استرس یا ترس نیست، بلکه اهمیت این موضوع را در روند پیشرفت در زمینه ی ساخت و ساز نمایان می کند. کافیست با مطالعه گزارش های ارائه شده در طی ۱۰ سال اخیر و بررسی نقطه نظرات کاربران BIM طی سالها استفاده از آن و کسب تجربیات سودمند با رضایت کامل به این چالش بزرگ پاسخ مثبت داده و با ما همراه شوید.

برای شروع، ابتدا ویدئوهای ساده، شفاف و رایگان BIM for Beginners  را مشاهده کنید تا در این مسیر به یاری شما کند.

 

اگر با خواندن این مقاله علاقمند شدی تا در باره بیم بیشتر بدونی

پیشنهاد ما شرکت در دوره های رایگان آفلاین آشنایی با مدلسازی اطلاعات ساختمان و امتیازات بیم در ساخت و ساز هست. کافیه روی دکمه زیر بزنی و به صفحه دوره های ایران بیم ورود کنی اونجا می تونی با توجه به نیازت دوره مورد نظر را پیدا کنی.😉

دوره های آموزشی ایران بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.