آموزش تگ گذاری در رویت

آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit.ایران بیم

حاشیه ­نویسی توسط Tag

آموزش تگ گذاری در رویت : Tag عناصر text مانندی هستند که به عناصری مثل درب، دیوار، پنجره، فضاها و… نسبت داده می­شوند. این Tagها اصولا برای بیان اطلاعات مربوط به پروژه مورد استفاده قرار می­گیرند و در نوع خود خاص هستند. در Revit عناصر Tag به عنوان عناصری هوشمند معروفند که گزارش دهنده اطلاعات ذخیره شده در پارامترهای عناصر پروژه می­باشند شما می­توانید مقادیر خاصی را به عنوان ویژگی خاصی در family جاگذاری کنید تا به عنوان Tag در پروژه نمایان شود.

بعد از Tag گذری عنصر و تعیین مقدار خاصی برای آن عنصر مربوطه این مقدار خاص را در خود نگهداری می­کند تا زمانیکه بعد از شما آنرا حذف نمایید. زیرا این مقدار جزئی از پارامترهای عنصر می­شود بدین ترتیب شما بدون ترس از حذف پارامتر مربوطه می­توانید به آسانی Tag را در پروژه حذف نمایید. همچنین اگر در یک view مقدار خاصی برای Tag در یک عنصر معین شود در viewهای دیگر اگر آن عنصر Tag گذاری شود همان مقدار را نمایش خواهد داد.

برای درک بهتر این موضوع یک نمونه door Tag در پروژه ایجاد می­نماییم.

آموزش تگ گذاری در رویت

بعد از جاگذاری door Tag در view گزینه “?” به صورت پیش فرض نمایان می­شود زیرا مقدار خاصی برای درب تعیین نشده است. بعد از تعیین مقدار ۳-۱ برای درب اگر به view دیگری مراجعه کنید و بخواهید درب مذبور را Tagگذاری کنید چون مقدار خاصی برای این نمونه از قبل تعیین شده بعد از اعمال Tag بر روی درب مربوطه مقدار ۳-۱ نمایان می­شود.

در Revit  شما می­توانید عناصری را که در پروژه Link شده ­اند را نیز Tag گذاری کنید در حالیکه قادر به ویرایش ویژگیهای این عناصر نیستید. (برای مثال شما نمی­توانید نوع دیوار یا شماره درب را تغییر دهید.) بدین ترتیب شما می­توانید تمامی عناصر موجود در فایل link شده را در پروژه Tag گذاری نمایید.

شما می­توانید یک درب را به وسیله شماره Tagگذاری کنید اما به همین ترتیب می­توانید ویژگیهای دیگر درب را مثل ضدحریق بودن، قیمت یا نوع مصالح آن را نیز در قالب Tag نمایش دهید.

وارد کردن انواع Tag درپروژه

آموزش تگ گذاری در رویت: شما می­توانید به صورت خودکار Tag مربوط به عناصر را مثل دربها یا فضاها را در مدل وارد کنید (تنها با فعال کردن گزینه Tag On Placement) یا می­توانید آنها را بعدا در پروژه بارگذاری کنید. برای Tag گذاری عناصر باید به نوار Annotate و پانل Tag مراجعه کنید.

زمانیکه در حال Tagگذاری هستید نیازی نیست تا نمونه درست را برای عنصر مربوطه انتخاب کنید Revit خود این کار را برای ما انجام می­دهد. مثلا شما از door Tag برای Tagگذاری دربها استفاده می­کنید یعنی نمی­توانید از آن برای دیوارها یا عناصر دیگر بهره ببرید.  Tagها قابل دسترسی می­باشد که برای هر عنصری Tag مخصوص وجود دارد. شما می­توانید شکل ظاهری هر کدام را بنا بر سلیقه شخصی­تان تغییر دهید تا هر Tag مخصوص عنصری خاص به شکل متفاوتی در پروژه نمایان باشد.

آموزش تگ گذاری در رویت: زمانیکه یک Tag در پروژه وارد می­شود گزینه­ های مختلفی جهت چگونگی جاگذاری آن در پروژه در نوار option نمایان می­شود.

Orientation: اولین گزینه به شما اجازه می­دهد تا جهت قرارگیری Tag را به صورت افقی یا عمودی تعیین کنید عنصر Tag مشابه Text از سمت پایین به بالا و از چپ به راست در شیت­ها و viewها خوانده می­شوند.

The Tags Button: با کلیک بر روی این دکمه پنجره Tags باز می­شود تا بتوانید به بارگذاری موارد مختلف دیگر از Tagها اقدام کنید.

Leader : آخرین گزینه مربوط به فلش نمایشگر Tag می­باشد شما می­توانید گزینه lender را خاموش یا روشن نمایید تا Tag به تنهایی و یا توسط یک فلش راهنما بر روی عناصر قرار گیرد در حالیکه موجود فلش جز پیش فرضات Revit می­باشد به توسط دکمه رو به پایین Attach End می­توانید چگونگی نسبت دادن فلش را به عناصر تغییر دهید. با استفاده از گزینه Unattached End انتهای فلش کاملا به عنصر متصل نبوده و آزاد است. گزینه­ ی بعد که مربوط به طول leader می­باشد که مقدار آن به صورت پیش فرض اینچ تعیین شده است. زمانیکه عنصری مثل دیوار را Tag می­گذارید مهم است که طول فلش را برای قرارگیری تمامی Tagها در یک ردیف تنظیم نمایید.

استفاده از ابزارهای موجود در پانل Tag

در نوار Annotate روشهای مختلف Tagگذاری جاگذاری شده است. هر کدام از این ابزارها به شما اجازه می­دهند تا به روشهای مختلفی عملیات Tagگذاری را در view انجام دهید.

Tag By Category : این دکمه یکی از معمول­ ترین روشهای Tagگذاری به حساب می­آید. همانطور که قبلا ذکر شد بیشتر Tagها در Revit موجود می ­باشند و به شما اجازه داده می­شود تا به عناصر میزبان مربوط به خود نسبت داده شوند. با کلیک کردن دکمه Tag By Category  می­ توانید تمامی عناصر مربوط به یک دسته را در یک زمان Tagگذری کنید.

آموزش تگ گذاری در رویت

با استفاده از این دستور شما یک مولفه مثل درب، پنجره، یا دیوار را انتخاب می­کنید و بعد تمامی مولفه­ های همسان Tagگذاری می­شوند. زمانیکه اشاره­ گر موس نزدیک یک عنصر قرار گیرد Tag ظاهر می­شود و به شما اعلام می­کند که آمادگی قرارگیری در صفحه را دارد که با کلیک کردن در نقطه مورد نظر در view جاگذاری خواهد شد. اما اگر Tag مربوط به آن عنصر هنوز درپروژه بارگذاری نشده باشد Revit از شما سئوال می­کند که مایل به بارگذاری Tag مذبور هستید.

 

Tag All : دستور Tag All  دقیقا مشابه دستور قبلی است و تمامی عناصر انتخابی را شامل می­شود.

اما منظور از Tag All بدین معنا نیست که با انتخاب این دستور تمامی عناصر موجود Tagگذاری می­شوند بلکه از قبل شاخه family مورد نظر انتخاب می­شود تا تمامی عناصر مربوط به آن دسته از هم خانواده ­ها در view ، Tag گذاری شوند. بعد از انتخاب این دستور پنجره ای در صفحه ظاهر می­شود که شامل مواردی است که از طریق آن می­توانید شاخه مربوطه را برای عملیات Tag گذاری انتخاب کنید. با انتخاب عنصر مورد نظر مثلاً Door Tag و کلیک کردن O.K تمامی دربهای موجود در view جاری Tagگذاری می­شوند اگر تمایل داشتید تا ۲ یا چند عنصر با هم Tagگذاری شوند توسط دکمه Ctrl به انتخاب آنها اقدام نمایید و بعد O.K کنید.

آموزش تگ گذاری در رویت

Tagگذاری عناصر مذبور به صورت جمعی بسیار باصرفه بوده و به کار سرعت می­بخشد اما جاگذاری Tag در Revit به صورت خودکار در وسط عنصر صورت می­پذیرد که برای برخی عناصر قابل قبول است اما مواردی مثل دیوارها، دربها ممکن است در نمایش خود عناصر خلل ایجاد کند.

Room Tag, Area Tag این دو مورد نیز مشابه موارد قبلی هستند و عناصری مثل Roomها و Area را Tag گذاری می­کنند.  با انتخاب این گزینه، اگر ما در view پلان باشیم که هیچ عنصر Area در آن تعریف نشده باشد تنها گزینه Room Tag فعال می­باشد. برای Tagگذاری Room یا Area به آسانی دکمه مربوطه را بفشارید و عملیات Tag گذاری را در پلان آغاز کنید. البته به صورت پیش فرض بعد از قرارگیری Room یا Area، در پلان Tag مربوط در همان زمان در view جاگذاری خواهند شد.

Material Tag : نماد Material Tag در نوار Annotate است که این دستور از نظر کاربری چیزی مابین keynote و Text است و برای معرفی مصالح عناصر بکار برده می­شود.

این دستور بیشتر شبیه دستور Text بوده و مقدار آن توسط خود کاربر تعیین می­شود مشابه دستر keynote مصالح انتخابی تا زمانی که در view قرار دارند مقداری که برای هر کدام تعیین شده است را در خود نگهداری می­کنند در زمانیکه متن تغییر کند این تغییرات در تمامی مصالح مشابه اعمال می­شود.

نویسنده: زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “آموزش تگ گذاری در رویت

  1. علی میگوید:

    سلام وقت بخیر ممنون از زحماتتون بابت آموزش یک سوال داشتم
    برای تگ گذاری میشه کاری کرد که نام فضا ها فارسی بشه یا نام فارسی همراه با نام انگلیسی بیاد من تمام فضاهامو نام گذاری انگلیسی کردم و رنگ اختصاصی به هر فضا دادم حالا میخوام فارسی بشه با فارسی کردن نام فضا رنگ هم تغییر میکنه چکنم بنظر شما؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.