IFC و مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

توصیف مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

IFC در BIM به چه معناست و چگونه باعث تسهیل همکاری بین نرم افزارها می شود؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM  نزدیک به ده سال پیش برای متمایز کردن اطلاعات غنی مدل سازی سه بعدی معماری از نقشه های دوبعدی سنتی معرفی شد.  BIM روش طراحی ساختمان است که استفاده از هماهنگی، اطلاعات، محاسبه داخلی و سازگاری در مورد یک پروژه ساختمانی را در طراحی و ساخت و ساز انجام می دهد.

BIM یک نمایش دیجیتالی با قابلیت اعتماد به منظور تصمیم گیری، ساخت با کیفیت بالا ، تولید سند ساخت و ساز، برنامه ریزی ساخت و ساز،پیش بینی عملکرد و برآورد هزینه، داشتن توانایی برای حفظ اطلاعات به روز و قابل دسترس در محیط دیجیتال یکپارچه را می دهد که معماران، مهندسان، سازندگان، و مالکان به وسیله آن به یک چشم انداز کلی روشن از تمام پروژه های خود و همچنین توانایی لازم برای تصمیم گیری آگاهانه سریع تر می رسند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM  به عنوان راه حلی برای کاهش ضایعات و ناکارآمدی در طراحی ساختمان و ساخت و ساز گسترش یافته است. با این حال، بسیاری از سازمان ها عقیده دارن که باید منتظر بمانند و ببینند که نگرش در مورد  BIM چگونه است و در جستجوی مدراکی برای تضمین بازگشت سرمایه گذاری در آن هستند.

ذخیره وقت و پول برای مشتریان ، اشتباهات طراحی کمتر، تجربه بهبود بهره وری، و دسترسی به فرصت های کسب و کار جدید از دستاوردهای BIM است. مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM یک تکنولوژی نیست، اما نیاز به تکنولوژی مناسب دارد تا به طور موثر اجرا شود.

 

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM یک سیستم مبتنی بر اطلاعات است که ایجاد ارزش بلند مدت و پیشرفت و نوآوری می کند.

Finith Jernigan

 

آشنایی با مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM
عملکرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

IFC و BIM

IFC  (کلاس های بنیادی صنعت) است که توسط بسیاری از متخصصان به سادگی به عنوان یک مدل داده توسعه یافته توسط  buildingSMART   (قبلا به نام  IAI ) به منظور تسهیل قابلیت همکاری در صنعت ساخت و ساز شناخته شده است.

مزایای BIM تنها از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات در سراسر سازمان ها، ادارات، سیستم های فناوری اطلاعات و پایگاه های داده محقق می شود. استاندارد IFC کلیدی مقرون به صرفه و بدون وابستگی به محصول و یا فروشنده فرمت فایل های خاص برای تسهیل اشتراک گذاری در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است. فروشندگان عمده CAD در توسعه IFC شرکت کرده و با استفاده از IFC در محصولات خود از آن حمایت می کنند.

سیستم IFC یک فرمت استاندارد نمایش اطلاعات و فایل مورد استفاده برای تعریف داده های معماری و ساخت و ساز مرتبط با  گرافیک CAD به عنوان سه بعدی اشیاء دنیای واقعی است. هدف اصلی آن این است که برای معماران و مهندسان با قابلیت تبادل اطلاعات بین ابزارها CAD، سیستم های برآورد هزینه و دیگر برنامه های کاربردی مربوط به ساخت و ساز مثمر ثمر باشد.  IFC مجموعه ای از تعاریف برای همه نوع عنصر خارجی تعریف شده در صنعت ساخت و ساز است که یک ساختار مبتنی بر متن برای ذخیره سازی آن تعاریف در یک فایل داده را فراهم می کند.

 

 

توضیح مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM
مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

 

IFC با استفاده از یک فایل متنی ساده، فقط به خوبی داده ها را ارسال می کند. به این معنی که سازندگان نرم افزار اطلاعات را  در فرمت فایل باینری با ساختار ویژه که به بهترین وجه مناسب سیستم همان سازمان است ارائه میدهند که در همکاری با دیگر نرم افزارها دچار ضعف هستندو توانایی همکاری با آن ها را به درستی و آنطور که در مفهوم BIM است را ندارند که البته این نقیصه در حال اصلاح است و buildingSMART  هر ساله در حال اصلاح آن میباشد.

سیستم مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM پیشرفته قادر به ایجاد نمایش درونی غنی در اجزای ساخت است.  IFC در حال اضافه کردن یک زبان مشترک برای انتقال بهتر اطلاعات در بین برنامه های کاربردی متنوع BIM است در حالی که مفهوم تمام اجزا مختلف در انتقال دچار تغییرات نشود است. این مسئله موجب کاهش نیاز به بازسازی همان سازه در هر برنامه دیگر است. همچنین شفافیت به روند طراحی اضافه می کند، به عنوان مثال کمیت ها در هر زمان در طول دوره مدل سازی از طراحی گرفته و هزینه را می توان تخمین زد تا چگونگی تاثیر تغییرات را در بودجه مشاهده کرد.

پشتیبانی از IFC

 IFC و واردات و قابلیت همکاری با ابزارهای CAD

درNavisworks  ، Tekla BIMsight و Solibri می توان مدل های ساختمان را از محصولات عمده نرم افزار BIM با استفاده از رابط IFC استاندارد وارد کرد. IFC روش استاندارد ذخیره سازی توصیف ساختمان های دیجیتال است

IFC  و صادرات

در برخی از محصولات نرم افزارBIM ، صادرات IFC به عنوان بخشی از محصول است و برخی دیگر به وسیله  ماژول های جداگانه این کار را میکنند. در زیر لیستی از نرم افزار BIM با صادرات IFC  را ملاحظه می کنید.

نویسنده: ابوالفضل نوایی

به زودی آموزش های نرم افزار تکلا در بخش آموزش های همین سایت برای علاقمندان ارائه خواهد شد.

24 دیدگاه برای “IFC و مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

  1. طراف میگوید:

    سلام و عرض ادب مهندس یوسفی عزیز
    من وقتی که فایل های IFC سازه ای گرفته شده از تکلا استراکچر رو وارد رویت میکنیم حجم بسیار کمی دارند و طبیعتا هم باید همین طور باشن ، سوال من اینجاست که چطور میتونم این فایل IFC رو در برنامه رویت به فامیلی Native رویت تبدیل کنم ؟
    ممنونم از راهنماییتون ، ارادت

    • شیدا یوسفی میگوید:

      فایل ها با این فرمت فقط انتقال اطلاعات می کنن و اجازه ویرایش در یک نرم افزار جدید ندارند دقیقا مثل ناویس ورک که فقط اطلاعات را میخواند اما ویرایش خیر برای همین حجم فایل بسیار کم است

      • طراف میگوید:

        سلام و عرض ادب و احترام مجدد
        در واقع من فکر میکنم با mapping فایل IFC در نرم افزار رویت این مشکل حل میشه و میخوام تایید شما رو داشته باشم!

        به این صورت که فایل IFC که از تکلا استراکچر خروجی گرفته شده است ، در رویت از طریق منوی insert و زیر منوی IFC link ایمپورت کردم . با توجه به اینکه فایل ایمپورت شده بصورت گروه هست باید ابتدا از منوی Bind Link انتخاب بشه و Ungroup بشه .
        حالا میخوام مثلا از طریق پلاگین ( مثلا OpenBIM Center ) عملیات Mapping رو انجام بدم . جدولی برام باز میشه که یک طرف فمیلی رویت (اول باید اون فمیلی رو در رویت تعریف کنم و بعد اون فمیلی رو اختصاص بدم به اون فایل IFC ) و در طرف دیگر المان های IFC هست که وقتی تایید میکنم تمام المان ها به المان های نیتیو خود رویت لینک میشن و تبدیل میشن .
        ممنون میشم اگر در این مورد راهنمایی بفرمایید مهندس ، ارادت

    • شیدا یوسفی میگوید:

      با سلام
      وقت شما با فرمت ifc فایل را در نرم افزار دیگر باز می کنید تنها این فایل اطلاعات و مشخصات را به شما نمایش میدهد اما امکان ویرایش ندارید چرا که برای ویرایش باید به نرم افزار مادر مراجعه کنید. لذا نمی توان فایل ها را در محیط فمیلی واردکرد تا ویژگیها را تغییر داد

  2. سودا میگوید:

    با سلام
    من ترم ارشد صنایع هستم. میخواستم بپرسم خروجی این کار چیه ؟؟ اگر به عنوان یکی از پروژه های درسیم انتخاب کنم و بخوام از توش مقاله دربیارم؟ ایا خروجی این bim مدیریت و راه و روشه یا نرم افزار؟

  3. فضل اله جوان بخت میگوید:

    سلام من پایان نامه ام راجع به مدیریت یکپارچه تاسیسات ساختمان با استفاده از BIM&GISمی باشد کسی هست منو کمک کنه اینم ایمیلمf.javanbakht1985@gmail.com

    • میگوید:

      برای طراحی اتصالات در درون کامپوننت ها تنظیماتی قرار داده شده است که به وسیله آن میتوان نیروهای وارد بر اتصال شامل نیروهای برشی، کششی و فشاری و همچنین لنگر خمشی اتصال را به صورت مستقیم وارد کرد و نتایج طراحی را از طریق خروجی اکسل از نرم افزار دریافت کرد

  4. عاطفه حکیمی میگوید:

    خانم یوسفی خو من علاقه زیادی به یاد گیری و oparate کردن bim دارم میشه راهنمایی کنید به کجا و چه کسی جهت آموزش باید مراجعه کنم؟

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام شما می توانید برای ادامه تحصیل در رشته bim اقدام کنید و یا از طریق مقالات موجود در این سایت و سایت های خارجی دانش خودتان را به روز نمایید در ضمن از ابزارهای bimکه همان نرم افزارها هستند نیز غافل نشوید.

  5. عبدالواحد میگوید:

    دقیقا چه اطلاعاتی در فرمت ifc بین نرم افزار ها رد و بدل می شود می شود یک مثال بیاورید؟ ( یعنی اطلاعاتی نظیر ابعاد و متریال اجزای ساختمان مانند در و پنجره و یا قیمت انها را می توان وارد کرد؟)

    • میگوید:

      بله، میشه گفت یه زبان مشترک بین نرم افزارهاست که اطلاعات رو بین نرم افزارها جابه جا میکنه، با این کار دیگه نیاز به مدل کردن دوباره مدل در نرم افزارهای دیگه ندارید و میتونید مدل رو از یه نرم افزار دیگه به نرم افزاری که مد نظرتون هست منتقل کنید و از اون استفاده کنید

    • میگوید:

      بله، هم اکنون امکان خروجی گرفتن بر روی اکثر نرم افزارهای مربوط به بیم مانند نرم افزارهای طراحی معماری و سازه ای و غیره قرار داره و از اون استفاده میشه

    • میگوید:

      این فرمت برای ارتباط بین نرم افزارها ساخته شده و مربوط به نرم افزار خاصی نیست، و فقط برای صادرکردن و واردکردن اطلاعات بین نرمافزارها استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.