چالشهای بکارگیری BIM

پتانسیل چالشهای بکارگیری BIM

پیامدها و چالشهای بکارگیری BIM

فرایندهای بهبود یافته در هر فاز از مراحل طراحی و ساخت موجب کاهش شدت و تعداد مشکلات مرتبط با روشهای سنتی میگردد.

با این حال استفاده از BIM ، موجب تغییرات قابل توجهی در روابط بین دست اندرکاران پروژه قراردادهای بین آنها که در روش های سنتی معمولابر فرایندهای کاغذه محور استوار است) بعلاوه نسبت به روشهای سنتی  نیاز همکاری زودهنگام تری بین معمار، پیمانکار و دیگر قسمتهای تیم طراحی نیاز است زیرا که اطلاعات طور بیشتر و موثرتری در فاز طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت مشکلات  و چالشهای بکارگیری BIM  مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

چالشهای مرتبط با همکاری و کار تیمی

اگر چه BIM روشها و راه کارهای جدیدی  برای همکاری بین تیمهای مختلف کاری ارائه میدهد، با این حال میتواند مشکلاتی را در رابطه با گسترش و تاثیرات کار تیمی ایجاد نماید. موضوع قابل توجه، تعیین روشی برای محدود کردن اعضای تیم پروژه به اطلاعات کافی و موردنیازشان است. در روش سنتی، اگر معمار از ترسیمات کاغذمحور سنتی استفاده کند،

درمرحله بعدی برای پیمانکار (یا شخص ثالث) ساخت مدلی که بتواند برای برنامه ریزی ساخت ومتره و برآورد احجام مورد قرارگیرد  ، ضروری است. ولی اگر معمارطراحی  خود را به وسیله BIM تولید کند، مدل حاصله ممکن است جزئیات کافی برای استفاده در ساخت را نداشته یا تعاریف و مشخصات اشیاء مدل، برای استخراج کمیتهای ساختمانی ناکافی باشند. از این رو ممکن است نیاز به خلق مدل . جدیدی برای استفاده در ساخت باشد.

اگر مدل معماری ساخته شده باشد، بعد زمان و هزینه به ان قابل افزودن  است، با حال ساخت یک مدل و هزینهای آن هنگامی قابل توجیه است که از مزایای ان در برنامه ریزی عملیات ساخت طراحی جزئیات در بخشهای مکانیکی، لوله کشی و غیره بهره گرفته شود. اگر اعضای تیم پروژه از ابزارهای مدلسازی متفاوتی استفاده کنند، نیاز به ابزارهایی برای تبدیل و انتقال مدل از محیطی به محیط دیگر و یا ترکیب این مدلها دارد؛ که این امر میتواند موجب افزایش پیچیدگی، اشتباهات احتمالی و زمان پروژه گردد. برخی از این مشکلات را میتوان با بهرگیری از استانداردهای  IFC تبادل اطلاعات داد، یا اینکه از مدل سرور استفاده کرد که میتواند از طریق استانداردهای اختصاصی یا IFC با نرم افزار های BIM  ارتباط برقرار کند.

 

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=”100%”]همچنین مطالعه شود : BIM در کشورهای توسعه یافته

[/box]

مشکلات قانونی و حقوقی مربوط به مالکیت و تولید

حال حاضر  نگرانیهای و حقوقی متعددی در رابطه با بکارگیری BIMوجود دارد .هنوز به روشنی مشخص نیست که مالک اطلاعات مربوط طراحی، نصب، انالیزها به و مراحل ساخت چه کسی است، چه کسی هزینه آن را پرداخت می کند  چه کسی مسؤل دقت آنهاست . و این مشکلی است که معمولا در پروژههای با آن دست به گریبان اند.

زیرا به همان میزان که مالکان و کارفرمایان در مورد مزایایBIM  اطلاعات کسب میکنند، به همان میزان  علاقمند به بکارگیری BIM  در زمینهای بیشتری از قبیل پشتیبانی عملیات تعمیرات و بازسازی میشوند. جهت حل این مشکل، در حال حاضر انستیتوی معماران امریکا ” اتحادیه پیمانکاران امریکا قراردادهای پروژه های BIM محور هستند.

  چالشهای بکارگیری BIM مشکلات قانونی و حقوقی مربوط به مالکیت و تولید

تغییر در روش و نحوه استفاده از اطلاعات:

استفاده ازBIM موجب تشویق یکپارچه سازی اطلاعات در طراحی می شود بیشترین تغییری که سازمانها در پیادهسازی BIM با آن مواجه میشوند، استفاده مکرر و مشدد از یک مدل

ساختمانی مشترک در تمامی فازهای مدل طراحی و مجموعه ای هماهنگ از مدلهای ساختمانی

در حین فرایند ساخت و نصب است که به عنوان اساسی برای همه فرایندهای کار و همکاری در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد. انجام این دگرگونی مانند انجام هر تغییر دیگری درروند کار و همکاری، معمولا نیاز به اموزش و گذشت زمان دارد.

پیامدهای پیاده سازی BIM

جایگزینی یک محیط CAD دوبعدی یا سه بعدی یک مدل BIM، چیزی بیش از خرید نرم افزارآموزش و ارتقاء سخت افزاری است .استفاده موثر ازBIM، نیاز به انجام تغییراتی در غالب جنبه های کسب و کار سازمان دارد (یعنی نه فقط انجام کارهای یکسان به یک روش جدید) این امر نیاز درک کاملی  از BIMفرایندهای وابسته و نیز طرح ریزی مناسبی برای پیاده سازی پیش از آغاز تغییرات دارد یک مشاور آگاه میتواند نقش بسیار خوبی را در زمینه طرح ریزی پایش و کمک به انجام تغییرات ایفا کند. معمولا به سازمانها پیشنهاد میشود که تغییرات را از قسمتهای ساده تر شروع و به تدریج به باقی قسمتها گسترش دهند. ایجاد یک تیم داخلی متشکل بر مدیران کلیدی بعنوان ناظر و مسئول بر فرایند پیادهسازی، هزینه، زمان و کارهای مرتبط با آن ضروری است پیشنهاد میشود برای شروع کارBIM، در یک یا دو پروژه کوچکتر سازمان به صورت موازی و همراه با تکنولوژی موجود سازمان اجرا شود تا مشکلات،نقاط ضعف و تواناییهای آن آشکار شده و سازمان بتواند رویه استانداردی را برای پیاده سازی BIM  و همچنین سنجش کیفیت مدلها و تعیین سطح دقت مورد نیاز آنها اتخاذ نماید.

 

منبع : کتاب سیستم های نوین در مدیریت ساخت پروژه های عمرانی

نویسنده : دکتر حسنعلی مسلمان یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.