دانلود آموزش رایگان Revit

آموزش رویت – پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم

چگونگی تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها با پروژه شما (2)

تنظيم سبك نگارش خط

حال كه پيرامون بحث خط تمامي موارد مربوط به آن اعم از رنگ، ضخامت، الگو را آموختيد بدانيد كه اين 2 مورد در مجموع باعث ايجاد سبك نگارش خط در model lines, filled regions, masking regions مي­ باشند. اين موارد همچنين در ابزار line work كه براي برجسته ­سازي قسمتي از مدل مي­ باشد هم در دسترس است. به پنجره line style مي­ توان از طريق نوار manage در زير additional Setting دسترسي پيدا كرد. (شكل 7-4)

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

شكل 7-4

 

در پنجره مربوط به line stylt متوجه مي­شويد كه نام تعدادي از سبك­ ها داخل براكت قرار دارد مثل (hidden) اين عناصر داخلي هستند و نمي­ توان نام آنها را تغيير دارد يا آنها را حذف كرد. در حالي كه ضخامت و رنگ و الگوي آنها قابل ويرايش است.

 

 

شما میتوانید قسمت اول پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی را از طریق لینک زیر مشاهده و مطالعه نمایید

جهت استفاده از مطالب قسمت قبل روی لینک زیر کلیک نمایید:

آموزش رویت – پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت اول

 

در حين حذف كردن line style دقت نماييد

اگر شما يك نمونه از line style (سبك نگارش خط) را حذف كنيد عناصر تحت سلطه آن سبك نمي توانيد ديگر به آن سبك از نگارش نمايش داده شوند و در اصل به سبك مرسوم كه همان thin-line مي ­باشد در مي­ آيند كه آن حتماض عوارض ناخواسته ­اي را در برخواهد داشت.

پايه­ گذاري بهترين سبك نگارش كاملاً وابسته به نظر شخصي شماست. اما ما تعدادي مثال واضح براي انتخاب بهتر به شما پيشنهاد مي­ كنيم.

در ابتدا بدانيد كه Revit از تمامي خطوط موجود مثل thin lines, medium lines,  wide lines در دستورات استفاده كرده است. پس اگر تمايل داريد كه از نمونه­ هاي پچيده ­تري استفاده نماييد بهتر است كه نام آنها را تغيير دهيد. يك روش معمول براي ايجاد line style سازماندهي كردن آن با توجه به شماره ضخامت و نمايش متفاوت از آن است مثل (3) Gray  Dashed. توجه داشته باشد كه وجود پرانتز در نام باعث قرارگيري آن در بالاي ليست مي­ شود و در پنجره Typeselector هم در زمان اجراي ابزار ترسيم خط در بالاي ليست نمايان مي­ شود. اين روش در مسير ايجاد و ترسيم جزئيات در Drafting view و يا ايجاد mask يا Region در آنها مكفي و تأثيرگذار است.

روش ديگري در تنظيمات Line Style مي­ باشد كه به الگوي خاصي اختصاص دارد. مثل جايي كه خط يك بخشي از پلان يا نما يا برش را نمايش مي­ دهد و بايد به لايه خاصي تخصيص داده شود زماني كه فايل به فرمت CAD فرستاده مي ­شود براي مثال خطي كه براي نمايش محيطي از پلان مي باشد كه به طبقه پايين ديد دارد لازم است كه با نام A-FLOR-BELW جز لايه­ هاي CAD وارد شود.

در اينجا نامگذاري يك خط برحسب ضخامت و الگوي آن مثل (2) Dashed بسيار سخت است و شما مي ­توانيد آن خط را فقط به مورد A – FLOR – BELW براي پلان هاي طبقات و A – DET – THIN براي تمامي جزئيات خارج شده به فرمت CAD تخصيص دهيد. در اينجا تعدادي مثال براي نمونه­ هاي سبك نگارش خط آورده شده كه مي­ توانيد از آنها استفاده كنيد.

  • Open to below
  • ADA circles
  • Curbs
  • Fire Rating

به شما پيشنهاد مي ­شود به طور خلاصه اول تفاوت تنظيمات به خوبي درك كنيد بعد در تنظيمات پيش فرض­ هاي Revit اعمال تغيير نماييد. براي تغيير دادن ضخامت عنصري خاص در پروژه تغييرات نبايد در line weigth انجام شود ترجيحاً بجاي آن در پنجره object style اعمال شود. براي مثال زماني كه مي­ خواهيد ضخامت خط برش خورده ديوار را به 5 برسانيد درپنجره linge weight اينكار را انجام ندهيد. شما بايد اين تغيير را به اندازه دلخواه 6 يا 7 در پنجره object style در بخش ديوار انجام دهيد.

 

مصالح

تعريف مصالح در پيش ­فرض هاي پروژه يكي ديگر از روش ­هاي مهمي است كه مي ­تواند در نمايش گرافيكي صحنه­ هاي Revit به شما كمك كند. مصالحبه عنوان نمايش گرافيكي عناصر عمل مي­كند. كه نه تنها در رندرينگ بلكه در ديدهاي مخفي، 2 بعدي و 3 بعدي نيز كاربرد دارد.

همچنين به عنوان عنصر چهارم نيز در پروژه مورد استفاده قرار مي ­گيرد زيرا مصالح توانايي ادغام شدن با يكديگر را در اتصال دو عنصر به هم دارا هستند.

مصالح ترغيباً قابليت تعريف پوسته خارجي عناصر را در ديدهاي سايه­ دار را هم چه در ديد پلان چه برش و يا ديد 3D دارند.

در شكل شماره 8-4 الگوي پوسته­ هاي خارجي توسط مصالح آن عناصر نمايش داده شده است.

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

شكل 8-4

 

براي دسترسي به material editor مطابق شكل 9-4 به نوار manage رفته و گزينه material را در پانل Setting انتخاب نماييد.

در گوشه پايين سمت چپ يك پنجره (a) وجود دارد كه شامل آيكن­ هاي دستورات اصلي Delete – Rename – Dublicate مي ­باشد.

در بالاي سمت راست (b) پنجره جستجو براي تصريع در پيدا كردن مصالح درخواستي قرار دارد و ويژگي­ هاي مصالح در قسمت راست صفحه (c) از پنجره اصلي قرار گرفته است.

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

شكل 9-4

ويژگي­ هاي مصالح

پنجره material properties به 4 گروه تقسيم شده است. Graphics, Render Appearance, Physical, Identity.

Graphics: كه معرفي كننده رنگ اشياء، بافت پوسته والگوي برش خورده است.

Shading: تعيين كننده و درجه وضوح يك مصالح مي ­باشد البته زماني كه ديد به يكي از كالات shaded يا shaded with Edges, consistent colors تعريف شود. توجه داشته باشيد كه رنگ تابع شكل ظاهري مصالح است و اگر گزينه shading در حالت انتخاب باشد رنگ و شفافيت وابسته به تنظيمات ظاهري رندرينگ بوده و كنترل كننده­ هاي رنگي غير قابل دسترس و تنظيم مي­ باشند.

Surface pattern:  به وجوه عناصر قابليت نمايش بافت مصالح را در ديدهاي پلان، نما و 3D مي ­دهد. اين نكته را به ياد داشته باشيد كه اين گزينه material surface puttern در رندرينگ نمايش داده نمي ­شود. و بافت مي  تواند در پانل Render APPcarance تعريف شود.

 Cat pattern: به عناصر انتخابي در نقشه­ هاي ترسيمي امكان دارا بودن يك بافت را در حالت برش خورده مي­ دهد برخي عناصر قابليت برش خوردن را ندارند همانطور كه جلوتر در مورد آنها بحث شد پس اين تنظيمات براي اين گونه عناصر كاربردي ندارد.

Render Apperance، شامل ويژگي ­هاي رندرينگ مي ­باشد روي دكمه RenderApparance كليك كنيد تا پنجره render properties نمايان شود. اين ويژگي­ هايي زماني قابل رويت است كه از يك ديد رندر گرفته شود و بر ساختار گرافيكي مستندات تأثيري ندارد.

Physical: تعيين كننده ويژگي­ هاي سازه­اي كه مصالح در جهت محاسبه آن مي ­باشد.

Identity: تعيين كننده مقادير موجود در جداول و حاشيه ­نويسي مربوط به آن نوع مصالح مي ­باشد. تعيين مشخصات صحيح براي تمامي مصالح استاندارد و مصالح نمونه باعث بازده بيشتر در حين حاشيه ­نويسي مصالح و معرفي آنها در نقشه­ ها توسط tagگذاري و به همان اندازه كيفيت مديريت همسو كردن عنصر با كارخانه توليد كننده، نام مدل و مارك آن را جهت ارائه در مستندات پروژه آسان مي ­نمايد. درشكل 10-4 مطالبي جهت معرفي هر بخش در بخش Identity وارد شده. توجه كنيد كه چگونه قسمت material Identity و چگونگي استفاده از آنها در حاشيه نويسي در فصل 19 مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

 

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

شكل 10-4

 

راهكارهاي مصالح

گاهی وجود تمامی مصالح مورد نیاز در جهت تکمیل یک پروژه غیرممکن است. اما به عناصر پایه توجه کنید که اصولاً از آنها در ساختمان استفاده می­ شود مثل – چوب ، آجر، بتن، شیشه و غیره – و سعی کنید بیشتر از آنها استفاده داشته باشید.

به یاد بیاورید که پیش فرض ها فقط برای شروع هستند و می­ توانید آنها را در طی پروژه گسترش دهید. اگر شما در طی تکمیل یک پروژه تعداد زیادی مصالح ساختید می ­توانید به راحتی آنها را توسط Transfer Project Standard به پیش فرض های خود اضافه کنید.

 

وقتی که شروع به سازماندهی مصالح در Revit با توجه به نام آنها می­ کنید نظریه­ های متداول زیادی وجود دارد اما در اینجا به تعداد کمی بسنده می­ کنیم.

By type : نوع هر مصالح با یک پیشوند معرفی شده است مثل metal (فلزی) Paint (رنگ) carpet (فرش) wood (چوب) و غیره

By use (طریقه استفاده): هر مصالح با نوع کاربری آن معرفی شده مثل cladding (پوششی) Interior (داخلی) Exterior (خارجی) site (سایت) و غیره

Alphabetical: این مصالح شامل هیچ گونه پیشوند نیستند.

By CSI Division: هر کدام از مصالح شامل یک پیشوند masterFormat است که توصیف کننده قطعی از کاربرد آن در ساختمان می ­باشد.

By Mark: هر مصالح دارای پیشوندی که تعیین کننده mark نوع آن در پارامترهای حاشیه ­نویسی می ­باشد مثل wood-wood-cherry در این گروه قرار می­ گیرند.

 

ایجاد یک دیوار شیشه ­ای ساده

گاهی در مراحل اولیه ترسیمات و طراحی شما نیاز به ایجاد یک دیوار شیشه ­ای دارید و از آنجایی که ایجاد یک دیوار شیشه ­ای و تنظیمات آن وقت­ گیر می ­باشد ولی با این وجود شما برای نمایش و تفهیم آنچه طراحی می­ کنید نیاز به آن دارید می ­توانید یک مصالح از نوع شیشه ­ای را به یک دیوار ساده Generic  نسبت دهید بعد به آسانی طرح را تکمیل نمایید.

 

بافتهای توپر Filled patterns

مصالح اصولاً با یک بافت ساده نمایش داده می­ شوند. برای هر مصالح در Revit می­ توانید یک نوع بافت surface pattern و یک بافت داخلی pattern ایجاد کنید. برای مثال نمونه ­های خطوط موازی یا متقاطع یا هر نمونه موجود دیگر در Revit را می­ توانید استفاده کنید. کمااینکه می­ توانید برطبق سابقه یک نمونه3 الگوی بافت ایجاد نمایید. برای استفاده از نمونه­ های پیچیده ­تر می­ توانید آنها را در پروژه وارد کنید (pat) این بافت ها را می­ توان از فایل های CAD در پروژه وارد کرد که در این فصل به چگونگی آن می­ پردازیم. برای ایجاد مشاهده و تنظیم یک نمونه بافت به نوار manage در بخش additional settings>fill patterns (شکل 11-4) بروید. در قسمت سمت چپ از پنجره fill patterns می ­توانید نام های بافت و نمایش شکل ظاهری آنرا مشاهده نمایید. در زیر آن گزینه­ های مربوط به نوع بافت ها pattern type قرار دارد در جایی که می ­توانید انتخاب کنید کدام بافت را ایجاد و یا کدامیک را تغییر دهید. (draft or model)

 

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

شکل 11-4

 

نمونه­ های model pattern برای مواردی بکار می­ رود که اندازه واقعی آنها در نمایش تصویر مهم باشد در حالی که نمونه ­های Dratting pattern فقط شامل یک سری خطوط سمبلیک می ­باشد. برای مثال بافت آجر در نمونه model patten برای نمایش در نما و دید 3D بکار می ­رود. در حالی که همان بافت در نمونه Drafling Pattern برای نمایش در دید میان و برش مورد استفاده قرار می­ گیرد. در شکل 12-4 نمونه بافت سفال سیمانی هم به صورت برش خورده و پوسته آن نمایش داده شده است.

 

نرم افزار Revit یکی از نرم افزار مورد استفاده در BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان است و این فصل به آموزش پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت دوم می پردازیم

تغییر و بهینه سازی فرض ها و استاندارد ها

 

بافت های مربوط به بخش های Drafting, model رفتارهای مخصوص دارند در این مثال شما دیوار CMU با بلوک هایی در اندازه دارید که متناسب با مقیاس موجود در صفحه تطابق داده شده است. در مورد بافت هایی Draft برعکس است و بافت برحسب مقیاس نقشه تغییر می­ کند.

 

 

ادامه دارد …

 

شما میتوانید ادامه این مقاله یعنی قسمت سوم پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی را از طریق لینک زیر مشاهده و مطالعه نمایید

جهت استفاده از مطالب قسمت بعد روی لینک زیر کلیک نمایید:

آموزش رویت – پیکربندی پیش فرضات و استانداردسازی قسمت سوم

 

مترجم: ابولفضل نوایی

5/5 (1 Review)



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *