منبع اطلاعات عناصر ساختمانی در BIM

منبع اطلاعات عناصر ساختمانی در BIM ایران بیم

تأثیر بالقوه ی BIM در تمامی مراحل ساخت و ساز

منبع اطلاعات عناصر ساختمانی در BIM: تأثیر بالقوه ی BIM در تمامی مراحل ساخت و ساز وجود دارد. میزان انتظار و توقع مشتریان و دیگر ذینفعان قابل توجه است و با افزایش تجربه و پیدایش هر چه بیشتر پروژه های موفق ،این میزان توقع نیز افزایش می یابد.یکی از دلایل این امر این است که  BIM به بهترین شکل ممکن به صورت مجموعه ای از تکنولوژی های مرتبط و روش های نوین کار کردن، مانند تولید off-site،ساختمان های هوشمند،مدیریت داده ها ،ساختمان های مرتفع تر که به طور کلی مهندسی دیجیتال نامیده می شود، پذیرفته شده است. تأثیر بر چگونگی طراحی،ساخت،نگه داری،راه اندازی و برچیدن یا بازسازی کردن نیز تأثیری قابل توجه است.

استراتژی های ساخت وساز ۲۰۲۵ که از سال گذشته  برای تبیین این موضوع آغاز شده است،تا حد زیادی در حیطه ی  فرضیه ای  که حاکی از توانمندی مهندسی دیجیتال در تأمین نیازهای صنعت و تمایل برای دگرگونی و تغییر جهت اجرای هماهنگ تر(۳۳% قیمت پایین تر،۵۰% تحویل سریع تر و ۵۰% تأثیر کمتر) شکل گرفته است.

منبع اطلاعات عناصر ساختمانی در BIM

به وضوح مشخص است که ابزارهای لازم به عنوان صنعت در دسترس هستند و یا در آینده ای قابل پیش بینی توسعه می یابند. BIM به خودی خود در حال تکامل یافتن است و می توان جریانی از نوآوری را در ادامه از آن انتظار داشت؛ اما  آنچه مسلم است ،همانند سایر صنایع، در ابتدای کار با یک تغییر پلکانی یا ناپیوستگی  مواجه خواهیم شد. برای مثال سطح ۲ BIM  به عنوان نماینده ی گام های اول، متشکل از کتابخانه های دیجیتال اطلاعات هسته ای است.با معرفی سطح ۲ BIM، باید سطح۳ BIM و متعلقات آن را نیز بپذیریم که بسیاری از ناظران خواهان دگرگونی مطلوب صنعت از این طریق هستند.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]این مقاله را از دست ندهید       چند نکته جهت شروع کار با BIM[/box]

باوجود مطلوب و کارآمد بودن ابزارهای نرم افزارها ، می ‌توان عناصر لازم در فرآیند طراحی و ساخت را برای افزایش کیفیت و مزایای مورد انتظار ذینفعان،زنجیره ی تأمین و مشتریان خلق کرد.

منبع اطلاعات BIM

در این هم آوری  بعضی از فاکتورها مانند فعالیت جمعی(مشترک) و تبادل اطلاعات، ملموس تر از بقیه هستند.یکی از حوزه های ویژه ی مورد علاقه ی تولیدکنندگان و تأمین کنندگان مانند Saint-Gobain کار با داده ها و  اطلاعات، خصوصاً محصولات،مصالح و مونتاژ آنهاست که شکل دهنده ی یکی از ابعاد ورود اطلاعات در مدل سازی ساختمان یا سازه است.

با لحظه ای تأمل می توان لزوم مناسب،دقیق ، به روز و بدون خطا بودن مجموعه اطلاعات محصولات مورد استفاده در ابزارهای طراحی BIM  را دریافت.

با پیشرفت استفاده از BIM از سطح ۲ به سطح ۳، به وضوح میتوان دریافت که  میزان اطلاعات محصولات مورد نیاز طراح از داده های وابسته به ابعاد و اندازه تا عملکرد(حرارتی،ویژگی های سازه ای،آکوستیکی،بازیافت و …) در حال رشد و توسعه است.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]این مقاله زا نیز از دست ندهید      موارد استفاده از BIM [/box]

BIM نه تنها کار کردن به شیوه ای متفاوت است، بلکه انتظار مشتری برای عملکرد در سطح بالاتر با هزینه ی کمتر را برآورده می سازد و در پی آن جنجال های رقابتی و تجاری به ثمر نشسته و به بیان چگونگی استفاده از BIM کمک خواهد کرد.

منبع اطلاعات عناصر ساختمانی در BIM

برای گرفتن کار، طراح باید اعتماد به نفس این را داشته باشد که کار خود را به طور همه جانبه ای به عنوان طرح بهینه ارائه کند و اطمینان به اجرا در آمدن آن را بدهد. این موضوع نشانگر آن است که این تکلیف نه تنها جهت از بین بردن خطاها و عدم اطمینان نسبت به اطلاعات خام است، بلکه به اطمینان از اینکه محصولات مناسب مورد استفاده قرار می گیرند و این محصولات دارای مشخصات معینی هستند نیز می پردازد.

منبع: مجله BIM Today

مترجم: مارال خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.