مدیر اطلاعات BIM کیست؟

مدیر اطلاعات BIM ایران بیم

آیا تاکنون به اهمیت یکی از عوامل مرتبط با اطلاعات و داده های پروژه اندیشیده اید؟

مدیر اطلاعات BIM کیست؟ ابتدا برای درک بهتر مسئول یا مدیر اطلاعات توضیح مختصری در مورد روش BIM ذکر کنیم. مدلسازی اطلاعاتی ساختمان Building Information Modeling روشی است که روند مدیریت اطلاعات دیجیتالی از پروسه ساخت یک بنا، پل، بزرگراه، تونل و غیره رابر عهده دارد.

در کشور بریتانیا سیاست گزاران صنعت ساختمان در ماه می سال ۲۰۱۱ بیانیه ای منتشر کرد، که طبق آن دولت باید تمامی پروژه های عمرانی را تا سال ۲۰۱۶بر مبنای مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM مدلسازی و اجرا نماید. که این مقوله باعث بوجود آمدن سطح دوم BIM در صنعت ساخت و ساز عمومی این کشور شد.

از آنجاییکه مسئولین مرتبط با صنعت ساختمان برای رسیدن به اهداف ذکر شده نیازمند دسترسی به قوانین و آیین نامه ای بودند، گروه هایی تشکیل داده و آنها را را ملزم به تهیه پروتکل های در این رابطه کردند. پروتکل BIM باید بر مبنای شرایط موجود، توافقات، قوانین و محدودیت های ساخت و ساز مبتنی بر BIM بوده تا در اختیار کارفرمایان قرار گرفته تا آنها نیز بتوانند بر مبنای آن وظایف خود و اعضای گروه پروژه را بشناسند.

مدیر اطلاعات BIM

یکی از موفق ترین نمونه های ارائه شده پروتکل CIC بود Construction Industry Council ، که نیاز پروژه را به مدیر اطلاعات حیاتی می کرد. چرا که برای مدیریت اطلاعات محیطی متداول CDE نیاز به شخص خاصی بود. اطلاعات محیطی متداول برای جمع آوری، مدیریت و انتشار مستندات، مدل جغرافیایی و داده های دیگر به اعضای گروه پروژه کاربرد داشت. که باعث سهولت در همکاری بین اعضای گروه پروژه شده و به کاهش دوباره کاری ها و خطاها پایان می داد.

مدیر اطلاعات در واقع دروازه ی تولید اطلاعات بر مبنای اطلاعات محیطی متداول است تا خاطر نشان شود که مراحل کاری همراستا با قوانین موجود در پروتکل در حال اجراست که البته خود امنیت داده ها را تضمین می کند.

مدیر اطلاعات BIM بیم
مدیر اطلاعات BIM

مدیران اطلاعات مسئول تقسیم وظایف گروه پروژه نبوده و حتی وظیفه ای در قبال طراحی و یا حتی مدیریت برخوردهای احتمالی بین عناصر مدل شده را ندارند.

مدیر اطلاعات BIM: مطابق پروتکل، کارفرما باید شخصی را به سمت مدیر اطلاعات تعیین کند. البته ممکن است این مسئولیت در ابتدای کار برعهده یکی از اعضای گروه پروژه مثل سرپرست گروه طراحی یا سرپرست گروه مشاورین قرار گیرد، اما سازنده در ادامه کار مسئولیت آنرا بر عهده یکی از پرسنل خود کند.

در برخی موارد کارفرما مدیر اطلاعات را شخصی جدا از گروه طراحی یا اجرا انتخاب کرده تا مسئولیت هماهنگی و تهیه نیازمندی های اطلاعاتی اعضای گروه را نیز برعهده بگیرد. در ضمن وظایفی نظیر دسته بندی بخش های مرتبط بهم برای انتقال مستندات  و پایه گذاری روش هایی برای انتقال اطلاعاتی که توسط کارفرما تهیه شده و در اختیار اعضای گروه پروژه قرار می گیرد نیز برعهده مدیر اطلاعات می باشد.

مدیر اطلاعات BIM

وظایفی که از طریق گروه CIC برعهده مدیر اطلاعات گذاشته شده به قرار زیر است:

  • پایه گذاری اطلاعات محیطی متداول بر مبنای پروسه ها و تولیدات، همچنین امنیت و اطمینان از انسجام و گردآوری دقیق آنها
  • پایه گذاری ساختار اطلاعاتی و استانداردی برای مدل اطلاعاتی، توافقات و تاییده ها.
  • پایه گذاری تعهداتی در تولید اطلاعات بر مبنای سطح نمایش جزئیات LOD در هرمقطع از پروژه
  • فعال سازی روشی برای گردآوری اطلاعات توسط اعضای گروه پروژه و تقسیم اطلاعات توسط سرپرست طراحان
  • انتصاب برخی ازاعضای گروه برای گردآوری اطلاعات تغییریافته
  • و مدیریت اطلاعات تولید شده مثل حفاظت از داده ها و کنترل تغییرات اعمال شده در محتویات اطلاعاتی و مواردی مشابه آن

همچنین مدیر اطلاعات BIM  میزبان اطلاعات محیطی متداول و دیگر خدمات مرتبط با آن نیز هست.

 

منبع:DesigningBuildings.co.uk

 


 

بیم را از کجا شروع کنیم؟

اگر هنوز با فناوری بیم آشنا نیستید و در حال بررسی امتیازات و عملکرد آن و سود اوری ناشی از پیاده سازی آن در پروژه های مرتبط هستید به شما پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را با شرکت در دوره آفلاین اصول و مبانی بیم کامل کنید. در این دوره که نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس و صرف زمان و طی مسیر نمی باشد در گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی خود فیلمهای آموزشی بارگزاری شده و می توانید در هر زمان و مکانی به آن دسترسی داشته و حتی بارها آنرا بازبینی کنید.

کما اینکه تمام مباحث مرتبط با بیم در ۱۰ فصل به صورت کامل و جامع با کیفیت بالا در اختیار شما قرار میگیرد.

تغییرات شغلی و مسیر حرکت به سمت پیشرفت و کسب موفقیت را از اینجا شروع کنید. اصول و مبانی بیم

 

 


برای آشنایی بیشتر شما دوستان و فعالان در صنعت ساختمان با فناوری مدلسازی اطلاعات ساخت از نحوه استفاده از بیم و پیاده سازی آن بر اساس استانداردهای بیم المللی ایزو، گروه ایران بیم دوره های  تکمیلی  با رویکرد های تولید اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ماتریس مسئولیت ها تهیه کرده است. برای اطلاعات بیشتر دکمه زیر را بفشارید. برای مشاوره می توانید با شماره پشتیبانی ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ تماس گرفته یا به آدرس info@iranbim.vom ایمیل بزنید.

دوره پیاده سازی بیم با استاندارد ایزو

چگونه BIM Manager باشیم؟

مدیریت تولید اطلاعات در بیم

تیم سازی و ماتریس مسئولیت ها در بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.