مدیریت اطلاعات ساختمان

نقش BIM در مدیریت اطلاعات ساختمان چیست؟!

درک این مطلب که BIM تنها یک مدل سه‌بعدی نیست، موضوعی قابل‌توجه است. مدیریت اطلاعات ساختمان :اگرچه بسیاری BIM را به‌عنوان تنها یک ابزار سه‌بعدی به شمار می‌آورند؛ ولی علاوه بر این، BIM پایگاه داده ‌های حاصل از اطلاعاتی است که بخش‌های مدل را به هم پیوند می‌ دهد، آن‌ها را به‌طور مرتب کنترل می ‌کند و اغلب به مدل‌ سازی پارامتریک هدایت می ‌کند.

ارزش قابل‌ توجهی در ویژگی سه­ بعدی BIM وجود دارد، ولی ارزش نهایی در توانایی جمع‌آوری، ویرایش، دسته‌بندی و هماهنگی اطلاعات واقع‌شده است که مناسب‌ترین پاسخ‌ها را برای طرح‌ریزی و پرسش‌های ساختمان ارائه می‌کند. ازجمله سؤالاتی نظیر: بهترین اولویت‌ها جهت نصب قطعات و تجهیزات چیست؟ چند مترمربع پیش‌آمدگی در کف­سازی این ساختمان داریم؟ چه قسمت‌هایی را برای ساخت در کارگاه نیاز داریم؟ اگر یک عنصر سه‌ب عدی در این مدل دیده می‌شود، اطلاعات زیادی در پس آن قرار دارد که می‌توان در روش ‌های متعددی از آن‌ها استفاده کرد.

مدیریت اطلاعات ساختمان

BIM صورت تازه‌ای به روش ساخت و کارکرد بخش ‌های مختلف ساختمان با یکدیگر بخشیده است. ارزش اصلی BIM که صنعت ساختمان باید از آن مطلع باشد، توانایی کسب اطلاعات و گسترش استفاده از آن از طریق ارتباط دادن آن با فرآیند ها و روند کاری مربوطه است. این روند کاری حاوی تأثیرات عملکردی اساسی شامل تخمین زدن، برنامه زمان‌بندی، سازمان‌دهی و ایمنی است.

قابلیت‌های جدید، درهای تازه‌ای را به سرعت بخشیدن و وارد کردن داده‌ها در سیستم‌ها گشوده است. بدین گونه کارها در مدت‌زمان کمتر با ایمنی بیشتر و کیفیت بالاتر، تحویل یکپارچه اطلاعات می‌گویند. به‌عبارت‌دیگر طبق اظهارات دانیلی بوستین در هاربر اند ریو در سال ۱۹۷۸ «تکنولوژی یک سرگرمی است؛ ولی ما می‌توانیم در خارج از آن غرق شویم.» سردرگمی به خاطر اطلاعات بسیار زیاد و ضعیف شدن تمرکز بر پروژه، احتمال ریسک را بالا می‌برد.

مدیریت اطلاعات ساختمان

اگرچه اطلاعات در مدیریت پروژه بسیار ضروری است ولی با مقادیر زیاد، مدیریت را دشوار می‌سازد و ارزش آنالیزها را کاهش می‌ دهد و این می‌تواند زیان ‌بخش باشد. در آخر شاهد تغییری عظیم در متدولوژی همکاری و افزایش در میزان اطلاعات و به اشتراک‌گذاری خواهیم بود. ابزارهای جدید نظیر باکس دات کام، دراپ باکس، اگنیت، نیوفورما و دیگر ابزارهای به اشتراک گذارنده­ ی فایل‌ها بر مبنای وب، فرآیند به اشتراک گذاشتن اطلاعات را آسان‌تر می‌نماید.

علاوه بر این، فضاهای ابری که مشابه فضاهای مجازی عمل می‌کنند، پتانسیل قابل‌توجهی در اثرگذاری بر شیوه‌ی تحویل یا مدیریت ساخت به وجود آورده­اند. در بازار ساخت‌وساز، BIM و دیگر تکنولوژی‌های مربوطه جایگاه مهمی در برنامه‌ریزی برای هر مرحله‌ای از ساخت دارند و پذیرش آن‌ها پیوسته در حال افزایش است.

مترجم: مونا اصغرزاده

مدیریت اطلاعات ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.