فرآیند کار با BIM

فرآيند كار با BIM

برای افزایش بهره ­وری از روش BIM در طراحی نیاز به یک برنامه­ ریزی دقیق است. فرآیند کار با BIM :با یک برنامه ­ریزی قابل انعطاف در جهت پیشبرد اهداف و عملکرد در زمینه کسب موفقیت در پروژه به پیشرفت قابل توجهی دست خواهید یافت. تعیین اهداف در مراحل ابتدایی طراحی از طریق BIM می­ تواند کمک بزرگی به ارائه هر چه بهتر مستندات داشته باشد.

بهترین روش در برنامه­ ریزی از طریق BIM پاسخ دادن به ۳ پرسش در ابتدای کار طراحی است:

  • چه روش­هایی نیاز است تابه اهداف پروژه نزدیک شویم؟
  • چه افراد و چه تیم کاری می ­تواند ما را در این روند کمک کند؟
  • به چه ابزارها و کاربری­هایی نیازمندیم تا بتوانیم کارکنان را در روند اجرای پروژه یاری رسانیم؟

فرآیند کار با BIM: با مطرح کردن این سئوال­ها در ابتدای کار می­ توانید موفقیت انجام پروژه را در حین کار گروهی دوچندان نمایید. همچنین مشورت کردن با افراد با سابقه در محل کار می­ توانید تسهیلات بهتری را در اختیار کارکنان قرار داده و اهداف و زمان­ بندی مناسبی را برای پروژه ارائه کنید.

در هر دو روش کار شرکت محوری و پروژه محوری نیاز است که اهداف در ابتدای کار مشخص شوند. بعد از آن روش کار و تکنیک­های مدلسازی تعیین شده و روش­های آنالیز انرژی در ساختمان هم تعیین شود مثلاً اگر در یک ساختمان انرژی کسب شده از نور روز بیشتر مورد نظر است برحسب مورد شاید نیاز به اضافه کردن داده ­هایی در رابطه با امکانات نورپردازی و یا تأسیساتی خاصی باشد و یا در ارائه نقشه­ ها بیشتر نیاز به ارائه جزئیات فضاها مدنظر قرار گیرد.

در هر صورت وجود برنامه ­ریزی ابتدایی در هر پروژه باعث تسریع در انجام آن می­ شود.

کاربرد اهداف شرکتی در BIM

ادغام تجسم­ سازی، آنالیز و برنامه­ ریزی به شما در قرارگیری در یک منحنی کاری و تعیین مسیرهای آتی کمک می­کند. لازم به ذکر است که مهم نیست که شما در کدام مرحله هستید و یا کدام قسمت­ها بیشتر درهم ادغام می­ شوند آنچه مهم است که در نهایت به جواب نادرستی برخورد نمی­ کنید. تعیین مسیر در هر بخش باعث رسیدن به موفقیت در پروژه خواهد شد.

فرآیند کار با BIM :سرانجام به این مهم دست می­ یابیم که BIM یک روش ارتباطی است. ممکن است که در ارائه آنالیز و مستندات کمک کند اما هدف اصلی آن برقراری ارتباط بین ایده و طرح در تمامی مراحل انجام پروژه می­باشد. ما برای بیان هر چه بهتر این ۳ قابلیت در پروژه از شکل دایره استفاده کرده ­ایم. که هر کدام از دوایر شامل عناصر ابتدایی شروع پروژه است که در گذشته به آن اشاره کردیم.

در حالیکه دیاگرام نمایشگر ادغام متعادل هر بخش می­ باشد اما در عمل امکان دارد این تداخل در برخی موارد بیشتر و برخی کمتر اتفاق بیافتد. برای درک این موضوع که کدام بخش­ها برخی اوقات بیشتر تکرار می­ شوند به بیان ۳ نمونه خاص می ­پردازیم که هر روش بیانگر نمونه­ ای از روش کار در BIM است.

فرآیند کار با BIM

تأخیر در گرایش LATE ADOPTERS

در روش تأخیر هر بخش به صورت متمایز از یکدیگر و جداگانه قرار گرفته­اند و فقط یک همپوشانی کمی بین هر کدام وجود دارد. که می­توان هر کدام از آنها را به راحتی جابه ­جا و از گروه جدا کرد بدون آنکه تداخل و تأثیر زیادی در دیگری ایجاد کند. Late adopters اصولاً در تکنولوژی جدید در مرحله دوم قرار دارد. این بدین معناست که شما آخرین و یا جدیدترین ابزار را روش کار خود قرار نمی­دهید و به جای آن منتظر می­مانید تا دیگران روش­های جدید را امتحان کنند. در Late adoption اطلاعات در BIM بحرانی نمی­شوند. اطلاعات در این مدل برای ارائه مستندات استفاده می­ شوند. (مثلاً جداول در بها).

میانه روی در گرایش ADOPTION INTERMEDIATE

در این روش رابطه بین عناصر کمی بیشتر و محکم­تر شده است. این عناصر به صورت همزمان در روش کاری اعمال می­شوند و تداخل هر کدام به اهداف منفرد هر بخش همبستگی دارد.

در روش ADOPTION INTERMEDIATE اطلاعات در BIM بسیار مهم بوده و داده­ های محکم­تری از منابع اصلی استخراج می­شود. در این روش بعد از مشاهده تکنولوژی نوین برای کمک به هر چه بهتر شدن پروسه جاری و تأثیرگذاری آن در پروژه اقدام به استفاده از آن شده است.

گرایش زودهنگام EARLY ADOPTION

فرآیند کار با BIM:  در این روش بر روی ادغام تمامی عناصر و روابط آنها توجه شده است. در این روش از ابزارها و تکنولوژی و روش­های جدید استفاده شده که تا به حال از آنها امتحانی به عمل نیامده است. بدین ترتیب با استفاده زودهنگام از این ابزارها شرکت وارد یک ریسک بزرگ می­ شود که در انتها امکان موفقیت هم وجود دارد.

در این روش اطلاعات در BIM به صورت هسته مرکزی برنامه­ ریزی و اجرای پروژه بوده و آنها منتظر انجام این تحولات در دیگر مجموعه ­ها نیستند و خودشان روش کار جدید را اجرا و رهبری می­ کنند.

مترجم: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.