مدل سازی سازه های بتن آرمه در سیستم BIM

سازه های بتن آرمه

آیا مدل سازی اطلاعات ساختمان راه حلی جامع برای سازه های بتن آرمه ارائه می دهد؟

مدل سازی ۳D سازه های بتنی قابل ساخت برای رفع نیازهای ساخت و ساز

از گسترده ترین روش های ساختمان سازی، روش استفاده از بتن و آرماتور است ( سازه های بتن آرمه ) که طیف وسیعی از پروژه های بزرگ را در خود جای می دهد و می توان گفت که هیچ پروژه ای را نمی توان یافت مگر این که از این دو مصالح از آن ها استفاده می شود. با وجود گستردگی ساخت این نوع سازه ها، اما به عکس دیده می شود که کمترین دقت و توجه نسبت به طراحی و ساخت این سازه ها در دنیا و به خصوص در ایران وجود دارد و شاهد کیفیت ساخت پایین این نوع سازه ها در صنعت ساختمان می باشیم. این در صورتی است که اگر این سازه ها به درستی و با دقت بالا طراحی و ساخته شوند، با توجه به عمر بالاتری که این سازه ها نسبت به سازه های فولادی دارند، سودآوری و بهره وری بالاتری را چه در زمان ساخت برای سازندگان و چه در زمان بهره برداری برای مالکان و استفاده کنندگان آن ها خواهد داشت. یکی از دلایلی که تاکنون باعث این افت دقت و کیفیت برای این سازه ها شده است، عدم وجود درک درست از چگونگی طراحی و اجرای صحیح این سازه بوده است. به صورتی که مهندسان بیشترین توجه خود را به طراحی و محاسبه سازه معطوف می کنند و قابلیت ساخت و ساخت پذیر بودن سازه را به دلیل نداشتن یک درک مناسب از وضعیت اجرایی سازه و قرار گیری المان ها را به درستی بررسی نمی کنند. این مواد بدون شک تاثیرات قابل توجهی را بر روی روند ساخت مانند تاثیرات زیادی بر روی شاخص زمانی و ریالی پروژه، علاوه بر کاهش کیفیت کار قرار می دهد.

[su_custom_gallery source=”media: 11199″ limit=”1″ link=”lightbox” target=”blank” width=”630″ height=”330″ title=”always”]

و اما با ورود سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM به عرصه ساخت و ساز، شاهد تغییرات گسترده ای در روش های طراحی، ساخت و بهره برداری از پروژه ها شده ایم که مزایای فراوانی را برای صنعت ساخت و ساز، از مهندسان، مشاوران، مالکان تا پیمانکاران را شامل می شود. در واقع نقش مهندسان و طراحان سازه به صورتی پررنگ تر در نظر گرفته می شود و اسناد و مدارکی که باید به پیمانکاران ارائه شود، بسیار کاربردی تر هستند. زیرا جزئیات سازه از لحاظ طراحی و ساخت پذیری مورد بررسی آنها قرار می گیرد.

[su_custom_gallery source=”media: 11197″ limit=”1″ link=”lightbox” target=”blank” width=”630″ height=”330″ title=”always”]

در سازه های بتن آرمه، تا کنون از این قابلیت ها که ابتدا با ساختن یک مدل سه بعدی آغاز می شود، استفاده چندانی نشده است، و شاید یکی از دلایل آن هم این است که طراحان به اهمیت این موضوع به درستی واقف نشده اند و تفاوت یک مدل سه بعدی پارامتریک با ویژگی های فراوان که در ادامه ذکر می شود، را با یک نقشه ی دو بعدی ساده با قابلیت های ساخت پایین لمس نکرده اند و یا مدیران و پیمانکاران از ویژگی های آن در افزایش سرعت، کم کردن قابل توجه هزینه های مصالح، تدارکات آن و نیروی کار بی اطلاع اند. بر همین اساس ما اقدام به بررسی نرم افزارهای مختلف کرده ایم و برای این کار نرم افزار تکلا استراکچرز ورژن ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را که اخیرا به بازار عرضه شده است را مورد بررسی قرار داده ایم و مشاهده شد این نرم افزار که می توان گفت تاکنون از آن غالبا تنها به عنوان نرم افزار مدل سازی سازه های فولادی در ایران به کار می رفت، دارای قابلیت های فراوانی است که می توان در تمام مراحل پروژه های با سازه های بتنی درجا، پیش ساخته و پیش تنیده، از طراحی تا مدیریت و ساخت اعتماد کرد و با سرعت بالایی که این نرم افزار با ابزار های فوق العاده آن در اختیار ما قرار می دهد، به موفقیت های زیادی در پروژه های پیش رو رسید.
در مقاله بعدی به ویژگی های این نرم افزار قدرتمند برای مدل سازی سازه های بتن آرمه پرداخته ایم.

مدل سازی و مدیریت سازه های بتن آرمه در نرم افزار تکلا استراکچرز چه ویژگی هایی را در اختیار ما می گذارد؟

نویسنده: ابوالفضل نوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.