راهی آسان، سریع و لذت بخش در حجم سازی پارامتریک با Dynamo

توصیف حجم سازی پارامتریک با Dynamo

حجم سازی پارامتریک با Dynamo

حجم سازی پارامتریک با Dynamo: امروزه طراحی توسط کامپیوتر با بهره گیری از نرم افزارهای مدلسازی بین تمامی مهندسان . معماران و تمامی شاخه های مختلف مدلینگ و شبیه سازی مرسوم گشته است. بدین ترتیب هر روز شاهد ورود تعداد زیادی از نرم افزارهای پیشرفته در این زمینه هستیم. یکی از مشهورترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی اطلاعاتی که زیرشاخه ی تکنولوژی BIM قرار گرفته و در سطح جهانی خوش درخشیده است Revit می باشد که قابلیت های بالای آن در تمامی بخشهای مدلسازی، رندرینگ، تصویرسازی، مدیریت اطلاعات، متره، برآورد، آنالیز انرژی و … برای کاربران مشهود است.

اما مطلبی که می خواهم در این بخش به آن توجه بیشتری داشته باشم مقوله ی مدلسازی پارامتریک عناصر توسط Revit است. نرم افزار Revit به تنهایی قابلیت های زیادی در این زمینه داشته و می تواند در این مقوله پیشرو باشد، اما در تکمیل ساختن مدلهای پارامتریک و سهولت در ویرایش مدل توسط دستورهای ساده تر و بهره گیری از ساختار الگوریتم ها افزونه ی Dynamo را پیشنهاد می کنم. حجم سازی پارامتریک با Dynamo راه کار پیشنهادی ما به شماست.

 حجم سازی پارامتریک با Dynamo
حجم سازی پارامتریک با Dynamo

بدین ترتیب که پس از نصب این افزونه در پانل Add-Ins نماد Dynamo برای دسترسی به نرم افزار اصلی پدیدار شده و به شما اجازه می دهد تا رابطه ی بین آنچه در Dynamo انجام می دهید با صفحه اصلی Revit برقرار شود. تا با استفاده از ابزارهای هوشمند Dynamo در زمینه ی ساخت روابط بین مدل و پارامتریک نمودن ابعاد و اندازه ها برای سهولت در ویرایش در ویرایش آنها در هر زمان دریچه ای نو در مدلسازی پیش روی شما باز می شود.

Dynamo به طراحان اجازه می دهد تا طرح های دقیق و حساب شده ای را پیاده سازی کنند و موجودیت بخشیدن به مدل را در عرصه ی BIM به بهترین روش نمایش دهند، چراکه با انجام عملیات طراحی پارامتریک و به اشتراک گذاری آن با نرم افزار Revit برای بررسی مدل اطلاعاتی از آنچه توسط اعداد و ارقام درست مدلسازی شده است یک حرکت اساسی در رسیدن به این هدف است.

پس از باز کردن نرم افزار برای  حجم سازی پارامتریک با Dynamo توسط آیکن موجود در پانل Add-Ins در Revit به محیط اصلی وارد می شوید. در نوار کناری که به صورت پیش فرض در سمت چپ صفحه ی نمایش قرار دارد تمامی دستورهای مورد نیاز طراح برای انجام مدلسازی و  حجم سازی پارامتریک با Dynamo دسته بندی شده و در زیر شاخه مربوطه قرار گرفته است. در این میان آیکن Revit نیز در آخرین دسته نمایان شده است که برای برقراری رابطه بین عناصر موجود در فامیلی ها می توان از آنها بهره برد.

معرفی حجم سازی پارامتریک با Dynamo
حجم سازی پارامتریک با Dynamo

صفحه نمایش Dynamo  برای  حجم سازی پارامتریک با Dynamo به تنهایی نمایشگر هر دو بعد فرمول ها و دستورات و شکل نهایی نقاط و اشکال تصویرسازی شده است. تنها کافیست با تغییر در گزینه های مربوط به نمایش گراف ها یا تصویر سه بعدی صفحه نمایش را مطابق سلیقه خود شخصی سازی کنید. در این میان شما ارتباط خود را با Revit نیز حفظ کرده و شاهد تغییرات موجود در صفحه نمایش آن نیز هستید. همچنین در هر زمان از کار فرمول نویسی توسط Dynamo می توانید فایل های اصلی را ذخیره سازی کرده و بعد در زمان مناسب از آن استفاده مجدد کنید تا نیازی به دوباره کاری در مدل های مشابه نداشته باشید.

در آخر خاطرنشان می کنم اگر تا کنون برای انجام فعالیت های خود نیاز به مدلسازی احجام پارامتریک دارید و می خواهید این احجام را به گونه ای مدلسازی نمایید تا به آسانی قابل ویرایش بوده و نیاز به صرف زمان اضافی برای تغییر در اندازه ها، تغییر زاویه چرخش، تکرار اشکال در سطوح نباشد کما اینکه با اتصال با Revit نیازی به گرفتن خروجی با فرمت های مختلف برای تهیه احجام سه بعدی، پلانها، جزئیات، شیت بندی، رندرینگ، متره و … نداشته باشد حتما افزونه Dynamo را امتحان کنید.

 حجم سازی پارامتریک با Dynamo

منتظر محصولات آموزشی ما با عنوان حجم سازی پارامتریک با Dynamo توسط گروه IranBIM باشید!

نویسنده: زهره یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.