مدیریت فایل در رویت

مدیریت فایل در رویت iranbim

روش کارکردن در یک تیم بزرگ

Revit  دارای یک فایل واحد است.مدیریت فایل در رویت:  این فایل می­تواند توسط ۱ نفر استفاده شود و یا توسط تعدادی به صورت مشترک که به آن work sharing می­گویند. Work sharing بدین معناست که بیش از یک نفر بر روی یک پروژه واحد در یک زمان کار کنند.

ما در اینجا فقط به ذکر چگونگی مدیریت پروژه در این روش در Revit می­پردازیم. در پروژه­های بزرگ که تعدادی بالغ بر نیم جین یا بیشتر افراد بر روی آن مشغول به کار هستند نیاز به یک مدیریت اضافی بر روی هم سردکرد فعالیت­های افراد در این مورد می­باشد.

تفکیک کردن مدل

در محیط wark sharing نرم افزار Revit به شما اجازه می­دهد که گروهی از افراد با هم به مدلسازی در یک زمان واحد بپردازند. در حالیکه این روند توسط Revit پشتیبانی می­شود و طبیعت آن اینگونه پایه­گذاری شده که چندین نفر در آن واحد به یک مسئله بپردازند.

تعداد نفراتی که روی یک پروژه کار می­کنند به کمیت پروژه و سطح آگاهی اشخاص و کاربران بستگی دارد. زیرا زمانی که برای ذخیره کردن پروژه در نظر گرفته می­شود باید هماهنگ با تمامی کاربران باشد و در زمانی خاص اعضا از یکدیگر سئوال می­کنند تا عمل (SWC) را انجام دهند. در اینجاست که شما متوجه تفاوت و سرعت تکمیل پروژه توسط چند نفر به صورت همزمان می­شوید.

بهترین ایده اینست که مدل اصلی را به چندین مدل تقسیم نموده و هر کدام را به شخصی واگذار کنید. شکستن یک مدل بدین معناست که آنرا به بخشهای قابل تفکیک در مدلسازی تقسیم نمایید. برای نمونه می­توانید بخش پوسته خارجی و عناصر اصلی و داخلی مدل را از هم جدا کنید. اگر وسعت پروژه به اندازه­ای بود که لازم می­نمود تعداد بیشتری روی آن کار کنند می­توانید این بخشها را هم به تناسب به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید.

مدیریت فایل در رویت

به عنوان یک مثال دیگر اگر شما روی یک پروژه­ای چند منظوره کار می­کنید که در سایت تعدادی ساختمان مجزا وجود دارند هر ساختمان می­تواند به صورت یک فایل جداگانه در Revit ایجاد شود. باید بدانید که در هر مقطعی از پروژه می­توانید آنرا تفکیک نمایید اما به خاطر داشته باشید بعد از تفکیک آن دوباره اتصال آن دو کار دشواری است زیرا عناصر دوبعدی و عناصر محتوای یک مدل نمی­تواند با مدل دیگر یکی شود.

در این روش شما نیاز دارید مطالبی را بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید که نیاز است پروژه را تفکیک کنید یا خیر؟ در زیر به تعدادی از این موارد و راه حلهای آن اشاره شده است.

پلانهای ساختمان و نماها باید نمایشگر بخشهای دیگر مستندات پروژه باشد. این کار هم به راحتی قابل انجام است می­توانید فایل مربوطه به پلانها و غیره را در فایل مورد نظر Link کرده تا این شکل به آسانی حل شود در مورد سایت پروژه هم همینطور می ­توانید سایت را در فایل سومی کار کنید و بعد آنرا به فایل اصلی link نمایید.

می­خواهید تعدادی رندرینگ از مدل ساخمان بگیرید پس نیاز است تمامی قسمتهای آن به صورت مدلسازی شده در فایل موجود باشد.

وقتی در حال کار کردن یک پروژه با تعدادی فایل متفاوت در Revit هستند نگران نباشد که حتماً باید تمامی محتویات در یک فایل قرار گیرد.

اگر در حال ایجاد walk through و یا رندرینگ از مکانی خاص هستید بدون نگرانی موارد مورد نظر اعم از اتومبیل درخت و انسان را در نواحی مورد نظر که رندرینگ از آن صورت می­گیرد جاگذاری کنید.

بدین منظور یک فایل جداگانه که شامل تمامی عناصر جانبی اعم از درختان و محوطه­ سازی می­باشد را ایجاد کرده و آنرا به پروژه اصلی link کنید.

در این فایل می­توانید هر نوع رندرینگ یا مبلمان شهری یا مصالحی را که مورد نظر دارید را قرار دهید و نگران ایجاد اختلال در روش کار گروهی نباشید زیرا می­توانید به راحتی تمامی این تغییرات را در فایل اصلی ذخیره نمایید. (SWC)

شما یک جزئیاتی را در Revit طراحی کرده­اید و می­خواهید از آن در فایلهای پروژه دیگری استفاده کنید. هر نوع جزئیاتی را که شما در Revit ایجاد نمایید می­توانید به آسانی در پنجره project Browser روی آن راست کلیک کنید و آنرا به صورت یک فایل جداگانه ذخیره نمایید و بعد در فایلهای دیگر آنرا Import  کنید.

استفاده از روش workset

Workset  به قسمتهایی از روند work sharing گفته می­شود در ساختمان­ هایی که قرار است تعدادی از افراد شخصی روی آن کار شود از این بخشها استفاده می­شود. به این بخشها به عنوان لایه نگاه نکنید در اصل آنها هر قسمت یا مولفه از ساختمان می­باشند.

همانطور که در ترسیمات ۲ بعدی CAD برای دیوار یا درب لایه جداگانه داشتید در Revit ساختمان به بخشهای پوسته – هسته مرکزی- دیوارهای داخلی تقسیم می­شود.

 Workset در کارهای تیمی به شما کمک می­کند تا بدانید کدام بخش به عهده شما قرار گرفته و در حال حاضر فعال می­باشد.

هر workset می­تواند برای اینکه بارگذاری شود یا نشود انتخاب شود زمانیکه فایل پروژه را باز می­کنید می­توانید این عمل را انجام دهید. با کمی تمرین ملاحظه می­کنید که چگونه می ­توانید بخشهای مختلف را در هنگام بازکردن انتخاب کنید. برای مشاهده این پنجره به نوار manage رفته و دکمه workset بزنید.

خاموش گذاشتن هر قسمت (workset) بدین معناست که نمی­ خواهید اطلاعات آن بخش در فایل کامپیوتر شما بارگذاری شود. در این صورت فایل ساده­ تر و سبک­تری برای ادامه کار خواهید داشت و viewها با سرعت بیشتری باز می­شوند و اگر نیاز به اطلاعات هر کدام از worksetها داشتید به راحتی از طریق همین پنجره آنرا on کنید. شکل ۱بالا یک view را به ۲ صورت نمایش داده اولی زمانیکه workset مربوط به پوسته ­ها shell خاموش است و دومی زمانیکه آنرا روش کرده­اید. توجه داشته باشید که قبل از چاپ کردن workset را on کنید. اگر نه متعجب خواهید شد که تعدادی از دیوارها ناپدید شد­ند.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.