دیزاین بیلدر Design Builder

دیزاین بیلدر Design Builder

دیزاین بیلدر Design Builder

نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder به عنوان یک ابزار شبیه سازی به طور تخصصی و حرفه ای به بررسی، تحلیل و محاسبه میزان مصرف انرژی در ساختمان ها و بهینه سازی عملکرد آن ها به لحاظ مصرف انرژی با توجه به تمامی شرایط محیطی، فیزیکی و کالبدی، به روشی ساده و مطمئن می پردازد. وجه تمایز و برتری در نرم افزار دیزایین بیلدر آماده سازی و ایجاد اطلاعات مفید جهت طراحان و مجریان ساختمانی به منظور ارزیابی و تحلیل میزان مصرف انرژی، انتشار کربن، آسایش ساکنان، میزان دسترسی به نور روز و هم چنین تطابق وضعیت و شرایط ساختمان با قوانین ملی و استانداردهای جهانی در زمینه انرژی می باشد. این نرم افزار به عنوان معیار و مبنایی جهت بهینه سازی عملکرد ساختمانی و تدوین آیین نامه در زمینه بهره وری انرژی در رابطه یا ساختمان ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نظیر انگلستان، فرانسه، ایرلند و پرتغال به عنوان یک مرجع معتبر مورد استفاده قرار می گیرد.

                                                                           دیزاین بیلدر Design Builder

دیزاین بیلدر Design Builder

اولین ورژن از  نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder در سال ۲۰۰۵ به عنوان اولین رابط کاربری گرافیکی با موتور آنالیز انرژی “انرژی پلاس” که از معتبرترین موتورهای آنالیز انرژی در سطح جهان بوده و توسط دپارتمان انرژی ایالات متحده تدوین شده است، تهیه و وارد بازار ساختمانی شد. ورژن بعدی این نرم افزار یعنی ورژن ۲ در سال ۲۰۰۹ و در ماه می عرضه شد که در آن قابلیت ایجاد ر ابط کاربری با BIM و آنالیز یکپارچه جریان هوا CFD به عنوان امکانات جدید به این نرم افزار افزوده شد.ورژن بعدی هم که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد با افزودن سیستم های نوین تاسیساتی (HVAC) و هم چنین امکان آنالیز نور روز با بهره گیری از موتورهای پیشرفته در این زمینه، قابلیت های این نرم افزار را ارتقا داد.

تا به امروز ورژن های جدید تری از این نرم افزار نیز روانه بازار شده که هر کدام با حفظ ویژگی های پایه و اصلی سعی در افزودن قابلیت های جدید به منظور بررسی و تحلیل هر چه دقیق تر و حرفه ای تر عملکرد ساختمان و مصرف انرژی در آن را داشته اند.

نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder توانایی ارائه انواع تخصص های ساختمانی با یک بانک اطلاعاتی وسیع و گسترده در عرصه عملکرد انرژی ساختمانی دارد و این مهم مدیون سال ها تجربه و همکاری تهیه کنندگان این نر افزار با متخصصان و مهندسان امور ساختمانی و همکاری موثر در بسیاری از پروژه های ملی و دولتی در سطح وسیع می باشد.

هدف از نرم افزار دیزایین بیلدر فرآهم کردن یک ابزار پیشرو جهت طراحی بهینه ساختمان و افزایش راندمان مصرف انرژی با بهره مندی از یک محیط کاربری ساده و در عین حال توانمند جهت ایفای نقش جهت کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی که وابسته به مصرف انرژی است، می باشد.

به طور کل نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder جهت تحلیل حرارتی ساختمان و تاثیر عوامل محیطی بر آن می باشد. از جمله قابلیت های این نرم افزار شامل محاسبه بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان، تاثیر راه کار های غیر فعال بر میزان مصرف انرژی، تصویر سازی و برآورد کمی تاثیر تشعشعات خورشیدی بر بازشوها و سایر سطوح ساختمان می باشد. این نرم افزار می تواند بر اساس اطلاعات آب و هوایی و تمهیدات فعال و غیر فعال در نظر گرفته شده برای ساختمان میزان مصرف انرژی آن را در ساعت، روز، ماه و سال محاسبه کرده و به طراحان جهت اتخاذ تصمیم های مناسب در زمینه مصرف انرژی ساختمانی بر مبنای اطلاعات واقعی کمک کند.

در این میان با توجه به شرایط بحرانی کشور ما به لحاظ مصرف انرژی و هم چنین مصرف بیش از ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان بهره مندی صحیح و اصولی از این نرم افزار می تواند کمک بسیاری را جهت طراحی بهینه ساختمانی به لحاظ مصرف انرژی و به طبع آن کاهش آلودگی های زیست محیطی که بخش عظیمی از آن مرتبط با تامین انرژی جهت بخش ساختمان می باشد، ایفا کند تا از این طریق بتوان پیامد های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که به واسطه مصرف انرژی و مسائل مرتبط با آن ایجاد می شود را کاهش داد.

نویسنده: امیرحسین جان زاده

 

برای دریافت آموزش های تصویری این نرم افزار دکمه زیر را بفشارید.

دوره های آموزش دیزاین بیلدر

 

3 دیدگاه برای “دیزاین بیلدر Design Builder

  1. داوود علایی میگوید:

    سلام ببخشید می شه با این نرم افزار مدلسازی و طراحی هم کرد یا باید از نرم افزارهای دیگه استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.