تجسم خلاقانه با BIM

تجسم خلاقانه در BIM ایران بیم

خلق مستندات پروژه در سیستم BIM امتیاز ویژه ­ای دارد و آن امکان تجسم پروژه در فضای سه بعدی است و این ماحصل عمده و محرک اصلی در طراحی با BIM است که تمامی کاربران را به استفاده از آن ترغیب می­کند.تجسم خلاقانه در BIM:  خلق دیجیتالی پروژه با ابزارهای جدید ما را در پیشبرد اهدافمان کمک می­کند امکان تداعی فضای خارجی و داخلی پروژه همانند بازی با کنسول  می­باشد به طوری­که شما با ایجاد یک گردش مجازی در فضای طراحی (walk through) تصاویر ملموسی از پروژه ایجاد نماید.

در آینده نه چندان دور کارفرمایان به معمارانی که با روش BIM طراحی می­کنند اعتماد بیشتری خواهند داشت چرا که می-توانند در فضای واقعی و مسیرهای داخلی و خارجی پروژه حرکت نمایند و هیچ محدودیتی در ارائه فضای داخل و خارج پروژه ندارند.

تجسم خلاقانه در BIM

همچنین این مدل­ها محدودیتی در چاپ رنگی و سیاه و سفید ندارند.

  • نمونه­ های متفاوتی از تصویرسازی توسط مدل­های BIM وجود دارد که در اینجا به بحث پیرامون تفاوت­های تجسم­ سازی و ارتباطات بین آنها در BIM می ­پردازیم. یک تصویر ثابت ساده ­ترین تولید در سیستم BIM می­باشد. زمانیکه شما یک شیء یا عنصر ساختمانی را ایجاد می­ کنید در حقیقت یک تصویر ثابت از آن خلق کرده ­اید. که می­توانید آن را از هر منظری مانند پلان نما و یا پرسپکتیو مشاهده نمایید. این تصاویر ثابت می­ توانند از روی تمامی بخش­های مدلسازی و طراحی شده در BIM ایجاد شده باشند.

  • این تصاویر تنها بیانگر کلیات طرح نیستد بلکه نمایش دهنده ایده ­ها، تناسب، فرم، فضا و کاربری نیز می­باشد. در برخی مصادیق  بحث متیریال گذاری حذف شده است تا بیشتر به فرم و کانپست ساختمان توجه شده و با تعریف مصالح به عناصر موجود می­توان رنگ­ها در فضا، نور و رندرهای واقع گرایانه از حجم مورد نظر را نمایان کرد.

تجسم خلاقانه در BIM: در برخی تصاویر سازه­ ای  اطلاعات جامعی از اهداف طراحی هویدا می باشد و علاوه بر ظاهر آن تمامی اطلاعات و محاسبات مستقر در آن قابل بحث مفصل منتقدان پروژه خواهد بود. این روش ارائه واقع­گرایانه از مدل پروژه علاوه بر مدلسازی اصلی شامل نورپردازی، کاربرد سایه و تکنیک­های زمینه کار برای جلوه واقعی می­باشد.

در نهایت مرحله بعدی ایجاد حرکت در صفحه می­باشد. این حرکت در زمان مشخصی نیست با این حال بازتاب هر یک از عناصر بر روی یکدیگر و استفاده از نورهای واقعی آن را طبیعی­ تر جلوه می­ دهد تمامی این مراحل برای رسیدن به تجسم واقعی از فضایی است که هنوز وجود خارجی ندارد.

تجسم خلاقانه در BIM بیم

آنالیز و تجسم خلاقانه در BIM

باید بدانید پایه و اساس تجسم­ سازی در BIM پایه کارآمدی برای آنالیز طرح نمی­ باشد زیرا همانطور که مراحل تصویرسازی از انواع رندرینگ یا انیمیشن بیشتر از هر چیزی به RAM کامپیوتر شما وابسته است که تا چه حد توانایی تصویرسازی واقعی اجسام را برای شما تداعی کند مبحث آنالیز طرح نیز اگر از نوع ساده و ابتدایی باشد با نرم­ افزار Revit قابل بررسی است اگر نه بهتر است از نرم ­افزارهای مختص آنالیز طرح استفاده شود.

زیرا علت استفاده از این نرم­ افزار بیشتر برای همکاری متقابل کلیه­ ی بخش­های ساختمانی در مدل­سازی و داده­ ها می ­باشد.دراینجا می توان  کاربرد مدلسازی براساس مصرف انرژی را به روش های مختلفی با هم مقایسه کرد مرحله اول وارد شدن احجام هندسی در روند آنالیز و طراحی .

مرحله دوم نمایانگر  زمانی است که داده ­های مسئله از طریق نرم­ افزارهای دیگری به جز Revit در آنالیز مدل وارد می شود  و صرف آنالیز مجموعه به صورت کلی می­شود. اما در بخش سوم  احجام هندسی با کمک نرم افزار Revit مستقیم وارد طرح آنالیز می شوند که با تکرار استفاده از این روش در پروژه ­های مختلف به مرور در این عمل مهارت کافی را کسب کرده و می­توانید مدت زمان آنالیز طرح را همراه با طراحی و مدلسازی پیش برده و آن را تا نصف کاهش دهید.

تجسم خلاقانه در BIM: از این روش می­توان برای بررسی روشنایی روز در طراحی یک ساختمانبهره برید بدین ترتیب که گزینه ­های متفاوتی را برای یک طرح ارائه نموده و تنها با فشردن یک دکمه به بررسی و آنالیز روشنایی بر این نمونه­ ها اقدام کنید. بدین ترتیب با استفاده از روش مدلسازی و آنالیز در نرم ­افزار Revit هم در سرعت و هم دقت کار در حین پیشرفت کار اطمینان خواهید داشت. آنالیز یک طرح از لحاظ مصرف انرژی و یا نگهداری از آن در طول زمانی معین در ساختمان  بسیار اهمیت دارد.

پس استفاده از یک روش مدل­سازی که ما را در رسیدن به این هدف یاری نماید اولویت اول است به طور مثال اگر ما بعد از اتمام طراحی پروژه و تحویل فازهای مختف آن به بررسی مصالح از جهات بهینه سازی و نگهداری انرژی در ساختمان بپردازیم مجبور به ویرایش­های مکرر در طرح خواهیم بود اما با آنالیزکردن در حین طراحی می­توان مدت زمان هماهنگی بین مدلسازی و آنالیز طراحی را به نصف کاهش داد.

 

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.