ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

چرا BIM در صنعت ساختمان رشد چشمگیری داشته و هر روز به کاربران آن افزوده می شود؟

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز به‌صورت متفاوتی نمود پیدا می­کند. صرفه‌جویی در زمان از طریق عملکردهای خودکار، حذف نیاز به سفر برای حضور در جلسات، پس‌انداز مالی به واسطه ­ی اطلاعاتی جهت اتخاذ تصمیمات مقرون ‌به‌ صرفه که زودتر در دسترس قرار می­ گیرند، بدون حضور تکنولوژی عملاً غیر­ممکن است و این امر در صنعت ساخت‌وساز نیز صادق است.

پیدایش BIM و افزایش تکنولوژی­های کاربردی افق­های جدیدی را در این صنعت گشوده است. یکی از مهیج­ ترین پویایی­ های جدید پس از ظهور نرم‌ افزار اکسلexcel به وجود آمد. طی ۵۰ سال اخیر صنعت ساخت تنها معدودی از ابداعات تکنولوژیکی قابل ‌توجه را در مقایسه با صنایع دیگر داشته است. درست است که نوآوری­ های بسیاری در تحقیقات مواد و مصالح، متدولوژی­ های نصب و کارایی انرژی نظیر عناصر پیش ‌ساخته، مصالح دوستدار طبیعت یا طرح ساختمان سبز وجود داشته است، ولی تکنولوژی ‌های مورد استفاده توسط تیم ­های مدیریت ساخت ‌و ساز در حد فراوانی همان ‌گونه باقی مانده است. در حال حاضر نوآوری، بخشی از شیوه ­ی تحویل کار پیمانکاران گردیده است و بدین گونه خود را از دیگر رقبا متمایز می ­سازند.

در نتیجه ما شاهد محیط سالم عرضه و تقاضا برای ابزارهای بهتر میان فروشندگان تکنولوژی و شرکت ­های مدیریت ساخت هستیم که خواهان سرمایه­ گذاری برای بهره­ مندی بیشتر و تمایل به استفاده از تکنولوژی­های BIM هستند.

روند رشد توسعه BIM

BIM در مدیریت ساختمان تاریخچه ­ی منحصر به ‌فردی دارد. درک این تحول بی­نظیر برای فهم بهتر ارزش و گذرگاه آن مهم است. BIM تا حد فراوانی مبتنی بر تکنولوژی‌ های مدل‌ سازی است که توسط موسسه‌ ی تکنولوژی­ های پارامتریک در سال ۱۹۸۰ پدید آمد. در اوایل سال ۱۹۹۵، BIM به عنوان یک ابزار برای صنعت ساختمان با توانمندسازی کامپیوترها برای کنترل ابعاد و شرایط پردازش مدل­های سه‌بعدی CAD و برای کاربرد تجاری ایجاد شد.

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

نرم‌ افزار ناویس ورکس توسط شرکت اتودسک در سال ۲۰۰۷ به عنوان فهرستی برای پذیرش BIM میان پیمانکاران به سبب توانایی یکپارچه‌سازی انواع فایل چندگانه BIM، ارائه شد. ازآنجایی که BIM پیشرفت چشمگیری را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ داشته است، مجموعه‌ای از نرم­ افزارها، خدمات و سخت ­افزار مرتبط با این ابزار جدید، به‌طور فزاینده­ ای در حال رشد بوده ­اند.

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز: برخی از کاربران تازه BIM شروع به یکپارچه ساختن این تکنولوژی در شرکت­ هایشان، به منظور متمایز ساختن خود از دیگر رقیبان کرده ­اند. بسیاری از شرکت­ها سهمی در برچسب‌گذاری عنوان تجاری منحصر به ‌فرد BIM داشته­ اند که خاص خود بوده و تنها خودشان آن‌ها را دریافت کرده­اند و دیگر شرکت ­ها به آن دسترسی ندارند. این مالکیت ­ها، شامل کارکنان اصلی، تجربه­ های حاصل از پروژه یا ابزارهای سفارشی هستند و نیاز به برجسته شدن در میان جمعیت در حال رشد BIM را دارند از دیگر عوامل سهیم در افزایش تعداد نوآوران و پیشگامان اولیه، می­توان به موردتوجه بودن BIM توسط مشتریان آینده ­نگر ساختمان را در حیطه­ ی این عوامل قلمداد کرد.

از این جمله اداره کل خدمات عمومی (GSA)، یگان مهندسین ارتش ایالات‌متحده (USACE)، دیزنی، گوگل، کوکاکولا و دیگر مشتریان بزرگ ساخت‌وساز را می­توان برشمرد. برای این‌که شرکت ­های ساختمانی ارتباط خود را با این‌گونه مشتری­ها حفظ نمایند، نیاز به شیوه‌های اساسی تکنولوژی که ریشه در نتایج پیوسته و اثبات ‌شده دارند. بسیاری از تکنولوژیست­ ها بر این باورند که چندین دهه قبل، BIM به‌عنوان یک ابزار و فرآیند تشریفاتی قلمداد می‌شده است.

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز: اگرچه تلاش­های اولیه به‌کندی صورت می­گرفته، ولی روند چرخه‌ی یکپارچگی تکنولوژی مرسوم را به دنبال داشته است. ولی از آن زمان، BIM در صنعت ساخت ‌و ساز امریکا بسیار موفق بوده است و تعداد شرکت­هایی که از BIM استفاده می­ کنند با افزایش ناگهانی از ۲۸% در سال ۲۰۰۷ به ۷۴% در سال ۲۰۱۲ (منبع گزارش: بازار هوشمند و ارزش تجاری BIM در آمریکای شمالی) و به سرعت از مراحل پذیرش اولیه به میانه و مراحل آخر رسیده ­اند. وقتی شرایط عادی شد، هیجان و خوش‌بینی‌های اولیه فروکش کرد. با بررسی عمیق ابزارهای جدید تعداد انتخاب‌کنندگان به حداکثر رسیدند و سرانجام متخصصان و تحلیل­گران این صنعت در مشخص کردن ابزارهایی با ارزش آشکار و کارآمد بر اساس وعده­ های داده‌ شده از ابزارهای فاقد چنین شرایطی را آغاز کرده ­اند و انجمن­ ها و سازمان­ های بسیاری با کسب این اطلاعات ایجاد شدند.

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ عوامل مؤثر بر به‌کارگیری BIM تغییر کرد. در سال ۲۰۰۷ دومین فاکتور بزرگ در افزایش استفاده از BIM، کارفرمایانی بودند که متقاضی BIM در پروژه‌هایشان بودند ؛ اما در سال ۲۰۱۲ تقاضای کارفرمایان برای BIM جای خود را به ۳ فاکتور ازجمله توانایی همکاری، عاملیت و قابل تحویل بودن BIM  داد. اگرچه شرایط کارفرمایان همچنان موضوع اصلی در به‌کارگیری BIM است، اما اکنون ظاهراً در اوج پذیرش این تکنولوژی در صنعت ساخت هستیم.

کاوش عمیق­تر و اندیشیدن تحلیلی که منطبق بر شیوه­ های دقیق ­تر اولیه است، صورت گرفته و اکثر گروه­ های پذیرنده در سراسر دنیا در پی آشکارسازی پتانسیل­ های BIM در صنعت ساخت ‌و ساز هستند. اکثر کاربران اخیر و کاربران اولیه مشخصاً تحلیل­گرتر، از اهل کامپیوتر بوده و در استفاده از BIM با به میان آوردن سخن از روندهای کاری، کیفیت و سازمان­دهی داده ­ها، تأثیر بیشتری از شرایط قبلی داشته ­اند. این مطلب فرصت­ های فراوانی را برای نوآوری­ های آینده ارائه می‌دهد که چرخه های تکنولوژی بیشتری را تجربه ­نماید.

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

بسیاری از سازمان­های صنعتی میزبان ارائه­ ی مباحثی هستند که فراتر از معرفی BIM، به‌عنوان یک مفهوم بوده و تحلیل­ های دقیق­ تری در خصوص طرح‌ریزی، سازه، سازمان‌دهی و تبادل‌نظر در تغییر فرآیند صورت می­ دهند. اکنون زمان بسیار مهیجی برای BIM و تکنولوژی در صنعت ساخت است. ما شاهد ورود ابزار و فرآیند­های نوینی در بازار هستیم که بر ارزش تنظیم فرآیندها و تثبیت عملکرد تأکید دارد و نمونه­ هایی از نسخه جدید نرم­ افزار “Vico Office” که زمان و هزینه عملکردها را هماهنگ می­نماید و Autodesk BIM360 که نیاز به کار کردن بر روی فایل­هایی با ساختار LAN یا WAN را برطرف می­کند. ولی اکنون ارزش BIM کجاست؟

به‌سادگی می­توان گفت که ارزش BIM در اطلاعات آن است. هرچند که این ارزش مشخص و قابل‌دسترس‌تر از گذشته است و روش­های مبنی بر نتایج، به‌سادگی در اختیار است که استفاده از این اطلاعات را هدایت می­کند. هنگامی‌که به پتانسیل استفاده از مدل مجازی، که دربردارنده اطلاعاتی در مورد درب، پشت‌بام، دال بتنی، پنجره و… است توجه کنیم، پی می­بریم که تخمین زدن، برنامه زمان­بندی، هماهنگی خریدوفروش و نصب این عناصر همچنان پیچیده است.

این اتفاق در طراحی و ساخت در جهت کارایی بیشتر برای خلق و استفاده مدل­ها ادامه دارد. درنتیجه تیم ­ها در جست ­و ­جوی روش‌های استفاده از داده­ها و اطلاعات حاصله از مدل‌ها جهت رفع اتلاف در ورودی داده­های اضافی و نقاط درون داده­ها هستند. همچنین روش‌های موجود، الگوها و موضوعاتی که ما به‌راحتی قابلیت دریافت آن‌ها، پیش از ورود BIM نداشتیم را، ایجاد کرده است.

مترجم: مونا اصغرزاده

ارزش BIM در صنعت ساخت‌وساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.