آموزش رویت پلان مساحت

مستندسازی پلانها

آموزش رویت پلان مساحت: در این مبحث ، ما به معرفی یک سناریو می­پردازیم تابدانید در پروژه ­های واقعی در مراحل اولیه طراحی چه اتفاقاتی می­افتد.

داستان از این قرار است: شما در مراحل اولیه طراحی هستید اما نیاز دارید تا برای ملاقات با کارفرما یک سری مدارک را به عنوان مستندات به او ارائه نمایید. پس نیاز است تا یک سری پلان، نما، پرسپکتیو و تعداد view سه بعدی بهینه ­سازی شده تهیه نمایید همچنین باید پلانهایی و جداولی را برای بیان مساحت فضاها به کارفرما ارائه کنید. شاید به تعدادی دیتایل هم در کنار آن فکر کنید شما از پروژه­ های دیگر تعدادی دیتایل دارید که برای این پروژه نیز مناسب است پس می­توانید از آنها نیز استفاده کنید با تصور این شرایط پس شما یک سری area plans (پلانهای مساحت) جداول و توضیحات نقشه­ ها نیاز دارید. نیاز است برای تکمیل نقشه ها از مواردی که قبلاً در پروژه­ ها استفاده کرده بودید استفاده کنید و یا فایلهای دیتایل که در CAD دارید را وارد کنید. نهایتا نیاز دارید تا یک شیت رنگی نهایی از نمامی این پلانها ایجاد نموده آنرا چاپ کنید تا بتوانید در ملاقات با کارفرما آنرا نمایش دهید.

در سناریوی بالا، شما با پلان مساحت (area plans)کار را شروع می­کنید. در مرحله اولیه نیاز است تا یک تصوری از مساحت های فضاهای موجود در پروژه مشابه برنامه فیزیکی به کارفرما ارائه نمایید تا در یک نگاه بتواند به صورت کامل مساحت هر فضا را جداگانه مورد بررسی قرار دهد. قبل از ایجاد Area plans به بررسی روشهایی که در Revit می­توان به محاسبه مساحت ها اقدام کرد می­پردازیم.

آموزش رویت پلان مساحت فضاها

آسان ترین روش برای محاسبه مساحت فضاها در Revit استفاده از عنصر Room است. توسط این عناصر می­توان به پارامترهای، نام، مساحت، کاربری هر فضا در طرح پی برد. این ویژگیها قابلیت جدول­ بندی و گزارش مساحت کلی را نیز دارا هستند. با استفاده از ابزار Room می­توانید محدودیتی برای تعیین ویژگیهای فضاها ایجاد نمایید. در حالیکه فایل پروژه Jenkins بز است به نوار Home بروید و از دکمه کوچکی که در پایین پانل Room& Area وجود دارید بر روی گزینه Area And Volume Computations کلیک کنید تا پنجره Area And Volume Computations در تصویر باز شود. شما می­توانید گزینه ­های زیر را برای تعیین حد محاسبه مساحت فضاها در Revit انتخاب نمایید. تمام گزینه­ ها شامل این موارد است:

  • At Wall Finish
  • At Wall Center
  • At Wall Core Layer
  • At Wall Core Center

هر کدام از تنظیمات یک نتیجه جداگانه را ارائه می­دهد در حالیکه این فضاها مساحت هر کدام از اتاقها را جداگانه به ما ارائه می­کند اما استفاده از آن برای محاسبه مساحتها کمی سخت است. محاسبه فضاها به شما مقدار ثابتی از فضای داخلی را می­دهد یا مساحت مفید را می­دهد؟ پاسخ این پرسش وابسته به تنظیماتی است که در مرحله قبل انجام داده­اید. این مقادیر قابل ارائه در جداول نیز هست و تنها با انتخاب گزینه At Wall Finish از پنجره Area And Volume Computation مساحت کلی فضاها بدست می­آید.

آموزش رویت پلان مساحت Area Plans

روش Area Plans برای محاسبه مساحت فضاها به حالت ۲ بعدی در مدل ایجاد شده مورد استفاده قرار می­گیرد. نمونه­ های استاندارد شده این روشها شامل ۲ مورد می­شود:

آموزش رویت پلان مساحت Gross Area: برای ارائه مساحت زیربنای کل پروژه است که از محیط خارجی دیوارهای خارجی مورد محاسبه قرار می­گیرد.

آموزش رویت پلان مساحت Rentable Area: بیشتر شامل فضاهای داخلی بوده و مقطع میانی دیوارهای داخلی و محیط خارجی دیوارهای خارجی را مبنای محاسبه مساحتهای فضاها می­داند از طریق این دستور می­توانید مساحت فضاهای داخلی را به تفکیک ایجاد نمایید و در پروژه در غالب یک پلان جدید به نمایش بگذارید.

آموزش رویت پلان مساحت Usable Area: این دستور بری تعیین مساحت فضاها کل پروژه می­باشد که شامل مساحت ستونها، دیوارها، شفتها اتاق تاسیسات نمی شود اما انبارها، کمدها و سرویسهای بهداشتی را در مساحت فضاها لحاظ می­کند.

آموزش رویت پلان مساحت BOMA Area: لغات BOMA بجای کلمات Building Owners and Managers Association قرار گرفته است که بیشتر در امریکا از آن استفاده می­شود و برای کمک به استانداردسازی مجموعه ساختمانهای اداری مورد استفاده قرار می­گیرد. کاربران BOMA از یک نمونه استاندارد خاص برای محاسبه مساحت پیروی می­کند.

Revit به شما اجازه می­دهد تا از ۲ نوع Gross و Rentable برای رسیدن به مساحت فضاهای مدلسازی شده در پروژه کمک بگیرید. برای اضافه کردن یک نمونه جدید به نمونه ­های تعیین مساحت از دکمه Area And Volume Computations استفاده نمایید که در نوار Home در دکمه رو به پایین پانل مربوطه قرار دارد.

زمانیکه پنجره Area And Volume Computations  باز شد به بخش Area Schemes بروید. در اینجا می­توانید با فشردن دکمه New یک نمونه جدید ایجاد کنید. اما تا زمانیکه از نمونه­ های موجود می­خواهید استفاده کنید می­توانید یکی از موارد موجود در پنجره را انتخاب کرده و O.K کنید

2 دیدگاه برای “آموزش رویت پلان مساحت

  1. اختراع میگوید:

    خیلی خوب بود ،، خیلی اتفاقی پیداش کردم از گوگل کردم

    با اجازتون من این صفحه برای دوتا از دوستام تلگرام کردم ،، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.