آموزش رویت حجم سازی با mass

درک حسی و فرمولی از روش ساختن Mass

آموزش رویت حجم سازی با mass: در وصف عمومی ۲ روش برای ساختن یک فرم وجود دارد. روش اول بیشتر حسی بوده و روش دوم با استفاده از فرمول به خلق Mass می­پردازیم. برای ایجاد یک حجم مورد نظر تحت ضوابط و فرمول خاصی ایجاد شود بهتر است که آنرا در محیط Family Editor به تصویر بکشید.

زمانیکه با روش حسی شروع به ایجاد یک حجم می­نمایید می­توانید هر گونه مدلی را اعم از مدلهای میزبان و مولفه ­های هم خانواده­ای (family) ایجاد نمایید. اما ما موکداً پیشنهاد می­کنیم که مدلهای مولفه ­ای را در in-place-family ایجاد ننمایید مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد و یا درخواستی در این زمینه باعث شود تا مولفه ­ای ایجاد نمایید. بهتر است که برای ایجاد مدلهای مولفه ­ای از گروه family در محیط Family Editor استفاده کنید.

اما گاهی شرایطی ایجاد می­شود که نمی­توانید یک مدل پیچیده را با ابزارهای استاندارد موجود در محیط پروژه تعریف کنید و نیاز به استفاده از روش فرمول­بندی است. همانظور که می­دانید در بخش Family Editor هیچ الگویی برای عناصر میزبان مثل Walls ، roofs و یا Floors وجود ندارد. اما اگر شما نیاز به خلق این عناصر داشتید مجبور به استفاده از محیط پروژه در Revit می­باشید. در این مورد به خصوص ۲ روش پیشنهاد می­شود. ایجاد mass یا پوسته یا استفاده از model-in-place اما اگر سازه موجود باشد آسانترین روش ایجاد mass و یا پوسته بوده و بعد می­توان دیوار یا اجزای دیگر را به آن نسبت داد.

آموزش رویت حجم سازی با mass

In-place-mass (طراحی حجم درجا): احجام درجا یک حجم به روش حسی می­باشند این نمونه در سال ۲۰۰۱ ساخته شده زمانیکه افراد تصور نمی­کردند با Revit بتوان احجام پیچیده­ای ساخت. این نظریه تا زمانی درست بود اما زمانیکه دستور blend معرفی شد ساختن این احجام دیگر کار سخت و دشواری نبود.

طرح آن دیوار با ایجاد یک mass آغاز نشده بلکه توسط دستور blend-in-place در بخشی wall ایجاد شده است. توجه کنید که چگونه ابتدا و انتهای دیوار در ساختارشان هم اندازه نیستند. برخی قسمتها باریک و برخی پهن­ تر در روند رشد از پایین به بالا ایجاد شده ­اند.

اما اگر نیاز بود که دیوار پهن و یا باریک ایجاد شود و در همه نقاط با ضخات یکسان قرار گیرد بهتر بود تا اول یک Mass بدین ترتیب ساخته شود و بعد عنصر دیوار روی آن قرار گیرد. توجه کنید که چگونه ابتدا و انتهای دیوار دارای ضخامت یکسان هستند.

 

در انتها لازم به ذکر است که هر دو دیوار به صورت حسی در محیط پروژه ایجاد شده ­اند. و هیچ گونه فرمول و پارامتری یا قانونی برای آن در نظر گرفته نشده بلکه درست در یک لحظه این دیوار ساخته شده است.

آموزش رویت حجم سازی با mass مولفه ­های احجام

روش دیگر ایجاد یک فرم با توجه به قوانین و روش ایجاد آن می­باشد.

قانون ایجاد این فرم چرخش و باریک شدن بالای ساختمان در نماهای آن می­باشد و بعد حجم هندسی به این حالت برای رسیدن به اهداف مورد نظر با تغییر در گوشه­های حجم ایجاد شده است. ایجاد اینگونه فرم ها به عنوان عناصر در جا in-place بسیار سخت و ویرایش آن زمان­بر است. حال به بحث پیرامون ایجاد احجام هم به صورت درجا In-place و هم در قسمت Family Editor می­پردازیم.

مساحت کف احجام و جدول بندی آنها

آموزش رویت حجم سازی با mass: به هر حالتی از ایجاد احجام چه درجا و چه در قسمت Family Editor که رجوع کنید می­توانید کف طبقات مجازی (نه کف­های واقعی) را تعیین و جداول مهمی از این داده ­ها را قبل از تعیین هندسه واقعی بر روی احجام مجازی ایجاد نمایید. این روش بسیار مهم می­نماید زیرا احجام بسیار در پروژه شما سبک هستند و می­توانید قبل از تعیین هندسه مرکب و پیچیده­ای بر روی آن به اهداف مورد نظر دست پیدا کنید.

احجام درجا in-place می­تواند توپر Solid و یا پوسته­ای باشند و به ۲ روش ایجاد می­شوند. روش اول انتخاب گزینه Component> Model In-place از نوار Home وقتی این گزینه را انتخاب می­کنید یک پنجره ظاهر می­شود حتما از لیست ارائه شده گزینه Mass را انتخاب نمایید.

به روش دیگر می­توانید به نوار Massing& Site رفته و  از پانل Conceptual گزینه In-Place-Mass را انتخاب نمایید. در هر دو روش زمانیکه شروع به ایجاد یک حجم می­کنید می ­خواهید که دسته ­بندی احجام در صفحه مشاهده شود (اما به صورت پیش فرض در تمامی viewها خاموش است.)

در حالیکه برای جلوگیری از سردرگمی بین عناصر ایجاد شده که در صفحه قابل رویت هستند باز Revit به شما اجازه می­دهد که بتوانید نمایش دسته­ بندی را در صفحه روشن کنید.

آموزش رویت حجم سازی با mass ایجاد احجام ساده

بعد از نامگذاری Mass و کلیک کردن دکمه O.K پنجره ­ای از ابزارهای مورد نیاز برای ساختن mass در پیش روی شما ظاهر می­شود. نوار Home شامل ابزارهایی برای ساخت احجام توپر Solid  و توخالی void و همچنین احجام پوسته ­ای می­باشد.

بعد از پایان ایجاد Mass باد گزینه Finish (و یا Cancel Mass ) را به منظور بازگشت به محیط پروژه انتخاب نمایید.

تمامی این حجم ها توسط یک mass بعد از پایان یافتن هر کدام روند ایجاد mass جدید را پیش گرفته و حجم جدیدی ایجاد شده است. تفاوت این روش در این است که در پنجره Project Browser هر کدام از احجام به صورت جداگانه و نام متفاوت جای گرفته ­اند.

با ایجاد یک مکعب شروع می­کنیم ابعاد آن برابر با  است. کف هرم هم یک مربع به همین اندازه است و با اضلاع برابر  و با یک ارتفاع معین ترسیم می­شود و کره هم قطری برابر با اضلاع مکعب دارد.

آموزش رویت حجم سازی با mass ایجاد کف­های کاذب

زمانیکه یک شکل تکمیل شد مهم است که بدانیم چگونه می­توان کف Floor Area برای آن ایجاد کرد. به خاطر داشته باشید که این روند مشابه ساخت In-Place mass در ناحیه Family Editor است. برای ایجاد کف مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- تعداد زیادی Level در محیط دو بعدی ایجاد نمایید این عمل را  انجام دهید در اینجا روی هم Level 10 خواهید داشت.

۲- حال تمامی احجام را انتخاب کرده دکمه Mass Floor را از پانل Model  بزنید.

۳- تمامی Levelها را علامتگذاری کنید.

احجام توپر توسط کف­ هایی که ایجاد کرده­ ایم تقسیم می­شود  حال این احجام قابلیت جدول­بندی و محاسبه را خواهند داشت.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.