آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit

آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit.ایران بیم

مؤلفه‌های حاشیه‌نویسی در اصل نمایش گرافیکی پلان ها در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آنها برای تمامی پروژه‌ها کاربرد یکسانی دارند مثل Area Tag، Callout Head یا Centerline برخی از آنها نیز برای بخش‌های جداگانه‌ای اعم از معماری، سازه و مکانیکال مورد تنها قرار می‌گیرند. نمونه‌های معماری شامل Celing Tag و Casework Tag یا Stair Tag می‌باشد. که در آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit به آنها خواهیم پرداخت.

در پروژه‌های پیش فرض در Revit تعداد زیادی از مؤلفه‌های حاشیه نویسی از قبل بارگذاری شده‌اند.اگر نمونه درستی از مؤلفه‌های حاشیه نویسی را در پروژه بارگذاری نکرده‌اید Revit به شما این اجازه را می‌دهد تا از فهرست موجود نمونه درست را انتخاب و آنرا در پروژه بارگذاری نمایید.

بهتر است برای درک بهتر این مطلب به ذکر یک مثال بپردازیم. یک میز را در پروژه جاگذاری کنید (این میز جز مواردی است که از قبل در پروژه پیش فرض بارگذاری شده است) بعد به پانل Tag از نوار Amotate مراجعه کرده  روی دکمه Tag By Category کلیک کنید.

حال میز را انتخاب کنید چون تا به حال هیچ مؤلفه‌ی حاشیه‌نویسی برای مبلمان در پروژه بارگذاری نشده Revit از شما می‌خواهد تا از فهرست مذبور نمونه درستی را بارگذاری کنید.

بدین منظور در ابتدای کار به پوشه Annotations مراجعه کرده و به بخش Architectural رفته و روی گزینه Furniture System Tag کلیک کنید. روی دکمه Open کلیک نموده تا Tag در پروژه بارگذاری شود. حال می‌توانید به آسانی میز را با مؤلفه حاشیه‌نویسی درست Tag گذاری کنید. همچنین می‌توانید گزینه Custom Tag را انتخاب کرده و زمانی که داخل آنرا با مقداری پر کنید تمام عناصر مرتبط با آن به سرعت به روز شده و مقدار مذبور را نمایش می‌دهند. نگران نباشید زمانی که به دیدهای دیگر از پروژه مراجعه کنید و Tag مذبور را در آن دید ملاحظه نکنید می‌توانید به جز موارد اندکی تمامی عناصر ۲ بعدی که شامل مؤلفه‌های حاشیه‌نویسی نیز هستند را به هر دید که مورد نظر شماست وارد کنید.

آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit.ایران بیم

آموزش حاشیه نویسی و Tag گذاری در Revit

Tag گذاری فضاها :

کار را با بازکردن فایل Revit که در فصل ۸  این کتاب آمده است آغاز کنید. اما اگر هنوز به تکمیل این تمرین اقدام نکرده‌اید آنرا با نام CO9-Rooms-and-color-Fills-start.rvt از سایت کتاب بارگذاری نمایید.

Room چیست :

Room و Room Tag دو عنصر متفاوت از یکدیگرند و درک تفاوت بین آنها بسیار مهم است. Room یک عنصر خاص بوده که در یک فضا جاگذاری می‌شود اما Tag مربوط به نمایش مقادیر و ا طلاعات مربوط به آن فضا می‌باشد. در بیشتر موارد می‌توان Tag را ویرایش نمود و مقادیر مربوط به آن را تغییر داد. (و برعکس) اما در هنگام حذف Room، بدانید که Tag مربوطه نیز حذف خواهد شد اما عکس این قضیه درست نمی‌باشد. شما می‌توانید به آسانی Tag مربوط به هر فضا را حذف نموده و بدانید که تمامی فضاها در تمامی دیدها Tag گذاری نمی‌شوند.

برای اضافه کردن یک Room به فضای پروژه از ابزار Room واقع در پانل Room & Area از نوار Home استفاده کنید. دو گزینه در دسترس قرار می‌گیرد Room و Room Separation Line شما گزینه‌ی Room را انتخاب کنید. حال شما می‌توانید عملیات Roomگذاری را شروع کنید زمانی که اشاره‌گر موس روی یک فضای بسته قرار گیرد به صورت شبرنگ نمایش داده می‌شود و با کلیک روی آن Tag مربوط در فضا جاگذاری می‌شود حتی اگر نخواهید که فضای مربوطه Tag گذاری شود.

اگر tag را انتخاب کرده و بعد به فهرست Properties آن دقت کنید متوجه می‌شوید که Tag مذبور دارای پارامترهای زیادی است.

گزینه‌ی Room Tag With Area را انتخاب نمایید. زمانی این کار صورت پذیرد مساحت فضا بر حسب واحد ترسیمی نمایش داده می‌شود. در این حالت فضا ۲۷۴ فوت مربع محاسبه می‌شود. این عملیات در حین ترسیمات و تفکیک فضا بسیار مؤثر بوده و با توجه به گزینه‌ی انتخابی برای نمایش Tag هر فضا می‌توانید به اهداف پروژه نزدیک شوید.

مؤلفه‌ی Room را انتخاب کرده تا ویژگی‌های مربوطه در پانل Properties Pallet نمایش داده شود. حال به سرعت و سهولت می‌توانید شماره فضا و حتی نام آن را ویرایش کنید.

[su_service title=”منبع : کتاب Revit Architecture 2012″ icon=”icon: book” icon_color=”#236bbb” size=”24″][/su_service]

[su_service title=”مترجم : زهره یوسفی خو” icon=”icon: graduation-cap” icon_color=”#236bbb” size=”24″][/su_service]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.