BIM سه بعدی

ابعاد BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان)

BIM یک مدل غنی از اطلاعات است که هر دسته اطلاعات آن با عنوان یک بعد نام برده می‌شود. BIM سه بعدی : وقتی که BIM را در نظر می‌گیریم، مفهوم طراحی و ساخت مجازی به ذهن می آید که شامل مدل سه بعدی و هماهنگی اتوماتیک دو بعدی یا سه بعدی است. نماهای مدل سه بعدی به سادگی قابل تعریف بوده و در برگه های مختلف برای چاپ قرار می گیرد. با استفاده از مدل سه بعدی اعمال دیگری همچون رندرینگ، تشخیص تصادم (فرآیند پیدا کردن محل های برخورد در مدل) و چک کردن آیین نامه نیز می‌تواند انجام شود.

BIM سه بعدی

BIM سه بعدی

تجزیه و تحلیل های BIM و توانایی استفاده از مدل سه بعدی برای شبیه سازی و پیش بینی عملکرد، به دقت مدل سه بعدی و داده های اضافی مورد نیاز هر نرم افزار به خصوص بستگی دارد. مقدار اطلاعات اضافی که لازم است اضافه شود، به برنامه شبیه ساز بستگی دارد. مثلا برای مطالعات سایه و آنالیز باد به جرم ساختمان موقعیت ساختمان و محل آن نیاز است. برعکس در مدل سازی انرژی، نیاز به جزئیات بیشتر درباره ساخت و ساز ساختمان، ویژگی های مواد، گرمایش، تهویه و سیستم تهویه مطبوع، منطقه بندی فضاهای داخلی، برنامه زمانی حضور در ساختمان و غیره دارد؛ که البته اساس همه این ها، مدل سه بعدی است.

مدل های سه بعدی برای طراحی شماتیک، توسعه طراحی، مستند سازی ساخت و ساز و گاهی اوقات برای ثبت ترسیمات ایجاد شده اند اگرچه یک مدل می ‌تواند به طور موفق در کل قلمروی پروژه تکمیل شود، اما در عمل بسیاری از مدل ها با سطوح مختلفی از پیچیدگی و برای اهداف مختلف ساخته شده اند.

در واقع هدف، ایجاد یک مدل سه بعدی مجازی از ساختمان با اجزای پارامتریک است. اجرا ممکن است از طریق نرم افزار یا به صورت آماده (آنلاین) به دست آید. با این حال بیشتر شرکت ها مجموعه ای از اشیاء را با پارامترهای استاندارد (که بعدها مختص هر پروژه تغییر داده می شود) ایجاد می کنند. ایجاد مدل اطلاعاتی ساختمان، برای اولین بار، توسط کاربرانی که اصرار دارند که اتوکد و نقشه های دستی آن ها سریع تر و دقیق تر است، بسیار کسل کننده است.

چرا که در BIM لازم است که در ابتدا توجه بیشتری به پروژه شده تا درجه بالاتری از اطلاعات به دست آید؛ و این توجه اضافی باعث می شود فرایند آهسته تر به نظر برسد. واضح است که طراح اتوکد ماهر می تواند در زمان کمتری نسبت به یک مدل کننده BIM ماهر نقشه را آماده کند. با این حال، مزایای استفاده از BIM، مخصوصاً با هماهنگی دو یا سه بعدی اتوماتیک، بعداً ظاهر می شود. در واقع هرچه مدل جلوتر می رود، پلان ها، نماها، مقطع ها، جداول، اگزونومتریک و پرسپکتیوها ایجاد می شود که نمایشی مختلفی از پایگاه داد.

در پایان هر مرحله از پروژه (طراحی شماتیک، توسعه طراحی، و غیره) یک نسخه از مدل منجمد نگه داشته می شود و به عنوان یک فایل بایگانی ذخیره می شود. بنابراین خود مدل اصلی و نسخه هایی از مدلی در هر مرحله وجود خواهد داشت. مدل سه بعدی برای اهداف تجسمی بسیار مفید است. این تجسمات توسط اعضای گروه برای درک و نقد بهتر طراحی های اخیر استفاده می شود. همچنین رندرهای بسیار واقع گرایانه، میتواند برای جلسات مشتری و اهداف بازاریابی ایجاد شود.

کیفیات و نوع رندرها می تواند از تصاویری که شبیه طرح های دستی بی قاعده (اسکیس ) است تا تصاویر بیش از حد واقعی با مواد، روشنایی، درختان، مردم و صحنه های پس زمینه دقیق متغیر باشد.

مدل سه بعدی ( BIM سه بعدی ) برای بررسی تداخلی هم، استفاده می شود. سازندگان می دانند که دو جسم نمی تواند هم زمان یک نقطه در فضا را اشغال کند. متأسفانه این مورد در ساخت وساز ساختمان های مجازی ممکن و رایج است. در بحث محاسباتی وقتی دو جسم  فضای یکسانی را اشغال می کنند گفته می شود که با یکدیگر تصادم (Clash) داشته اند. برخی از تصادم ها نسبتاً بی اهمیت هستند، مثلا وقتی که دیوار (به خاطر روش ترسیم آن)با دال کف برخورد می کند. ناسازگاری های قابل توجه اگر تشخیص داده نشود، می تواند باعث از دست رفتن زمان، تلاش و تغییرات خارج از برنامه و به بار آمدن هزینه های اضافی شده که تا ۱۰٪ هزینه کار، تخمین زده می شود. رایج ترین مثالی که در نمایش های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. تصادم کانال های تهویه با تیر و ستون های ساختمانی است. مزیتی که BIM سه بعدی نسبت به اتوکد دو بعدی دارد این است که در آن تشخیص تصادم، ساده است، به طوری که طراحان، مهندسان و تیم ساخت وساز می تواند مشکلات را قبل این که تبدیل به یک دوبارہ کاری پر هزینه شود را حل کنند. بسیاری از انواع تصادم ها که ممکن است در کاغذ های دو بعدی معمول اسناد ساخت وساز یا طرح های اتوکد دیده شود، حالا می تواند توسط BIM سه بعدی خوب و از اصلی ترین موارد استفاده پیمانکاران عمومی از BIM است.

اگرچه برای استفاده های کاراتر و پیشرفته تر راه درازی در پیش است، ولی پیشرفت های مهمی در زمینه استفاده از BIM با نرم افزارهای چک کردن اتوماتیک آیین نامه حاصل شده است ( بعد هفتم BIM). مثلا نرم افزار برای تطابق با دستورالعمل های موجود ADA (قانونی برای معلولان آمریکایی) چک می شود، برای مثال تأیید می کند که مشخصات ابعادی لازم در حمام وجود دارد و درهای خروجی عرض مناسبی دارند. حتی در خود نرم افزار BIM اجزایی مثل رمپ ها و پله ها می تواند ایجاد شود که با آیین نامه همخوانی دارند. ممکن است در نهایت چک کردن اتوماتیک آیین نامه توسط دفاتر محلی چک کردن نقشه انجام شود. (C.Eastman et al., 2011; Hardin, 2009; Kensek, 2014)

از کتاب * سیستم های نوین در مدیریت ساخت و پروژه های عمرانی *
نویسنده: دکتر حسنعلی مسلمان یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.