پروتکل BIM

پروتکل BIM در ایران بیم

معرفی پروتکل

پروتکل BIM  توسط انجمن صنعت ساختمان CIC در آمریکا تهیه شده وشامل خدماتی است که کشور انگلستان در ارائه BIM در پروژه ها اعمال می کند. این پروتکل می تواند برای تمامی فعالیت های ساختمانی که در کل دنیا صورت می گیرید، مفید باشد.

پروتکل BIM معرف مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM است، که باید توسط اعضای گروه پروژه پیاده سازی شود و به آن متعهد باشند.

همچنین این پروتکل می تواند برای بهره برداران ساختمان نیز مفید واقع شود، تا در مواقع نیاز به اخذ تصمیم برای آگاهی از روش های اجرای ساختمان بتوانند به آن رجوع کنند. این پروتکل فعالیت و مسئولیت های همه اعضای گروه پروژه را پیش از هر اقدامی به وضوح مشخص و معین می کند.این معرفی نامه و دفترچه راهنما در اصل مجموعه الزاماتی است که به صورت پیش نویس از عملکرد پیاده سازی پروتکل تهیه شده است، و می تواند شما را  در تکمیل و استفاده از آن راهنمای کند.

هدف پروتکل BIM چیست؟

هدف اصلی پروتکل نهادینه کردن مدل اطلاعاتی ساختمان در هر مرحله از پروژه است. پروتکل شامل ضوابطی است که داده های اطلاعاتی را در هر مرحله از پروژه پشتیبانی می کند و شرایط تعیین صلاحیت مدیر اطلاعات پروژه را بیان می کند.

هدف نهایی پروتکل این لست که با پیروی و حمایت از آن به عنوان بستر تعامل و همکاری اعضای گروه پروژه قرار گیرد. همچنین ترغیب به اعمال استانداردهای اجرایی، از اهداف مهمی است که با پیاده سازی پروتکل تحقق خواهد یافت. از آنجاییکه تمامی گروه های پروژه در تولید و ارائه مدل پروژه تاثیرگزار هستند پس لازم است در چارچوب قوانین حاکم بر پروتکل و قرارداد فعالیت کنند. در این صورت انجام وظایف هر یک از گروه ها بر اساس قوانین مقرر در تولید اطلاعات مدل قابل اطمینان خواهد بود.

همانطور که در توافقات ذکر می شود، مسئولیت نظارت بر پیاده سازی صحیح پروتکل برعهده کارفرما خواهد بود.

پروتکل BIM در ایران بیم

الحاق پروتکل در قرادادها

پروتکل باید به تمام قراردادها میان کارفرما و اعضای گروه پروژه الحاق شود.

  • در صورت جلسات پروژه باید به آن استناد شود و در اختیار اعضای گروه پروژه و پیمانکاران قرار گیرد.
  • در فرایند طراحی و اجرای پروژه، پروتکل باید ضمیمه قراردادها بوده و رکن اصلی دستورالعمل های پیمانکار در جلسه باشد.
  • از انجاییکه تعهدات و مسئولیت های پیمانکار در پروتکل مشخص است، این امر باعث می شود تا پیمانکار در چارچوب شرح وظایف فعالیت های خود را انجام دهد.
  • مسئولیت پذیری اعضای گروه پروژه در گرو سرلوحه قرار دادن این پروتکل توسط مشاوران و طراحان است. که در غیر اینصورت برای پیشبرد اهداف پروژه زمان و هزینه بیشتری متحمل خواهند شد.

چیدمان اعضای گروه پروژه باید طبق پروتکل اعمال شود و شرح وظایف هر یک از آنها در شرایط خصوصی پیمان مشخص گردد. و بر مبنای ساختار پروتکل مسئولیت هر از اعضای گروه پروژه در تولید و یا تحویل مدل اطلاعاتی ابلاغ گردد.

اولویت اهداف

یکی از معضلات کاربرد BIM وجود حجم بسیار بالای اطلاعات مدل می باشد و کاربرد نامناسب داده ها، باعث پیچیدگی بیشتر و سردرگمی اعضای گروه پروژه خواهد شد. بنابراین پروتکل با اولویت بندی اهداف به این چالش پایان داده است، و تولید و استفاده تولید در مدل را تشریح کرده است. اولویت اهداف بر اساس طراحی، ساخت و نگهداری بنا تعریف می شود و بیانگر سطح دسترسی به جزئیات LOD مدل در هر مرحله از فعالیت پروژه است، و همچنین دلایل طبقه بندی هر اولویت و سطح دسترسی به اطلاعات و جزئیات مدل را تعیین می کند.

منبع:Construction Industry Council

مترجم: زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “پروتکل BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.