طبقه بندی فمیلی ها (Family) در نرم افزار رویت

فمیلی ها (Family) در نرم افزار رویت

فمیلی ها کاربردها و قابلیتهای بسیاری را در یک پروژه ی رویت دارند. فمیلی ها در انواع متعددی هستند که برای ایجاد و ویرایش هر کدام از آنها تکنیکهای مختلفی نیز وجود دارد. بدین ترتیب فمیلی ها در ۳ دسته ی زیر طبقه بندی می گردند :

  • System Families or Host Family

System Families یا عناصر میزبان، فمیلی هایی هستند که فقط در محیط رویت وجود دارند و از قبل در نرم افزار تعبیه شده اند و در محیط پروژه ساخته می شوند و امکان ذخیره شدن و بارگذاری از یک فایل جداگانه برای آنها موجود نبوده و همچنین قابلیت پاک شدن ندارند. System Families را می توان توسط رابط های ویرایشی خاصی که در محیط پروژه ی رویت موجود است ایجاد و بر روی آن ویرایش اعمال کرد.

 System Families فمیلی های موجود در نرم افزار رویت
شکل(۱) : System Families فمیلی های موجود در نرم افزار رویت

System Familiesها اجزای اصلی برای ایجاد یک پروژه ی ساختمانی هستند. مانند سقف ها، دیوارها، کف، پله، نرده، رمپ، کانالها، لوله ها و …(شکل ۱). همچنین عناصری هستند که می توان از آنها برای مستند سازی استفاده نمود. مانند: ترازها، شبکه ها، برچسبها، نوشته های راهنما، شیت بندی، مقاطع و … . یکی از ویژگیهای System Families ها این است که می توانند میزبان برای سایر عناصر باشند؛ مثل عنصر دیوار که میزبان برای در، یا پنجره می باشد.

 یک نمونه پله، System Families
شکل(۲): یک نمونه پله، System Families
  • In-Place Families

این دسته از فمیلی ها بسیار شبیه به Component families ها هستند و امکان مدلسازی ۲ و ۳ بعدی در این محیط موجود است. از این فمیلی ها برای ایجاد عناصر مختلف System Families در پروژه ی جاری مورد استفاده قرار گرفته و از ابزارهای مختلفی که برای خلق عناصر در این محیط وجود دارد، تشکیل شده است. با استفاده از این فمیلی ها می توان برخی از عناصری که در محیط System Families موجود هستند را با توجه به ماهیت آنها مدلسازی کنید که در طراحی های داخلی و مدلسازی عناصر روی جداره های خارجی ساختمن کاربرد بسیاری دارد.

 In-Place Families
شکل(۳): In-Place Families

به عنوان مثال شکل زیر که در محیط نرم افزار رویت ۲۰۱۷مدلسازی شده است، سقف کاذب یک پروژه ی بیمارستانی را نشان می‏دهد که در محیط  System Families ایجاد شده است.

سقف کاذب مدلسازی شده در نرم افزار رویت 2017 و در محیط System Families
شکل(۴): سقف کاذب مدلسازی شده در نرم افزار رویت ۲۰۱۷ و در محیط System Families

سپس برای ایجاد پنل های درون بخشی از سقف ها از محیط In-Place Families و زیر مجموعه ی ceiling  استفاده شده است.

 پنلهای سقف کاذب مدلسازی شده در نرم افزار رویت 2017 و در محیط In-Place Families
شکل(۵): پنلهای سقف کاذب مدلسازی شده در نرم افزار رویت ۲۰۱۷ و در محیط In-Place Families
 محیط In-Place Families
شکل(۶): محیط In-Place Families

این فمیلی ها را می توان کپی و در پروژه استفاده کرد. برای ذخیره ی عنصر ساخته شده در محیط In-Place Families به ترتیب زیر عمل می کنیم:

  • ابتدا مدل خود را در این محیط مدلسازی می کنیم؛ (Architecture>Build>Component>Model In-Place).
  • در حالیکه در حالت ویرایش قرار داریم مدل را انتخاب و سپس به یک گروه تبدیل می کنیم؛ (Create>Create Group).
  • در همین حال دکمه ی R در گوشه ی سمت چپ و بالا را زده سپس به ترتیب زیر عمل می کنیم؛

click Save As > Library > Group

  • در این قسمت می توانید نام مدل ساخته شده ی خود را نیز تغییر دهید، توجه کنید که پسوند rfa داشته باشد.
     ذخیره ی یک مدل در محیط In-Place Families
    شکل(۷): ذخیره ی یک مدل در محیط In-Place Families

     

  • Component Family

این فمیلی ها مدلهایی هستند که در محیط خارج رویت ساخته می شوند و سپس در پروژه بارگذاری می گردند. ابزارهای موجود در این محیط قابلیتهای بسیاری را دارند که به ما امکان ایجاد هر نوع آبجکت مورد نیار در پروژه را می دهند که قابلیت ویرایش در هر مرحله ای از طراحی برای آن موجود است. ا مکان مدلسازی تمامی آبجکتها از قبیل در، پنجره، انواع مبلمانها، سرویس های بهداشتی، ستون ها، تیرها، مکانیکال و الکتریکال و …  در این محیط وجود دارد.

مثالی از Component Family
شکل(۸): مثالی از Component Family

برای استفاده از این محیط (R > New > Family) استفاده کنید. در این صورت پنجره ی زیر باز می شود؛ برای مثال اگر بخواهیم یک پنجره را مدلسازی کنیم از گزینه ی Metric Windows استفاه می کنیم

شکل(۹): محیط Component Family

می توان پس از طراحی؛ این عناصر را به عنوان Component ذخیره و در پروژه های دیگر استفاده نمود.

    

 محیط مورد نظر برای طراحی پنجره
شکل(۱۰): محیط مورد نظر برای طراحی پنجره

نویسنده : عاطفه خانی

2 دیدگاه برای “طبقه بندی فمیلی ها (Family) در نرم افزار رویت

  1. زهرا میگوید:

    سلام. من نمیتونم فمیلی در یا پنجره بسازم چون وقتی پنجره ی فمیلی رو باز میکنم (شکل۹) خالیه. جاهای دیگه هم گشتم و پیداش نکردم. باید چکار کنم؟

    • شیدا یوسفی میگوید:

      شاید در صفحه ای که فمیلی را باز میکنید خطوط نشکیل دهنده فمیلی hide شده اند و یا در visibility graphic خاموش شده اند بهتر است در گروه تلگرام پرسش و پاسخ گروه ایران بیم عضو شوید و اونجا سوالات را مطرح کنید و عکس هم می توانید ارسال کنید اونجا افراد زیادی هستند که می تونن کمکتون کنند. لینک زیر شما را به گروه هدایت می کند. در ضمن شماره پشتیبانی واتساپ هم ۰۹۱۰۱۲۳۵۴۷۸ برای مشاوره و خرید در خدمتون است.
      https://t.me/joinchat/DoHS-U7o7dK4xRLfYkaVuA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.