نرم افزارهای BIM

نرم افزارهای BIM مقاله

 چرا خریداران ملک درقبال خطاهای سازندگان باید پولی پرداخت کنند؟

BIM به ما خاطر نشان می کند که ما در ابتدا یک مدل مجازی از پروژه خود بسازیم تا بعد از روی آن یک نمونه واقعی شکل گیرد. بدین ترتیب پروژه می تواند در ابتدا طراحی، آنالیز، دسته بندی شده و در مدل مجازی تا جایی که امکان دارد تحقیق و جستجو شود تا کمترین خطا در حین ساخت مدل اصلی ایجاد شود. امروزه این عملکرد به واقعیت تبدیل شده و تعدد نرم افزارهای BIM و برنامه های مرتبط با آنها در کامپیوترها، تبلت ها، تلفن های همراه خاطر نشان می کند که ساختمان ما در کمترین خطر ریسک ساخته شوند. در ضمن کمتر به چشم می خورد که گزینه غیرممکن در ساخت مطرح شود زیرا با قابلیت بالای تک تک نرم افزارهای BIM ، عملیاتی کردن مدل مجازی کاری بسیار آسان بوده و در ضمن با خروجی های آنها در قالب مستندات این عملیات در حین ساخت نیز آسان شده است.

با توجه به اطلاعات پایه که در ابتدای کار در فایل اصلی  پروژه وارد می شود گروه ساخت پروژه در هر مرحله ای امکان دسترسی به اطلاعات، علایق، سلیقه کارفرما، آرشیتکت و تمامی اعضای تیم کاری را داشته که این باعث می شود این اطلاعات به آسانی در هر مرحله ی ساخت به اجرا درآید.

y-2

هماهنگی تیم طراحی، ساخت برای رسیدن به یک هدف واحد به شما اجازه می دهد تا یک طرح قابل قبول و قابل ساخت را به بهترین روش و شیوه طراحی و اجرا کنید و بر خلاف گذشته که هر گروه در فاز جداگانه ای به تکمیل کار خود اقدام کرده و از همکار خود غافل بود تا زمانیکه زمان نتیجه گیری فرا می رسید. بدین ترتیب دنیایی از فاصله ها میان آن ها پدیدار می شود که برای هماهنگ سازی آن ها دیر است و لذا باید زمان زیادتری صرف هماهنگی لازم می شود اما باز هم کارساز نیست . این یعنی “فقدان هماهنگی در حین کار” عملکردی که در BIM منسوخ شده و دیگر به چشم نمی خورد.

تمرکز بر روی هدف به شما اجازه می دهد تا خیلی راحت تر و سریع تر به خواسته خود برسید. هماهنگی بین تیم های کاری و آنچه که در BIM بسیار متداول و مرسوم است شما را به خواسته های فردی و گروهی می رساند و هیچ گاه خواسته های فردی شما متمایز از آنچه در گروه در حال انجام است وجود ندارد.

y-3

با پیروی از این سناریو شما می توانید پروژه ها را به بهترین نحوه ممکن خلق، طراحی، مهندسی و مدیریت  و اجرا کنید و خطر ریسک را به صفر برسانید.

در جامعه صنعت ساخت و ساز به دنبال راه حلی است که بتواند تصویری از مدل خلق شده در ذهن یک آرشیتکت را به صورت سه بعدی و کاملا مجازی مشاهده کند در این حین بتواند از روی نمونه موجود دسته بندی، گوناگونی مصالح و متره آنها را به  همراه برآورد در دست داشته باشد. در همین حال نیازمند بروی آنالیز انرژی طراح نیز هست. در کنار آن مستندات کامل و قوی با جدول زمانی بی عیب و نقص از مراحل کار می خواهد . جمع آوری تمامی این اطلاعات در یک کلمه خلاصه می شود BIM

شما هم با مدلسازی اطلاعاتی پروژه خود پیش از ساخت هزینه ها و خطاهای پروژه را کنترل کرده و کاهش دهید.

نویسنده:ابولفضل نوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.