معرفی محصولات کمپانی Trimble

معرفی محصولات کمپانی Trimble ایران بیم آموزش

نرم افزارهای قرن بیست و یکمی صنعت ساختمان

این بخش : شاپ دراوینگ

معرفی محصولات کمپانی Trimble: رشد ابزارهای مهندسی، دیگر همانندگذشته نیست . سرعت پیشرفت آن را نه در روز و ساعت ، بلکه در دقایق می توان حس کرد. شما اگر علاقه مند به موضوعی باشید ، و بخواهید در آن موضوع بروز باشید محکوم به این هستید تا حداقل یکبار در روز ، پیگیر مباحث و پیشرفتهای مربوط به آن باشید تا از رالی علم و تکنولوژی عقب نمانید. دنیای نرم افزارهای عمران و معماری نیز از این قاعده جدا نبوده و ما هر روز شاهد پیشرفت های چشمگیری بخصوص در زمینه ابزارها و نرم افزارهای این حوزه هستیم. شاید نرم افزار تکلا استراکچر را بتوان عضو قدیمی و محبوب خانواده شاپیستهای ایران و دنیا نامید که با نام قدیمی X.Steel خاطرات و دستاوردهای زیادی را برای مهندسین ، بدنبال داشته.

معرفی محصولات کمپانی Trimble

کمپانی تولید کننده فنلاندی این نرم افزار، آنقدر بر روی کلاسیک بودن این نرم افزار پافشاری می کرد که تقریبا نوعی تربیت رفتاری برای مهندسین و کاربران این نرم افزار بدنبال داشت و به گونه ای ، نوعی فرهنگ رفتاری را پایه ریزی کرده بود.فلسفه آنها مبتنی بر اصرار بر اجرای فرامین و ابزارها به گونه ای سنتی بود که البته این سنتی بودن هم دلیل بر فرسوده بودن نبود و شاید به یقین عنوان کرد که کمپانیهای Autodesk آمریکا و Graitec  فرانسه نوعی الگو برداری از این سنت بروز! ، برای تولید محصولات شاپ دراوینگ خود کردند.

معرفی محصولات کمپانی Trimble: اتودسک که سابقه دیرینه ای در این زمینه نداشته و صرفا به نرم افزار سنتی خود یعنی اتوکد برای شاپیستها بسنده کرده بود ، برای نرم افزار منسوخ شده خود که روزی داعیه فراگیر شدن جهانی را در سر می پرورند ، از این سنت نه تنها الگو برداری بلکه کپی برداری کرده بود که البته تاریخ انقضای این نرم افزار تحت عنوان AutoCAD Structural Detailing با نام اختصاری ASD خیلی زود فرا رسید  و مدیران ارشد اتودسک ، قبل از این اتفاق، نقشه خرید محصولات قدرتمند کمپانی فرانسوی یعنی ادونسهای دوگانه فولادی و بتنی تحت عنوان Advance steel و Advance concrete  را به واقعیت تبدیل کردند تا رویای جهانی شدن در صنعت شاپ دراوینگ را بطور کوتاه تری طی کنند که به نوعی می توان از این سیاست که نه تنها برای این حوزه بلکه برای دیگر حوزه های این کمپانی نیز اتفاق افتاده و تبدیل به یک عادت دیرینه برای سردمداران اتودسک شده ، و آن خرید محصولات رقبای تجاری و فنی است ، به یک برده داری تکنولوژی مدرن تبدیل شود ( همانند اتفاقات مشابهی که برای نرم افزارهای دیگر این کمپانی مانند رویت و مایا رخ داد.) .

معرفی محصولات کمپانی Trimble

از این رو حرکتهای انتحاری اتودسک، سیاست مداران تکلا را بر آن داشت تا تحت حمایت قدرتمند Trimble نوعی انقلاب در Tekla structure ایجاد کنند و آن یک جهش بزرگ در قرن جدید است.کمپانی قدیمی Trimble  با ایده های ناب خود نه تنها در نرم افزار تکلا بلکه در خلق و توسعه محصولات جدید و نوآورانه ای، نوعی احقاق حق را به تیم کلاسیک تکلا برگرداند و حق پدری خود را همانند آنچه که قبلا در صنایع کشاورزی ، نقشه برداری و تکنولوژی های ماهواره ای ، منابع طبیعی ،  حمل و نقل و … پیاده سازی کرده بود به بهترین نحو ممکن برای این پیرمرد سالخورده ، پایه ریزی کرد و روح جدیدی را به آن تزریق کرد. اکنون تکلا پا را فرا نهاده و یکبار دیگر در قله صنعت شاپ دراوینگ ایستاده تا لیدر بازار خود شود.

 

من علیرضا یونس پور ، کارشناس عمران و محقق نرم افزارهای BIM ، قصد دارم تا در این مقاله بطور مختصر ، علاقمندان و فعالان صنعت ساختمان را با محصولات قدرتمند Trimble   آشنا کرده و انشاا.. اگر عمری باقی بماند و محدودیت سختگیر ثانیه ها مجال دهد ، در هر مقاله ، گام به گام و بطور تخصصی ،  هر یک از آنها را بطور دقیق تری شکافته و به ابعاد مختلف آنها بپردازم. حمایت و پیگیری شما عزیزان باعث دلگرمی این حقیر در تهیه مقاله های بعدی و تقدیم به جامعه دوست داشتنی دانشجویان و مهندسین صنعت ساختمان کشورم خواهد بود. اکنون به ذکر نام و شرح مختصری از هر یک از این محصولات منحصربفرد خواهم پرداخت. منحصر بفرد بودن را نه بدلیل خاص بودن ( که البته بعضی از آنها این ویژگی را دارند) بلکه به واسطه یکپارچه بودنشان در زیر پرچم BIM ، نام می برم.

  • Tekla structures : شاید همه این اتفاقات، از احیای این عضو قدیمی شروع شد و بهانه ای شد تا نه تنها این پیرمرد را در اتاق عمل احیا کنند ، بلکه اکنون می توان آن را در مسابقات سطح یک جهانی شرکت داد و بر روی سکو ایستاد . نیازی به تعریف و تمجید هم ندارد و جامعه شاپیست ، ارزش وجودی و فنی آن را بخوبی می دانند. نرم افزاری برای تهیه نقشه های کارگاهی فولادی و بتنی با بهترین و قدرتمندین حالت ممکن.

 

  • Tekla Structural Designer : یکی از اعضای خانواده Trimble که وظیفه محاسبات و آنالیز سازه ای را همانند آنچه که در نرم افزاری مثل Sap شاهد اون هستیم را بر عهده دارد. شاید بدلیل عدم دسترسی به نسخه های ارجینال اون و استفاده از کرکهای نه چندان مطمئن که باعث خللهای زیادی در روند آنالیز بوجود می آید ، اکنون مورد استقبال داخلی قرار نگرفته. ولی مطمئنا با آمدن کرکهای مطئن تر بیشتر از آن خواهیم شنید. مطمئنا رقیب آینده محصولاتی چون Robot structure و Sap خواهد بود.
معرفی محصولات کمپانی Trimble
  • Tekla Tedds : یکی از اعضای دوست داشتنی که وظیفه انجام محاسبات سازه ای را بر عهده دارد. تفاوت آن با برادر بزرگتر خود یعنی Tekla Structural Designer در اینست که در Tekla Tedds براحتی می توانیم محاسبات روتین و تکراری(تعبیری که که در شعار این نرم افزار آمده) خود را انجام داده تا به یک هدف مهم برسیم ؛ و آن تهیه یک دفترچه محاسباتی تمام عیار همانند آنچه که دفاتر شرکتهای مشاور و دفاتر مهندسی به آن احتیاج دارند. شما علاوه برانجام محاسبات دقیق ، می توانید یک خروجی با فرمت word از محتویات محاسباتی خود گرفته و آن را به کارفرمای خود ارائه نمائید.

 

  • Tekla BIMsight : شاید دومین عضو قدیمی مجموعه نرم افزارهای تکلا باشد. یک نرم افزار ، اپلیکیشن یا هر اسم دیگری که روی آن میگذارید.هدف آن مهم است و آن یکپارچه سازی بین تیمهای مختلف یک پروژه در قالب فرآیند BIM است. شاید کسانی که با نرم افزار Navisworks آشنائی دارند ، اینگونه بیان داشت : Tekla BIMsight همان نقشی را در بین نرم افزارهای تکلا دارد که Navisworks در بین نرم افزارهای اتودسک دارد. یک نرم افزار مدیریتی و شاید هم نظارتی که ارزش اون را کسانی که با یک تبلت در کارگاهای اجرائی از اون استفاده می کنند را بهتر از من تشرح میدهند.احساسی که متوجه میشوی در قرن ۲۱ ام هستی و همه چیز با دیروز تغییر کرده.

معرفی محصولات کمپانی Trimble

البته Trimble اپلیکیشنها و ابزارهای دیگری دارند که آنها را می توان یک میان رده نرم افزاری – اپلیکیشنی نامید. اما آنچه که در بالا خواندید ، چهار نرم افزار اصلی Trimble در بخش سازه بشمار میروند و امید است مهندسین و دانشجویان کشورمان نگاه ویژه ای به آنها داشته باشند.در پایان از تشکیلات قوی ایران بیم، بخصوص سرکار خانم مهندس زهره یوسفی خو تشکر می کنم که فرصتی را محیا ساختند تا این مقاله را به نگاه ارزشمند شما عزیزان تقدیم نمایم.

 

نویسنده: علیرضا یونس پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.