ارزش BIM در ساخت

ارزش BIM در ساخت ابزارهای بیم

ابعاد و اشکال مختلف ارزش BIM

ارزش BIM در ساخت را می توان به ابعاد و اشکال مختلفی ارزیابی کرد. در حالیکه توانایی آن در مدیریت و صرفه جویی در زمان در کاهش سفرهای کاری و هماهنگی برای حضور در قراردادها و ملاقات های کاری و عملکردهای خودکار آن در به روز رسانی تغییرات و ویرایشها برای کاربران مشهود است و یا صرفه جویی در هزینه ها با دسترسی به تمامی اطلاعات پروژه در کمترین زمان برای اخذ بهترین تصمیم در بخش مدیریت مالی که در بین کاربران شناخته شده است اما باز هم هدف از بهره گیری BIM در صنعت ساخت همچنان مبهم است.

هدف ما از استفاده از BIM چیست؟

جواب تنها در یک جمله خلاصه می شود: دسترسی به نتایج مطلوب

همانطور که مستحضرید امروزه زندگی بدون تکنولوژی امکان پذیر نیست، این واقعیت در ساخت و ساز نیز صدق می کند. توجه به BIM و پایه گذاری آن بر مبنای تکنولوژی های به روز دنیا بسیاری از شرکت های بزرگ تولید نرم افزار را بر آن داشته تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند و تولیدات خود را در اختیار کاربران در صنعت ساخت و ساز قرار دهند. تا پنجاه سال گذشته ساختن تنها یک فعالیت دستی یا عملی محسوب می شد، نقشه ها توسط گروه خاصی تهیه می شد و بعد برای ساخت به محیط کارگاهی فرستاده می شد فعالیت های دیگر نظیر تهیه برنامه های زمانی، برآورد هزینه، مدیریت، مدیریت تدارکات و آنالیز به طور جداگانه بدون هماهنگی با دیگر بخش ها انجام می شده و هماهنگی بین عوامل کارگاهی و پرسنل دفتری به سختی انجام گرفته و زمان زیادی در اخذ تصمیمات نهایی برای رفع خطاهای موجود در حین ساخت صرف می شده است.

اما امروزه شاهد گستردگی ابزارهای جدید در تمامی شاخه های طراحی، مدلسازی، آنالیز، محاسبات و مدیریت هستیم. همچنین در صنعت تولید محصولات ساختمانی نیز شاهد تحول عظیمی شدیم  تولید مصالح جدید و مدرن که با طرح هماهنگ بوده و حتی قابلیت های مفیدی اعم از متد جدید ساخت ونصب، دخیره سازی انرژی، صرفه اقتصادی و مصالح دوستدار محیط زیست را داراست یکی از بارزترین تغییرات در اهمیت به اعضای تشکیل دهنده ی ساختمان است.

165

اما هنوز ارزشمندی BIM بر منبای اطلاعات آن است، چرا که در هر مقوله ای با استناد به اطلاعات نهفته در مدل دیجیتالی شبیه سازی شده از پروژه می توان به اهداف مورد نظر دسترسی داشت. به هر حال ارزش BIM امروزه بیشتر درک شده و شناخته شده تر است. زمانی که به یک مدل دیجیتالی قدرتمند فکر می کنید تا بتوانید مدلسازی را بر پایه اطلاعات واردشده در پروژه انجام دهید مابقی کارها اعم از دسته بندی ها، متره و برآورد به خودی خود صورت گرفته و تنها نیازمند استخراج آنها از اطلاعات ذخیره شده در مدل است. زمانی که با کمک مدل اطلاعاتی نیازهای پروژه که شامل همکاری با اعضای تیم، بررسی برخوردها، رفع خطاها با همکاری متقابل پرسنل کارگاهی و دفتری، برنامه ی زمانی، مدیریت فایل ها و … را انجام می دهید تنها به یک چیز فکر می کنید: BIM

در حقیقت باانجام این روش در مسیر حرکت BIM قرار گرفته اید و از آن بهره می برید.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.