سایه اندازی خورشید و مسیر شمسی
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: بهترین و مورد قبولترین روش در طراحی استفاده از نور طبیعی خورشید در ساختمان در عوض استفاده از چراغهای مصنوعی میباشد. زمانیکه شما اجازه میدهید تا نور خورشید در ساختمان توسط پنجره ها نفوذ کند بهتر است به بدانید که مقدار نور مستقیمی که وارد ساختمان می شود گرمایی تولید میکند که برای تعدیل آن رساندن محیط به درجه حرارت مطلوب نیاز به استفاده از محاسباتی جهت بارگذاری HVAC خواهد داشت.
شما همچنین در این پروژه به تفاوت با روشهایی که مستقیما نور خورشید را وارد ساختمان میکنند در زمانهای مختلف سال آشنا میشوید.پنجره های عمیق در نما به ایجاد سایه بر روی سطوح شیشه خور کمک میکند.
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها
منظور از چگونگی نور خورشید دیدهایی است که در ثابت قرار دادن خورشید و یا نمایش ساختمان در طول مدت زمانی طی حرکت خورشید از جهات مختلف ایجاد میشود که تاثیر نور خورشید بر بدنه ساختمان نمایان خواهد شد. این viewها میتواند در بخشهای خارجی و یا داخلی ساختمان برای کمک به درک تاثیرات مدت حضور خورشید در طول سال ایجاد شوند. با ایجاد دید توسط دوربین در بخشهای مختلف پروژه میتوانید نتیجه وجود خورشید و یا سایه را در طول یک سال یا یک روز بر ساختمان مشاهده نمایید.
به خاطر داشته باشید زمانیکه view خاصی از زاویه ای از ساختمان ایجاد مینمایید در تغییرات که در فرم ساختمان ایجاد میشودد این دیدها همچنان برای مشاهده تاثیرات این تغییرات بر ساختمان موجود و پابرجا میباشند و در هر لحظه میتوان به آنها دسترسی داشت.
ایجاد یک دوره شمسی
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: فایل مخصوص به ساختمان پروژه را بارکنید و شروع به ایجاد تعدادی view برای مشاهده چگونگی تاثیرات خورشید بر ساختمان در بخشهای داخلی و خارجی ساختمان نمایید. در ابتدا شما نیاز دارید که یک view ایجاد نمایید تا ساختمان را به وضوح در آن مشاهده نمایید.
۱- با استفاده از دوربین در Level بر روی پایین ترین قسمت سمت چپ پلان کلیک نمونه و بعد در بالا و سمت راست صفحه برای دومین بار کلیک کنید. با این روش ساختمان را به صورت پرسپکتیو مشاهده میکنید. نام این view را Solar Study from the North بگذارید.
۲- قبل از اینکه روشنایی خورشید را روشن کنید اگر در پروژه از mass استفاده کرده اید نیاز است به محیط mass برگردید. به صورت پیش فرض mass در صفحه قابل رویت نمیباشد پس پنجره Visibility/Graphic Overrides را باز کرده میتوانید با وارد کردن VG توسط صفحه کلید نیز این پنجره را بز نمایید و گزینه Mass را علامتگذاری کنید این عمل باعث میشود که هم ساختمان موجود و هم فرم Mass را در view ببینید.
۳- به صورت پیش فرض Mass به حالت یک حجم بدون رنگ در صفحه نمایان میشود زمانیکه در حالت پرسپکتیو گزینه shade را روشن نمایید حجم Mass را به این حالت مشاهده میکنید. بعد از اینکه یک view ایجاد نمودید گزنیه Graphic Display Options را واقع در نوار status در پایین صفحه انتخاب کنید.
۴- در پنجره ای graphic display options نیاز است تنظیماتی انجام شود اما برای شروع ابتدا بر روی دکمه واقع در بالای صفحه کلیک نمایید.
۵- این عمل باعث میشود پنجره دیگری باز شود که تنظیمات مربوط به خورشید در آن انجام میشود. در این پنجره میتوانید زمان معینی را برای تاریخ خاصی تعیین نمایید و همچنین ناحیه ای که پروژه در آن واقع شده است را از فهرست موجود تمامی شهرهای بزرگ دنیا انتخاب نمایید. شما میتوانید یک زمان واحدی را در یک روز و یا چندین زمان را در طول روز یا هفته و یا سال تعیین کنید. در مجموع ۴ گزینه نمایشگر چگونگی خورشید در پروژه میباشد.
- Still نمایانگر یک زمان معین از یک روز بر مبنای تنظیماتی که در تعیین روز و ساعت برعهده شما گذاشته شده است.
- Single-Day به شما اجازه میدهد که خورشید را به صورت انیمیشن در صفحه حرکت داده و از روی آن یک فایل AVI برای نمایش چگونگی تاثیرات خورشید در طول یک روز بر پروژه ایجاد کنید.
- Multi-Day قرارگیری خورشید در یک مکان ثابت (یک ساعت و یک روز خاص) در طول چندین روز که میتوان فایل موجود را به صورت AVI نیز export کرد.
- Lighting استفاده از عناصر روشنایی موجود در هم خانواده های موجود در Revit یکی از این هم خانواده ها خورشید است که نمی توان آنرا مشابه عناصر روشنایی دیگر در پروژه وارد کرد.
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها
در آینده در مورد نمایش انیمیشن صحبت خواهیم کرد در این مرحله از view منفرد استفاده میکنیم میخواهیم تاثیر خورشید تابستان را بر ساختمان و نمایش سایه ها را در این مرحله مشاهده کنیم.
۶- گزینه still را انتخاب نمایید.
۷- از فهرست presets گزینه Summer Solstice را انتخاب نمایید این گزینه شامل تنظیمات درستی به صورت کامل نیست اما زمانیکه در مکان قرار گیرند بر روی محل انتخاب شما به درستی جاگذاری خواهد شد.
۸- برای تعیین محل ساختمان محل سکونت خود را انتخاب نمایید .
۹- تاریخ و زمان تعیین شده January21/2017 میباشد و ما زمان را انتخاب میکنیم.
۱۰- به صورت پیش فرض هیچ زمین یا سایتی در اینجا تعیین نشده است پس مکانی برای نمایش سایه های ساختمان بر روی زمین وجود ندارد. بر این منظور گزینه Level 1 را انتخاب کرده و O.K کنید.
۱۱- حال دوباره به پنجره Graphic Display Options برمیگردیم در اینجا تنظیماتی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. اول از همه گزینه Cast Shadows را علامتگذاری کنید. این عمل باعث میشود تا فضا سایه دار شود و با توجه به تنظیماتی که در مراحل قبل انجام دادید تاثیرات سایه خاصی که بنا به موقعیت خورشید ایجاد میشود نمایش داده شود. گزینه دیگر که نیاز است علامتگذاری کنید Gradient Background است. این عمل به شما اجازه میدهد تا رنگهای زمینه را در دیدهای ۳D برای نمایش عمق تصویر به نمایش گذارید. این محل همچنین کمک میکند تا ساختمان به صورت معلق در هوا به نظر نرسد و برای آن یک خط افق تعیین شود بعد از انجام این تنظیمات دکمه O.K را بفشارید.
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها
بعد از ایجاد این تنظیمات به راحتی می توانید عمل سایه دار شدن دید را خاموش و یا روشن نمایید که این عمل در ناحیه Graphics Display از نوار status در دسترس است. به خاطر داشته باشید یا خاموش کردن shadow (سایه) عمل Render با سرعت بیشتری انجام شده و زمانیکه در حال ویرایش بر روی مدلسازی هستید به سرعت نتیجه را در دیدهای سه بعدی ملاحظه خواهید کرد.
زمانیکه این view کامل شد زمان آن رسیده تا viewهای دیگری ایجاد کرده و تاثیرات نور خورشید و سایه را بر ساختمان مشاهده کنید. در این مدل بهتر است دیدهای با زوایه ای متفاوت ایجاد کنیم. یک دید از طبقه سوم و از سمت جنوب به شمال و دیگری از طبقه سوم در داخل آشپزخانه
اضافه کردن سایه به viewها کار بسیار ساده ای نیست اگر تنظیمات را از قبل انجام داده باشید فقط کافیست تا گزینه Shadows On را از نوار View Control انتخاب کنید و بعد Revit سایه هایی را طبق تنظیمات قبلی بر ساختمان موجود منعکس میکند.
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: همین تنظیمات را به دید داخلی که ایجاد کرده اید نیز نسبت دهید تا نظاره گر نتایج نادرستی باشیم پنجره ها واضح نیستند و مشابه احجام توپر Solid نمایش داده میشوند. تا زمانیکه با Revit به ایجاد view میپردازید مهم است بدانید که در چه فازی از پروژه در حال کار کردن هستند تا بتوانید نمایش تصویری مناسب از آن داشته باشید. تا زمانیکه ساختمان واقعی شما در حال طراحی و ترسیم است شما در فاز Existing قرار دارید که نمایش مصالح مثل عناصر توپر solid در دید ۳D میباشد. برای تغییر در این حالت خط دور و پیرامون (crop)view را انتخاب نموده و در پنجره Properties Palette واقع در سمت چپ گزینه Phase Filter را به حالت Show Complete تغییر دهید.
این عمل باعث نمایش تمامی مصالح در view جاری خواهد شد. حال view تکمیل شده باید دارای سطوح شیشه خور شفاف باشد. شما میتوانید مشاهده کنید حتی در این view نور خورشید به داخل هم نفوذ کرده که تاثیر تنظیماتی است که بر روی ساعت دقیق از روز ایجاد شده است.
نویسنده: زهره یوسفی خو
پایه یک طراحی، نظارت و اجرا
اولین نویسنده کتب آموزش نرم افزارهای BIM در کشور
تدریس نرم افزارهای پایه BIM , و تخصصی معماری و
دارنده گواهینامه بین المللی از شرکت اتودسک