آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها

سایه­ اندازی خورشید و مسیر شمسی

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: بهترین و مورد قبول­ترین روش در طراحی استفاده از نور طبیعی خورشید در ساختمان در عوض استفاده از چراغهای مصنوعی می­باشد. زمانیکه شما اجازه می­دهید تا نور خورشید در ساختمان توسط پنجره ­ها نفوذ کند بهتر است به بدانید که مقدار نور مستقیمی که وارد ساختمان می شود گرمایی تولید می­کند که برای تعدیل آن رساندن محیط به درجه حرارت مطلوب نیاز به استفاده از محاسباتی جهت بارگذاری HVAC خواهد داشت.

شما همچنین در این پروژه به تفاوت با روشهایی که مستقیما نور خورشید را وارد ساختمان می­کنند در زمانهای مختلف سال آشنا می­شوید.پنجره­ های عمیق در نما به ایجاد سایه بر روی سطوح شیشه خور کمک می­کند.

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها

منظور از چگونگی نور خورشید دیدهایی است که در ثابت قرار دادن خورشید و یا نمایش ساختمان در طول مدت زمانی طی حرکت خورشید از جهات مختلف ایجاد می­شود که تاثیر نور خورشید بر بدنه ساختمان نمایان خواهد شد. این viewها می­تواند در بخشهای خارجی و یا داخلی ساختمان برای کمک به درک تاثیرات مدت حضور خورشید در طول سال ایجاد شوند. با ایجاد دید توسط دوربین در بخشهای مختلف پروژه می­توانید نتیجه وجود خورشید و یا سایه را در طول یک سال یا یک روز بر ساختمان مشاهده نمایید.

 

به خاطر داشته باشید زمانیکه view خاصی از زاویه ­ای از ساختمان ایجاد می­نمایید در تغییرات که در فرم ساختمان ایجاد می­شودد این دیدها همچنان برای مشاهده تاثیرات این تغییرات بر ساختمان موجود و پابرجا می­باشند و در هر لحظه می­توان به آنها دسترسی داشت.

ایجاد یک دوره شمسی

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: فایل مخصوص به ساختمان پروژه را بارکنید و شروع به ایجاد تعدادی view برای مشاهده چگونگی تاثیرات خورشید بر ساختمان در بخشهای داخلی و خارجی ساختمان نمایید. در ابتدا شما نیاز دارید که یک view ایجاد نمایید تا ساختمان را به وضوح در آن مشاهده نمایید.

۱- با استفاده از دوربین در Level بر روی پایین ­ترین قسمت سمت چپ پلان کلیک نمونه و بعد در بالا و سمت راست صفحه برای دومین بار کلیک کنید. با این روش ساختمان را به صورت پرسپکتیو مشاهده می­کنید. نام این view را Solar Study from the North بگذارید.

۲- قبل از اینکه روشنایی خورشید را روشن کنید اگر در پروژه از mass استفاده کرده اید نیاز است به محیط mass برگردید. به صورت پیش فرض mass در صفحه قابل رویت نمی­باشد پس پنجره Visibility/Graphic Overrides را باز کرده می­توانید با وارد کردن VG توسط صفحه کلید نیز این پنجره را بز نمایید و گزینه Mass را علامتگذاری کنید این عمل باعث می­شود که هم ساختمان موجود و هم فرم Mass را در view ببینید.

۳- به صورت پیش فرض Mass به حالت یک حجم بدون رنگ در صفحه نمایان می­شود زمانیکه در حالت پرسپکتیو گزینه shade را روشن نمایید حجم  Mass را به این حالت مشاهده می­کنید. بعد از اینکه یک view ایجاد نمودید گزنیه Graphic Display Options را واقع در نوار  status در پایین صفحه  انتخاب کنید.

۴- در پنجره ­ای graphic display options نیاز است تنظیماتی انجام شود اما برای شروع ابتدا بر روی دکمه واقع در بالای صفحه کلیک نمایید.

۵- این عمل باعث می­شود پنجره دیگری باز شود که تنظیمات مربوط به خورشید در آن انجام می­شود. در این پنجره می­توانید زمان معینی را برای تاریخ خاصی تعیین نمایید و همچنین ناحیه ­ای که پروژه در آن واقع شده است را از فهرست موجود تمامی شهرهای بزرگ دنیا انتخاب نمایید. شما می­توانید یک زمان واحدی را در یک روز و یا چندین زمان را در طول روز یا هفته و یا سال تعیین کنید. در مجموع ۴ گزینه نمایشگر چگونگی خورشید در پروژه می­باشد.

  • Still نمایانگر یک زمان معین از یک روز بر مبنای تنظیماتی که در تعیین روز و ساعت برعهده شما گذاشته شده است.
  • Single-Day به شما اجازه می­دهد که خورشید را به صورت انیمیشن در صفحه حرکت داده و از روی آن یک فایل AVI برای نمایش چگونگی تاثیرات خورشید در طول یک روز بر پروژه ایجاد کنید.
  • Multi-Day قرارگیری خورشید در یک مکان ثابت (یک ساعت و یک روز خاص) در طول چندین روز که می­توان فایل موجود را به صورت AVI نیز export کرد.
  • Lighting استفاده از عناصر روشنایی موجود در هم خانواده ­های موجود در Revit یکی از این هم خانواده ­ها خورشید است که نمی­ توان آنرا مشابه عناصر روشنایی دیگر در پروژه وارد کرد.
آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها

در آینده در مورد نمایش انیمیشن صحبت خواهیم کرد در این مرحله از view منفرد استفاده می­کنیم می­خواهیم تاثیر خورشید تابستان را بر ساختمان و نمایش سایه ها را در این مرحله مشاهده کنیم.

۶- گزینه still را انتخاب نمایید.

۷- از فهرست presets گزینه Summer Solstice را انتخاب نمایید این گزینه شامل تنظیمات درستی به صورت کامل نیست اما زمانیکه در مکان قرار گیرند بر روی محل انتخاب شما به درستی جاگذاری خواهد شد.

۸- برای تعیین محل ساختمان محل سکونت خود را انتخاب نمایید .

۹- تاریخ و زمان تعیین شده January21/2017 می­باشد و ما زمان را انتخاب می­کنیم.

۱۰- به صورت پیش فرض هیچ زمین یا سایتی در اینجا تعیین نشده است پس مکانی برای نمایش سایه ­های ساختمان بر روی زمین وجود ندارد. بر این منظور گزینه Level 1 را انتخاب کرده و O.K کنید.

۱۱- حال دوباره به پنجره Graphic Display Options برمی­گردیم در اینجا تنظیماتی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. اول از همه گزینه Cast Shadows را علامتگذاری کنید. این عمل باعث می­شود تا فضا سایه­ دار شود و با توجه به تنظیماتی که در مراحل قبل انجام دادید تاثیرات سایه خاصی که بنا به موقعیت خورشید ایجاد می­شود نمایش داده شود. گزینه دیگر که نیاز است علامتگذاری کنید Gradient Background است. این عمل به شما اجازه می­دهد تا رنگهای زمینه را در دیدهای ۳D برای نمایش عمق تصویر به نمایش گذارید. این محل همچنین کمک می­کند تا ساختمان به صورت معلق در هوا به نظر نرسد و برای آن یک خط افق تعیین شود بعد از انجام این تنظیمات دکمه O.K را بفشارید.

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها

بعد از ایجاد این تنظیمات به راحتی می­ توانید عمل سایه ­دار شدن دید را خاموش و یا روشن نمایید که این عمل در ناحیه Graphics Display از نوار status در دسترس است. به خاطر داشته باشید یا خاموش کردن shadow (سایه) عمل Render با سرعت بیشتری انجام شده و زمانیکه در حال ویرایش بر روی مدلسازی هستید به سرعت نتیجه را در دیدهای سه بعدی ملاحظه خواهید کرد.

زمانیکه این view کامل شد زمان آن رسیده تا viewهای دیگری ایجاد کرده و تاثیرات نور خورشید و سایه را بر ساختمان مشاهده کنید. در این مدل بهتر است دیدهای با زوایه ­ای متفاوت ایجاد کنیم. یک دید از طبقه سوم و از سمت جنوب به شمال و دیگری از طبقه سوم در داخل آشپزخانه

اضافه کردن سایه به viewها کار بسیار ساده­ ای نیست اگر تنظیمات را از قبل انجام داده باشید فقط کافیست تا گزینه Shadows On را از نوار View Control انتخاب کنید و بعد Revit سایه ­هایی را طبق تنظیمات قبلی بر ساختمان موجود منعکس می­کند.

آموزش رویت تنظیمات نور و سایه ها: همین تنظیمات را به دید داخلی که ایجاد کرده ­اید نیز نسبت دهید تا نظاره­ گر نتایج نادرستی باشیم پنجره ­ها واضح نیستند و مشابه احجام توپر Solid نمایش داده می­شوند. تا زمانیکه با Revit به ایجاد view می­پردازید مهم است بدانید که در چه فازی از پروژه در حال کار کردن هستند تا بتوانید نمایش تصویری مناسب از آن داشته باشید. تا زمانیکه ساختمان واقعی شما در حال طراحی و ترسیم است شما در فاز Existing قرار دارید که نمایش مصالح مثل عناصر توپر solid در دید ۳D می­باشد. برای تغییر در این حالت خط دور و پیرامون (crop)view را انتخاب نموده و در پنجره Properties Palette واقع در سمت چپ گزینه Phase Filter را به حالت Show Complete تغییر دهید.

این عمل باعث نمایش تمامی مصالح در view جاری خواهد شد. حال view تکمیل شده باید دارای سطوح شیشه­ خور شفاف باشد. شما می­توانید مشاهده کنید حتی در این view نور خورشید به داخل هم نفوذ کرده که تاثیر تنظیماتی است که بر روی ساعت دقیق از روز ایجاد شده است.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.