چالش ۲۰۳۰ و ساختمان های سبز!

چالش 2030 ساختمان های سبز

چالش ۲۰۳۰ و رابطه آن با ساختمان های سبز

زمین، سیاره محبوب ما از سال ۱۹۳۰ درست زمانی که صنعت ساختمان دچار تحول عظیم شد و رفتار، انتظار و درخواست انسانها به دلیل افزایش جمعیت دستخوش تغییرات زیادی برای تامین آسایش محیط زندگی گشت، وارد چالش بزرگی شد. استفاده نادرست انسان ها از منابع طبیعی برای تامین سرمایش، گرمایش، نور، تهویه و … برای دستیابی به منطقه آسایش باعث باعث شد که تا امروز زندگی خود ما وارد مرحله ی بحرانی شود. آزادی عمل آرشیتکت ها در استفاده از انواع مصالح در هر شرایط اقلیمی بدون درنظرگیری تاثیرات جانبی آن بر روی محیط زندگی انسان ها و صرفاً توجه به زیبایی ظاهری باعث شد تا برای تامین منطقه آسایش تجهیزات جانبی مثل دستگاه های تهویه مطبوع برای تامین سرمایش، گرمایش و وسائل الکتریکی پرمصرف جهت دسترسی به نور کافی استفاده شود. با توجه به افزایش درخواست و تقاضای مردم سرتاسر جهان از انواع دستگاه های تهویه مطبوع A/C آماری در سال ۱۹۶۰ توسط شرکت Census Bureau منتشر کرد که مصرف خانگی این دستگاه ها بالغ بر ۵/۶ میلیون واحد بوده که هنوز رو به افزایش است و تجارت آن روزانه پر رونق تر می شود.

روش طراحی ساختمان های سبز
ساختمان های سبز

توجه به ساختمان های سبز در کشورهای پیشرفته

همچنین REA (Rural Electrification Administration) در سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۶۰ گزارش داد که ۹۶درصد از مزارع آمریکا به خطوط الکتریکی متصل شدند که به قولی انقلابی در استفاده از نور مصنوعی تلقی می شد. به تبع آن شرایط کافی برای کار و فعالیت های روزانه در تمام مدت شبانه روز با هر شرایط آب و هوایی مقدور شد تا دیگر نیاز به تعیین زمان محدود برای استفاده از نور طبیعی و یا لغو شدن آن به خاطر شرایط بد آب و هوا وجود نداشته باشد. پس فعالیت های انسانی به آسانی و بدون هیچ قید و شرطی ادامه داشت. تعجبی نداشت که Richard L.Evans واژه جدید “Workaholic” به معنای معتاد به کار به دهه ۱۹۶۰ نسبت داد. امروزه وابستگی ما به وسائل الکتریکی و عدم توانایی در بهره مندی از شرایط طبیعی برای زندگی از آن سالها نشئات می گیرد، که راه فراری هم جز این برای نسل امروز از آن نیست. با توجه به آماری که توسط سازمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۰ در رابطه با مصرف انرژی در ساختمان ها منتشر شد صنعت ساختمان در ایالات متحده حدود نیمی از انرژی منطقه ای را صرف انرژی در ساختمان های کشور با هر نوع کاربری می کند. در این میان تقریبا ۷۰درصد از این انرژی صرف گرمایش، سرمایش، گرم کردن آب و تامین نور می شود.

چگونگی ساختمان های سبز
ساختمان های سبز

طراحی ساختمان های سبز

سازمان معماران ۲۰۳۰ با سهام عام، و مستقل از هر ارگانی توسط Ed Mazira در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. بنابر تحقیقاتی که در سال های متوالی این سازمان انجام داد تعیین کرد که حدود ۹۰۰میلیارد فوت مربع تا سال ۲۰۳۰ بنا در سطح کشور ساخته و بازسازی می شود که هر کدام به نوبه ی خود توانایی لازم جهت تغییر محیط زیست و تخریب آن با استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز فضا را داراست. چالش ۲۰۳۰ توسط سازمان معماران ۲۰۳۰ پایه گذاری شد تا الگوی درستی در ساختن ساختمان های سبز یا ساختمان های انرژی خالص صفر تا سال ۲۰۳۰ ارائه کند. چالش ۲۰۳۰ خاطر می سازد که هر ساختمان جدید یا بازسازی شده طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ باید به گونه ای طراحی شود که استاندارد مصرف سوخت های فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز، کمتر از ۷۰درصد میانگین مصرف محیطی، منطقه ای و یا کشوری از نمونه های مشابه خود باشد. از سال ۲۰۲۰ تا۲۰۲۵ ساختمان ها باید کمتر از ۸۰درصد این میانگین را صرف سوخت های فسیلی کرده و در سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ نیز این روند تا ۹۰درصد ادامه یابد تا بتوان از سال ۲۰۳۰ به بعد به عدد صفر و یا ساختمان های سبز ساختمان انرژی خالص صفر برسیم. آنها معتقدند اگر بتوانیم به این اهداف برسیم، می توانیم وابستگی خود را به منابع اصلی سوخت کاهش داده و زمین را نجات دهیم. بدین ترتیب امکان استفاده از زمین پاک برای نسل های آینده فراهم می شود.

ساختمان های سبز

ما نیز به نوبه خود امیدواریم با الگوبرداری از روش های درست طراحی و اجرای بناها در کشور عزیزمان ایران بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم تا در حفظ منابع طبیعی و حمایت از محیط زیست منطقه سهیم باشیم.

مترجم: زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “چالش ۲۰۳۰ و ساختمان های سبز!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.