آموزش رویت فازبندی پروژه

تنظیمات فازبندی پروژه

بهتر است برای درک درست از فازبندی کمی وارد جزئیات مربوط به آن شویم. بعد از اینکه متوجه شوید هر بخش چه عملکردی در پروژه دارد انجام عملیات فازبندی برای شما آسان می­شود. آموزش رویت فازبندی پروژه: در نوار Manage دکمه Phases را بفشارید تا پنجره Phases  باز شود. توجه کنید که این پنجره شامل ۳ بخش اصلی است. اولین نوار به نام project phases باز می­باشد.

اینجا مکانی است که افراد دچار سردرگمی می ­شوند زیرا فکر می­کنند برای تمامی viewهایی که تا به حال ایجاد کرده­ اند نیاز است تا فاز خاصی را در نظر بگیرند و در بیشتر فازهای معمول در پروژه گزینه Demolition , Existing و Proposed نمایان هستند اما تا زمانیکه در این جدول فازهای Existing و New Construction (ساختار جدید) وجود دارد افرادی به اشتباه یک فاز جدید به نام Demolition (تخریبی) را ایجاد می­کنند.

اگر پروژه شما یک طرح ساده با ۳ فاز اصلی باشد فاز جدیدی نیاز به ساخت ندارد. به ما اطمینان داشته باشید نوار Project Phase برای تعیین فازها در هنگامی که حجم هندسی را ایجاد می­کنید موجود است. اما اگر بخواهید فازهای دیگری را در پروژه راه ­اندازی کنید چه؟ اگر بخواهید یک حجم هندسی را فراتر از این ۲ فاز موجود ایجاد نمایید چه اتفاقی می­افتد؟ برای مثال ممکن است ساختار یک پروژه در فازهای متفاوتی اتفاق بیافتد در این سناریو نیاز است تا کارمندان و مبلمان و وسایل رفاهی آنها از یک بخش به نام اداره که در آن مشغول کارند به جای دیگری نقل مکان کنند. و در حالیکه افرادی در یک زمان در حال کار کردن در یک بخش از ساختمان هستند پروسه تخریب بخش دیگر و ساختن مجدد آن اجرا می­شود. این عمل ممکن است با نام “New Construction- Phase 1” تعیین شود.

زمانیکه آن بخش کامل شد و همه مراحل آن پایان پذیرفت تمامی کارکنان و الحاقات آنها به بخش جدید نقل مکان کرده و پروسه قبلی برای بخش دیگر ساختمان اجرا شود در این حالت نامگذاری بخش جدید مشابه قبلی با نام “New Construction- Phase 2” تعیین می­شود. توجه کنید که تا اینجا فازی به نام Demolition (تخریبی) را ایجاد نکرده ­ایم. زیرا تاکنون در فازهای پروژه منظور ساختن یک حجم هندسی بوده نه تخریب بخشی از آن.

حال با مدرک درستی که از این مقوله پیدا کردید پیش رفته و فازهایی را مطابق آنچه آموزش دیدید ایجاد نمایید.

آموزش رویت فازبندی پروژه

بعد از ایجاد فازهای جدید در نوار Project phases یکی از احجام هندسی که تاکنون ایجاد کرده ­اید را انتخاب نموده و به پارامترهای آن توجه کنید. خواهید دید که این عنصر را می­توانید به هر کدام از فازهای ایجاد شده نسبت دهید.

نوار بعدی در پنجره Phasing مربوط به بخش Phase Filters  می­باشد. که نمایشگر ۷ فاز از پیش تعیین شده ­ای است که تمامی فازها قابلیت حذف شدن را دارا هستند به جز گزینه Show All.

اگر نام های موجود در بخش Filter به صورت رمزی هستند نگران نباشید چیزی که مهم است ۴ بخش New، Existing ، Demolished و Temporary که قابلیت نمایش یا مخفی سازی تصویر عناصر را برعهده دارند. لحظه ­ای بر روی این پنجره و بخشهای موجود در آن تمرکز کنید حال به رابطه بین نام های موجود و ارتباط آن با بخشهای مرتبط با آن پی می­برید.

آموزش رویت فازبندی پروژه: هر کدام از دکمه ­های رو به پایین را انتخاب کنید متوجه می­شوید که هر فاز فیلتر شده می­تواند از بین موارد موجود دسته­ بندی و محدود شوند:

  • قابلیت نمایش عناصر برحسب تنظیمات هر بخش تعیین می­شود، و این تنظیمات در پروژه به جای تنظیمات پیش فرض نمایان می­شود.
  • این عناصر قابلیت تنظیم نمایش را مطابق آنچه در تنظیمات Graphic Overrides در viewها موجود است را دارا هستند.
  • عناصر به آسانی می­توانند در view ظاهر نشوند.

بعد از اینکه درک درستی از قابلیتهای فیلتر در نمایش عناصر موجود در صفحه پیدا کردید بهتر به فلسفه وجودی فازبندی­ ها پی خواهید برد. برای مثال فیلتر Show Complete phase نمایشگر فازهای New و Existing با توجه به فهرست عناصر می­باشد اما عناصر Existing و Temporary به هیچ عنوان نمایش داده نمی­شوند. زمانیکه پروژه تمام شده و شبهات موجود در پروژه از میان رفته این تنظیمات کارآمد خواهد بود.

پس برای ایجاد پوششی بر روی آنها گزینه ­های قابل نمایش، غیرقابل نمایش و نمایش متفاوت به آسانی قابل اجراست. اگر هنوز سردرگم هستید ممکن است به علت نامگذاری گزینه Show Previous+ Demo باشد که بهتر بود نام آن به Show Existing +Demolition تغییر می­یافت اما واژه Existing کمی بی­ ربط می­باشد زیرا منظور از آن نمایش فاز قبلی پروژه که مطمئناً Existing نبوده مدنظر است می­تواند عناصری که قرار است تخریب شود در نظر باشند پس بهترین گزینه همان Previous می باشد.

آخرین نوار Graphic Overrides می­باشد که این بخش در ارتباط با گزینه چگونگی نمایش عناصر در نوار قبلی است.

آموزش رویت فازبندی پروژه

این پنجره به شما اجازه می­دهدکه نمایش فرم هندسی را در بخشهای مختلفی به صورت دلخواه تنظیم کنید: خطوط و بافتها، بخشهای برش خورده و پوسته ­ها قابل ویرایش هستند. شما حتی قابلیت انجام تنظیمات رنگ (halftone) سایه آنها را نیز دارید. و در نهایت می­توانید یک مصالح واحدی را برای زمان رندرینگ به آنها نسبت دهید. انجام این تنظیمات می­تواند برای انجام عمل رندرینگ برای نمایش فازهای مختلف در پروژه بسیار کارآمد باشد.

تنها چیزی که در این مورد باقی مانده است تنظیم مربوط به عناصری است که در آینده قرار است در پروژه اضافه شوند. این عمل می­توانست در پروژه بسیار موثر واقع شود به صورتیکه ما عناصر را به دسته­ های چگونگی وجود آنها در ۳ مرحله گذشته، حال و آینده تقسیم می­کردیم و در تصویر مشاهده می­نمودیم که این عنصر درگذشته چگونه بوده و در حال چگونه است و در آینده چگونه خواهد بود. دلیل اینکه چرا در Revit قابلیت فاز آینده Future گنجانده نشده برای ما هم جای تعجب است امیدواریم که در ویرایشهای آینده به این موضوع پرداخته خواهد شد.

 آموزش رویت فازبندی پروژه

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.